Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2818917_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1. februar 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 114
(alm. del) af 5. januar 2024
Spørgsmål
I forlængelse af aftalerne på kontanthjælpsområdet den 13. oktober 2023 be-
des ministeren skønne over antal børn, der rykker op contra ned under fattig-
domsgrænsen som konsekvens af aftalerne.
Svar
Der svares samlet på BEU alm. del spørgsmål 114-116.
Det bemærkes indledningsvist, at Danmark ikke har en officiel fattigdoms-
grænse. I besvarelsen tages der derfor udgangspunkt i opgørelsen af personer i
lavindkomstgruppen. Lavindkomstgruppen udgør personer med en disponibel
indkomst, der er mindre en 50 pct. af medianindkomsten i befolkningen.
Der spørges til virkningen af følgende aftaler på kontanthjælpsområdet:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
I besvarelsen indgår virkningen af
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere
i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
og
Aftale om skærpede
optjeningsregler for kontanthjælp,
som vurderes at have direkte virkning på
de disponible indkomster.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen ikke er indregnet virkningen af tilpas-
ningstillægget gældende i 2025-2027, som isoleret set øger den disponible ind-
komst for de berørte. Der er desuden ikke indregnet en virkning af, at personer
mellem 25-29 år med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der gør dem
ude af stand til at efterleve beskæftigelseskravet, kan få adgang til forhøjet sats
efter en konkret og individuel vurdering for at sikre overensstemmelse med
FN’s handicapkonvention. Disse personer tildeles i opgørelsen en lavere
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om antal børn, der rykker op contra ned under fattigdomsgrænsen som konsekvens af aftalerne på kontanthjælpsområdet fra den 13. oktober 2023
ydelse, end de kan være berettiget til med regelændringerne i aftalerne. Hertil
kommer, at der ikke er indregnet en virkning af øvrige elementer, som øget
medicintilskud, afklaringsret, ferieret mv.
I opgørelsen er kun indregnet direkte virkning af aftalerne, dvs. før adfærds-
virkninger. Med
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere
regler og færre børn i lavindkomst
øges incitamentet til at tage småjobs, såle-
des at flere kontanthjælpsmodtagere vil øge deres indkomst gennem beskæfti-
gelse. Den forventede adfærdsændring og tilhørende indkomststigning indgår
ikke i opgørelsen.
Opgørelsen er baseret på oplysninger om personer, der modtager kontant-
hjælp i løbet af året samt befolkningssammensætningen i 2019. Det skyldes, at
2019 er seneste år med fuldstændige og tilgængelige oplysninger om udbeta-
ling af kontanthjælp på individniveau. Opgørelsen kan således ikke fortolkes
som en prognose, idet der ikke er indregnet virkninger af ændringer i befolk-
ningssammensætning og migrationsmønstre mv. i fremtidige år. Der er i 2026
korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved gældende regler
ikke skønnes at være omfattet af beskæftigelseskravet, mens det i opgørelsen
på lang sigt (2045) beregningsteknisk er lagt til grund, at alle i kontanthjælps-
systemet er omfattet af beskæftigelseskravet ved gældende regler.
Der tages i besvarelsen udgangspunkt i ændringer i familiernes samlede årlige
disponible indkomst som følge af ændringerne i kontanthjælpssystemet. Da
personer kan modtage kontanthjælpsydelser i en kortere periode eller skifte
mellem ydelsestyper, vil opgørelsen omfatte indkomstændringer for personer,
der ikke modtager kontanthjælp hele året. Eksempelvis indgår kontanthjælps-
modtagere, der befinder sig i kontanthjælpssystemet i en måned. Antallet af
berørte personer, der indgår i opgørelsen, overstiger derfor antallet af berørte
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
Regelændringerne i aftalerne har til hensigt at balancere forskellige hensyn.
Dels at forenkle satsstrukturen i kontanthjælpssystemet, dels at øge incita-
mentet til at arbejde og tage småjobs, dels at sikre, at børnene i kontanthjælps-
familier har mulighed for et aktivt fritidsliv i sunde fællesskaber, og dels at
sikre at ydelsessystemet ikke er en selvstændig tiltrækningsfaktor. De samlede
balancer betyder, at ydelsen hæves for en række personer i kontanthjælpssy-
stemet, fx igennem tillæg rettet mod børnefamilier, mens den vil sænkes for
andre, blandt andet på grund af skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
mv.
I 2026, som er det første år med helårsvirkning af de nye regler, er den umid-
delbare virkning af regelændringerne i aftalerne, at der vil være ca. 2.000
færre børn i lavindkomstgruppen,
jf. tabel 1.
Det skyldes underliggende bevæ-
gelser ind og ud af lavindkomstgruppen, hvor ca. 4.000 børn rykkes ud af lav-
indkomstgruppen, mens 2.000 børn rykkes ind i lavindkomstgruppen. Ligele-
des vil 1.000 flere unge mellem 18 og 29 år vil være i lavindkomstgruppen
samlet set som følge af regelændringerne, mens 3.000 flere voksne over 30 år
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om antal børn, der rykker op contra ned under fattigdomsgrænsen som konsekvens af aftalerne på kontanthjælpsområdet fra den 13. oktober 2023
2818917_0003.png
vil være i lavindkomstgruppen. Det bemærkes, at en stor del af den øgede til-
gang til lavindkomstgruppen på kort sigt er midlertidig og skyldes
Aftale om
skærpede optjeningsregler for kontanthjælp.
Tabel 1
Ændring i lavindkomstgruppen som følge af aftalerne på kontanthjælpsområdet, 2026
Rykker ud af
gruppen
Børn
18-29 årige
Over 30 år
Alle
4.000
1.000
3.500
8.500
Rykker ind i
gruppen
2.000
2.000
6.500
10.500
Ændring
-2.000
1.000
3.000
2.000
Anm.: Familieækvivalerede indkomster. Afrundet til nærmeste 500 personer.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
De unge 18-29-årige, som tilgår lavindkomstgruppen i 2026, skal ses i lyset af
de initiativer, der er indeholdt i
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i
arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst,
som skal hjælpe flere
unge til at komme i beskæftigelse. Der er afsat en pulje på 150 mio. kr. til en 3-
årig, helhedsorienteret
Flere unge skal med-indsats
for aktivitetsparate bor-
gere. Formålet med indsatsen er, at flere udsatte unge skal have fodfæste på
arbejdsmarkedet eller påbegynde en uddannelse. Derudover er der med afta-
len afsat en reserve på omkring 1 mia. kr. over en 10-årig periode til indsatser
målrettet udsatte unge og unge med psykiske udfordringer.
På langt sigt (2045), når alle kontanthjælpsmodtagere ved gældende regler er
omfattet af beskæftigelseskravet, er den umiddelbare virkning af regelændrin-
gerne, at der samlet set vil være ca. 4.000 færre børn i lavindkomstgruppen.
Antallet af unge 18-29-årige i lavindkomstgruppen stiger med ca. 500 perso-
ner, mens antallet af over 30-årige i lavindkomstgruppen er omtrent uændret,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Ændring i lavindkomstgruppen som følge af aftalerne på kontanthjælpsområdet, langt sigt
(2045)
Rykker ud af
gruppen
Børn
18-29 årige
Over 30 år
Alle
4.500
1.000
4.000
9.500
Rykker ind i
gruppen
1.000
1.500
4.500
6.500
Ændring
-4.000
500
0
-3.000
Anm.: Familieækvivalerede indkomster. Afrundet til nærmeste 500 personer.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 3 af 3