Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
BEU alm. del
samrådsspørgsmål F-I
Ministerens tale
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesudvalget
Ca. 15 min.
21. marts klokken 13.00-14.30 i vær. 1-133.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0002.png
Disposition
1. BUVM-M taler
1) Indledning
2) Samrådsspørgsmål F:
3) Samrådsspørgsmål G:
4) Samrådsspørgsmål I:
2. BM-M taler
besvarer samrådsspørgsmål H
1. Indledning
Beskæftigelsesudvalget har, efter ønske fra Astrid Carøe (SF) og
Karsten Hønge (SF), bedt mig besvare spørgsmål knyttet til
dårligt arbejds- og læringsmiljø for elever, herunder chikane,
seksuel chikane og diskrimination på erhvervsskolerne og lære-
pladserne.
Jeg vil besvare samrådsspørgsmål F, G og I, hvorefter beskæfti-
gelsesministeren vil besvare spørgsmål H. Og jeg kan ikke helt
afvise, at min besvarelse vil lyde mere som cirkulære og ring-
bind end som frisk skurvognshumor. Det kan være, vi kommer
tilbage til det andet senere.
Side
2
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0003.png
2. Samrådsspørgsmål F
Lad mig starte med at understrege, at det er helt uacceptabelt,
når elever og lærlinge udsættes for chikane eller diskrimination.
Ligesom det selvfølgelig er uacceptabelt når elever og lærlinges
løn- og arbejdsvilkår ikke er i orden, eller når de i øvrigt udsæt-
tes for et dårligt arbejdsmiljø.
Astrid Carøe og Karsten Hønge spørger konkret til, om reg-
lerne i sager, hvor arbejdsgiveren ikke har sikret et chikanefrit
arbejdsmiljø, bør strammes.
Jeg vil gerne slå fast, at vi heldigvis i dag har lovgivning, som
klart og tydeligt fastslår, at diskrimination, chikane og sexchi-
kane er ulovligt.
Det fremgår blandt andet af arbejdsmiljøloven og ligebehand-
lingsloven.
I arbejdsmiljøloven er det angivet, at arbejdsgiver er forpligtet
til aktivt at forebygge seksuel chikane og andre former for
krænkende handlinger på arbejdspladsen.
Og i ligebehandlingsloven står det tydeligt, at der foreligger chi-
kane, når der udvises enhver form for uønsket verbal, ikkever-
bal eller fysisk adfærd i relation til en persons køn.
Side
3
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0004.png
På trods af, at det er ulovligt, ser vi
alligevel
tilfælde, hvor elever
og lærlinge bliver udsat for chikane og diskrimination, hvilket er
helt utilstedeligt.
Jeg er glad for, at de elever og lærlinge, som de konkrete sager
omhandler, har sagt fra over for diskrimination og chikane.
Fordi det er nødvendigt.
Oplæring, altså praktikperioden, er en vigtig del af en erhvervs-
uddannelse. Det er her, eleverne får bygget bro mellem teori og
praksis.
Og det er enormt vigtigt, at eleverne føler sig trygge og tilpas,
når de er i praktik i en virksomhed.
Hvis en elev ikke føler sig tryg og godt tilpas, kan det være
svært at tilegne sig ny viden og færdigheder
viden og færdig-
heder, vi som samfund har hårdt brug for.
Det er virksomhedernes pligt og ansvar at sørge for, at der er
tilfredsstillende forhold i virksomheden
herunder et chikane-
frit arbejdsmiljø.
Erhvervsuddannelserne er styret af en række faglige udvalg,
som er nedsat af fagforeningerne- og arbejdsgiverforeningerne.
Side
4
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0005.png
og det er de udvalg, som godkender de virksomheder, som har
elever og lærlinge.
Ligesom de faglige udvalg kan tilbagekalde en godkendelse, hvis
virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for godken-
delsen.
En godkendelse kan for eksempel tilbagekaldes, hvis det opda-
ges, at virksomheden overtræder arbejdsmiljølovgivning eller
regler om løn- og ansættelsesvilkår.
I den konkrete sag om den 17-årige kvinde, som blev udsat for
seksuel chikane, som der refereres til af spørgeren, har Det Fag-
lige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse tilbagekaldt virk-
somhedens godkendelse.
Det betyder at virksomheden har mistet retten til at få nye ele-
ver.
Hvorvidt en virksomhed har overtrådt arbejdsmiljølovgivnin-
gen eller regler om løn- og ansættelsesvilkår, vurderes af Ar-
bejdstilsynet.
Senere i år får de faglige udvalg mulighed for at bruge Arbejds-
tilsynets nye
”visningsordning”,
som viser hvilke virksomheder,
Side
5
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0006.png
der har fået en afgørelse, samt hvilket arbejdsmiljøproblem af-
gørelsen handler om.
De faglige udvalg kan fx bruge visningsordningen til at under-
søge, om en virksomhed har modtaget indberetninger om kriti-
sable arbejdsforhold, inden de sender elever i praktik.
Derudover har de faglige udvalg adgang til at føre tilsyn med
virksomheden. De har faktisk også adgang til arbejdspladsen
uden retskendelse og mod behørig legitimation for at kontrol-
lere, om oplæringsforholdene i virksomheden er i orden.
Der er altså lovmæssige rammer, som skal sikre, at virksomhe-
derne kan fratages retten til at have elever og lærlinge, hvis de
ikke er i stand til at stille et chikanefri arbejdsmiljø til rådighed.
Og der er de lovmæssige rammer for, at de faglige udvalg kan
føre tilsyn med oplæringsvirksomhederne.
Jeg vil også nævne, at jeg som følge af sagerne om chikane i ho-
tel- og restaurationsbranchen har bedt det faglige udvalg på om-
rådet om en redegørelse for, hvor ofte de fører tilsyn med virk-
somhederne, og i hvor mange tilfælde de har tilbagekaldt en
godkendelse.
Side
6
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0007.png
Udvalgene blev også bedt om at komme med konkrete forslag
til at forebygge chikane og diskrimination.
De forslag indgå nu i regeringens videre overvejelser, for ek-
sempel i forhold til, om der er behov for flere værktøjer eller
mere vejledning i forbindelse med de faglige udvalgs godken-
delse af virksomhederne som praktiksteder.
For vi kan ikke tillade, det giver sig selv, at vores lærlinge eller
elever bliver udsat for diskrimination, seksuel chikane, krænkel-
ser, mobning eller anden form for dårligt arbejdsmiljø.
3. Samrådsspørgsmål G
Efter erhvervsuddannelsesloven skal erhvervsskolerne stille
kontaktlærere og mentorer til rådighed for de elever eller lær-
linge, der har behov for støtte og vejledning for at kunne gen-
nemføre deres uddannelse.
Samtidig skal skolen sikre, at de elever eller lærlinge, der har be-
hov herfor, tilbydes social, personlig eller psykologisk rådgiv-
ning. Skolen fastsætter rammerne for denne rådgivning.
Side
7
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0008.png
Det er vigtigt, at alle elever og lærlinge kender sine rettigheder
og er opmærksomme på, at der er instanser
herunder fagfor-
eninger og Arbejdstilsynet - som tager diskrimination og chi-
kane alvorligt og reagerer i overensstemmelse med loven.
Derfor er Børne- og Undervisningsministeriet konkret igennem
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet ved at udarbejder mate-
riale til elever og skoler, som skal informere om, hvad elever og
lærlinge kan gøre, hvis de har været udsat for seksuel chikane.
Materialet skal forklare, hvad der kan opfattes som seksuel chi-
kane.
Og vil indeholde information om, at elever og lærlinge f.eks.
kan henvende sig til deres fagforening, Arbejdstilsynet eller det
faglige udvalg, hvis de udsættes for chikane.
Derudover vil elever og lærlinge blive informeret om, at seksuel
chikane, som det er defineret i ligebehandlingsloven, som ud-
gangspunkt kan begrunde ophævelse af en uddannelsesaftale
med en virksomhed.
I forhold til spørgsmålet om akutrådgivning vil jeg henvise til
Arbejdstilsynets eksisterende hotline.
Side
8
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0009.png
Det er en hotline, som elever og lærlinge kan bruge hvis de for
eksempel har været udsat for krænkelser, mobning eller seksuel
chikane.
Den tidligere regeringen meldte i 2020 ud om en række initiati-
ver, der skulle bidrage til at forebygge seksuel chikane på ar-
bejdspladser og uddannelsesinstitutioner.
Et af initiativerne var en opfordring om at oprette whistleblo-
werordninger på uddannelsesinstitutioner.
Målet med opfordringen var at sikre, at elever, kursister og lær-
linge kunne få et sted at henvende sig, også anonymt, for at få
råd og vejledning.
Mig bekendt har flere skoler etableret sådanne whistleblower-
ordninger i dag.
Det kan være meget forskelligt fra skole til skole og fra elev til
elev, hvilke tiltag der virker bedst i den konkrete situation. Men
værktøjerne findes både på skolerne og via Arbejdstilsynet.
Og med den kommende informationsindsats fra Børne- og Un-
dervisningsministeriet vil vi også udbrede kendskabet til værk-
tøjerne.
Side
9
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0010.png
4. Samrådsspørgsmål I
Jeg vil godt starte med at sige, at det selvfølgelig er under al kri-
tik, når virksomheder fravælger kvindelige elever.
Det er derfor meget bekymrende, at 40 pct. af de oplæringskon-
sulenter, som har deltaget i Institut for Menneskerettigheders
rundspørge, oplever, at virksomheder lægger vægt på elevens
køn, når de søger elever.
Vi har alle et ansvar for at sikre, at forskelsbehandling ikke fin-
der sted.
Jeg har som minister, og regeringen har kollektivt, et ansvar for,
at lovgivningen er klar og tydelig.
Arbejdsgiverne har et ansvar for ikke at forskelsbehandle pga.
køn, når der tilbydes elevpladser.
Og vi har alle et ansvar for at sikre, at elever og lærlinge kender
sine rettigheder, så de har mulighed for at søge hjælp og handle,
hvis de bliver udsat for diskrimination.
Skolerne og oplæringsvejlederne har et ansvar for ikke at med-
virke til forskelsbehandling i forbindelse med tildeling af lære-
pladser.
Side
10
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0011.png
Både analyser og de sager, som har fyldt i medierne viser, at der
trods tiltag stadig er udfordringer med diskrimination og chi-
kane
både i virksomheder og på vores institutioner.
En ting er lovgivning, noget andet er kultur, men det er uaccep-
tabelt, og der er behov for at gøre endnu mere for at komme de
her problemer til livs.
Jeg er glad for at se, at DA, altså Dansk Arbejdsgiverforening,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, og erhvervsskolernes egen
organisation for nylig har dannet en alliance, der skal bekæmpe
uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på erhvervsskoler
og lærepladser.
Jeg vil bede alliancen om, at se på tiltag, som sikrer at vejlederne
og skolerne er opmærksomme på, at virksomheder ikke må øn-
ske lærlinge og elever efter køn.
Ligesom jeg er glad for, at 3F netop er kommet med et udspil
mod chikane af elever og lærlinge.
De lovgivningsmæssige rammer synes jeg egentlig er ret klare.
For mig at se handler en stor del af det videre arbejde om en
kulturændring - ikke kun på arbejdspladserne, men også bredt i
samfundet.
Side
11
af
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/3-24 om seksuel chikane og dårligt arbejdsmiljø på lærepladser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. F-I
2843302_0012.png
Jeg følger derfor også Alliancen mod seksuel chikane, som ud-
sprang af trepartsaftalen om seksuel chikane fra 2023, i deres
arbejde.
Her samarbejder Digitalisering- og Ligestillingsministeriet med
relevante aktører på at styrke indsatsen mod seksuel chikane.
Alliancen har fx tildelt midler til projekter, der fremmer trygge
fælleskaber uden uønsket seksuel opmærksomhed og seksuel
chikane i unges uddannelses- og fritidsliv samt bredt i for-
enings- og idrætslivet.
I et af projekterne har den organisation, der hedder KVINFO i
samarbejde med øvrige aktører fået til opgave at udvikle redska-
ber, som elever/elevråd, lærere og ledere på ungdomsuddannel-
ser kan bruge til at forebygge og håndtere seksuel chikane.
Der er heldigvis meget opmærksomhed på problemerne og
mange gode initiativer i gang rundt omkring. Og det er vigtigt,
at vi fortsat løfter den her opgave i fælleskab.
Tak for ordet, jeg vil give ordret videre til formanden.
Side
12
af
12