Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2846818_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Astrid Carøe (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
5. april 2024
J.nr. 2024 - 1847
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
224 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid
Carøe (SF).
Spørgsmål nr. 224:
”Vil ministeren oplyse, hvilke
ordninger, der findes til uddannelse på Beskæftigel-
sesministeriets område samt hvilket netto mindreforbrug, der har været på de på-
gældende ordninger siden 2014 eller siden ordningerne blev etableret? Opgørelsen
bedes foretaget i det aktuelle pristal”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har en række ordninger målrettet uddannelse og opkvali-
ficering.
Ordningerne består dels af puljer og dels af en række lovbundne ordninger. Puljer
er bl.a. kendetegnet ved tilsagn om tilskud, og mindreforbrug videreføres til evt. se-
nere udmelding. Lovbundne ordninger er - i modsætning til puljer - kendetegnet
ved, at der ikke er en fast øvre grænse for udgifterne. Det kan fx omfatte udgifter til
aktiveringstilbud, som kommunerne giver i henhold til lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats. På lovbundne ordninger bortfalder mindre-/merforbrug. Derfor op-
gøres et evt. mindreforbrug alene for puljerne.
Der eksisterer fem puljer med tilskud til jobcentrenes udgifter til opkvalificering.
Varslingspuljen, den regionale uddannelsespulje, puljen til uddannelsesløft, puljen
til uddannelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv,
samt puljen til sporskifte.
I 2022 havde puljerne tilsammen en bevilling på finansloven for 2022 på 291,1
mio. kr. Det bemærkes, at 2022 er et atypisk år, da året fortsat var påvirket af co-
vid-19 bl.a. i form af tilbageløb fra puljer mv., som var forhøjet i forbindelse med
pandemien. Det samlede mindreforbrug af statstilskuddet var 152 mio. kr. i 2022.
Mindreforbruget forventes væsentligt lavere fremadrettet, idet der er et større min-
dreforbrug på varslingspuljen, som følge af uudnyttede tilsagn givet under covid-
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om hvilke ordninger, der findes til uddannelse på Beskæftigelsesministeriets område samt hvilket netto mindreforbrug, der har været på de pågældende ordninger siden 2014 eller siden ordningerne blev etableret
19, ligesom uddannelsesløftspuljen omprioriteres til bl.a. retten til uddannelsesløft
med 110 pct. dagpenge.
Mindreforbruget har i perioden frem til 2022 varieret meget. Inden de særlige år
med covid-19 var der eksempelvis i 2018 et samlet merforbrug på ca. 7 mio. kr.,
mens der i 2019 var et samlet mindreforbrug på ca. 13 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Det be-
mærkes, at nogle af puljerne også omfatter anden aktivitet end ordinær uddannelse
og opkvalificering.
Derudover er der en række lovbundne opkvalificeringsordninger:
Voksenlærlingeordningen
Jobrotation
Uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge
Seks ugers jobrettet uddannelse.
Driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkvalificering
Her kan oplyses, at de faktiske offentlige udgifter i 2022 (2024-pl) til voksenlær-
linge var 0,5 mia. kr., mens der var udgifter på 0,1 mia. kr. til jobrotationsordnin-
gen. Uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge indebar udgifter til uddannelse på 41
mio. kr., mens ordningen med seks ugers jobrettet uddannelse indebar udgifter på
0,1 mia. kr. Derudover var der driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkva-
lificering for alle målgrupper på i alt 4,1 mia. kr. Det bemærkes, at driftsudgifter
ved aktivering i vejledning og opkvalificering indeholder en meget bred vifte af til-
tag, og udgiftsposten indeholder derfor langt mere end uddannelse og opkvalifice-
ring. Der indgår fx vejledningsforløb, praktik eller jobrettede aktiviteter. Det er
umiddelbart ikke muligt at sondre mellem udgifter til opkvalificeringsaktiviteterne
og øvrige aktiviteter for disse ordninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om hvilke ordninger, der findes til uddannelse på Beskæftigelsesministeriets område samt hvilket netto mindreforbrug, der har været på de pågældende ordninger siden 2014 eller siden ordningerne blev etableret
2846818_0003.png
Tabel 1. Overblik over mindreforbrug af statsligt tilskud til uddannelsespuljer
Mio. kr. (2024-pl)
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Beskrivelse af puljen
Formålet er, at De Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) kan yde tilskud
til kommunens udgifter til opkvalificering, herunder til efter- og videre-
uddannelse af beskæftigede forsikrede og ikke-forsikrede i opsigelses-
perioden ved større afskedigelser.
Formålet er reel opkvalificering i indsatsen og mere jobrettet uddan-
nelse, så ledige i højere grad besidder de kompetencer, som virksom-
hederne efterspørger. Midlerne målrettes korte, erhvervsrettede ud-
dannelsesforløb - særligt inden for fagområder, hvor der forventes jo-
båbninger inden for de kommende seks måneder. Kommunerne får 80
pct. tilskud til uddannelsesudgifterne.
Puljen giver dagpengemodtagere mulighed for tilbud om en hel eller en
del af en erhvervsuddannelse. Jobparate kontanthjælpsmodtagere kan
få bevilget et grundforløb via puljen. Personerne skal være fyldt 30 år,
og enten være ufaglærte eller have en forældet uddannelse. Kommu-
nerne får 80 pct. tilskud til uddannelsesudgifterne.
Formålet med puljen er at opkvalificere personer med tilknytning til
minkbranchen. Kommunerne får 100 pct. tilskud til udgifterne.
Sporskifteindsatsen skal give mulighed for, at medarbejdere, der er i ri-
siko for at blive nedslidte eller er nedslidte, kan skifte job eller branche,
så medarbejderne kan fastholdes på arbejdsmarkedet i en funktion,
som ikke er nedslidende - enten inden for samme branche, men med
andre arbejdsopgaver, eller inden for en ny branche. Indsatsen er mål-
rettet medarbejdere, der er i risiko for at blive nedslidt på grund af psy-
kisk eller fysisk belastende arbejde. Et sporskifteforløb kan bestå af vej-
ledning, efteruddannelse og evt. praktik. Virksomheder kan ansøge om
tilskud på vegne af den enkelte ansatte.
Bevilling FL22
§ 17.46.14.10. Indsats ved større afskedi-
gelser (varslingspuljen) *
-10,5
2,5
-6,0
8,9
9,5
0,0
-15,1
-13,2
-42,8
6,3
§ 17.46.41.10. Regional uddannelses-
pulje
-
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-1,6
-0,8
-5,3
129,9
§ 17.46.41.20. Pulje til uddannelsesløft
-
-0,6
-59,6
-38,1
0,7
0,7
25,8
-10,5
-71,1
110,5
§ 17.46.45.50. Pulje til uddannelse til
personer, der har arbejdet i minkerhver-
vet eller følgeerhverv
-
-
-
-
-
-
-
-7,0
-13,6
16,0
§ 17.51.04.10. Sporskifteindsats
-
-
-
-
-2,8
-14,0
-15,3
-16,5
-19,5
28,3
I alt
-10,5
1,9
-65,5
-29,1
7,2
-13,3
-6,2
-48,0
-152,4
291,1
Anm: Senest offentliggjorte statsregnskabstal var 2022 under udarbejdelse af svaret. Der tages udgangspunkt i ordninger med bevilling til uddannelse på finansloven for 2022 inkl. evt. tillægsbevil-
ling. Dvs. puljer, som ikke længere eksisterer, ikke fremgår af tabellen. Mindreforbrug, som skyldes annullering af tilsagn om tilskud givet som følge af forhøjelser af puljer pga. covid-19 bortfalder
og videreføres ikke. * Det relativt store mindreforbrug på varslingspuljen i 2022 skyldes bl.a. at tilsagn om tilskud givet i 2020, hvor varslingspuljen blev forhøjet, efterfølgende er annulleret, fordi
forhøjelserne ikke kunne anvendes fuldt ud.