Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2908082_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
30. maj 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 290
(alm. del) af 2. maj. 2024
Spørgsmål
Vil ministeren – i forlængelse af aftalerne på kontanthjælpsområdet af den 13.
oktober 2023 – skønne over antallet af personer, der kommer til at opleve en
stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af aftalerne? Tallene bedes
opgjort i forhold til hhv. danske statsborgere, vestlige indvandrere og ikke-
vestlige indvandrere. Der henvises til svar på BEU alm. del – spørgsmål 113.
Svar
Der spørges til virkningen af følgende aftaler på kontanthjælpsområdet af 13.
oktober 2023:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
I besvarelsen indgår virkningen af
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere
i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
og
Aftale om skærpede
optjeningsregler for kontanthjælp,
som vurderes at have direkte virkning på
de disponible indkomster, fx indgår fritidstillægget som en del af den direkte
virkning.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen ikke er indregnet virkningen af tilpas-
ningstillægget gældende i 2025-2027, som isoleret set øger den disponible ind-
komst for de berørte. Hertil kommer, at der ikke er indregnet en virkning af
øvrige elementer, såsom øget medicintilskud, afklaringsret, ferieret, som ikke
indgår i opgørelsen af den disponible indkomst.
Med
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
skærpes sammenhængen mellem
ret og pligt ved at stille endnu tydeligere krav om, at man skal bidrage for sin
ydelse. Arbejdspligten kommer til at gælde for alle personer, der ikke opfylder
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
kravene om ophold i riget i mindst 9 ud af de seneste 10 år (opholdskrav) og
fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2�½ år ud af de seneste 10 år (beskæftigelseskra-
vet) i kontanthjælpssystemet, hvilket hovedsageligt skønnes at omfatte perso-
ner med ikke-vestlig herkomst. Alle personer, som er omfattet af arbejdsplig-
ten, skal i udgangspunktet bidrage op til 37 timer om ugen, for at de kan få de-
res fulde ydelse på mindstesats. Såfremt ydelsesmodtagere ikke lever op til
indsatsen i arbejdspligten, fordi de har uretmæssigt fravær, vil de gå ned i
ydelse som følge af sanktionering. Eventuelle virkninger af arbejdspligten ind-
går ikke i opgørelsen.
I overensstemmelse med de sædvanlige regneprincipper er der i opgørelsen
indregnet de direkte virkninger, dvs. før adfærdsvirkninger, af aftalerne i for-
hold til gældende regler. Med
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i ar-
bejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
øges incitamentet til at tage
småjobs, således at flere kontanthjælpsmodtagere vil øge deres indkomst gen-
nem beskæftigelse, som konsekvens af det lempede indkomstfradrag. Den for-
ventede adfærdsændring og tilhørende indkomststigning indgår ikke i opgørel-
sen.
Opgørelsen er baseret på oplysninger om personer, der modtager kontant-
hjælp i løbet af året samt befolkningssammensætningen i 2019. Det skyldes, at
2019 er seneste år med fuldstændige og tilgængelige oplysninger om udbeta-
ling af kontanthjælp på individniveau. 2026 er første hele år, hvor ændrin-
gerne er trådt i kraft. Der er korrigeret for, at andelen af kontanthjælpsmodta-
gere, som ved gældende regler ikke skønnes at være omfattet af beskæftigelses-
kravet, er mindre i 2026 end i 2019. Tilsvarende er det beregningsteknisk lagt
til grund for opgørelsen, at alle i kontanthjælpssystemet ved gældende regler
er omfattet af beskæftigelseskravet på lang sigt (2045). Det skal i øvrigt be-
mærkes, at opgørelsen ikke kan fortolkes som en prognose, idet der ikke er
indregnet virkninger af ændringer i befolkningssammensætning og migrati-
onsmønstre mv. i fremtidige år.
I spørgsmålet henvises til svar på BEU alm. del spørgsmål 113, som viser ande-
len af
familier,
der stiger eller falder i disponibel indkomst som følge af kon-
tanthjælpsaftalerne. Der ønskes en opgørelse for
personer
i disse kontant-
hjælpsfamilier, det vil sige for kontanthjælpsmodtagere og deres familiemed-
lemmer, opdelt på herkomst.
Der tages i beregningen udgangspunkt i ændringer i familiernes samlede årlige
disponible indkomst som følge af ændringerne i kontanthjælpssystemet. Da
personer kan modtage kontanthjælpsydelser i en kortere periode eller skifte
mellem ydelsestyper, vil opgørelsen omfatte indkomstændringer for personer,
der ikke modtager kontanthjælp hele året. Eksempelvis indgår kontanthjælps-
modtagere, der befinder sig i kontanthjælpssystemet i en enkelt måned. Antal-
let af berørte personer, der indgår i opgørelsen, overstiger derfor antallet af be-
rørte
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
Side 2 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
Det bemærkes, at der vil være en betydelig variation i ændringen i disponibel
indkomst for familier i grupperne, der går op eller ned i disponibel indkomst
(dvs. familier med en skønnet indkomstændring over +/- 25 kr. pr. måned).
Eksempelvis vil mange kontanthjælpsmodtagere opleve en væsentlig nedgang i
ydelsen med
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
hvoraf
ca. 90 pct. skønnes at have ikke-vestlig herkomst. Modsat kan nogle børnefa-
milier opleve en fremgang i disponibel indkomst, fordi de blandt andet får mu-
lighed for at modtage børne- og fritidstillæg.
I 2026 er 44 pct. af danskere i kontanthjælpsfamilier i en familie med en sti-
gende disponibel indkomst, mens 42 pct. oplever et fald i familiens disponible
indkomst,
jf. tabel 1.
Til sammenligning er 47 pct. af ikke-vestlige indvandrere
og efterkommere i kontanthjælpsfamilier i en familie med stigende disponibel
indkomst i 2026, mens 41 pct. er i en familie med faldende indkomst.
Side 3 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
2908082_0004.png
Tabel 1
Personer i familier, som stiger eller falder i årlig disponibel indkomst som følge af kontant-
hjælpsaftalerne, opdelt på herkomst
2026
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
42
40
41
42
14
11
12
13
44
48
47
45
78.900
3.400
36.600
118.900
26.200
1.000
10.400
37.500
82.200
4.000
42.100
128.300
2045
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
41
38
25
36
14
12
15
14
44
50
60
49
77.300
3.200
22.300
102.700
26.800
1.000
13.300
41.100
83.200
4.200
53.400
140.800
Anm.: Familier med en uændret disponibel indkomst udgør familier med en ændring i årlig disponibel indkomst på mindre en +/- 25
kr. pr. måned i 2024-priser. Der er korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved gældende regler ikke er omfat-
tet af beskæftigelseskravet, således at andelen i gruppen i 2026 og 2045 svarer til Beskæftigelsesministeriets skøn. Der er
ikke taget højde for udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere frem mod 2045.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
En større andel af personerne med ikke-vestlig baggrund i kontanthjælpsfami-
lier skønnes at være i en familie, der går op i indkomst i 2045 end i 2026. Det
skal ses i lyset af, at alle indvandrere skønnes allerede ved gældende regler at
være omfattet af beskæftigelseskravet i 2045.
Side 4 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
Derudover skal det bemærkes, at flere personer i familie med ikke-vestlige
kontanthjælpsmodtagere oplever en stigning i disponibel indkomst end perso-
ner i familie med danske kontanthjælpsmodtagere. Det skyldes, at ikke-vest-
lige kontanthjælpsmodtagere i langt højere grad end danske kontanthjælps-
modtagere er i en familie bestående af et par med børn og i mindre grad er en-
lige uden børn, samt at der med
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i
arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
er fokus på at reducere
antallet af børn i lavindkomst.
Når der alene tages udgangspunkt i virkningen på de
personlige
disponible
indkomster blandt kontanthjælpsmodtagere, så fremgår det, at andelen af
ikke-vestlige kontanthjælpsmodtagere, som går op i disponibel indkomst er la-
vere end andelen af danske kontanthjælpsmodtagere i 2026 og omtrent den
samme i 2045,
jf. tabel 2.
Side 5 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
2908082_0006.png
Tabel 2
Kontanthjælpsmodtagere, som stiger eller falder i personlig disponibel indkomst som følge
af kontanthjælpsaftalerne, opdelt på herkomst
2026
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
48
45
47
48
8
10
17
10
44
45
35
42
37.700
1.600
15.100
54.500
5.900
300
5.500
11.800
34.900
1.600
11.300
47.900
2045
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlig indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
47
43
28
41
8
11
26
13
45
46
47
45
37.000
1.500
8.800
47.300
6.400
400
8.200
15.000
35.200
1.600
14.900
51.800
Anm.: Personer med en uændret personlig disponibel indkomst udgøres af personer med en ændring i personlig disponibel ind-
komst på mindre en +/- 25 kr. pr. måned i 2024-priser. Der er korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved
gældende regler ikke er omfattet af beskæftigelseskravet, således at andelen i gruppen i 2026 og 2045 svarer til Beskæftigel-
sesministeriets skøn. Der er ikke taget højde for udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere frem mod 2045.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Det skal desuden bemærkes, at der i opgørelsen i tabel 2 tages udgangspunkt i
oplysninger om kontanthjælpsmodtagere i november 2019. Den opgjorte virk-
ning af kontanthjælpsaftalerne vurderes at være sammenlignelig med virknin-
gen for
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 6 af 6