Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2831472_0001.png
29. februar 2024
J.nr. 2024 - 1475
Til Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 149 af 6. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Astrid Carøe (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om hvad de statslige merudgifter ville være, hvis barselsdagpenge indgik i beregningen af beskæftigelsesfradraget
2831472_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad de statslige merudgifter ville være, hvis barselsdagpenge ind-
gik i beregningen af beskæftigelsesfradraget?
Svar
Efter gældende regler beregnes et beskæftigelsesfradrag som 10,65 pct. af arbejdsindkom-
sten, dog maksimalt 46.300 kr. (2025-regler i 2024-niveau). Der gives et ekstra beskæfti-
gelsesfradrag til enlige forsørgere på 6,25 pct. af arbejdsindkomsten, dog maksimalt
25.300 kr. Beskæftigelsesfradraget og det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
er ligningsmæssige fradrag med en skatteværdi på ca. 25,1 pct. i en gennemsnitskommune
(ekskl. kirkeskat).
Med
Aftale om Reform af personskat
forhøjes satsen til 12,75 pct., og beløbsgrænsen for det
maksimale beskæftigelsesfradrag til 58.200 kr. For enlige forsørgere forhøjes det ekstra
beskæftigelsesfradrag til 11,50 pct. og det maksimale fradrag til 46.500 kr.
Inkluderes barselsdagpenge i grundlaget for beskæftigelsesfradraget, skønnes det at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 155 mio. kr. (2024-niveau) og ca. 120 mio. kr.
efter tilbageløb, når skattereformen er fuldt indfaset,
jf. tabel 1.
Der er på det foreliggende
grundlag ikke skønnet over adfærdseffekterne. Det vurderes dog, at et højere fradrag for
barselsdagpengemodtagere vil trække i retning af en reduktion af arbejdsudbuddet. Det
skyldes, at forskellen i indkomst mellem at modtage barselsdagpenge og være i beskæfti-
gelse vil blive reduceret.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at inkludere barselsdagpenge i beregningen af be-
skæftigelsesfradraget
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
2030
-155
-120
Anm.: Forudsat fuld indfasning af
Aftale om Reform af personskat.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet til 2024-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2023.
Side 2 af 2