Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2836502_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20245200051 / 2024-
972
11. marts 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
177 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 177:
”Vil
ministeren oplyse, hvad anciennitet og faglig sammensætning blandt medar-
bejderne, efter ministerens mening, betyder for sagsbehandlingstiden og kvaliteten
af arbejdet i AES, og hvilke konsekvenser udflytningen af AES har haft for kvalite-
ten af arbejdet og sagsbehandlingstiden?”
Svar:
Det er helt centralt, at de, der kommer til skade i forbindelse med deres arbejde,
hurtigst muligt får en korrekt afgørelse i deres arbejdsskadesag. Det har stor betyd-
ning for den tilskadekomnes muligheder for at vende hurtigt tilbage i job, og ikke
mindst for den enkeltes trivsel. Vi skal derfor indrette vores arbejdsskadesystem på
en måde, så mennesker ikke er i systemet unødigt længe, men så hurtigt som muligt
får en afklaring på deres arbejdsskadesag. Derfor har nedbringelse af sagsbehand-
lingstiden i arbejdsskadesager også været én af de centrale ambitioner i arbejdsska-
deaftalen fra september 2022.
I forhold til konsekvenserne ved udflytningen, kan jeg henvise til Rigsrevisionens
beretning om sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejdsskadesager fra no-
vember 2019. Af beretningen fremgår det, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
(AES) efter udflytningen havde en høj personaleomsætning og et stort kompetence-
tab, og at det kan have påvirket produktiviteten.
AES er en selvejende institution med egen bestyrelse.
Det er således AES’ besty-
relses ansvar, at AES administreres hensigtsmæssigt, og at driften følger de fast-
satte mål for kvalitet og sagsbehandlingstid. Jeg følger denne udvikling tæt via mit
tilsyn med AES, og jeg er meget optaget af situationen og behovet for forbedringer
hos AES.
Jeg har til brug for besvarelsen bedt om bidrag fra AES, som oplyser følgende:
”AES’ vigtigste opgave er at træffe uafhængige og korrekte afgørelser efter ar-
bejdsskadesikringsloven. AES behandler hvert år ca. 50.000 sager, hvor mennesker
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om hvad anciennitet og faglig sammensætning blandt medarbejderne, efter ministerens mening, betyder for sagsbehandlingstiden og kvaliteten af arbejdet i AES, og hvilke konsekvenser udflytningen af AES har haft for kvaliteten af arbejdet og sagsbehandlingstiden
er kommet til skade eller er blevet syge på arbejdet og AES har fokus på at sikre en
så hurtig og omkostningseffektiv sagsbehandling som muligt samt afgørelser af
rette kvalitet.
Det er på denne baggrund afgørende for AES at have kompetente og engagerede
medarbejdere, der kan levere på et højt specialiseret niveau. AES’ medarbejder-
sammensætning afspejler det sagsområde, som AES varetager, herunder krydsfeltet
mellem medicin og jura, hvorfor medarbejderne i AES både består af akademiske
medarbejdere, professionsbachelorer, forsikringsuddannede, HK’ere m.m.
Samtidig er det vigtigt, at AES har det rette antal medarbejdere til at løse opgaven.
En høj medarbejderomsætning har konsekvenser for AES. Oplæring er omkost-
ningstungt og medfører et betydeligt ressourcetræk på de erfarne sagsbehandlere.
Da det ligeledes naturligt varer et stykke tid, før nye medarbejdere afvikler sager i
samme omfang som mere erfarne medarbejdere, har det indflydelse på AES’ mu-
lighed for en effektiv sagsafvikling, hvis der løbende er stor udskiftning blandt
medarbejderne. Derfor har AES et vedvarende fokus på tiltag, der kan tiltrække og
tilknytte dygtige medarbejdere, og AES arbejder løbende med indsatser, der kan
sikre, at medarbejderne har lyst til at blive i AES.
For at sikre kvaliteten i sagsbehandlingen følger AES samtidig løbende nøje de in-
terne kvalitetsmålinger og afgørelserne fra Ankestyrelsen, som er 2. instans i be-
handlingen af arbejdsskadesager. Ankestyrelsens tiltrædelsesprocent har igennem
mange år ligget på et stabilt og højt niveau, ligesom de interne kvalitetsmålinger
opfylder de målsætninger, der fastlægges af AES’ bestyrelse.
Etableringen af AES i 2016 og udflytningen af arbejdsskadesagsbehandlingen fra
København til de tre lokationer Hillerød, Vordingborg og Haderslev medførte for-
venteligt en vis medarbejderomsætning. Efterfølgende har AES oplevet udfordrin-
ger med at kunne rekruttere det rette antal medarbejdere, hvilket blandt andet hæn-
ger sammen med, at der er en generel høj efterspørgsel på jobmarkedet af medar-
bejdere med de kvalifikationer, AES har brug for.
Ancienniteten for sagsbehandlerne i AES påvirkes af flere forskellige forhold ud
over medarbejderomsætningen, fx større ansættelsesrunder, antallet af medarbej-
dere mv. Overordnet set er fordelingen af sagsbehandlere med kortere og længere
anciennitet forrykket meget lidt i de senere år, jf. figur 1.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om hvad anciennitet og faglig sammensætning blandt medarbejderne, efter ministerens mening, betyder for sagsbehandlingstiden og kvaliteten af arbejdet i AES, og hvilke konsekvenser udflytningen af AES har haft for kvaliteten af arbejdet og sagsbehandlingstiden
2836502_0003.png
Figur 1 Ancienniteten blandt sagsbehandlerne i AES, 2019-2023
AES har i 2021 og 2022 oplevet en meget høj tilgang af sager, ligesom udviklingen
og idriftsættelsen af det nye sagsbehandlingssystem, ANS, har medført en lavere
produktion. Implementeringen af ANS er en nødvendig grundsten for at udnytte
nye teknologiske muligheder og understøtte sagsbehandlingen mere effektivt og
kundefokuseret og er en væsentlig del af afviklingen af den teknologiske gæld, som
var til stede, da AES blev stiftet i 2016. Omstændighederne i 2021 og 2022 har
medført en ophobning af sager, der betyder, at AES har behov for flere medarbej-
dere til at løse sagerne. Da rekruttering og oplæring ikke har kunnet følge med
dette behov, betyder det længere sagsbehandlingstider i arbejdsskadesagerne. Ud-
fordringerne har på intet tidspunkt haft konsekvenser for kvaliteten i afgørelserne i
arbejdsskadesagerne, der har ligget stabilt igennem hele perioden.
AES’ bestyrelse besluttede i 2023 at etablere en ny lokation i Aarhus. Valget af
Aarhus som ny lokation er baseret på en vurdering af, at byens centrale placering i
forhold til relevante uddannelsesinstitutioner vil øge mulighederne for at tiltrække
relevante, akademiske medarbejdere.”
Jeg henholder mig til det af AES oplyste, og jeg vil også fremover følge udviklin-
gen og bestyrelsens løbende tiltag for at understøtte en god drift.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3