Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2896227_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 19. juni 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 329
(alm. del) efter ønske fra Nick Zimmermann (DF) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 329:
Vil ministeren oplyse, om ministeren er bekendt med, om kommunerne lever op til
kravet om at italesætte muligheden for repatriering for personer inden for mål-
gruppen i tilfælde af ledighed, og vil ministeren tage initiativ til at undersøge, om
kommunerne rent faktisk lever op hertil, og vil ministeren desuden oplyse, om kom-
muner - og i givet fald hvilke - har fået kritik af revisionen for ikke at leve op til
kravet om at italesætte repatriering?
Svar:
1.
Jeg mener grundlæggende, at repatrieringsordningen er en god og attraktiv ord-
ning, og at repatriering kan være et rigtig godt alternativ til herboende personer,
der ikke har fundet sig til rette i Danmark og f.eks. aldrig er blevet en integreret del
af det danske arbejdsmarked.
Ordningen er i de seneste år blevet styrket på flere områder, bl.a. med en mere
målrettet kommunal vejledning. Jeg har forstået spørgsmålet vedrørende kommu-
nernes krav om at italesætte muligheden for repatriering for personer inden for
målgruppen i tilfælde af ledighed sådan, at det er kommunernes systematiske og
dedikerede vejledningspligt, og de vejledningssamtaler, der følger heraf, der spør-
ges til.
Formålet med vejledningssamtalerne i kommunerne er at vejlede og informere om
tilbuddet om hjælp til frivillig repatriering. Repatrieringsindsatsen, herunder sam-
talerne om muligheden for repatriering, skal ses i sammenhæng med den kommu-
nale integrationsindsats. I løbet af de første fem års lovlige ophold i Danmark sker
der en systematisk vejledning, mens der efter fem års lovligt ophold i Danmark er
tale om dedikerede vejledningssamtaler.
Systematisk vejledning finder sted i forbindelse med kommunernes integrations-
indsats, hvor udlændinge omfattet af repatrieringslovens personkreds systematisk
12. august 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 9965
2743780
X
Side
1/3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om kommunerne lever op til kravet om at italesætte muligheden for repatriering for personer inden for målgruppen i tilfælde af ledighed
2896227_0002.png
vejledes om mulighederne for repatriering i forbindelse med alle samtaler, der gen-
nemføres som led i den løbende opfølgning på kontrakten efter integrationsloven.
Endvidere skal kommunerne ved alle samtaler under kontaktforløbet efter lov om
aktiv beskæftigelsesindsats og som led i sygedagpengeopfølgningen systematisk
vejlede udlændinge, som har haft opholdstilladelse i op til fem år, om mulighederne
for repatriering. Indholdet af den del af samtalen, der vedrører muligheden for re-
patriering, skal tilrettelægges, så samtalen er både relevant og tilpasset den enkel-
tes situation.
Dedikeret vejledningssamtale afholdes med udlændinge,
som
er omfattet af repa-
trieringsloven,
som
har haft opholdstilladelse i Danmark i minimum fem år og
som
har modtaget kontanthjælpslignende ydelser i mindst 18 ud af de seneste 36 må-
neder. En dedikeret vejledningssamtale skal afholdes minimum hvert andet år, hvis
de nævnte betingelser er opfyldt.
Den dedikerede vejledningssamtale er en individuel samtale af 15-30 minutters va-
righed mellem den enkelte borger og bopælskommunen. Vejledningen vil som ud-
gangspunkt bestå af en drøftelse af den pågældendes konkrete og aktuelle situa-
tion i Danmark over for en potentiel tilværelse i hjemlandet, det tidligere opholds-
land eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning.
Den dedikerede vejledningssamtale forudsættes som udgangspunkt
bl.a. af hen-
syn til kommunerens administration
at ligge i forlængelse af en anden obligatorisk
samtale hos kommunen. Samtalen vil i visse tilfælde kunne lægges uafhængigt af
en anden obligatorisk samtale, herunder i tilfælde af, at udlændingen ikke har et
kontaktforløb i kommunen.
Kommunerne er, udover at udøve systematisk og dedikeret vejledning, forpligtet til
at vejlede om mulighederne for at repatriere, når der i øvrigt er anledning hertil.
Kommunerne skal derudover hvert år inden den 31. december beskrive og offent-
liggøre deres repatrieringsindsats, herunder hvordan kommunen arbejder med
rådgivning og information om repatriering efter repatrieringsloven for det kom-
mende år. Formålet med beskrivelsen er at skabe større lokalpolitisk og administra-
tivt fokus på kommunernes arbejde med repatrieringsindsatsen samt at sikre åben-
hed og dialog om, hvordan kommunen har tilrettelagt arbejdet med rådgivning og
information om repatriering.
Jeg mener, at det er fornuftigt og vigtigt, at kommunerne vejleder om muligheden
for at modtage økonomisk hjælp til frivillig repatriering, herunder til hjemrejsen og
etableringen på ny. Det er min opfattelse, at kommunerne er bevidste om deres
ansvar med hensyn til at tilrettelægge og efterleve vejledningspligten.
Side
2/3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om kommunerne lever op til kravet om at italesætte muligheden for repatriering for personer inden for målgruppen i tilfælde af ledighed
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal i den forbindelse henvise til besvarelse
af 22. februar 2024 på spørgsmål nr. 184 (alm. del) fra Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg (2023-24), som bl.a. redegør for ressourceforbruget i forhold til vejled-
ningssamtaler i Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Odense Kommune og
Aalborg Kommune, henholdsvis.
2.
De dedikerede vejledningssamtaler blev indført i 2021 med det formål at etab-
lere en mere virkningsfuld vejledningspligt om repatriering, som i højere grad foku-
seres i forhold til de personer, som på trods af et længerevarende ophold i Danmark
ikke er faldet til, og hvor vejledningen derfor må forventes at have mest relevans.
I forbindelse med indførelsen af de dedikerede vejledningssamtaler, blev det
for
at sikre, at relevante personer også efter ændringerne af vejledningspligten mod-
tager vejledning om muligheden for hjælp til repatriering
besluttet at foretage en
evaluering af implementeringen af den nye model for vejledning, herunder navnlig
med fokus på persongruppen, der skal vejledes ved en dedikeret samtale. Evalue-
ringen forventes at blive foretaget i løbet af 2024.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke en samlet oversigt over, hvor-
vidt kommunerne har fået kritik af revisionen for ikke at leve op til kravet om at
italesætte repatriering.
Kommunerne revideres årligt af eksterne revisorer, som afgiver en revisionserklæ-
ring mv. Kommunernes revisorer har i den forbindelse ikke pligt til at sende revisi-
onserklæringer mv. til staten. Ministeriet har foretaget en manuel gennemgang af
modtagne revisionserklæringer, revisionsberetninger og øvrigt relevant materiale
fra kommunernes revisorer for perioden 2021-2023.
På baggrund af gennemgangen af materialet, som kommunerne har fremsendt, har
ministeriet identificeret to kommuner (Høje-Taastrup og Vallensbæk), hvor de på-
gældende kommuners revisor har identificeret fejl og mangler vedr. vejledning om
repatriering.
Kaare Dybvad Bek
/
Bjørn Bruun Østergaard
Side
3/3