Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2878013_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 79
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8653
23. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 79 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Be-
skæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 79:
”Vil
ministeren kommentere på materialet fra Danske Regioner, jf. BEU alm. del
bilag 24, herunder oplyse, hvad det vil koste, hvis man gennemfører forslaget? I
svaret bedes ministeren ligeledes oplyse, hvor mange sengepladser, man forventer
vil blive frigjort på sygehusene, hvis forslaget gennemføres.”
Svar:
Jeg har stor forståelse for, at forældre til for tidligt fødte børn er i en sårbar situa-
tion, og at børnenes reelle alder og udvikling ikke er afspejlet i deres fødselsalder,
og at de derfor har nogle særlige behov. Både umiddelbart efter fødslen og senere i
deres opvækst.
Det er derfor også relevant at overveje, om der er noget i lovgivningen, der kan el-
ler bør ændres. I de overvejelser skal dog også indgå, hvordan man afgrænser til de
forældre til for tidligt fødte børn, som ikke indlægges på neonatal-afdeling eller bli-
ver visiteret til tidligt hjemmeophold, men hvor børnene stadig er sårbare.
I modsætning til det, der fremgår af bilaget til spørgsmålet, så har Danske Regioner
i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet over for Beskæftigelsesministeriet
oplyst, at stort set alle, der visiteres til et tidligt hjemmeophold, tager imod tilbud-
det uanset om det har konsekvenser for orlovslængden. Dette betyder, at forslaget
som udgangspunkt ikke vil medføre en besparelse i antallet af sengepladser på de
danske sygehuse. De få forældre, der vælger ikke at tage imod et tidligt hjemmeop-
hold, gør det ifølge Danske Regioner af andre grunde, fx renovering af bolig, at
kun den ene forælder har mulighed for at være hjemme eller lignende.
Jeg kan oplyse, at forslaget med betydelig usikkerhed vil medføre årlige merudgif-
ter på ca. 20 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Merudgifterne opstår som følge af, at
forældre vil få forlænget retten til orlov med det antal uger, som de er på tidligt
hjemmeophold. Dette medfører en merudgift til barselsdagpenge, samt en reduk-
tion i skatteindtægterne, da forældrenes indkomst falder.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/2-24 fra Dansk Sygeplejeråd og Dansk Pædiatrisk Selskab om forlængelse af barsel, når et tidligt født barn modtager hjemmebehandling fra neonatalafdelingen samt præsentationen fra deres foretræde for udvalget den 15/5-24
Den beregnede merudgift er behæftet med væsentlig usikkerhed, da der ikke findes
data om varighed eller antallet af personer, der anvender tidlige hjemmeophold i de
danske sundhedsregistre. Beregningerne baserer sig dermed på oplysninger fra
Danske Regioner, som har oplyst, at den gennemsnitlige varighed er på 3 uger, og
at ca. 1.000 børn årligt indlægges via et tidligt hjemmeophold. Det er i beregnin-
gerne lagt til grund, at i de familier, hvor der er tale om flerbørns-fødsler, vil begge
forældre gøre brug af forlængelsen. Disse familier udgør ifølge Danske Regioner
ca. 15 pct. I de øvrige familier, hvor der er tale om et-barns-fødsler, er det bereg-
ningsteknisk lagt til grund, at én forælder vil gøre brug af de 3 ugers forlængelse.
Da valget om et tidligt hjemmeophold, som angivet ovenfor ifølge Danske Regio-
ner, tilsyneladende ikke afhænger af de gældende barselsregler, har regeringen som
udgangspunkt ikke aktuelle planer om at ændre reglerne.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2