Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2772387_0001.png
TALE
Samråd A om ATs tilsyn pba. asbestklager og
sanktionering af asbestovertrædelser den 25.
oktober kl. 13-14
6. oktober 2023
J.nr. 2023 - 6083
CAPA/AT
Samrådsspørgsmål A stillet af Karsten Hønge (SF) og Astrid Carøe (SF)
Arbejde med asbest er livsfarligt, og sygdomme med relation til asbest koster hvert år
300
danskere livet. I artiklen ”Minister kaldes i samråd om Arbejdstilsynet i asbestsag” fra
den 26. august 2023 beskriver Fagbladet 3F en helt uholdbar praksis omkring behandlin-
gen af asbest. Bødestraf og betingede domme har tydeligvis ikke den ønskede effekt,
når reglerne ikke overholdes. Hvordan vil ministeren sikre hurtig udrykning fra Arbejdstilsy-
net, når ulovligt arbejde med asbest bliver anmeldt? Og vil ministeren bakke op om stren-
gere sanktioner, herunder f.eks. ubetingede fængselsstraffe ved overtrædelse af reglerne
om behandling af asbest?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak til Karsten Hønge og Astrid Carøe for at ind-
kalde til dette samråd om asbest.
***
Det skal være sikkert og sundt at gå på arbejde, og
ingen må blive syge af at arbejde. Det gælder ikke
mindst i forhold til arbejde med asbest.
Asbest har været forbudt at anvende siden
1980’erne.
Men det findes stadig i mange bygnin-
ger. Og særligt ansatte i bygge- og anlægsbran-
chen kan være i risiko for at blive udsat for asbest-
støv ved nedrivnings- og renoveringsopgaver, hvis
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
der ikke træffes de nødvendige beskyttelsesforan-
staltninger.
Der gælder skrappe regler for arbejde med asbest.
Og det er virksomhedernes ansvar at sikre deres
ansatte mod udsættelse for asbeststøv under arbej-
det. Heldigvis er der rigtig mange virksomheder,
som følger reglerne, men der er desværre fortsat
virksomheder, der ikke gør. Her er det afgørende,
at vi har et stærkt Arbejdstilsyn.
Og derfor er jeg glad for, at den brede arbejdsmil-
jøaftale fra marts 2023, hvor vi har fremtidssikret
arbejdsmiljøindsatsen og indsatsen mod social
dumping med 1,3 mia. kr. Det er en vigtig og nød-
vendig prioritering. Et af vores initiativer er bl.a.
en autorisationsordning for arbejdet med asbest.
[Svar på spørgsmål 1: Hvordan vil ministeren
sikre hurtig udrykning fra Arbejdstilsynet, når
ulovligt arbejde med asbest bliver anmeldt?]
Og nu til svaret på det første spørgsmål.
Arbejdstilsynet har oplyst mig om, at når de mod-
tager en klage, vurderer de hvorvidt og hvor hur-
tigt, klagen giver anledning til et tilsynsbesøg.
Hvis der er risiko for, at der foregår farligt arbejde
med asbest, vil Arbejdstilsynet i de fleste tilfælde
køre på tilsyn.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
Der kan være klager, som er så mangelfulde, at det
ikke er muligt at køre på tilsyn. Fx hvis klagen
ikke beskriver, hvor arbejdet finder sted, eller hvis
klagen ikke omhandler arbejdsmiljøforhold, men i
stedet fx jordforurening, som er et kommunalt an-
liggende.
Det er altid en konkret vurdering, om en klage skal
føre til et tilsyn.
I perioden 2016 til 2022 har Arbejdstilsynet i gen-
nemsnit rykket ud på 76 procent af klagerne om
asbest. I 2022 var tallet helt oppe på 85 procent.
Til sammenligning har tilsynet i samme periode
kørt på omkring 50 procent af klagerne, når vi ser
på tværs af alle arbejdsmiljøproblemer.
Klager over asbest prioriteres dermed allerede i
dag højere end andre klager.
Hvis Arbejdstilsynet bliver gjort opmærksom på
overtrædelser af asbestreglerne, mens arbejdet sta-
dig er i gang, vil det
hvis muligt
i mange til-
fælde betyde, at de kører ud samme dag, som de
modtager klagen.
Det høje tilsynstryk er nødvendigt, og det er vig-
tigt, at Arbejdstilsynet fastholder sit store fokus på
asbestområdet.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse
af asbestreglerne på et tilsynsbesøg, afgiver de
som regel et strakspåbud.
Det betyder, at virksomheden straks skal stoppe
arbejdet og få styr på sikkerheden, før arbejdet kan
genoptages.
[Den konkrete sag]
I den konkrete sag fremgår det i artiklen fra Fag-
bladet 3F, at der er en video, der viser en højtryks-
spuling af det, der formentlig er et asbesttag. Ar-
bejdstilsynet var på tilsyn tre dage senere, end ar-
tiklen oplyser, at videoen blev optaget. Arbejdet
var stoppet, da tilsynet kom på besøg, og tilsynet
kunne ikke konstatere en overtrædelse af asbest-
reglerne. Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet om at
reagere hurtigt i sager om asbest.
Med asbestaftalen fra maj 2022 har det siden no-
vember 2022 været muligt for Arbejdstilsynet at
give en afgørelse, selvom arbejdet er afsluttet. Ar-
bejdstilsynet skal dog kunne konstatere, at der har
været en overtrædelse af asbestreglerne.
Arbejdstilsynet kan generelt set ikke træffe afgø-
relse alene på baggrund af en anonym klage. Det
kan fx være en video eller billeder af en mulig
overtrædelse, som sendes til Arbejdstilsynet.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
Det skyldes bl.a., at Arbejdstilsynet ikke
hverken
over for arbejdsgiveren eller andre
må oplyse, at
Arbejdstilsynet har modtaget en klage. Det følger
af tavshedspligtbestemmelsen i arbejdsmiljøloven,
som skal beskytte de ansatte mod fx ansættelses-
retlige konsekvenser eller andre repressalier, fordi
de har klaget. Tavshedspligtbestemmelsen skal
samtidig sikre, at Danmark lever op til en ILO-
konvention om arbejdstilsyn, hvor det indgår, at
ansatte skal beskyttes i den sammenhæng.
Tavshedspligten er vigtig for effektivt at sikre den
ansattes anonymitet, når man klager til Arbejdstil-
synet. Hvis klager fx via en video, skulle bruges til
en afgørelse, ville Arbejdstilsynet uden tavsheds-
pligtbestemmelsen
som følge af forvaltningslo-
ven
skulle oplyse klagers identitet og klagens
indhold til arbejdsgiveren og andre.
Samtidig er det vigtigt, at Arbejdstilsynet kan rea-
gere på overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Derfor
har jeg bedt Arbejdstilsynet om at sikre internt, at
man kører hurtigt på tilsyn, når der indgives alvor-
lige klager fx via video.
Jeg har også bedt Arbejdstilsynet om at se på, om
vi kan foretage en lovændring
indenfor ram-
merne af ILO-konventionen
som gør det muligt
at videoer i helt særlige tilfælde skal kunne bruges
som en del af grundlaget for en afgørelse, fx ved at
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
klager får mulighed for at give tilsagn om at op-
hæve anonymiteten.
Eventuelle justeringer bør udformes, så hensynet
til beskyttelsen af de ansatte ikke kompromitteres.
[Svar på spørgsmål 2: Vil ministeren bakke op om
strengere sanktioner, herunder f.eks. ubetingede
fængselsstraffe ved overtrædelse af reglerne om
behandling af asbest?]
Nu til svaret på det andet spørgsmål om sanktio-
ner.
Arbejdstilsynet har fra 2016 til midten af 2023 af-
givet næsten 1.900 afgørelser om asbest. Antallet
har været stigende fra ca. 160 om året til over 500
afgørelser i 2022. Tallene dækker over, at en virk-
somhed kan få flere afgørelser.
Den typiske afgørelse drejer sig om, at virksomhe-
den ikke i videst muligt omfang har sikret, at per-
soner på arbejdspladsen og i omgivelserne ikke
udsættes for eller kan blive udsat for støv fra as-
best eller asbestholdige materialer. Det handler om
alt fra støvsvage arbejdsmetoder og værnemidler
til krav til omklædningsrum.
Som nævnt tidligere vil Arbejdstilsynet typisk rea-
gere med et strakspåbud, hvis en virksomhed over-
træder asbestreglerne.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
I sager om grove overtrædelser vil Arbejdstilsynet
både give et strakspåbud og overveje, om der er
grundlag for at give virksomheden en bøde eller
indgive politianmeldelse.
Som følge af asbestaftalen fra maj 2022 har Ar-
bejdstilsynet for nylig også ændret praksis, så der
lempes delvist på beviskravet i visse sager om
grove overtrædelser af asbestreglerne, hvor
spørgsmålet om straf vurderes.
Det kan fx være sager om nedrivningsarbejde,
hvor asbestreglerne konstateres overtrådt. Her kan
det fremadrettet være tilstrækkeligt for at rejse en
straffesag, at der kan dokumenteres en begrundet
mistanke om udsættelse for asbeststøv i forbin-
delse med arbejdet.
Bødeniveauet i en straffesag afhænger af omstæn-
dighederne ved overtrædelsen, og bøden kan fx
forhøjes, hvis der er gentagne grove overtrædelser.
I arbejdsmiljøaftalen fra 2019 blev det besluttet at
forhøje bøden for overtrædelser af arbejdsmiljø-
reglerne. Det gælder også for overtrædelser af as-
bestreglerne.
Forligskredsen med alle Folketingets partier gen-
bekræftede i arbejdsmiljøaftalen fra marts 2023, at
vi skal evaluere bødeskærpelserne efter fire år. Det
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
vil sige i 2024. Jeg ønsker at se resultatet af evalu-
eringen, før jeg kan tage stilling til, om vi har det
rette bødeniveau. Jeg ser frem til en drøftelse om
det i forligskredsen, når evalueringen foreligger.
***
I forhold til spørgsmålet om fængselsstraf indehol-
der arbejdsmiljøloven i dag mulighed for at straffe
arbejdsgivere i personlig ejede virksomheder, virk-
somhedsledere, arbejdsledere og ansatte med
fængselsstraf, hvis de selv overtræder arbejdsmil-
jøreglerne forsætligt eller uagtsomt.
Langt de fleste virksomheder, som får bøde for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven, drives i sel-
skabsform. I disse sager er fængselsstraf ikke en
mulighed, idet man ikke kan fængsle et selskab.
Arbejdstilsynet kender ikke til eksempler på, at
domstolene har idømt fængselsstraf for overtræ-
delse af arbejdsmiljøloven.
[Fokus på kommunikation og vejledning]
Det skal være nemt for virksomhederne at forstå
reglerne.
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25/10-23 om arbejde med asbest, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
Med afsæt i asbestaftalen fra 2018 kom der den
15. juni i år en ny asbestbekendtgørelse. Bekendt-
gørelsen har tydeliggjort reglerne, så det bliver
nemmere at forstå, hvordan man efterlever dem.
Som følge af arbejdsmiljøaftalen fra marts i år vil
Arbejdstilsynet bl.a. også iværksætte en styrket
kommunikationsindsats om asbest.
[Autorisationsordning for asbestarbejde]
Sidst, men bestemt ikke mindst, er det besluttet
med arbejdsmiljøaftalen fra 2023, at der skal ind-
føres en autorisationsordning for asbestarbejde.
Ordningen er et stort og vigtigt skridt i retning
mod at sikre, at færre udsættes for det farlige as-
beststøv.
Lige nu drøfter Arbejdstilsynet og arbejdsmarke-
dets parter den konkrete udformning af ordningen.
Jeg ser frem til resultatet af parternes drøftelser,
som jeg forventer at modtage snarest.
Jeg synes, at vi har taget mange vigtige initiativer
for at styrke indsatsen mod asbest. Når det er sagt,
vil jeg gerne sige, at jeg ikke tilfreds med den kon-
krete sag, og derfor har jeg bedt Arbejdstilsynet
om at reagere hurtigt på sager om asbest.
Tak for ordet.
9