BESKÆFTIGELSE OG BORGERSERVICE
NOTAT
DATO:
9. juni 2024
SAGSBEH:
ZARIC01
Udtalelse i forbindelse med høring over valgklage
Borger oplyser i sin klage, at brevstemmeaf givning f oregik på Tårnby Rådhus og at der tilstede var 2
stemmemodtagere f ra kommunen.
Borger oplyser desuden f ølgende i sin klage:
”Undertegnede medbragte en ven, som jeg klart og tydeligt meddelte dem var medbragt fordi jeg
ønskede vedkommendes hjælp til min stemmeafgivning. Jeg kan ikke se, forklarede både jeg selv, samt min
medbragte assistent
.”
Af vejledning nr. 9106 af 28. f ebruar 2024 om af holdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024
f remgår det af punkt 8.2.5, at der ikke er f astsat særlige regler f or f remgangsmåden ved brevstemmeaf givningen,
hvorf or det er reglerne ef ter Lov om valg til f olketingsvalg (Folketingsvalgloven) § 61 der gælder.
Det f ølger af § 61 stk. 4, at:
Hvis vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller udfylde og underskrive følgebrevet, eller hvis
vælgeren i øvrigt ønsker hjælp i forbindelse med brevstemmeafgivningen, skal den eller de stemmemodtagere,
brevstemmen afgives til, yde den fornødne hjælp, jf. dog stk. 6. Hjælp til stemmeafgivningen kan ydes ved
personlig bistand og ved brug af eventuelle hjælpemidler, der skal stilles til rådighed ved brevstemmeafgivningen,
jf. § 63, 2. pkt. Ud over stemmemodtageren eller, hvis der medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene
af disse kan vælgeren forlange personlig bistand til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget af vælgeren
selv. Tilkendegiver vælgeren over for stemmemodtageren udtrykkeligt og utvetydigt et ønske herom, og er
vælgerens ønske begrundet i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, kan den personlige bistand ydes alene af en person, der er udpeget af væ lgeren selv. Er
der ydet personlig bistand, skal dette fremgå af følgebrevet.
:
Det f ølger desuden af § 61 stk. 6, at:
Personlig bistand til udfyldning af stemmesedlen kan kun ydes, såfremt vælgeren umiddelbart over for den eller
dem, der yder personlig bistand, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren ønsker
at stemme.
Borgerservicechef Zacharias Richardy har f remlagt episoden f or borgerserviceteamet og de 2 konkrete
medarbejdere har tilkendegivet, godt at kunne huske episoden som klageren beskriver. Medarbejderne er gjort
opmærksom på gældende lov og at der ikke har været handlet i overensstemmelse hermed .
Borgerservicechef Zacharias Richardy f år sikret, at ovennævnte procedurer og f orskrif ter f remad overholdes og at
medarbejderne f år undervisning f orud f or valgaktiviteter, så der vejledes og ageres i overensstemmelse med
gældende lov.
Borger klager ligeledes over brevstemmemodtagerens håndtering af brevstemmen:
”Jeg ville selv lægge min stemme i en låst box, men det kunne ikke lade sig gøre for der var
ingen box. Den er i et andet lokale sagde man, vi tager os af det. ”
Der kan hertil bemærkes, at der i gældende lov alene er anf ørt f ølgende jf . Folketingsvalgloven § 61 stk. 7:
Yderkuverten sendes til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor vælgeren er optaget på valglisten.
Der f oreligger derf or ingen def inerede regler f or, at brevstemmeaf giver selv skal kunne ligge brevstemmen i en
af lukket stemmeurne ligesom ved stemmeaf givelse på selve valgdagen. De indleverede brevstemmer har dog
1