Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2885166_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Charlotte Munch (DD)
[email protected]
Karina Adsbøl (DD)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 2742
21. juni 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 291
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte
Munch (DD) og Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 291:
”Vil
ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at ligestille lærlinge
med studerende på SU, så de kan tjene penge ved siden af deres uddannelse på lige
vilkår uden at miste retten til gratis a-kasse? Der henvises til artiklen "Mickel blev
straffet økonomisk for at arbejde i Rema 1000, mens han var i lære: - Jeg synes
ikke, det er fair", AvisenDanmark.dk, den 6. maj 2024.”
Svar:
Jeg har tidligere besvaret dette spørgsmål. Svaret indeholdt desværre et eksempel,
hvoraf det fremgik, at gymnasieelever kunne opnå kontingentfritagelse. Dette er
ikke tilfældet. Jeg genfremsender derfor et revideret svar på spørgsmålet.
Studerende, elever og lærlinge er i dag fritaget for at betale a-kassekontingent, hvis
de deltager i en uddannelse, der er normeret til mindst 18 måneder. Kontingentfri-
tagelsen er betinget af, at de samlede indtægter fra beskæftigelse, SU, SVU eller
lignende under uddannelsen ikke overstiger indkomstloftet for kontingentfritagel-
sen. For studerende, elever og lærlinge over 30 år er kontingentfritagelsen endvi-
dere betinget af, at medlemmet betaler efterlønsbidrag samt har optjent retten til
dagpenge ved uddannelsens start, og at dagpengeretten fortsat består.
For studerende er indkomstloftet fastsat til 120,67 pct. af den maksimale dagpenge-
sats svarende til 294.810 kr. (2024-pl) årligt for medlemmer, der deltager i en ud-
dannelse, som berettiger til støtte inden for klippekortet efter lov om statens uddan-
nelsesstøtte.
For studerende, som ikke er omfattet af reglerne om støtte inden for klippekortet,
samt for elever og lærlinge er indkomstloftet fastsat til det maksimale dagpengeni-
veau svarende til 244.308 kr. (2024-pl) eller deres årlige elev- eller lærlingeløn.
Disse grupper har derfor ikke mulighed for at supplere deres elev- eller lærlingeløn
med beskæftigelse udover indkomstloftet og samtidig være kontingentfritaget.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm., om de økonomiske konsekvenser ved at ligestille lærlinge med studerende på su, så de kan tjene penge ved siden af deres uddannelse
Ved vurderingen af de økonomiske konsekvenser af de forespurgte ændringer er
det lagt til grund, at indkomstloftets størrelse harmoniseres på tværs af uddannel-
ser. Samtidig er det lagt til grund, at sondringen mellem studerende, elever og lær-
linge under og over 30 år ophæves, hvormed kontingentfritagelsen ikke betinges af,
at medlemmet betaler efterlønsbidrag og har opnået dagpengeret ved uddannelses-
start.
Det årlige indkomstloft bliver derfor fastsat til 120,67 pct. af den maksimale dag-
pengesats svarende til 294.810 kr. (2024-pl) på tværs alle uddannelsesgrupper. Det
er forudsat, at indkomstloftet i de situationer, hvor indkomsten i form af lærlinge
eller elevløn måtte være højere end 120,67 pct. af højeste dagpengeniveau, fastsæt-
tes svarende til lønnen.
A-kassekontingentet består af et obligatorisk bidrag til staten, et obligatorisk ATP-
bidrag og et bidrag til a-kassernes administration samt et frivilligt efterlønsbidrag.
Ved kontingentfritagelse indebærer det, at personen fritages for at betale de obliga-
toriske bidrag til staten, mens det er op til den enkelte a-kasse, hvorvidt der skal
indbetales et administrationsbidrag. For personer over 30 år fritages de fremadrettet
for at indbetale et efterlønsbidrag for at blive kontingentfritaget.
Det obligatoriske bidrag til staten samt efterlønsbidraget udgør hhv. 381 kr. og 548
kr. (2024-pl) pr. måned for fuldtidsforsikrede, som således er de beløb, staten vil
modtage mindre pr. måned.
Forslaget om, at der fastsættes et fælles indkomstloft for alle studerende, elever og
lærlinge svarende til 120,67 af den maksimale dagpengesats samt ophævelse af
kravet om indbetaling af efterlønsbidrag og opnået dagpengeret ved uddannelses-
start, skønnes at medføre offentlige merudgifter på ca. 10 mio. kr. årligt efter skat
og tilbageløb.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2