Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-370
Den 29. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
117 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 117:
I forlængelse af aftalerne på kontanthjælpsområdet den 13. oktober 2023 bedes mi-
nisteren skønne over virkning på disponibel indkomst pr. måned på tværs af fami-
lietyper (enlige vs. par med 0-4 børn) som konsekvens af aftalerne.”
Svar:
Tabel 1 viser ændringen i disponibel indkomst for en række familietyper i kontant-
hjælpssystemet ved
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem
sammenlignet med gæl-
dende regler.
Regneeksemplerne illustrerer ydelsesændringerne for konkrete standardiserede fa-
milietyper, der følger samme forudsætninger som anvendt af Ydelseskommission.
Der er taget udgangspunkt i fuldt indfasede regler. Det er endvidere forudsat, at fa-
milierne ikke berøres af 225-timers-reglen ved gældende regler, og at familierne
har optjent fuld ret til børnetilskud samt børne- og ungeydelse. Regneeksemplerne
medtager ikke, at tilskud til medicin for kontanthjælpsmodtagere øges, så det dæk-
ker hele egenbetalingen for medicin, der er tilskudsberettiget efter sundhedsloven.
Tilskuddet gives til borgere, som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12
måneder inden for de seneste 18 måneder, og for børn af kontanthjælpsmodtagere
fra første dag. Regneeksemplerne viser heller ikke effekten af det lempede ind-
komstfradrag, som betyder, at borgere på kontanthjælp generelt får bedre mulighe-
der for at forøge deres disponible indkomst ved at arbejde selv få timer.
Med
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem
vil der både være eksempler på familie-
typer, der får højere og lavere disponible indkomster end ved gældende regler,
jf.
tabel 1.
Eksempelvis vil enlige uden børn typisk opleve en lavere disponibel indkomst,
hvilket b.la. skal ses i lyset af afskaffelsen af særlig støtte. Forsørgerpar på grund-
sats, der ikke er aktivitetsparate, vil gå op i indkomst, som følge af indførelsen af
fritidstillægget, der er målrettet børns fritidsaktiviteter.