2023-24
Alm.del Beretning 6
Offentligt
2862322_0001.png
Beretning nr.
6
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Transportudvalget den 23. april 2024
Beretning
om
nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe i Transportudvalget om
effektive processer for godkendelse af anlægs- og byggeprojektere
[af Transportudvalget]
Transportudvalget nedsætter en parlamentarisk arbejds-
gruppe, der skal undersøge mulighederne for at forbedre
borgerinddragelsen i og effektivisere processerne for god-
kendelser af store anlægs- og byggeprojekter (efterfølgende
infrastrukturprojekter) og vedvarende energi-projekter (ef-
terfølgende VE-projekter).
Baggrund
Transportudvalget har noteret sig, at der i stigende grad
opleves en modstand mod store infrastrukturprojekter og
VE-projekter fra bl.a. borgere og foreninger. Samtidig er
en del af indsigelserne blevet mere professionaliserede og
handler ikke kun om »not in my backyard«. Modstanden
medfører bl.a., at godkendelse af projekterne kan trække
ud. Resultatet kan være fastlåste situationer og projekter, der
bliver udskudt eller aflyst, hvor skatteborgere har betalt for
dyre forberedelser. Derudover kan inddragelsen af borgere
og øvrige interessenter opleves som utilstrækkelig af både
beslutningstagere, borgere og øvrige interessenter. Den lan-
ge sagsbehandlingstid udfordrer politiske beslutninger om
at forbedre mobiliteten i Danmark og kan gøre det sværere
at leve op til målsætningerne for den grønne omstilling og
koste samfundet dyrt. Udvidelsen af Aarhus Havn, en tredje
Limfjordsforbindelse, Lynetteholmen og VE-projekter om
opsætning af vindmøller etc., f.eks. Aflandshage Vindmølle-
park, er eksempler herpå.
Inddragelse af borgere og foreninger
Inddragelse af borgere og foreninger er vigtigt for den
demokratiske proces i forbindelse med nye infrastruktur- el-
ler VE-projekter. At borgere og foreninger tages med på råd,
når der skal anlægges en ny vej, jernbane eller et VE-pro-
jekt, er helt afgørende i et demokratisk retssamfund. Spørgs-
målet er, om godkendelses- og høringsprocesser bør gribes
anderledes an for at smidiggøre processerne og skabe en
bedre borgerinddragelse og samlet set få en mere effektiv
tilrettelæggelse af godkendelserne af infrastruktur- og VE-
projekter. Det ønsker Transportudvalget at undersøge.
Ifølge Anne Tortzen, ph.d. og direktør for Center for Bor-
gerdialog, kan den folkelige modstand mod f.eks. vindmøl-
ler være udtryk for mange forskellige ting. Forskning peger
på, at det ofte handler om, at de lokale borgere ikke oplever
beslutningsprocessen som retfærdig og gennemsigtig. De
formelle planprocesser ses ofte af borgerne som lukkede
og ekskluderende og baseret på en snæver teknisk-økono-
misk logik, hvor deres holdninger og behov ikke får plads
(»Hvordan gør vi grøn omstilling til en fælles indsats? «,
Teknik & Miljø, oktober 2023).
Borgerinddragelse er ifølge lektor Sara Bjørn Aaen med
til at styrke infrastrukturprojekters demokratiske legitimitet,
mindske de sociale påvirkninger, som ændringer i lokalom-
rådet ofte medfører, og forebygge konflikter, der på længere
sigt kan koste både tid og penge. Der er en tendens til, at
jo større infrastrukturprojekterne bliver, desto mindre bliver
borgerinddragelsen også. Det rum for indflydelse, som bor-
gerne kan træde ind i, bliver mindre, fordi der er mange
aktører og komplekse dynamikker på spil i store infrastruk-
turprojekter (»Hør nu efter! Derfor er borgernes stemme
vigtig i store infrastrukturprojekter«, dm.dk, den 9. februar
2024).
I forbindelse med udvidelsen af Aarhus Havn tilbød Aar-
hus Kommune en meget begrænset model for borgerinddra-
gelse. Det medførte stor utilfredshed blandt borgerne, der
følte sig forbigået og ikke hørt i processerne (»Indrømmer:
Skal blive bedre til at lytte til borgerne ved store projekter«,
NB Kommune, den 10. november 2022).
Kritikere af nogle af de andre store infrastrukturprojekter
som Lynetteholmen, en tredje Limfjordsforbindelse og en
Kattegatforbindelse udtrykker, at de ikke kommer tidligt nok
ind i processen. Ifølge Michael Svane, der er formand for
AX029887
Beretning af almen art - 2023-24 nr. 6
2862322_0002.png
2
Rådet for Sikker Trafik, skal borgerinddragelsen og dialogen
i beslutningsprocesserne styrkes. Bl.a. skal borgere tidligere
ind i processen og have indflydelse på undersøgelser og
analyser. Der skal afsættes mere tid til borgerinddragelse og
til analyser af forhold, der er kommet frem i høringsproces-
serne (»Modstanden vokser mod store infrastrukturprojek-
ter. Løsningen er tidligere borgerinddragelse«, Altinget, den
6. maj 2022).
Effektive godkendelsesprocesser
Transportudvalget ønsker at se på hele godkendelsen af
infrastruktur- og VE-projekter fra idéfasen til starten af byg-
ge- og etableringsfasen. Er der dele af processen, der kan
strømlines, og skal processen tilrettelægges anderledes? Det
gælder både i forhold til myndighedsdelen og ift. hørings-
processer.
Ifølge formanden for CONCITO, Connie Hedegaard, er
vi nødt til at modernisere vores beslutningsgange og handle
hurtigere i både Folketinget og foreningslivet og undersøge,
om hørings- og klageprocesserne kan strømlines, uden at
vi giver køb på demokratiet, hvis vi skal nå vores grønne
mål. Det kunne f.eks. ske ved, at nogle høringsprocesser
ikke altid behøver at ligge i forlængelse af hinanden. Måske
der kunne være et vist overlap, hvilket tidsmæssigt ville
effektivisere processen. Samtidig kunne der også ses på
sagsbehandlingstiden hos klageinstanserne, så processen her
blev kortere (»Connie Hedegaard til forskere: Jeg foreslår
mere effektivitet, ikke mindre demokrati«, Altinget, den 5.
februar 2024).
Afgrænsning
Arbejdsgruppen vil fokusere på godkendelsesprocesserne
for de største infrastruktur- og VE-projekter, vel vidende at
der ligger nogle faste definitioner i EU-direktiver for, hvor-
når projekter skal gennem en vvm-vurdering og en vvm-
screening. I udgangspunktet er det projekter, der beløber sig
til over 1 mia. kr., men det kan der afviges fra. Arbejdsgrup-
pen vil kigge på både infrastruktur- og VE-projekter som
nævnt i indledningen. Arbejdsgruppen er opmærksom på, at
der kan være andre dynamikker på spil i et VE-projekt end
i et stort infrastrukturprojekt, og derudover er der p.t. fokus
på at opnå hurtigere godkendelser af VE-projekter fra bl.a.
EU. Den viden vil så vidt muligt indgå i arbejdsgruppens
arbejde. Det vil blive forsøgt at trække paralleller mellem
godkendelsesprocesserne for de to typer projekter, men det
kan blive nødvendigt, i takt med at der indhentes viden, at
indsnævre undersøgelsen.
Nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe
Målsætningen med at nedsætte en parlamentarisk ar-
bejdsgruppe er at få indblik i de dynamikker og de udfor-
dringer, der gør sig gældende i forbindelse med godkendelse
af store infrastruktur- og VE-projekter for om muligt at kun-
ne foreslå initiativer, der kan effektivisere og smidiggøre
godkendelsesprocesser i stat og kommuner og give en bedre
borgerinddragelse.
Arbejdsgruppen vil i sit arbejde forsøge at afdække føl-
gende spørgsmål:
– Hvilke regulatoriske rammer er der for godkendelse af
store infrastruktur- og VE-projekter?
– Hvordan er praksis for tilrettelæggelse af infrastruktur-
og VE-projekter i Danmark, og hvilket råderum for na-
tional tilrettelæggelse findes i direktiverne (særligt vvm
og SMV-direktiverne og den nationale lovgivning, f.eks.
planloven, der implementerer direktiverne?
– Hvad er de gode erfaringer (good practice) med at tilret-
telægge og gennemføre godkendelsesprocesser af store
infrastruktur- og VE-projekter – og hvordan opnås de
bedste resultater med borgerinddragelse?
– Hvad skal der til for, at borgere og miljøorganisationer
m.fl. i højere grad bliver medspillere i end modstandere
af infrastrukturprojekter og VE-projekter?
– Hvad er erfaringerne med ovenstående spørgsmål i sam-
menlignelige lande?
Organisering
Arbejdsgruppen skal bestå af et folketingsmedlem fra
hver folketingsgruppe, der har sæde i Transportudval-
get. Aktiviteter på Christiansborg skal som udgangspunkt
afholdes i forbindelse med Transportudvalgets ordinære mø-
der, men kan også være selvstændige aktiviteter.
Idet godkendelse af infrastruktur- og VE-projekter vedrø-
rer en lang række erhverv og har afsæt i lovgivning fra
forskellige ressortområder tilbydes der en funktion som ko-
ordinatorer (med afsæt i »Håndbog i folkeringsarbejde«)
til 2 udvalgsmedlemmer fra henholdsvis Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget. Fol-
ketingets Udvalgssekretariat yder sekretariatsbistand til ar-
bejdsgruppen, som tegnes af et formandskab på samme vis
som et stående udvalg. Sekretariatet arbejder tæt sammen
med arbejdsgruppen og formandskabet om at planlægge og
sikre fremdrift i arbejdet.
Tid, proces og metode
Undersøgelsen vil ske i respekt for, at forskellige myn-
digheder har ansvaret for et gennemføre og tilrettelægge
godkendelsesprocesserne. Udvalget anerkender, at godken-
delsesprocesser i forbindelse med infrastruktur- og VE-pro-
jekter er et komplekst felt, hvor der er mange interesser på
spil og forskellige myndigheder. Derfor vil udvalget også
forsøge at få belyst så mange af de interesser som muligt
ved at gå i dialog med myndigheder og interessenter.
Arbejdsgruppen samler løbende viden ind fra relevante
interessenter og aktører og vil på den baggrund vurdere
muligheden for at komme med konkrete forslag. Arbejds-
gruppen ønsker bl.a. at få input til arbejdet fra relevante
interessenter, og derfor kan arbejdsgruppen vælge at sende
denne beretning i høring via høringsportalen.dk.
Arbejdsgruppen vil på sit første møde drøfte, om der er
særlige områder, der specielt skal være fokus på, og vedta-
ge en proces for arbejdet. Den vedtagne proces bliver ved
det efterfølgende møde i Transportudvalget forelagt for de
resterende medlemmer fra udvalget for at sikre klarhed over
processen. Sekretariatet bistår med at belyse den viden og
de input, der indhentes ved hjælp af f.eks. analyser, ekstern
Beretning af almen art - 2023-24 nr. 6
2862322_0003.png
3
ekspertbistand og parlamentariske aktiviteter som f.eks. for-
slag til spørgsmål til ministeren m.v.
Arbejdsgruppen forventes at færdiggøre det afklarende
arbejde i efteråret 2024, men tager løbende stilling til, om
arbejdet skal forlænges. Udkastet til et slutprodukt i form af
en beretning afgivet af Transportudvalget kan drøftes løben-
de efter behov.
Arbejdsgruppen mødes som udgangspunkt hver tredje
uge i regi af Transportudvalgets møder og kan tage initiativ
til høringer, ekspertmøder, virksomhedsbesøg m.v. Arbejds-
gruppen har pligt til løbende at orientere hele Transportud-
valget med status for arbejdet i arbejdsgruppen. Arbejds-
gruppen involverer Transportministeriet og andre relevante
myndigheder nationalt, men vil også søge inspiration fra
udlandet, muligvis med en studietur og ved skriftlig kontakt
til andre landes parlamenter.
P.u.v.
Rasmus Prehn
formand