Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2836499_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Astrid Carøe (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 1151
11. marts 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
182 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid
Carøe (SF).
Spørgsmål nr. 182:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det ville koste at udvide refusionsugerne efter
barnets fødsel til 48 uger via barsel.dk? Omkostningerne bedes opgjort i de sam-
lede årlige udgifter, og fordelt mellem de eventuelle ekstra statslige udgifter og
virksomhedernes merbidrag til barsel.dk.”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at den lovregulerede barselsudligningsordning Bar-
sel.dk udelukkende finansieres af bidrag fra de private arbejdsgivere og selvstæn-
digt erhvervsdrivende, som er tilknyttet ordningen. Alle ændringer i refusionsvilkår
vil således udelukkende skulle finansieres via bidrag til ordningen.
I 2024 er det årlige bidrag for private arbejdsgivere 1.350 kr. pr. fuldtidsansat med-
arbejder. Selvstændige betaler ligeledes 1.350 kr. årligt.
Dernæst vil jeg gøre opmærksom på, at længden af refusionsperioden i Barsel.dk
efter barselsudligningslovens § 3, stk. 3, reguleres efter indstilling fra ATP’s besty-
relse.
Det har fra ordningens etablering i 2006 været en grundpræmis, at vilkårene i Bar-
sel.dk skulle følge udviklingen på det private arbejdsmarked og i de overenskomst-
fastsatte ordninger på DA/LO-området. Heri ligger også, at Barsel.dk ikke skulle
konkurrere med de overenskomstfastsatte ordninger ved at give bedre refusionsvil-
kår end dem, som arbejdsmarkedets parter selv har fastsat ved forhandling.
Af lovbemærkningerne til barselsudligningsloven fra 2006 fremgår det således, at
refusionsperioden på DA/LO-området i 2006 var 26 uger og at refusionsperioden i
Barsel.dk derfor på tidspunktet for lovens ikrafttræden også blev fastsat til 26 uger.
Det fremgår tillige af lovbemærkningerne, at
”refusionsperioden i barseludlig-
ningsordningen kan ændres, såfremt udviklingen på arbejdsmarkedet i forhold til
perioden for løn under barsel senere skulle medføre væsentlige ændringer i det nu-
værende billede. Derfor foreslås det, at ministeren efter indstilling fra bestyrelsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om hvad det ville koste at udvide refusionsugerne efter barnets fødsel til 48 uger via barsel.dk
for ATP kan regulere længden af den periode, arbejdsgiveren er berettiget til refu-
sion fra barseludligningsordningen.”.
Der er således ikke hjemmel i barselsudligningsloven til at forlænge refusionsperi-
oden, så den afviger fra udviklingen på DA/FH-området.
Beskæftigelsesministeriet har bedt Barsel.dk om at beregne skønnede omkostnin-
ger forbundet med en udvidelse af refusionsperioden i Barsel.dk til 48 uger.
Barsel.dk har oplyst følgende i deres notat, som er vedlagt til orientering:
”Refusionsperioden udgør i dag 36 uger efter barnets fødsel, og der er derfor taget
udgangspunkt i en udvidelse på 12 uger.
Den beregnede stigning i refusionsudgifterne udgør ca. 320 mio. kr. pr. år ud fra
nuværende satser og vil resultere i en forhøjelse af bidragssatsen på omkring 400
kr., når alle øvrige beregningsforudsætninger forudsættes uændrede. Den bereg-
nede stigning omfatter også de estimerede udgifter til implementering og drift
jf.
særskilt afsnit.
Barsel.dk gør opmærksom på, at en eventuel udvidelse af refusionsperioden til 48
uger må forventes at forøge skævvridningen af ordningen Selvstændige i Barsel.dk
(SIB), hvor udnyttelsen af refusionsperioden er begrænset sammenlignet med de
øvrige i ordningen.
Beregningerne er, som det fremgår i de angivne beregningsforudsætninger [i nota-
tet], behæftet med nogen usikkerhed som følge af ubekendte faktorer, herunder
særligt usikkerhed omkring udnyttelsesgraden.
Derudover gør Barsel.dk opmærksom på, at en udvidelse af refusionsperioden
alene vil få effekt, hvis løn under barsel bliver tilsvarende forlænget i virksomhe-
derne, da Barsel.dk alene betaler forskellen mellem kroneloftet og dagpengesat-
sen.”
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at som følge af resultatet i OK23, hvor refusionspe-
rioden på DA/FH-området blev forlænget med 4 uger,
indstillede ATP’s bestyrelse,
at også refusionsperioden i Barsel.dk med virkning fra 1. juli 2023 blev forlænget
med 4 uger til i alt 40 uger, hvoraf de 36 uger ligger efter barnets fødsel.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2