Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velásquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 174
2. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 5. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
128 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 128:
”Det
fremgår af Aftale om en ny arbejdspligt af 13. oktober 2023, at regeringen i
forbindelse med indførelsen af 37 timers arbejdspligt vil afskaffe varighedsbe-
grænsningen for nytteindsats på 13 uger. Betyder det, at en borger i målgruppen
kan være i nytteindsats i flere år?”
Svar:
Med den politiske aftale om en ny arbejdspligt afskaffer vi varighedsbegrænsnin-
gen for tilbud om nytteindsats på 13 uger. Det skal styrke kommunernes fleksibili-
tet i tilrettelæggelsen af tilbud om nytteindsats. Jeg hæfter mig også ved, at flere
kommuner har efterspurgt at kunne forlænge nytteindsats ud over de 13 uger i An-
kestyrelsens seneste erfaringsopsamling om brugen af nytteindsatser.
Aftalen om en ny arbejdspligt ændrer ikke på, at kommunerne fortsat skal sammen-
sætte indsatsen ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers
forudsætninger og situation. Kommunen skal derfor løbende vurdere, hvilken ind-
sats der er relevant at tilbyde den ledige.
Afskaffelsen af varighedsbegrænsningen vil gøre det muligt at etablere længere
forløb i nytteindsats på samme arbejdsplads, hvilket vil give kommunen en større
frihed til at tilrettelægge forløb i forhold til den enkelte borgers situation. Det gæl-
der dog fortsat, at kommunen skal træffe en afgørelse om start- og slutdato, lige-
som kommunen løbende skal forholde sig til borgernes forudsætninger for at del-
tage i tilbuddet
–
fx ved at afholde samtaler med borgeren i forløbet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister