Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 1738
11. april 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
227 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 227:
”Vil
ministeren forklare forskellene for fritagelse for a-kassekontingent/statsbidra-
get til a-kasser for hhv. lærlinge, elever og studerende på SU-berettigede uddannel-
ser, herunder om ministeren finder forskellene rimelige?
Svar:
Der er forskellige indkomstgrænser for fritagelse for a-kassekontingent for hen-
holdsvis elever og lærlinge og for studerende med ret til SU. Fælles er dog, at kon-
tingentfritagelsen skal gøre det muligt for de nævnte grupper at blive medlem af en
a-kasse, selvom de er under uddannelse.
For elever og lærlinge er indkomstgrænsen fastsat, så den svarer til den lønindtægt,
medlemmet har via sit uddannelsesforløb i form af elevlønnen. For voksenlærlinge
bemærkes, at den samlede indtægt ikke må overstige lønnen for voksenlærlinge.
Lønnen til voksenlærlinge anses i denne relation for at være elevløn. For andre
medlemmer, hvor der ikke er en løn tilknyttet til uddannelsen, er indkomstloftet
fastsat til det maksimale dagpengeniveau.
Disse forskelle er primært historisk begrundet. Kontingentfritagelsesreglerne blev
indført i forbindelse med efterlønsreformen fra 1999. Det fremgik dengang af lov-
bemærkningerne, at medlemmer under uddannelse ikke må have en løn, der over-
stiger lønniveauet for elever/lærlinge. For andre medlemmer, hvor der ikke er en
løn tilknyttet til uddannelsen, blev indkomstloftet ikke nærmere defineret i lovbe-
mærkningerne, men i den administrative udmøntning valgte man at fastsætte ind-
komstloftet til det maksimale dagpengeniveau som et objektivt parameter.
I forhold til studerende på en uddannelse, der berettiger til støtte inden for klippe-
kortet efter lov om Statens Uddannelsesstøtte, er grænsen 120,67 pct. af højeste
dagpengeniveau. Denne særregel blev indsat i forbindelse med opfølgning på aftale
af 21. januar 2022 om en reformpakke for dansk økonomi,
Hurtigere i job, et stær-
kere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder,
indgået
mellem den daværende regering (S) og aftalepartierne (SF, RV, DF og KD). Denne
særregel er en konsekvens af, at det månedlige fribeløb, der kan tjenes ved siden af
SU`en, blev forhøjet med 4.000 kr.