Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2842420_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mikkel Bjørn (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. marts 2024
J.nr. 24/02785
2024-1328
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
207 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel
Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. :
”Vil
ministeren redegøre for, om ordningen med kommunale fritidspas påvirkes af
muligheden for fritidstillæg jf. ”Aftale om Nyt kontanthjælpssystem –
flere i ar-
bejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst” af 13. oktober 2023?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at fritidstillægget er en ret, der gælder for alle børn i kontanthjælps-
systemet. Det vil derfor være muligt at få fritidstillæg i kontanthjælpssystemet,
uanset om barnet også har mulighed for at få et fritidspas.
Med aftale om nyt kontanthjælpssystem er det aftalt at indføre et skattefrit fritidstil-
læg til alle børn i kontanthjælpssystemet øremærket barnets fritidsliv. Tillægget vil
blive udbetalt sammen med kontanthjælpen. Det indgår ikke som en del af aftalen,
at udbetaling af fritidstillæg kan betinges af, at udgifterne til barnets fritidsliv ikke
kan dækkes efter anden lovgivning, herunder andre tilskud som f.eks. fritidspasset.
Dokumentation for udgifter, som allerede dækkes af fritidspasset, kan ikke også
anvendes som dokumentation, når en kontanthjælpsmodtager skal dokumentere
sine udgifter for at modtage fritidstillægget.
Til brug for besvarelsen har Beskæftigelsesministeriet indhentet et bidrag fra So-
cial-, Bolig- og Ældreministeriet, der uddyber reglerne omkring fritidspasset:
”Fritidspas er en ordning, hvormed kommunerne har mulighed for
tilbyde økono-
misk støtte til fritidsaktiviteter til børn og unge med behov for særlig støtte efter
barnets lov § 35, stk. 3. Det er således ikke et krav, at kommunerne har en fritids-
pasordning, men kommunerne har muligheden at tilbyde støtten som en del af den
tidlige forebyggende indsats til børn og unge i udsatte positioner. Dermed er det
heller ikke alle kommuner, der har en fritidspasordning. De kommunale ordninger
varierer i afgrænsning af målgruppe, aktører og aktiviteter, da det er kommunen
selv, der fastsætter kriterier for tildeling af støtten jf. barnets lov § 35, stk. 3, 2. pkt.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 207: MFU spm. om ordningen med kommunale fritidspas påvirkes af muligheden for fritidstillæg jf. Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst af 13. oktober 2023
Fælles for de fleste ordninger er dog, at de kombinerer fritidsvejledning og økono-
misk støtte til for eksempel kontingent og udstyr, og at de beror på samarbejder,
ofte på tværs af flere forvaltninger og involvering af civilsamfundet.
Målgruppen for fritidspasset er udsatte, sårbare og/eller ressourcesvage børn, men
definitionen af denne gruppe varierer fra kommune til kommune. Hvor nogle kom-
muner eksempelvis bruger husstandsindkomst eller bopælsområde som kriterium
for målgruppen, bruger andre kommuner sårbarhed (for eksempel overvægt, en-
somhed eller en diagnose). Tildeling af fritidspasset sker på baggrund af en konkret
vurdering af det enkelte barn. En række kommuner har dog indført objektive tilde-
lingskriterier som husstandsindkomst
eller bopælsområde.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2