Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 2380
17. maj 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. april stillet følgende spørgsmål nr. 279
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 279:
” Af rapporten ”Udhuling af kontanthjælpen –
En analyse af kontanthjælpens ud-
vikling gennem 30 år” udgivet af CEVEA den 20. februar 2024, fremgår det, at
kontanthjælpen siden 90’erne er blevet udhulet i en sådan grad, at kontanthjælps-
modtageres indkomst efter skat skulle være 30 pct. højere i dag, hvis den skulle
have fulgt med udviklingen i lønindkomsten efter skat. Det betyder, at kontant-
hjælpsmodtagere i dag er blevet markant fattigere end resten af det danske sam-
fund, og at indkomsttabet, hvis man rammes af arbejdsløshed eller falder ud af dag-
pengesystemet, er blevet meget større. Hvad er ministerens holdning til, at kontant-
hjælpen er blevet udhulet, så kontanthjælpsmodtagere i dag er langt fattigere end
resten af befolkningen, og at dette går udover lønarbejderes styrkeposition, når der
skal forhandles løn med arbejdsgiverne?”
Svar:
Kontanthjælp er en midlertidig ydelse, der udgør det nederste økonomiske sikker-
hedsnet, og skiftende politiske flertal har i løbet af den 30-årige periode foretaget
ændringer i kontanthjælpssystemet med henblik på at understøtte politiske priorite-
ringer.
Cevea har belyst udviklingen i kontanthjælpen for enlige kontanthjælpsmodtagere
uden børn over en periode på 30 år. Niveauet for kontanthjælp for 30 år siden kan
dog ikke betragtes som en rettesnor for, hvor ydelsesniveau for forskellige familie-
typer skal ligge i dag. Men det er korrekt, at udviklingen i kontanthjælpssatsen for
ikke-forsørgere over 30 år ikke har fulgt med lønudviklingen i den analyserede pe-
riode. Det skyldes bl.a., at der i årene frem til og med 2019 har været et fradrag i
reguleringen på op til 0,3 pct.-point til satspuljen, samt at der i perioden fra 2016-
2023 har været en samlet mindreregulering på 5,2 pct.-point som følge af Skatteaf-
talen fra 2012.
I forhold til udviklingen i kontanthjælpssatsen for ikke-forsørgere over 30 år kan
det bemærkes, at realværdien af ydelsen er steget over den betragtede periode.
Ydelsesniveauet er således steget mere end forbrugerpriserne. Ifølge analysen fra