Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Besvarelse af høring over valgklage - Greve Kommune - Valgklage nr. 1
17-06-2024 14:04
Til Valgenheden
Besvarelse af høring om valgklage nr. 1. fra Greve Kommune
Vælgeren har oplyst, at han har kontaktet Greve Kommunes Borgerservice forud for afholdelse af
EP-valget og har fået et nej til at kunne brevstemme hjemme. Han oplyser, at han modtager
hjemmehjælp og er dårligt gående.
Greve Kommune har undersøgt om, der er givet afslag på en konkret anmodning i perioden og
har konstateret, at Greve kommune ikke har registreret, at vælgeren har anmodet om at stemme i
eget hjem, hvorfor der heller ikke er givet et afslag.
Greve Kommune har herefter undersøgt, om vælgeren har kontaktet Greve Kommune telefonisk i
og omkring perioden, og om der ved denne lejlighed er givet et mundtlig afslag på anmodningen.
Det har ikke været muligt at konstatere om vælgeren har foretaget et opkald i perioden. Dertil er
der for mange opkald, og telefoner kan være sat op forskellig, så det ikke giver mulighed for at
telefonnummeret noterer sig i Greve Kommunes log.
Det er dog konstateret, at der ikke er gjort et telefonnotat om afslaget for vælgeren, hvilket der i
givet fald ville være foretaget efter de almindelige regler om notatpligt.
Greve Kommune har endeligt undersøgt om borgeren har fået udleveret ansøgningsskema via
hjemmeplejen, og har konstateret, at vælgeren alene modtager hjælp til medicinhåndteringen.
Greve Kommune har derfor antaget, at han ikke opfyldte betingelserne for at brevstemme i eget
hjem og har ikke af egen drift udleveret et ansøgningsskema.
Forud for valget har Greve Kommune informeret medarbejderne i Borgerservice og Hjemmeplejen
om de særlige muligheder, som et valg afføder. Det er bl.a. sket for at skærpe opmærksomheden
på at vejlede borgere, der ønsker at afgive en stemme og som af forskellige årsager har brug for
hjælp til dette. Det er ikke muligt at dokumentere den information som er blevet givet til
medarbejderne.
Greve Kommune har desuden offentliggjort vejledningen på sin hjemmeside i perioden og har haft
annoncer om proceduren i det lokale dagblad, samt på kommunens Facebookside.
Det følger af bekg. Nr. 33 af 10. januar 2024, § 3, at
1) Kommunalbestyrelsen skal gennem annoncering i de stedlige dagblade eller lokalaviser sørge
for, at vælgerne orienteres om muligheden for at brevstemme i hjemmet og om de nærmere
betingelser herfor, jf. § 4.
2) Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vælgere, der modtager personlig og praktisk hjælp m.v.
i hjemmet, jf. § 83, stk. 1, i lov om social service, eller hjemmesygepleje, og som må antages at
opfylde betingelserne for at stemme i hjemmet, får udleveret et ansøgningsskema.
Ansøgningsskemaet udleveres af den person, der yder den personlige og praktiske hjælp m.v.,
eller hjemmesygeplejersken eller en anden aktivt udøvende i hjemmesygeplejerskeordningen. Den
pågældende hjælper vælgeren med at udfylde og indsende skemaet, hvis det er nødvendigt.
3) Kommunalbestyrelsen skal udlevere ansøgningsskemaet på borgerservice.
4) Kommunalbestyrelsen skal fastsætte den dag eller de dage, hvor der kan brevstemmes i
vælgernes hjem inden for den periode, der er nævnt i § 2.
5) Kommunalbestyrelsen skal udpege stemmemodtagere, jf. § 10, og sørge for, at disse bliver
oplyst om tid og adresser for brevstemmeafgivningen. Kommunalbestyrelsen skal desuden sørge