Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2868550_0001.png
16. maj 2024
J.nr. 2024 - 3348
Til Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 18. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om hvad ministeren agter at foretage sig i relation til den udbredte anvendelse af sort arbejde i flextrafiksektoren
2868550_0002.png
Spørgsmål
Hvad agter ministeren at foretage sig i relation til den udbredte anvendelse af sort arbejde
i flextrafiksektoren, hvor der tilsyneladende bl.a. kører udenlandske chauffører, der ikke
taler et ord dansk og hvor chaufførerne ikke har bestået kvalifikationsuddannelsen? Der
henvises til artiklen ”Opråb fra vognmænd: Sort arbejde i flextrafik er udbredt
- hvor er
kontrollen?” bragt på fagbladet3f.dk den 18.
april 2024.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
kontrollerer, om der er angivet og betalt korrekte skatter og afgifter, mens
kontrol af fx tilladelser og uddannelse ikke er en del af Skatteministeriets ressort.
Skattestyrelsens kontrolindsats rettet mod sort økonomi sker på baggrund af en vurdering
af risiko og væsentlighed. Kontrollerne tilrettelægges løbende, således at de rettes mod kon-
krete risikobrancher, hvor regelefterlevelsen vurderes mest udfordret. Transportbranchen
indgår i denne risikovurdering, ligesom Skattestyrelsen har en tæt dialog med transport-
branchen for at få indblik i tendenserne på området mhp. målrettet kontrol.
Skattestyrelsen har i perioden 2018-2022 anvendt mellem ca. 17-34 årsværk i projektet
”Sort økonomi – virksomheder”,
hvor der føres kontrol med sort arbejde, illegal arbejds-
kraft og momssvindel. Projektet skal ses i tillæg til Skattestyrelsens øvrige generelle kon-
trolindsats over for virksomheder og private. I projektet er der foretaget regulering i 2.595
kontroller ud af i alt 10.012 gennemførte kontroller, og kontrollerne resulterede i en samlet
nettoregulering på ca. 482 mio. kr.
Derudover har der de senere år været gennemført en række initiativer målrettet bekæmpel-
sen af sort økonomi på Skatteministeriets område. Fx kan det nævnes, at der med kontrol-
etape 2 og 3 i forlængelse af
Aftale om styrket skattekontrol
fra 2020 blev sat særligt fokus på
kontrol af brancher med øget risiko for snyd, ligesom indsatsen mod sort økonomi generelt
blev styrket. Dette indebar bl.a. en øget kontrol af borgernes egne indberetninger om ind-
tægter, øget kontrol af arbejdsudleje og arbejdsplatforme samt øget kontrol af sort økonomi
på momsområdet.
Skattestyrelsen driver desuden som led i arbejdet med den løbende risikovurdering og til-
rettelæggelse af kontrolindsatserne i relation til kontrol af sort økonomi et tværgående
landsdækkende netværk, hvor kommunerne (KL), Fødevarestyrelsen, Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration og politiet deltager. Netværket drøfter og koordinerer
viden om indsatserne ud fra risiko og væsentlighed, og såfremt der opleves særlige udfor-
dringer i konkrete brancher, vil dette indgå i drøftelserne. Skattestyrelsen kan oplyse, at
netværket bl.a. har peget på transportbranchen bredt set som et fokusområde.”
Side 2 af 2