Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2886038_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
24. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 307 (alm. del) af
28. maj 2024
Spørgsmål
Af ministerens svar på BEU alm. del – spørgsmål 113 fremgår det, at aftalerne
på kontanthjælpsområdet vil betyde, at 63.200 personer vil få en lavere dispo-
nibel indkomst, end de ellers ville have haft, mens 66.300 personer vil få en
højere disponibel indkomst. Vil ministeren oplyse, hvor meget hhv. lavere og
højere den disponible indkomst i gennemsnit vil være for de to respektive
grupper?
Svar
Der spørges til virkningen af følgende aftaler på kontanthjælpsområdet af 13.
oktober 2023:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
I besvarelsen indgår virkningen af
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere
i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
og
Aftale om skærpede
optjeningsregler for kontanthjælp,
som vurderes at have direkte virkning på
de disponible indkomster, fx indgår fritidstillægget som en del af den direkte
virkning.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen ikke er indregnet virkningen af tilpas-
ningstillægget gældende i 2025-2027, som isoleret set øger den disponible ind-
komst for de berørte. Hertil kommer, at der ikke er indregnet en virkning af
øvrige elementer, såsom øget medicintilskud, afklaringsret og ferieret, som
ikke indgår i opgørelsen af den disponible indkomst.
Med
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
skærpes sammenhængen mellem
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om ministerens svar på BEU alm. del – spørgsmål 113 hvoraf det fremgår, at aftalerne på kontanthjælpsområdet vil betyde, at 63.200 personer i 2026 vil få en lavere disponibel indkomst, end de ellers ville have haft, mens 66.300 personer vil få en højere disponibel indkomst
ret og pligt ved at stille endnu tydeligere krav om, at man skal bidrage for sin
ydelse. Arbejdspligten kommer til at gælde for alle personer, der ikke opfylder
kravene om ophold i riget i mindst 9 ud af de seneste 10 år (opholdskrav) og
fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2�½ år ud af de seneste 10 år (beskæftigelseskra-
vet) i kontanthjælpssystemet, hvilket hovedsageligt skønnes at omfatte perso-
ner med ikke-vestlig herkomst. Alle personer, som er omfattet af arbejdsplig-
ten, skal i udgangspunktet bidrage op til 37 timer om ugen, for at de kan få de-
res fulde ydelse på mindstesats. Såfremt ydelsesmodtagere ikke lever op til
indsatsen i arbejdspligten, fordi de har uretmæssigt fravær, vil de gå ned i
ydelse som følge af sanktionering. Eventuelle virkninger af arbejdspligten ind-
går ikke i opgørelsen.
I overensstemmelse med de sædvanlige regneprincipper er der i opgørelsen
indregnet de direkte virkninger, dvs. før adfærdsvirkninger, af aftalerne i for-
hold til gældende regler. Med
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i ar-
bejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
øges incitamentet til at tage
småjobs, således at flere kontanthjælpsmodtagere vil øge deres indkomst gen-
nem beskæftigelse som konsekvens af det lempede indkomstfradrag. Den for-
ventede adfærdsændring og tilhørende indkomststigning indgår ikke i opgørel-
sen.
Opgørelsen er baseret på oplysninger om personer, der modtager kontant-
hjælp i løbet af året samt befolkningssammensætningen i 2019. Det skyldes, at
2019 er seneste år med fuldstændige og tilgængelige oplysninger om udbeta-
ling af kontanthjælp på individniveau. 2026 er første hele år, hvor ændrin-
gerne er trådt i kraft. Der er korrigeret for, at andelen af kontanthjælpsmodta-
gere, som ved gældende regler ikke skønnes at være omfattet af beskæftigelses-
kravet, er mindre i 2026 end i 2019. Tilsvarende er det beregningsteknisk lagt
til grund for opgørelsen, at alle i kontanthjælpssystemet ved gældende regler
er omfattet af beskæftigelseskravet på lang sigt (2045). Det skal i øvrigt be-
mærkes, at opgørelsen ikke kan fortolkes som en prognose, idet der ikke er
indregnet virkninger af ændringer i befolkningssammensætning og migrati-
onsmønstre mv. i fremtidige år.
I spørgsmålet spørges til virkningen af aftalerne for
personer,
mens der henvi-
ses til
svar på BEU alm. del spørgsmål 113 af 1. februar 2024,
som viser antal-
let af
familier,
der stiger eller falder i disponibel indkomst som følge af kon-
tanthjælpsaftalerne.
Det lægges til grund for besvarelsen, at der ønskes en opgørelse af den gen-
nemsnitlige ændring for
personer
i kontanthjælpsfamilier med en ændret årlig
disponibel indkomst, det vil sige for berørte modtagere af kontanthjælpsydel-
ser og deres familiemedlemmer.
I svar på BEU alm del. spørgsmål 290 af 30. maj 2024 opgøres antallet perso-
ner i familier med modtagere af kontanthjælpsydelser, der oplever hhv. højere
eller lavere disponibel indkomst som følge af kontanthjælpsaftalerne. Heraf
Side 2 af 5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om ministerens svar på BEU alm. del – spørgsmål 113 hvoraf det fremgår, at aftalerne på kontanthjælpsområdet vil betyde, at 63.200 personer i 2026 vil få en lavere disponibel indkomst, end de ellers ville have haft, mens 66.300 personer vil få en højere disponibel indkomst
fremgår det, at 118.900 personer er i familier, der falder i årlig disponibel ind-
komst som følge af kontanthjælpsaftalerne, mens 128.300 personer er i fami-
lier, der skønnes at stige i årlig disponibel indkomst i 2026. Det fremgår ligele-
des, at 54.500 modtagere af kontanthjælpsydelser går ned i personlig disponi-
bel indkomst, mens 47.900 modtagere af kontanthjælpsydelser går op i per-
sonlig disponibel indkomst i 2026.
Der tages i beregningen udgangspunkt i ændringer i den samlede årlige dispo-
nible indkomst som følge af ændringerne i kontanthjælpssystemet. Da perso-
ner kan modtage kontanthjælpsydelser i en kortere periode eller skifte mellem
ydelsestyper, vil opgørelsen omfatte indkomstændringer for personer, der ikke
modtager kontanthjælp hele året. Eksempelvis indgår kontanthjælpsmodta-
gere, der befinder sig i kontanthjælpssystemet i en enkelt måned. Antallet af
berørte personer, der indgår i opgørelsen, overstiger derfor antallet af berørte
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
Det bemærkes, at der vil være en betydelig variation i ændringen i disponibel
indkomst for personer, der går op eller ned i disponibel indkomst (dvs. fami-
lier med en skønnet indkomstændring over +/- 25 kr. pr. måned). Eksempelvis
vil mange kontanthjælpsmodtagere opleve en væsentlig nedgang i ydelsen med
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
hvoraf ca. 90 pct.
skønnes at have ikke-vestlig herkomst. Modsat kan nogle personer og børnefa-
milier opleve en fremgang i disponibel indkomst, fordi de blandt andet modta-
ger børnetillæg og får mulighed for at modtage fritidstillæg. Det bemærkes, at
udbetalingen af fritidstillæg ophører, hvis forældrene ikke løbende dokumen-
terer, at de anvender tillægget til betaling for børnenes deltagelse i fritidsakti-
viteter m.v.
I 2026 skønnes personer i familier med lavere årlig disponibel indkomst (ikke-
ækvivaleret) at blive reduceret med 600 kr. pr. person i gennemsnit, mens fa-
milier med højere årlig disponibel indkomst skønnes at stige med 300 kr. pr.
person,
jf. tabel 1.
Side 3 af 5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om ministerens svar på BEU alm. del – spørgsmål 113 hvoraf det fremgår, at aftalerne på kontanthjælpsområdet vil betyde, at 63.200 personer i 2026 vil få en lavere disponibel indkomst, end de ellers ville have haft, mens 66.300 personer vil få en højere disponibel indkomst
2886038_0004.png
Tabel 1
Gennemsnitlig ændring i årlig disponibel indkomst pr. måned pr. person for personer i fami-
lier berørt af kontanthjælpsaftalerne, opdelt på herkomst
2026
Dansk herkomst
Vestlige indvandrere og efter-
kommere
Ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere
Alle
2045
Dansk herkomst
Vestlige indvandrere og efter-
kommere
Ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere
Alle
Lavere disponibel
indkomst
1
-500
-400
-800
-600
Lavere disponibel
indkomst
1
-500
-400
-400
-400
Højere disponibel ind-
komst
2
300
300
300
300
Højere disponibel ind-
komst
2
300
300
300
300
Alle i gruppen
3
-100
0
-200
-100
Alle i gruppen
3
0
0
100
0
Anm.: Ikke-ækvivaleret disponibel indkomst. Der er korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved gældende regler
ikke er omfattet af beskæftigelseskravet, således at andelen i gruppen i 2026 og 2045 svarer til Beskæftigelsesministeriets
skøn. Der er ikke taget højde for udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere frem mod 2045. Afrundet til nærmeste 100
kr.
Note: 1) Personer i familier med en ændring i årlig disponibel indkomst på mere end - 25 kr. pr. måned pr. person i 2024-priser.
2) Personer i familier med en ændring i årlig disponibel indkomst på mere end + 25 kr. pr. måned pr. person i 2024-priser.
3) Alle personer i familie med en modtager af kontanthjælpsydelser i gruppen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
I 2045 skønnes personer i familier med lavere årlig disponibel indkomst (ikke-
ækvivaleret) at blive reduceret med 400 kr. pr. person i gennemsnit, mens per-
soner i familier med højere indkomst skønnes at stige med 300 kr. pr. person.
Når der alene tages udgangspunkt i virkningen på de personlige disponible
indkomster blandt kontanthjælpsmodtagere, så fremgår det, at personer, der
skønnes at gå ned i personlig disponibel indkomst, i gennemsnit reduceres
med 1.400 kr. i 2026, mens personer der skønnes at gå op i personlig disponi-
bel indkomst i gennemsnit stiger med 900 kr.,
jf. tabel 2.
Side 4 af 5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om ministerens svar på BEU alm. del – spørgsmål 113 hvoraf det fremgår, at aftalerne på kontanthjælpsområdet vil betyde, at 63.200 personer i 2026 vil få en lavere disponibel indkomst, end de ellers ville have haft, mens 66.300 personer vil få en højere disponibel indkomst
2886038_0005.png
Tabel 2
Gennemsnitlig ændring i personlig disponibel indkomst pr. måned for modtagere af kon-
tanthjælpsydelser, opdelt på herkomst
2026
Dansk herkomst
Vestlige indvandrere og efter-
kommere
Ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere
Alle
2045
Dansk herkomst
Vestlige indvandrere og efter-
kommere
Ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere
Alle
Lavere disponibel
indkomst
1
-1.100
-1.000
-2.100
-1.400
Lavere disponibel
indkomst
1
-1.100
-900
-1.100
-1.100
Højere disponibel ind-
komst
2
800
900
1.100
900
Højere disponibel ind-
komst
2
800
900
1.200
900
Alle i gruppen
3
-200
0
-600
-300
Alle i gruppen
3
-100
100
300
0
Anm.: Ikke ækvivaleret indkomst. Der er korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved gældende regler ikke er omfat-
tet af beskæftigelseskravet, således at andelen i gruppen i 2026 og 2045 svarer til Beskæftigelsesministeriets skøn. Der er
ikke taget højde for udviklingen i antallet af kontanthjælpsmodtagere frem mod 2045. Afrundet til nærmeste 100 kr.
Note: 1) Personer med en ændring i personlig disponibel indkomst på mere end - 25 kr. pr. måned i 2024-priser.
2) Personer med en ændring i personlig disponibel indkomst på mere end + 25 kr. pr. måned i 2024-priser.
3) Alle modtagere af kontanthjælpsydelser i gruppen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Det skal desuden bemærkes, at der i opgørelsen i tabel 2 tages udgangspunkt i
oplysninger om kontanthjælpsmodtagere i november 2019. Den opgjorte virk-
ning af kontanthjælpsaftalerne vurderes at være sammenlignelig med virknin-
gen for
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 5 af 5