Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2872472_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Dina Raabjerg (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 2754
23. maj 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
285 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 285:
”Vil
ministeren redegøre for udgifterne forbundet med at lade personer i fleksjob
fortsætte i fleksjobordningen efter de er nået pensionsalderen, herunder oplyse om
ministeren vurderer, at det vil have en effekt på arbejdsudbuddet?
Svar:
Fleksjobordningen ophører ved folkepensionsalderen i lighed med de øvrige ord-
ninger på beskæftigelsesområdet. Det skyldes, at folkepensionen sikrer borgerens
forsørgelsesgrundlag efter folkepensionsalderen.
Det er allerede i dag muligt forsat at arbejde efter folkepensionsalderen. Fra 2023
modtager borgere, der arbejder, desuden den fulde folkepensionsydelse uafhængigt
af deres arbejdsindtægt. Personer i fleksjob kan således i dag fortsætte i deres job
på ordinære vilkår og modtage folkepension ved siden af, når de udtræder af fleks-
jobordningen. En forlængelse af fleksjobordningen efter folkepensionsalderen vil
således stille personer i fleksjob bedre end øvrige modtagere af ydelser, der som
nævnt generelt ophører ved folkepensionsalderen.
Det er lagt til grund, at det
ikke
er muligt både at modtage folkepension og fleks-
løntilskud samtidigt ved en forlængelse af fleksløntilskud efter pensionsalderen. En
forlængelse af fleksjobordningen udover folkepensionsalderen vil dog give en øget
økonomisk gevinst til personer i fleksjob, idet det gennemsnitlige fleksløntilskud er
større end den gennemsnitlige folkepension.
I 2023 var der omkring 4.200 folkepensionister i beskæftigelse, som var overgået
til folkepension fra et fleksjob. Disse personer skønnes at få en gevinst svarende til
forskellen mellem folkepension og flekslønstilskuddet. Det vil i gennemsnit svare
til en gevinst på 6.400 kr. pr måned. Personer, der arbejder mere end 750 timer om
året, vil endvidere kunne vælge opsat folkepension, og vil således samlet set få en
større gevinst. Det skyldes, at de vil få den opsatte folkepension udbetalt senere.
Det er lagt til grund, at det svarer til et beløb på gennemsnitligt 10.500 kr. om må-
neden for den periode, der er opsat. Det skønnes med usikkerhed at vedrøre ca. 15
pct. af de berørte.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om udgifterne forbundet med at lade personer i fleksjob fortsætte i fleksjobordningen efter de er nået pensionsalderen
2872472_0002.png
For de personer i fleksjob, der i dag ikke arbejder efter folkepensionsalderen, vil
det øge incitamentet til at arbejde, hvilket medføre en positiv virkning på arbejds-
udbuddet. For de, der allerede i dag arbejder efter folkepensionsalderen, forventes
indkomstgevinsten at medføre et mindre fald i timearbejdsudbuddet. Det skønnes
dermed samlet set, at have en mindre positiv virkning på arbejdsudbuddet, hvis
fleksjobordningen udvides til at gælde efter folkepensionsalderen.
En fortsættelse af fleksjobordningen skønnes at medføre en årlig merudgift på 170
mio. kr. efter skat og tilbageløb,
jf. tabel 1.
Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger
i skønnet.
Tabel 1
Beskæftigede folkepensionister, der er overgået til folkepension fra et fleksjob
Antal personer, 2023
Gevinst pr måned, kr. 2024-pl*
Gevinst pr måned ved ret til opsat pension, kr. 2024-pl
Samlet udgift, mio. kr. 2024-pl**
Samlet udgift efter skat og tilbageløb, mio. kr. 2024-pl***
4.200
6.400
16.900
360
170
Anm.: *) Der er anvendt den gennemsnitlig fleksløntilskud for alle modtagere i 2022, fremskrevet til 2024-pl på
16.900 kr. Det er lagt til grund at knap 15 pct. kan udnytte reglerne for opsat pension.
**) I 2023 havde den berørte gruppe i gennemsnit beskæftigelse i 10 mdr. af året Der er lagt til grund, at
modtagerne får folkepension i den øvrige del af året.
***) Den samlede udgift er opgjort eksklusiv adfærd.
Kilde: DREAM-database, STAR pensionsoplysninger og egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2