2023-24
Alm.del Beretning 7
Offentligt
2864492_0001.png
Beretning nr.
7
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 8. maj 2024
Beretning
om
Granskningsudvalgets evaluering af ordningen for granskningskommissioner
1. Baggrund
Folketingets første granskningskommission, gransknings-
kommissionen til undersøgelse af sagen om aflivning af alle
mink i Danmark i november 2020 (Minkkommissionen),
blev nedsat den 21. april 2021.
Minkkommissionen afgav sin beretning den 30. juni
2022 til Folketingets Granskningsudvalg i et møde.
Herefter færdiggjorde Granskningsudvalget et udkast til
beretning over Minkkommissionens beretning med henblik
på afgivelse til Udvalget for Forretningsordenen. Udvalget
for Forretningsordenen afgav beretning nr. 24 om Minkkom-
missionens beretning den 8. juli 2022.
Den 29. september 2022 holdt Granskningsudvalget et
opfølgende møde med Minkkommissionen om de konkrete
erfaringer fra arbejdet i granskningskommissionen.
Efterfølgende besluttede Granskningsudvalget på sit mø-
de den 1. marts 2023 at gennemføre en evaluering af den
nye ordning for granskningskommissioner. Formålet med
høringen var med udgangspunkt i erfaringerne med den
første granskningskommission (Minkkommissionen) at se
på fordele og udfordringer ved ordningen generelt og fore-
tage en vurdering af, om der burde justeres i reglerne på
området.
Den 10. maj 2023 holdt Granskningsudvalget derfor en
lukket eksperthøring om evaluering af ordningen for gransk-
ningskommissioner. Programmet for høringen fremgår af
GRA alm. del – bilag 29, folketingsåret 2022-23, 2. samling.
Djøf havde den 24. maj 2023 foretræde for Granskudval-
get om evaluering af ordningen for granskningskommissio-
ner, jf. GRA alm. del – bilag 23, folketingsåret 2022-23, 2.
samling.
2. Grundlaget for ordningen for
granskningskommissioner
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 21. december
2020 beretning om etablering af en undersøgelsesform med
særlig parlamentarisk forankring (beretning nr. 3). Formå-
let med at etablere en ny undersøgelsesform var – med
udgangspunkt i den grundlæggende struktur for undersøgel-
seskommissioner, herunder for så vidt angår kommissionens
uafhængighed og de involveredes personers retssikkerhed
– at skabe en undersøgelsesform, som kunne gennemføres
hurtigere end en kommissionsundersøgelse og med klarere
fokus på sagens centrale problemstillinger, og som er for-
ankret i Folketinget frem for i regeringen. Dette skulle op-
nås, ved at kommissoriet for undersøgelsen fastlægges af et
nyt Granskningsudvalg i Folketinget, og at Granskningsud-
valget skulle forpligtes til at tilstræbe et så afgrænset kom-
missorium, at kommissionen kan afslutte sit arbejde inden
for højst 1 år fra nedsættelsen af kommissionen.
Folketingets kompetence efter lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner
Ifølge lov om undersøgelseskommissioner og gransk-
ningskommissioner § 1 a, stk. 1, kan Folketinget nedsætte
en granskningskommission til at gennemføre en undersøgel-
se af afgrænset karakter af nærmere bestemte forhold af
almenvigtig betydning.
Det følger endvidere af lovens § 1 a, stk. 2-4, at gransk-
ningskommissionen skal bestå af mindst 3 medlemmer, der
udpeges af Folketinget. Formanden for granskningskommis-
sionen skal være dommer. Derudover udpeger Folketinget
en person, der som udspørger tilrettelægger og foretager
afhøringer i granskningskommissionen. Folketinget sørger
desuden for, at den fornødne sekretariatsbetjening og anden
praktisk bistand stilles til rådighed for granskningskommis-
sionen.
Af § 4, stk. 1, jf. § 1 b, i lov om undersøgelseskommis-
sioner og granskningskommissioner fremgår det, at gransk-
ningskommissioner ikke har dømmende myndighed. Ifølge
lovens § 4, stk. 2 og 3, jf. § 1 b, kan kommissionen få til
opgave at undersøge og redegøre for et faktisk begivenheds-
forløb og komme med forslag til sådanne ændringer af love,
administrative bestemmelser eller administrativ praksis, som
undersøgelsen kan begrunde. Ifølge § 4, stk. 4, jf. § 1 b,
kan kommissionen i øvrigt få til opgave at foretage retlige
vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for,
at det offentlige søger nogen draget til ansvar. En undersø-
AX029897
Beretning af almen art - 2023-24 nr. 7
2864492_0002.png
2
gelseskommission kan dog ikke få til opgave at foretage
retlige vurderinger til belysning af spørgsmålet om ministres
ansvar. Det følger af § 4, stk. 5, jf. § 1 b, at kommissionen
alene foretager retlige vurderinger som nævnt i stk. 4, i det
omfang dommeren ikke finder det retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt.
Granskningsudvalgets kompetence
Ifølge Folketingets forretningsorden nedsætter Udvalget
for Forretningsordenen et permanent underudvalg, Gransk-
ningsudvalget, til at varetage undersøgelser af sager, der
påkalder sig kritisk opmærksomhed i offentligheden eller
i Folketinget. Finder medlemmer af Granskningsudvalget,
som repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der til-
sammen udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlem-
mer, at det er påkrævet, at en sag undersøges yderligere,
indstiller Granskningsudvalget til Udvalget for Forretnings-
ordenen, at der iværksættes en egentlig undersøgelse af sag-
en, med angivelse af den ønskede undersøgelsesform.
På baggrund af Granskningsudvalgets indstilling tager
Udvalget for Forretningsorden de fornødne skridt til at
iværksætte en egentlig undersøgelse af sagen i form af f.eks.
en granskningskommission. Granskningsudvalget fastsætter
herefter kommissoriet for granskningskommissionen. Kom-
missoriet fastsættes på en sådan måde, at granskningskom-
missionens arbejde kan forventes afsluttet inden for 1
år fra nedsættelsen. Granskningsudvalget udpeger gransk-
ningskommissionens medlemmer, herunder formanden, og
dens udspørger. Granskningskommissionen skal på dennes
initiativ gives lejlighed til at drøfte spørgsmål om undersø-
gelsens retning og fremdrift med Granskningsudvalget.
Det følger af forretningsordenens § 68, at resultatet af en
granskningskommissions undersøgelse behandles i Gransk-
ningsudvalget. Granskningsudvalget afgiver indstilling til
Udvalget for Forretningsordenen om, hvilke konklusioner
eller tiltag beretningen bør føre til, herunder om eventuelt
ansvar for ministre, herunder afgåede ministre. Det følger
endvidere af bestemmelsen, at ved Granskningsudvalgets
behandling af beretninger fra granskningskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres, forhold,
gælder sagsbehandlingsreglerne i forretningsordenens § 56,
2. pkt., og §§ 57 og 58 tilsvarende.
Det bemærkes, at Granskningsudvalget alene har til op-
gave at beskæftige sig med ministres – og ikke med embeds-
mænds – forhold.
3. Generelle betragtninger om ordningen for
granskningskommissioner
Det bemærkes indledningsvis, at granskningskommissio-
ner og undersøgelseskommissioner er reguleret på samme
måde, med den forskel, at ordningen for granskningskom-
missioner er forankret i Folketinget. Formålet med denne
forskel er – som også udtrykt i beretning nr. 3 fra folke-
tingsåret 2020-21 – at der med behovet for »en tæt parla-
mentarisk forankring sigtes til, at det generelt har været
oplevet som en svaghed ved kommissionsundersøgelser som
undersøgelsesform, at de nedsættes af – og i princippet refe-
rerer til – justitsministeren og ikke til Folketinget, ligesom
kommissoriet for undersøgelserne besluttes af justitsministe-
ren«. Herudover er der den forskel, at det på forhånd er
forudsat, at en granskningskommission skal afsluttes inden
for 1 år. Det er således for begge undersøgelsesformers
vedkommende op til den valgte kommission, hvordan opga-
ven udføres inden for de ensartede givne rammer.
I lyset af evalueringen af ordningen har Granskningsud-
valget endvidere noteret sig følgende:
Nedsættelse af granskningskommissioner
Granskningsudvalget lægger vægt på klare retningslinjer
og kriterier for valg og indstilling af kommissionsmedlem-
mer og på så vidt muligt at undgå gengangere blandt kom-
missionsmedlemmerne, især formanden.
Det kan eventuelt være en mulighed, at Granskningsud-
valget kan konsultere uvildige eksperter. I forbindelse med
valg af kommissionsformand kan forslag forelægges Højes-
teret til udtalelse. Granskningsudvalget vil endvidere i de
konkrete sager være opmærksom på og overveje, om der
bør udpeges flere eksperter til kommissionen, hvis der måtte
være behov for, at der er yderligere ekspertise eller kompe-
tence til stede i en granskningskommission.
Kommissorium og den 1-årige ramme for
granskningskommissioner
Formålet med at etablere granskningskommissioner som
organ var at skabe en undersøgelsesform, som kunne gen-
nemføres hurtigere end en kommissionsundersøgelse og
med klarere fokus på sagens centrale problemstillinger. Et
mål med ordningen var at tilstræbe et så afgrænset kommis-
sorium, at kommissionen kunne afslutte sit arbejde inden for
højst 1 år fra nedsættelsen af kommissionen. Et udkast til
kommissorium sendes endvidere i høring hos regeringen, før
det vedtages endeligt.
Det bemærkes, at Minkkommissionen blev nedsat den
21. april 2021. Kommissionen fik udvidet sit kommissorium
ved tillægskommissorium af 19. november 2021. Minkkom-
missionen afleverede sin beretning til Granskningsudvalget
den 30. juni 2022. Der vil på den baggrund i et kommen-
de arbejde med at udforme kommissorium for kommende
granskningskommissioner fortsat være fokus på, at affattel-
sen afspejler, at der alene som udgangspunkt er afsat 1 år til
arbejdet i kommissionen.
Det kan i den forbindelse eventuelt overvejes at begrænse
spørgsmålet om eventuel ansvarsplacering til ledende em-
bedsmænd.
Socialdemokratiets, Venstres, Socialistisk Folkepartis,
Moderaternes, Enhedslistens, Radikale Venstres og Alterna-
tivets medlemmer af Granskningsudvalget gør dog her op-
mærksom på, at det risikerer at skabe en usikker retstilstand,
hvis det på forhånd fastslås, at alle medarbejdere under et
vist niveau uden videre kan udtale sig om egne og andres
forhold uden at ifalde ansvar. Endvidere vil det give anled-
ning til betænkeligheder, hvis retten til bisidder afskæres,
hvis man på forhånd med sikkerhed kan sige, at den pågæl-
dende ikke risikerer noget strafferetligt, disciplinært eller til-
svarende ansættelsesretligt ansvar i anledning af de forhold,
undersøgelsen omfatter. I et eventuelt videre arbejde med
Beretning af almen art - 2023-24 nr. 7
2864492_0003.png
3
at begrænse spørgsmålet om eventuel ansvarsplacering til
ledende embedsmænd kan det af hensyn til embedsmænde-
nes retssikkerhed ske med inddragelse af de overvejelser,
som fremgår af betænkning nr. 1571/2018 om undersøgel-
seskommissioner og parlamentariske undersøgelsesformer,
punkt 5.3.
Danmarkdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konser-
vative Folkepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af
Granskningsudvalget bakker ikke op om, at embedsmænd
ikke skal kunne udtale sig ansvarsfrit om, hvad der er
sket. Det er ikke granskningskommissionens opgave at pla-
cere ansvar hos embedsmænd, men at redegøre for, hvad der
er sket, så Folketinget kan beslutte, om der skal placeres
et politisk ansvar hos en minister eller igangsættes en rigs-
retssag mod en minister, mens det er regeringens opgave at
beslutte, om der skal gøres yderligere for at placere ansvar
hos embedsmænd.
Granskningsudvalget bemærker endvidere, at i forbindel-
se med udarbejdelsen af et kommissorium overvejes mulig-
heden for, at Granskningsudvalget kan konsultere relevante
uvildige juridiske eksperter om et udkast til kommissorium.
Konkret forslag om at ændre lov om undersøgelses- og
granskningskommissioner:
Det har i forbindelse med Granskningsudvalgets evalue-
ring af ordningen for granskningskommissioner og blandt
juridiske eksperter i medierne været drøftet at ophæve mini-
sterundtagelsesbestemmelsen i § 4, stk. 4, i lov om under-
søgelseskommissioner og granskningskommissioner. Der er
tale om en bestemmelse, der finder tilsvarende anvendelse
for undersøgelseskommissioner, der nedsættes af justitsmi-
nisteren. Granskningsudvalget vil derfor bede regeringen
om en redegørelse for det hensigtsmæssige i en eventuel
ophævelse af ministerundtagelsesbestemmelsen og de be-
tænkeligheder, der måtte være forbundet hermed.
4. Granskningsudvalgets indstilling til Udvalget for
Forretningsordenen
Granskningsudvalget har udarbejdet udkast til denne be-
retning og indstiller, at Udvalget for Forretningsordenen af-
giver beretningen.
5. Udvalget for Forretningsordenens behandling af sagen
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet sagen i 1
møde og har afgivet beretningen i overensstemmelse med
Granskningsudvalgets indstilling.
P.u.v.
Søren Gade
Formand