Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
5. marts 2024
J.nr. 20245200045
–
2024-
885
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
157 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 157:
”Vil
ministeren redegøre for, om arbejdsmiljøvurderinger er en fast del af kom-
munernes udbud inden for renovation? Vil ministeren derudover redegøre for,
hvilke minimumskrav der skal ligge i udbudsmaterialet, som vægter medarbej-
derens arbejdsmiljø?”
Svar:
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø er helt centralt i alles arbejdsliv. Det er udbyders
ansvar at sørge for, at der i udbudsmaterialet er taget hensyn til arbejdsmiljøet. Og
det er den enkelte arbejdsgivers ansvar at sikre, at arbejdet planlægges og tilrette-
lægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det
gælder naturligvis også ved udbud af arbejde om afhentning af dagrenovation.
Jeg har anmodet Arbejdstilsynet om bidrag til brug for besvarelsen. Arbejdstilsynet
har oplyst følgende:
”Afhentning af dagrenovation er en tjenesteydelse, der er omfattet af bekendtgø-
relse om pligter efter lov om arbejdsmiljø i forbindelse med udbud af tjenesteydel-
ser. Ifølge disse regler skal udbyder af en tjenesteydelse påse, at der ved udarbej-
delsen af et udbudsmateriale er taget hensyn til sikkerheden og sundheden ved op-
gavens udførelse. Udbyderen skal også sørge for, at udbudsmaterialet indeholder
relevante oplysninger om særlige, væsentlige arbejdsmiljøforhold, der er forbundet
med opgavens udførelse, så den, der udfører opgaven, får kendskab hertil. Udbyder
skal i øvrigt medvirke til, at den udbudte opgave kan udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt af den arbejdsgiver, der får tildelt opgaven.
Arbejdstilsynet har udarbejdet vejledningsmateriale om, hvordan man kan opfylde
kravene som udbyder.”