Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 3
Offentligt
2884395_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketinget
[email protected]
Dato: 14-06-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: Maria Pasmiyah Hansen
Lolle
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7637
Dok. nr.: 178224
Valgklage fra Dorthe Flarup i forbindelse med afholdelse af
Europa-Parlamentsvalget søndag den 9. juni 2024
Fra Dorthe Flarup, Kastrup, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 6. juni 2024, hvori Dorthe Flarup har klaget over Tårnby
Kommune i forbindelse med afholdelse af Europa-Parlamentsvalget søndag den 9.
juni 2024, idet hun, selv om hun er stærkt synshæmmet, ikke fik lov til at få hjælp
alene af sin ven ved brevstemmeafgivningen på Tårnby Rådhus.
Dorthe Flarup har i den forbindelse oplyst, at hun er stærkt synshæmmet og medlem
af Dansk Blindesamfund, og at hun klart og tydeligt meddelte de to
stemmemodtagere på Tårnby Rådhus, at hun ønskede hjælp til stemmeafgivningen af
sin medbragte hjælper. Dorthe Flarup har endvidere oplyst, at hun på forhånd havde
studeret bestemmelserne herom på en anden kommunes hjemmeside, men at
stemmemodtagerne oplyste, at bestemmelserne herom ikke var gældende i Tårnby
Kommune, og at Dorthe Flarup derfor skulle modtage hjælp af én af dem.
Dorthe Flarup har desuden klaget over, at der ikke var en stemmekasse på Tårnby
Rådhus, hvori hun selv kunne aflevere sin brevstemme.
I den forbindelse har Dorthe Flarup oplyst, at stemmemodtagerne oplyste, at
stemmekassen befandt sig i et andet lokale, og at de ville tage sig af det. Dorthe
Flarup har til dette oplyst, at statsministeren lagde sin brevstemme i en
stemmekasse, og at hun derfor finder det mærkeligt, at dette system ikke gælder i
alle kommuner.
Dorthe Flarup har afsluttende bemærket, at hun er sikker på, at ovenstående ikke er i
overensstemmelse med det af Indenrigs- og Sundhedsministeriet udstedte
reglement, og at hun for så vidt angår hjælp til stemmeafgivningen havde samme
debat med personalet til seneste folketingsvalg.
Tårnby Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede høringssvar af 9. juni
2024 bl.a. oplyst følgende:
”Borgerservicechef
Zacharias Richardy har fremlagt episoden for borgerserviceteamet
og de 2 konkrete medarbejdere har tilkendegivet, godt at kunne huske episoden som
klageren beskriver. Medarbejderne er gjort opmærksom på gældende lov og at der ikke
har været handlet i overensstemmelse hermed.
Borgerservicechef Zacharias Richardy får sikret, at ovennævnte procedurer og
forskrifter fremad overholdes og at medarbejderne får undervisning forud for
valgaktiviteter, så der vejledes og ageres i overensstemmelse med gældende lov.
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Valgklage fra Dorthe Flarup om europaparlamentsvalget.
Borger klager ligeledes over brevstemmemodtagerens håndtering af brevstemmen:
”Jeg ville selv lægge min stemme i en låst box, men det kunne ikke lade sig gøre for der
var ingen box. Den
er i et andet lokale sagde man, vi tager os af det.”
Der kan hertil bemærkes, at der i gældende lov alene er anført følgende jf.
Folketingsvalgloven § 61 stk. 7:
Yderkuverten sendes til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor vælgeren er
optaget på valglisten.
Der foreligger derfor ingen definerede regler for, at brevstemmeafgiver selv skal kunne
ligge brevstemmen i en aflukket stemmeurne ligesom ved stemmeafgivelse på selve
valgdagen. De indleverede brevstemmer har dog været opbevaret i aflukket boks efter
indlevering til kommunens medarbejder. Dette vurderes derfor at være i
overensstemmelse med gældende lov.”
1. Klagepunkt om hjælp til stemmeafgivningen
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 26, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
26.
Ved valg til Europa-Parlamentet kan der brevstemmes efter reglerne i kapitel 8 i
lov om valg til Folketinget, jf. dog stk. 2-6.
Stk. 2-8.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 61,
stk. 4, i kapitel 8 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 4 af 8. januar 2024):
Ӥ
61.
[…]
Stk. 2-3.
[…]
Stk. 4.
Hvis vælgeren ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller udfylde og
underskrive følgebrevet, eller hvis vælgeren i øvrigt ønsker hjælp i forbindelse med
brevstemmeafgivningen, skal den eller de stemmemodtagere, brevstemmen afgives til,
yde den fornødne hjælp, jf. dog stk. 6. Hjælp til stemmeafgivningen kan ydes ved
personlig bistand og ved brug af eventuelle hjælpemidler, der skal stilles til rådighed
ved brevstemmeafgivningen, jf. § 63, 2. pkt. Ud over stemmemodtageren eller, hvis der
medvirker flere stemmemodtagere, i stedet for den ene af disse kan vælgeren forlange
personlig bistand til stemmeafgivningen af en person, der er udpeget af vælgeren selv.
Tilkendegiver vælgeren over for stemmemodtageren udtrykkeligt og utvetydigt et
ønske herom, og er vælgerens ønske begrundet i en umiddelbart konstaterbar eller
dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan den personlige bistand
ydes alene af en person, der er udpeget af vælgeren selv. Er der ydet personlig bistand
skal dette fremgå af følgebrevet.
Stk. 5-8.
[…]”
Det følger således af folketingsvalglovens § 61, stk. 4, 4. pkt., at en vælger, der har en
umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, kan få personlig bistand i forbindelse med
brevstemmeafgivningen alene af én personlig hjælper, hvis vælgeren udtrykkeligt og
utvetydigt fremsætter et ønske herom over for en stemmemodtager.
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Valgklage fra Dorthe Flarup om europaparlamentsvalget.
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår af pkt. 8.2.6.2
bl.a. følgende om personlig bistand alene af én personlig hjælper:
”Vælgeren
kan i visse tilfælde forlange, at personlig bistand ydes
alene
af én person,
som vælgeren selv har udpeget, dvs. uden at der tillige skal medvirke en
stemmemodtager.
To betingelser skal være opfyldt, for at den personlige bistand kan ydes alene af en
person, som vælgeren selv har udpeget: 1) Vælgeren skal
udtrykkeligt og utvetydigt
tilkendegive et ønske herom,
og 2) ønsket skal være begrundet i en
umiddelbart
konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,
se
folketingsvalglovens § 61, stk. 4, 4. pkt.
Betingelse 1: Udtrykkelig og utvetydig tilkendegivelse
For at personlig bistand kan ydes alene af én person, som vælgeren selv har udpeget,
skal vælgeren over for en stemmemodtager udtrykkeligt og utvetydigt tilkendegive et
ønske herom. Vælgerens ønske om alene at få hjælp af en personligt udpeget hjælper
skal dermed være udtrykkeligt og utvetydigt og må ikke kunne misforstås.
Det er vælgeren selv, der over for en stemmemodtager skal udtrykke, at vælgeren
alene ønsker hjælp af en personligt udpeget hjælper. Stemmemodtageren har desuden
ikke pligt til at spørge, om vælgeren alene ønsker hjælp til stemmeafgivningen af én
personligt udpeget hjælper.
[…]
Det er stemmemodtageren, der vurderer, om vælgeren udtrykkeligt og utvetydigt
tilkendegiver et ønske herom.
[…]
Betingelse 2: Umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse
Vælgerens ønske om at få hjælp alene af én person, som vælgeren selv har udpeget,
skal være begrundet i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse.
En »umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse« er en funktionsnedsættelse, som stemmemodtagerne kan se
eller konstatere, f.eks. i form af brækkede lemmer m.v. eller brug af kørestol,
krykkestokke, mobilitystok, førerhund o.lign.
Det omfatter også funktionsnedsættelser, som ikke umiddelbart er synlige, men som
vælgeren kan dokumentere, f.eks. i form af ledsagekort eller parkeringskort for
personer med handicap udstedt af Danske Handicaporganisationer eller en
lægeerklæring eller en erklæring/attest udstedt af en offentlig myndighed.
Det er stemmemodtageren, der vurderer, om betingelsen er opfyldt, og dermed, om
personlig bistand kan ydes alene af en personligt udpeget hjælper.
Side 3
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Valgklage fra Dorthe Flarup om europaparlamentsvalget.
Hvis det vurderes, at personlig bistand
ikke
kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper
fordi en eller begge af ovenstående betingelser ikke er opfyldt
skal
vælgeren i stedet tilbydes, at personlig bistand ydes af en personligt udpeget hjælper
sammen med en stemmemodtager, eller at personlig bistand ydes af en eller to
stemmemodtagere.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 26. april 2024 sendt vedhæftede brev og
vedhæftede to bilag til samtlige kommuner med henblik på at sætte særskilt fokus på
de nævnte regler forud for valget. Følgende fremgår bl.a. af brevet:
”Indenrigs-
og Sundhedsministeriet har udfærdiget vedlagte informationsfolder om
hjælp til stemmeafgivning og hjælpemidler til brug for Europa-Parlamentsvalget søndag
den 9. juni 2024 (bilag 1). Informationsfolderen fremsendes i webtilgængeligt Word-
format, således at udskriftskvaliteten kan ændres efter behov. Der må ikke foretages
yderligere ændringer af informationsfolderen.
Informationsfolderen giver vælgere, der har brug for hjælp til stemmeafgivningen,
deres pårørende og andre interesserede en kort orientering om mulighederne for at få
hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen og ved brevstemmeafgivningen, jf. Europa-
Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, og § 26, stk. 1, jf. folketingsvalglovens § 49, stk. 2 og
4, og § 61, stk. 4 og 6.
[…]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
opfordrer
kommunerne til at gøre
informationsfolderen tilgængelig for vælgerne, f.eks. i borgerservice, på bo- og
opholdssteder og på kommunens hjemmeside.
[…]
Ved hvert valg får Indenrigs- og Sundhedsministeriet henvendelser fra borgere og
organisationer om episoder, hvor valgstyrere, tilforordnede vælgere og
brevstemmemodtagere ikke har været tilstrækkeligt bekendt med reglerne om hjælp
til stemmeafgivning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal derfor endnu engang
indskærpe,
at
kommunerne skal sikre, at valgstyrere, tilforordnede vælgere og
brevstemmemodtagere har modtaget tilstrækkelig instruktion, så de er bekendt med
reglerne om hjælp til stemmeafgivning, herunder muligheden for at få hjælp alene af
én person, som vælgeren selv har udpeget […].
[…]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
henstiller
derfor til, at kommunerne udleverer
informationsfolderen til valgstyrere, tilforordnede vælgere og
brevstemmemodtagere, således at kommunerne sikrer, at valgstyrere, tilforordnede
vælgere og brevstemmemodtagere er bekendt med reglerne om hjælp til
stemmeafgivning.
Derudover kan informationsfolderen med fordel være tilgængelig for såvel vælgere
som valgstyrere, tilforordnede vælgere og brevstemmemodtagere på valgstederne og
brevstemmestederne.
Side 4
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Valgklage fra Dorthe Flarup om europaparlamentsvalget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har desuden udfærdiget
en ”Tip en 13’er” om hjælp
til stemmeafgivning og hjælpemidler (bilag 2). Ministeriet opfordrer
kommunerne til at udlevere vedlagte Tip en 13’er (spørgsmål og svar) til valgstyrere,
tilforordnede vælgere og brevstemmemodtagere sammen med
informationsfolderen.”
Efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse må det
som sagen foreligger
oplyst
lægges til grund, at Dorthe Flarup er omfattet af den persongruppe, der efter
valglovgivningen har ret til at få hjælp til brevstemmeafgivningen alene af én
personlig hjælper.
Det er således Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at Dorthe Flarup skulle
have mulighed for at afgive sin stemme alene med hjælp af sin ven, såfremt hun
udtrykkeligt og utvetydigt fremsatte ønske herom over for stemmemodtageren,
hvilket hun
som sagen foreligger oplyst
gjorde.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det derfor beklageligt, at Dorthe Flarup ikke
fik lov til at afgive sin stemme alene med hjælp af sin ven.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker endvidere, at konsekvensen af, at
Dorthe Flarup
som anført uretmæssigt
blev nægtet ret til at få hjælp alene af én
personligt udpeget hjælper, burde have været, at Dorthe Flarup var blevet tilbudt at
få hjælp af én personligt udpeget hjælper sammen med én stemmemodtager og ikke
som i det konkrete tilfælde
alene af én stemmemodtager.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig, at Tårnby
Kommune har oplyst, at de pågældende medarbejdere på Tårnby Rådhus er blevet
gjort opmærksom på, at de ikke har handlet i overensstemmelse med gældende
lovgivning, og at Tårnby Kommune fremover vil sikre sig, at medarbejderne får
undervisning, således at de er i stand til at vejlede og agere i overensstemmelse med
loven.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det desuden beklageligt, at Tårnby
Kommune
på trods af Indenrigs- og Sundhedsministeriets indskærpelse omkring
reglerne om hjælp til brevstemmeafgivning alene af én personlig hjælper
ikke har
formået at instruere kommunens brevstemmemodtagere herom.
For så vidt angår denne del af klagen, giver Tårnby Kommunes udtalelse herefter
henset til at Tårnby Kommune har erkendt ikke at have ageret i overensstemmelse
med valglovgivningen vedrørende retten til hjælp til brevstemmeafgivning alene af
én personlig hjælper, og at kommunen fremover vil sikre sig, at medarbejderne får
undervisning, således at de er i stand til at vejlede og agere i overensstemmelse med
loven
ikke Indenrigs- og Sundhedsministeriet anledning til yderligere
bemærkninger.
2. Klagepunkt om manglende stemmekasse
Det er ikke reguleret i valglovgivningen, hvordan en brevstemme afgives til
kommunen, når vælgeren er færdig med at udfylde stemmesedlen.
Af ovennævnte vejledning fremgår af pkt. 8.2.5.4 bl.a. følgende om kommunens
håndtering af afgivne brevstemmer:
Side 5
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Valgklage fra Dorthe Flarup om europaparlamentsvalget.
”Når den enkelte vælger er færdig med at stemme, vil det være hensigtsmæssigt, at
brevstemmen (yderkuvert med indhold) lægges ned i en særlig brevstemmekasse i
vælgerens påsyn, sådan at én stemmekasse er beregnet til »indenbys« brevstemmer,
dvs. brevstemmer fra vælgere, der hører til i den kommune, hvor brevstemmerne er
afgivet og derfor ikke skal sendes videre, mens en anden stemmekasse er beregnet til
»udenbys« brevstemmer, dvs. brevstemmer, der skal sendes videre til andre
kommuner.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at der ikke er et
lovkrav om brevstemmekasser på de steder, hvor vælgere kan brevstemme, hvorfor
kommunerne selv fastlægger retningslinjerne herfor. Ministeriet skal i den
forbindelse bemærke, at det er afgørende for valgets integritet, at selve
brevstemmeafgivningen opleves betryggende for den enkelte vælger. Ministeriet
lægger her
ud over, at brevstemmeafgivningen foregår på betryggende vis og i
overensstemmelse med valglovgivningen
vægt på, at brevstemmeafgivningen også
opleves som betryggende for vælgeren. På denne baggrund fremgår det af
ministerets vejledning, at det vil være hensigtsmæssigt, at der er en særlig
brevstemmekasse, og at brevstemmen lægges i denne i vælgerens påsyn.
Med hensyn til denne del af klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig
Tårnby Kommunes oplysning om, at de indleverede brevstemmer har været
opbevaret i aflukket boks efter indlevering til kommunens medarbejder.
Efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse bør Tårnby Kommune sikre sig, at
brevstemmeafgivningen opleves betryggende for vælgere, der brevstemmer i
kommunen.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 6