Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2784173_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 7284
21. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 22 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren kommentere materialet fra BoVitas foretræde for udvalget den
25/10-23 om regeringens varslede krav til kontanthjælpsmodtagere om virke 37 om
ugen udenfor eget hjem, jf. BEU alm. del
bilag 243 (folketingsåret 2022)?”
Svar:
Jeg vil gerne kvittere for udvalgets og Bo-Vitas interesse i kontanthjælpssystemet
og for Bo-Vitas forslag til at få kontanthjælpsmodtagere tættere på arbejdsmarke-
det. Kontanthjælp er en midlertidig ydelse, og det er derfor vigtigt, at vi har fokus
på at få dem, der kan bidrage, tættere på arbejdsmarkedet.
Som jeg læser materialet fra Bo-Vitas foretræde, anbefaler Bo-Vita følgende tiltag
for at få langtidsmodtagere af kontanthjælp ud på arbejdsmarkedet:
1) Indførelse af en arbejdspligt, hvor borgeren aktiveres op til 37 timer om
ugen uden for egen lejlighed;
2) Lavere kontanthjælpssats for personer, der ikke har bestået 9. klasse af-
gangseksamen (anbefalingen følger Ydelseskommissionen)
3) Reelle småjobs til overenskomstmæssig løn (anbefaling følger Reform-
kommissionen)
Regeringen har netop indgået tre aftaler på kontanthjælpsområdet, som på mange
punkter adresserer anbefalingerne fra Bo-Vita.
Med
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssyste-
met, som ikke opfylder optjeningsreglerne
har regeringen, Danmarksdemokraterne
og Dansk Folkeparti besluttet at indføre en ny arbejdspligt. Arbejdspligten indføres
for borgere, som ikke opfylder et krav om ophold i riget i 9 ud af de seneste 10 år
og et krav om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2�½ år ud af de seneste 10 år.
Med arbejdspligten stilles der klare krav om, at man skal bidrage for sin ydelse.
Det skal også medvirke til, at flere børn vil opleve, at deres forældre går på arbejde.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til materialet fra BoVitas foretræde for udvalget den 25/10-23 om regeringens varslede krav til kontanthjælpsmodtagere om virke 37 timer om ugen udenfor eget hjem, jf. BEU alm. del - bilag 243 (folketingsåret 20222)
Jeg mener, at aftalen på mange punkter imødekommer Bo-Vitas anbefalinger om,
hvilke typer af indsatser, der skal tælle med i arbejdspligten. Indsatsen i arbejds-
pligten kan eksempelvis være nytteindsats og virksomhedspraktik, og ordinære løn-
timer, danskundervisning og jobsøgning kan også tælle med i arbejdspligten. For at
gøre tilrettelæggelsen af indsatsen mere fleksibel for kommunerne, afskaffer vi va-
righedsbegrænsningen og rimelighedskravet på tilbud om nytteindsats.
Jeg hæfter mig også ved, at Bo-Vita ønsker at hjælpe med at etablere flere nytte-
jobs, hvilket er positivt. Det skal dog understreges, at tilbud om nytteindsats kun
kan finde sted på offentlige arbejdspladser eller i foreninger med mindst 50 pct. of-
fentlig finansiering.
Regeringen har også indgået
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem
Flere i arbejde,
enklere regler og færre børn i lavindkomst
med Socialistisk Folkeparti, Konserva-
tive Folkeparti og Radikale Venstre. Aftalen tager afsæt i Ydelseskommissionens
anbefalinger til et nyt kontanthjælpssystem.
Det nye kontanthjælpssystem vil have én ydelse
kontanthjælp med tre satser:
mindstesats, grundsats og forhøjet sats. Hjemmeboende, der er ikke fyldt 30 år, får
dog en lavere sats end mindste- og grundsats. Personer overgår fra grundsats til for-
højet sats, når de fylder 30 år. De 25-29-årige kan få adgang til forhøjet sats ved at
opfylde et beskæftigelseskrav om 2,5 års ordinær fuldtidsbeskæftigelse inden for
de seneste 10 år. Bestået afgangseksamen på grundskoleniveau giver således ikke
adgang til forhøjet sats, da et sådant krav vil være administrativt omkostningsfuldt.
Indkomstfradragsmodellen i det nye kontanthjælpssystem afspejler Bo-Vitas anbe-
faling om fokus på positive økonomiske incitamenter. Der indføres således et lem-
peligere indkomstfradrag, som gør det økonomiske incitament til at tage løntimer
meget tydeligt og enkelt for både borgere og sagsbehandlere. Afhængig af den en-
keltes sats vil det fremadrettet være muligt for kontanthjælpsmodtagere at tjene op
til 2.500/5.000 kr. pr. måned uden, at det medfører fradrag i kontanthjælpen. I det
nye kontanthjælpssystem baserer det økonomiske incitament til løntimer sig såle-
des på en positiv tilskyndelseslogik.
De nye kontanthjælpsaftaler understøtter således, at flere udsatte borgere kan
komme i lønnede timer i småjobs. Kommunerne, andre offentlige myndigheder,
landets virksomheder og civilsamfundet får en vigtig opgave med at implementere
og realisere arbejdspligten
både i forhold til at skabe tilstrækkeligt med mulighe-
der for borgerne og ved at understøtte en ny arbejdslogik for en målgruppe, som
traditionelt har været svær at aktivere. Jeg er derfor glad for, at Bo-Vita står klar
med en hjælpende hånd til at føre aftalen ud i livet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2