Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2819574_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 168
2. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 5. januar 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 120 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velasquez (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 120:
”Hvilke
initiativer vil regeringen igangsætte frem mod ikrafttrædelse af aftalerne
på kontanthjælpsområdet af 13. oktober 2023 for at sikre, at børn i kontanthjælps-
familier bliver en del af fællesskabet? Hvor mange børn vil være omfattet af, at be-
skæftigelseskravet fremrykkes?”
Svar:
I regeringen mener vi, at det bedste for et barn er, at forældrene kommer i arbejde.
Det er derfor positivt, at antallet af børn med forældre i kontanthjælpssystemet de
seneste fem år er faldet med 42 pct. Vi skal selvfølgelig understøtte, at denne posi-
tive udvikling fortsætter. Det har også været afgørende i udformningen af det nye
kontanthjælpssystem, som skal understøtte, at flere kommer i arbejde.
Samtidig styrker vi blandt andet også børnenes muligheder for at leve et aktivt og
godt fritidsliv ved at indføre et nyt og målrettet fritidstillæg. Børn i kontanthjælps-
systemet skal have mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter med deres jævnald-
rende.
Det nye kontanthjælpssystem træder i kraft den 1. juli 2025. Indtil da vil familierne
i kontanthjælpssystemet være omfattet af de gældende regler. Efter min opfattelse
udgør det eksisterende ydelsessystem et rimeligt forsørgelsesgrundlag, hvor der
også er mulighed for at søge om supplerende økonomisk hjælp, hvis man er i en
vanskelig økonomisk situation.
Ift. den del af spørgsmålet, som vedrører fremrykningen af beskæftigelseskravet,
bemærkes det, at disse ændringer også først træder i kraft den 1. juli 2025. De fa-
milier, som vil overgå til mindstesats, fordi de ikke opfylder beskæftigelseskravet,
vil altså først gøre det i forbindelse med indførelsen af det nye kontanthjælpssy-
stem.
Det skønnes, at ca. 5.000 personer med børn bliver flyttet ned på den nye mindste-
sats som følge af, at beskæftigelseskravet udvides. De skønnes tilsammen at have
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om hvilke initiativer regeringen vil igangsætte frem mod ikrafttrædelse af aftalerne på kontanthjælpsområdet af 13. oktober 2023 for at sikre, at børn i kontanthjælpsfamilier bliver en del af fællesskabet? Hvor mange børn vil være omfattet af, at beskæftigelseskravet fremrykkes
ca. 11.000 børn. Det er dog ikke ensbetydende med, at de 11.000 børn vil være i
lavindkomstgruppen.
Det skønnes, at 1.500 børn bliver en del af lavindkomstgruppen på kort sigt (2026),
som følge af
Aftale om skærpede optjeningskrav for kontanthjælp.
Det er vigtigt at
sige, at de tre aftaler er indbyrdes afhængige. Den samlede kontanthjælpsreform
skønnes at indebære, at 2.000 børn løftes ud af lavindkomstgruppen på kort sigt
(2026) og 4.000 børn på lang sigt (2045). Opgørelsen er forbundet med betydelig
usikkerhed og er opgjort med udgangspunkt i befolkningssammensætning og kon-
tanthjælpssystemet i 2019.
Det nye kontanthjælpssystem er udtryk for en balance, hvor det skal kunne betale
sig at arbejde, og hvor danske ydelser ikke må blive en selvstændig tiltræknings-
faktor. Samtidig skal vi holde hånden under børnefamilierne. Selvom en række
borgere sættes ned i ydelse som følge af udvidelsen af beskæftigelseskravet, vil
børnefamilier på den nye mindstesats også få både børnetillæg, mulighed for medi-
cintilskud, enlig forsørgertillæg og fritidstillæg. På den måde sikrer vi et rimeligt
økonomisk sikkerhedsnet for personer på kontanthjælp med børn.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2