Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 6
Offentligt
2884453_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 18-06-2024
Enhed: Forvaltningsjura
Sagsbeh.: Christine Voigt
Christjansen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7854
Dok. nr.: 180166
Valgklage fra Camilla-Kenya Julendal i forbindelse med
Europa-Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Camilla-Kenya Julendal, Randers, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 10. juni 2024, hvori Camilla-Kenya Julendal har klaget over, at
hun som kørestolsbruger måtte afgive stemme på et gangareal uden for
stemmeboksene på det pågældende valgsted i Randers Kommune. Camilla-Kenya
Julendal har desuden fremsendt en video, der ligeledes er vedhæftet, hvoraf man kan
se stedet, hvor hun har afgivet sin stemme.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Kære Randers Kommune,
Jeg er ikke klar over, hvem jeg skal kontakte for at denne mail rammer rette person,
men se gerne den vedhæftede video (som jeg også har delt på alle mine sociale medier
- Instagram, Facebook og TikTok).
Den korte skriftlige version er, at jeg i dag skulle stemme til EU Parlamentsvalget. Jeg er
siddende i kørestol. Mit valgsted var Søndermarksskolen, hvor der er trapper, hvilket
jeg først ser da jeg holder ved trappen. Der kommer en valgtilforordnede op til mig,
som tager imod mit valgkort. Efterfølgende kommer vedkommende tilbage med, hvad
jeg må formode er en kollega, som har en boks til stemmeseddel med + en plade jeg
kan ligge min seddel på til mit kryds. De valgtilforordnede vender ryggen til, så de ikke
ser, hvor jeg sætter mig kryds, men jeg er uforstående overfor, at jeg skal sætte mit
kryds et sted, hvor folk som skal stemme/har stemt vandre frem og tilbage - hvor ved
de potentielt kan se, hvor jeg sætter mit kryds.
I situationen sagde jeg ingenting, fordi;
1. Jeg synes det er de valgtilforordnede, som burde være blevet vejledt ordentligt i,
hvordan man sikre, at jeg kan stemme fortroligt på lige fod med andre borgere.
2. Jeg er ikke god til steder med mange mennesker, så jeg tænker oftest kun på at
komme væk derfra igen dvs. jeg lukker lidt af og fokusere på det jeg “skal”.
Jeg ønsker naturligvis en forklaring på, hvorfor min oplevelse var sådan?
Samt ønsker jeg en viden om, hvordan jeg skal forholde mig næste gang ved et valg,
hvor jeg sikkert har samme valgsted som i dag?
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Valgklage fra Camilla-Kenya Julendal om europaparlamentsvalget.
Nogle kommuner benytter, at borgeren så kan stemme i sin bil. Her ønsker jeg I
forklare, hvordan situationen håndteres, hvis en borger ikke har bil?”
Randers Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 13. juni 2024
med bilag oplyst følgende:
”Til klagen skal det oplyses, at der på det pågældende valgsted er mulighed for at
komme ind med kørestol via en anden indgang end hovedindgangen. Der var ved
hovedindgangen opsat et skilt med telefonnummer til valgstyrerformanden og
valgstyrersekretæren, så vælgerne kunne ringe, hvis de havde brug for at benytte den
alternative indgang. Dette var ved en fejl ikke blevet godt nok kommunikeret ud til alle
tilforordnede på valgstedet. I den pågældende situation vælger to tilforordnede derfor
at modtage borgerens stemme på et gangareal, hvor de trækker borgeren med lidt ud
til siden, og samtidig vender ryggen til for ikke at kunne se, når borgeren sætter sit
kryds og på den måde også fungerer som en form for afskærmning.
Kommunen er enig i at det er en uhensigtsmæssig måde den pågældende situation er
blevet håndteret på, og kommunen vil sørge for at skiltningen fremadrettet er meget
tydeligt, og at alle de tilforordnede på valgstederne i kommunen er orienteret om,
hvordan man skal
håndtere sådanne situationer.”
Af bilaget til høringssvaret fremgår Randers Kommunes e-mail af 10. juni 2024 til
klageren, hvori kommunen har beklaget den uhensigtsmæssige måde, som
situationen blev løst på.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 25, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
25.
Afstemning på valgdagen og forberedelsen hertil finder sted efter reglerne i § 44
og kapitel 7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der følger af, at der ikke kan
opstilles kandidater uden for partierne, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2-6.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 45,
stk. 2, 1. og 2. pkt., § 47, stk. 1, 1. pkt., § 48, stk. 1, 1. pkt., og § 49, stk. 1, i kapitel 7 i
folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 4 af 8. januar 2024):
Ӥ
45.
[…]
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen sørger for lokaler til afstemningen samt for det fornødne
antal stemmerum og stemmekasser. Stemmerum skal være indrettet således, at der
kan afgives stemme, uden at andre kan se, hvorledes vælgeren stemmer. Stemmerum
skal være forsynet med det fornødne
udstyr til stemmeafgivning. […]
Stk. 3-4.
[…]
[…]
§ 47.
Valgret udøves ved personligt fremmøde på afstemningsstedet.
[…]
[…]
§ 48.
Stemmeafgivningen sker i stemmerummet, hvor kun vælgeren må være til stede.
[…]
Stk. 2-3.
[…]
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Valgklage fra Camilla-Kenya Julendal om europaparlamentsvalget.
2884453_0003.png
§ 49.
Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan
bevæge sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt foretage
stemmeafgivningen på den foreskrevne måde, jf. § 48, kan forlange fornøden hjælp til
stemmeafgivningen, jf. dog stk. 4. Hjælp til stemmeafgivningen kan ydes ved personlig
bistand, jf. stk. 2, og ved brug af eventuelle hjælpemidler, der skal stilles til rådighed
ved stemmeafgivningen, jf. stk. 5. Der kan herved ske de nødvendige lempelser i den
foreskrevne fremgangsmåde, herunder gives adgang til at foretage stemmeafgivning
umiddelbart uden for stemmelokalet.
Stk. 2-5.
[…]”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår af pkt. 7.2.3
bl.a. følgende om fysisk tilgængelighed ved stemmeafgivningen:
”Når kommunalbestyrelsen udpeger de bygninger og lokaler, der skal bruges under
afstemningen, skal kommunalbestyrelsen i øvrigt tage hensyn til, at lokalerne og
stemmerummene så vidt muligt skal være tilgængelige for kørestolsbrugere og andre
stærkt bevægelseshæmmede.”
Af vejledningen fremgår bl.a. følgende om muligheden for at vognstemme:
”7.4.5.
Mulighed for at vognstemme
Hvis det er nødvendigt, skal en vælger have mulighed for at afgive stemme umiddelbart
uden for stemmelokalet
en såkaldt vognstemme
f.eks. i en bil parkeret ved
afstemningsstedet, se folketingsvalglovens § 49, stk. 1, sidste pkt. To valgstyrere eller
tilforordnede vælgere skal i så fald bringe stemmesedlen ud til vælgeren, når de har
sikret sig vælgerens identitet efter reglerne i folketingsvalglovens § 47. Når vælgeren
har stemt og foldet stemmesedlen sammen, lægger valgstyrerne eller de tilforordnede
vælgere stemmesedlen ned i en transportabel stemmekasse og bærer stemmekassen
tilbage til stemmelokalet.
Det er meget vigtigt, at stemmeafgivningen sker på en betryggende måde, så de
pågældende vælgere ikke bliver udsat for nogen påvirkning med hensyn til, hvordan de
skal stemme, og så ingen får
mulighed for at finde ud af, hvad vælgeren har stemt.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 49, stk. 1, sidste pkt., at der kan gives
adgang til at foretage stemmeafgivning umiddelbart uden for stemmelokalet. Som
det fremgår af ministeriets vejledning, er det meget vigtigt, at stemmeafgivning uden
for stemmelokalet sker på en betryggende måde, og at ingen får mulighed for at
finde ud af, hvad vælgeren har stemt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det derfor beklageligt, at Camilla-Kenya
Julendal har afgivet stemme på et sted, som andre vælgere har passeret, og hvor
andre vælgere dermed potentielt har kunnet se, hvor hun har sat sit kryds.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig Randers
Kommunes oplysninger om, at der på det pågældende valgsted er mulighed for at
komme ind med kørestol via en anden indgang end hovedindgangen, og at der ved
hovedindgangen var opsat et skilt med telefonnummer til valgstyrerformanden og
valgstyrersekretæren, så vælgerne kunne ringe, hvis de havde brug for at benytte den
alternative indgang. Ministeriet har derudover noteret sig kommunens oplysning om,
Side 3
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Valgklage fra Camilla-Kenya Julendal om europaparlamentsvalget.
at dette ved en fejl ikke var blevet godt nok kommunikeret ud til alle tilforordnede på
valgstedet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har derudover noteret sig, at Randers Kommune
har erkendt, at det var en uhensigtsmæssig måde, den pågældende situation blev
håndteret på, og at kommunen fremadrettet vil sørge for, at skiltningen er meget
tydelig, og at alle de tilforordnede vælgere på valgstederne i kommunen orienteres
om, hvordan man skal håndtere sådanne situationer.
Henset til, at Randers Kommune har erkendt, at situationen blev håndteret på en
uhensigtsmæssig måde, at kommunen har beklaget forløbet over for klageren, og at
kommunen fremadrettet vil sørge for, at skiltningen er meget tydelig, og at alle de
tilforordnede vælgere er orienteret om, hvordan man skal håndtere sådanne
situationer, giver kommunens udtalelse herefter ikke Indenrigs- og
Sundhedsministeriet anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 4