Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 3302
21. juni 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. maj stillet følgende spørgsmål nr. 309
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 309:
”Vil ministeren redegøre for de provenumæssige effekter (umiddelbart, efter
tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd etc.), hvis perioden for barselsorlov
forlænges med hhv. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 og
20 uger? Ministeren bedes ligeledes i svaret redegøre for arbejdsudbuds- og BNP-
effekten.”
Svar:
For at vurdere de økonomiske konsekvenser ved at udvide den maksimale
barselsorlov med 1-20 uger henvises der til svar på BEU alm. del spm. 203
(samling 2021-2022) om de provenumæssige effekter, hvis perioden med
barselsorlov med barselsdagpenge forlænges med mellem 1-20 uger.
Det fremgår af svar på BEU alm. del spm. 203 (samling 2021-2022), at en
udvidelse af barselsorloven med mellem 1-20 uger med barselsdagpenge skønnes
at medføre offentlige merudgifter til barselsdagpenge på ca. mellem 0,3 til 6 mia.
kr. om året efter skat og tilbageløb (opregnet til 2024-pl), hvis
alle
familier afvikler
alle
de ekstra uger,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af at forlænge periode med ret til
barselsdagpenge, mio. kr. (2024-pl)
Uger, der
forlænges
1
2
3
4
5
6
Udgifter til
barselsdagepenge
240
490
730
980
1.220
1.470
Tabt skat og
Økonomiske
tilbageløb konsekvenser i alt
60
110
170
230
280
340
300
600
900
1.210
1.500
1.810
Arbejdsudbud,
fuldtidspersoner
(adfærd)
-950
-1.900
-2.900
-3.850
-4.800
-5.750
BNP-virkning
-700
-1.300
-2.000
-2.700
-3.400
-4.000