Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2908080_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
19. september 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 333
(alm. del) af 27. juni 2024
Spørgsmål
Vil ministeren, i forlængelse af svar på BEU alm. del
spørgsmål 290, skønne
over antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i
indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet,
hvor der både tages højde for de tre aftaler på kontanthjælpsområdet af den
13. oktober 2023 og afskaffelsen af det midlertidige børnetilskud? Tallene be-
des opgjort i forhold til hhv. danske statsborgere, vestlige indvandrere og ikke-
vestlige indvandrere.
Svar
I spørgsmålet henvises til svar på BEU alm. del spørgsmål 290, som indehol-
der en opgørelse over personer, der stiger eller falder i disponibel indkomst
som følge af de tre kontanthjælpsaftaler af 13. oktober 2023. I svaret er virk-
ningen af kontanthjælpsaftalerne opgjort i forhold til gældende regler på kon-
tanthjælpsområdet (altså uden det midlertidige børnetilskud) i 2026 og 2045.
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der efterspørges en opgørelse, der viser
virkningen af kontanthjælpsaftalerne set i forhold til et scenarie, hvor både det
eksisterende kontanthjælpssystem og det midlertidige børnetilskud var gæl-
dende.
Lov om midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
blev i december 2019
vedtaget af den daværende S-regering og SF, Radikale Venstre, Enhedslisten
og Alternativet. Tilskuddet blev første gang udbetalt i januar 2020 med tilba-
gevirkende kraft fra august 2019. Det midlertidige børnetilskud var et skatte-
frit børnetilskud til børnefamilier med børn under 15 år, hvor en eller begge
forældre er berørt af kontanthjælpsloftet og/eller integrationsydelsen. Tilskud-
det udgjorde 755 kr. (2024-priser) pr. måned pr. barn af ydelsesmodtagere på
SHO-ydelse samt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 649 kr. pr.
barn af enlige og 594 kr. pr. barn af øvrige personer i målgruppen. Derudover
fik enlige forsørgere et supplerende tilskud på 700 kr. månedligt uafhængigt af
antallet af børn. Tilskuddet var endvidere udformet således, at modtagerne
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
ikke kunne få mere i ydelse, end de havde mistet som følge af indførelsen af
kontanthjælpsloftet eller integrationsydelsen. Det midlertidige børnetilskud
blev udbetalt sidste gang i 1. kvartal 2023.
Der henvises i spørgsmålet til virkningen af følgende aftaler på kontanthjælps-
området af 13. oktober 2023:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
I besvarelsen indgår virkningen af
Aftale om nyt kontanthjælpssystem
flere
i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
og
Aftale om skærpede
optjeningsregler for kontanthjælp,
som vurderes at have direkte virkning på
de disponible indkomster. Fx indgår fritidstillægget som en del af den direkte
virkning.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen ikke er indregnet virkningen af tilpas-
ningstillægget gældende i 2025-2027, som isoleret set øger den disponible ind-
komst for de berørte. Hertil kommer, at der ikke er indregnet en virkning af
øvrige elementer, såsom øget medicintilskud, afklaringsret, ferieret, som ikke
indgår i opgørelsen af den disponible indkomst.
Med
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
skærpes sammenhængen mellem
ret og pligt ved at stille endnu tydeligere krav om, at man skal bidrage for sin
ydelse. Arbejdspligten kommer til at gælde for alle personer, der ikke opfylder
kravene om ophold i riget i mindst 9 ud af de seneste 10 år (opholdskrav) og
fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2�½ år ud af de seneste 10 år (beskæftigelseskra-
vet) i kontanthjælpssystemet, hvilket hovedsageligt skønnes at omfatte perso-
ner med ikke-vestlig herkomst. Alle personer, som er omfattet af arbejdsplig-
ten, skal i udgangspunktet bidrage op til 37 timer om ugen, for at de kan få de-
res fulde ydelse på mindstesats. Såfremt ydelsesmodtagere ikke lever op til
indsatsen i arbejdspligten, fordi de har uretmæssigt fravær, vil de gå ned i
ydelse som følge af sanktionering. Eventuelle virkninger af arbejdspligten ind-
går ikke i opgørelsen.
I overensstemmelse med de sædvanlige regneprincipper er der i opgørelsen
indregnet de direkte virkninger, dvs. før adfærdsvirkninger, af aftalerne i for-
hold til gældende regler. Med
Aftale om nyt kontanthjælpssystem
flere i ar-
bejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
øges incitamentet til at tage
småjobs, således at flere kontanthjælpsmodtagere vil øge deres indkomst gen-
nem beskæftigelse, som konsekvens af det lempede indkomstfradrag. Den for-
ventede adfærdsændring og tilhørende indkomststigning indgår ikke i opgørel-
sen.
Side 2 af 5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
Opgørelsen er baseret på oplysninger om personer, der modtager kontant-
hjælp i løbet af året, samt befolkningssammensætningen i 2019. Det skyldes, at
2019 er seneste år med fuldstændige og tilgængelige oplysninger om udbeta-
ling af kontanthjælp på individniveau. 2026 er første hele år, hvor ændrin-
gerne er trådt i kraft. Der er korrigeret for, at andelen af kontanthjælpsmodta-
gere, som ved gældende regler ikke skønnes at være omfattet af beskæftigelses-
kravet, er mindre i 2026 end i 2019. Tilsvarende er det beregningsteknisk lagt
til grund for opgørelsen, at alle i kontanthjælpssystemet ved gældende regler
er omfattet af beskæftigelseskravet på lang sigt (2045). Det skal i øvrigt be-
mærkes, at opgørelsen ikke kan fortolkes som en prognose, idet der ikke er
indregnet virkninger af ændringer i befolkningssammensætning og migrati-
onsmønstre mv. i fremtidige år.
Da det midlertidige børnetilskud blev udbetalt første gang i 1. kvartal 2020,
findes der ikke registeroplysninger over hvilke kontanthjælpsbørnefamilier,
der modtog tilskuddet i 2019, og det har således været nødvendig at modelbe-
regne udbetalingen af det midlertidige børnetilskud på baggrund af satser og
loftreduktioner i kontanthjælpssystemet i 2019. Idet det midlertidige børnetil-
skud er modelberegnet vil usikkerheden forbundet med opgørelsen af de for-
delingsmæssige konsekvenser øges en smule.
Som i besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 290 tages der udgangspunkt i
ændringer i familiernes samlede årlige disponible indkomst som følge af æn-
dringerne i kontanthjælpssystemet. Da personer kan modtage kontanthjælps-
ydelser i en kortere periode eller skifte mellem ydelsestyper, vil opgørelsen
omfatte indkomstændringer for personer, der ikke modtager kontanthjælp
hele året. Eksempelvis indgår kontanthjælpsmodtagere, der befinder sig i kon-
tanthjælpssystemet i en enkelt måned. Antallet af berørte personer, der indgår
i opgørelsen, overstiger derfor antallet af berørte
helårs
kontanthjælpsmodta-
gere.
Det bemærkes, at der vil være en betydelig variation i ændringen i disponibel
indkomst for familier i grupperne, der går op eller ned i disponibel indkomst
(dvs. familier med en skønnet indkomstændring over +/- 25 kr. pr. måned).
Eksempelvis vil mange kontanthjælpsmodtagere opleve en væsentlig nedgang i
ydelsen med
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
hvoraf
ca. 90 pct. skønnes at have ikke-vestlig herkomst.
I 2026 er 39 pct. af danskere i kontanthjælpsfamilier i en familie med en hø-
jere disponibel indkomst, mens 47 pct. oplever et fald i familiens disponible
indkomst, når der tages udgangspunkt i et kontanthjælpssystem med midlerti-
digt børnetilskud,
jf. tabel 1.
Til sammenligning er 28 pct. af ikke-vestlige ind-
vandrere og efterkommere i kontanthjælpsfamilier i en familie med højere di-
sponibel indkomst i 2026, mens 60 pct. er i en familie med lavere indkomst.
Side 3 af 5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
2908080_0004.png
Tabel 1
Personer i familier, som stiger eller falder i årlig disponibel indkomst som følge af kontant-
hjælpsaftalerne set i forhold til et kontanthjælpssystem med midlertidigt børnetilskud, opdelt på her-
komst
2026
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
47
46
60
51
14
12
12
13
39
42
28
36
88.100
3.800
53.400
145.200
26.600
1.000
10.300
37.900
72.700
3.500
25.300
101.500
2045
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
46
44
49
47
15
13
15
14
39
43
36
38
86.700
3.700
43.700
134.100
27.200
1.100
12.900
41.200
73.400
3.600
32.400
109.400
Anm.: Familier med en uændret disponibel indkomst udgør familier med en ændring i årlig disponibel indkomst på mindre en +/- 25
kr. pr. måned i 2024-priser. Der er korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved gældende regler ikke er omfat-
tet af beskæftigelseskravet, således at andelen i gruppen i 2026 og 2045 svarer til Beskæftigelsesministeriets skøn. Der er
ikke taget højde for udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere frem mod 2045.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
En større andel af personerne med ikke-vestlig baggrund i kontanthjælpsfami-
lier skønnes at være i en familie, der går op i indkomst i 2045 end i 2026. Det
skal ses i lyset af, at alle indvandrere allerede ved gældende regler skønnes at
være omfattet af beskæftigelseskravet i 2045.
Tabel 2 viser virkningen på de
personlige
disponible indkomster blandt kon-
tanthjælpsmodtagere. Overordnet set er andelene med lavere og højere dispo-
nibel indkomst inden for herkomstgrupperne ikke væsentligt forskellige fra ta-
bel 1.
Side 4 af 5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om antallet af personer, der kommer til at opleve en stigning contra et fald i indkomst som konsekvens af regeringens politik på kontanthjælpsområdet
2908080_0005.png
Tabel 2
Kontanthjælpsmodtagere, som stiger eller falder i personlig disponibel indkomst som følge
af kontanthjælpsaftalerne set i forhold til et kontanthjælpssystem med midlertidigt børnetilskud, op-
delt på herkomst
2026
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
51
49
59
53
8
10
17
10
42
42
24
37
39.700
1.700
19.000
60.600
5.900
300
5.400
11.700
32.900
1.400
7.600
42.300
2045
Lavere
disponibel
indkomst
Uændret
disponibel
indkomst
Højere
disponibel
indkomst
Antal
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
Andel, pct.
Dansk
Vestlige indvandrere og efterkommere
Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
Alle
50
47
43
48
8
11
25
13
42
42
32
39
39.000
1.600
13.800
54.700
6.400
400
7.900
14.800
33.100
1.500
10.200
45.100
Anm.: Personer med en uændret personlig disponibel indkomst udgøres af personer med en ændring i personlig disponibel ind-
komst på mindre en +/- 25 kr. pr. måned i 2024-priser. Der er korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved
gældende regler ikke er omfattet af beskæftigelseskravet, således at andelen i gruppen i 2026 og 2045 svarer til Beskæftigel-
sesministeriets skøn. Der er ikke taget højde for udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere frem mod 2045.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Det skal desuden bemærkes, at der i opgørelsen i tabel 2 tages udgangspunkt i
oplysninger om kontanthjælpsmodtagere i november 2019. Den opgjorte virk-
ning af kontanthjælpsaftalerne vurderes at være sammenlignelig med virknin-
gen for
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 5 af 5