Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 24
Offentligt
2884825_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 12-06-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: Laura Thit Danielsen
Hansen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7752
Dok. nr.: 178624
Valgklage fra Per Jensen i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Per Jensen, Nørresundby, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 9. juni 2024, hvori Per Jensen har klaget over indretningen af et
valgsted i Aalborg Kommune.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Helt
ærligt .... hvad f..... er det for et latterligt stemmested på gl. Lindholm skole i
Nørresundby 9400
Ingen form for markering/ vejledning for hvor det er, det mest kedelige valglokale jeg
til dato har set, valgfest ? det lignede mere en begravelse.
Hvis I vil have folk til at stemme må der andet end 2 borde og to latterlige runde
stemmebokse til, selv de to der holdt øje med stemmeurnerne trak ikke på mundvige
eller øjenbryn ... hvis det er stemningen ved valg fremover kommer vi ikke mere.
STRAM OP !!!”
Aalborg Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 12. juni 2024
oplyst følgende:
”Gl.
Lindholm Skole er indrettet med to valgborde, 8 stemmebokse og en
handicapboks.
Der er opsat opslag om hjælpemidler og kandidaternes navne. I stemmerummene er
der opsat vejledning om, hvordan man stemmer og om muligheden for at bytte
stemmesedlen.
Udenfor er adgangen til valgstedet markeret med et beachflag samt skilte med
indgangspile.
Desuden er pedellen på skolen anmodet om - hvis muligt
at flage med Dannebrog.
Valgstedet er bemandet med tre kommunalt udpegede valgsekretærer, 4 tilforordnede
vælgere samt 5 valgstyrere, og flere af dem har erfaring fra tidligere valg og
afstemninger.
Herfra beklager vi, hvis vælger ikke har haft en god oplevelse på afstemningsstedet,
men vi er omvendt af den opfattelse, at afstemningsstedet er indrettet efter gældende
regler, ligesom det er holdt neutralt, således at vælgerne ikke har oplevet nogen form
for valgagitation.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved e-mail af 12. juni 2024 sendt Aalborg
Kommunes udtalelse i høring ved Per Jensen, der bl.a. havde følgende supplerende
bemærkninger til sagen:
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Valgklage fra Per Jensen om europaparlamentsvalget.
”Vi så ingen flag eller andet der henviste til
valgstedet, min kone er nytilflyttet og
havde ikke fundet lokalet hvis ikke jeg havde en smule kendskab til området da jeg er
født og opvokset i midtbyen, kan kun sige at sidste gang jeg stemte i Aalborg sv var det
væsentligt mere indbydende og festligt at komme på valgstedet.
Men som med alt andet skærer aalborg kommune ned for alt nord for fjorden.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 25, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
25.
Afstemning på valgdagen og forberedelsen hertil finder sted efter reglerne i § 44
og kapitel 7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der følger af, at der ikke kan
opstilles kandidater uden for partierne, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2-6.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 45,
stk. 2, og § 50 i kapitel 7 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 4 af 8. januar
2024):
Ӥ
45.
[…]
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen sørger for lokaler til afstemningen samt for det fornødne
antal stemmerum og stemmekasser. Stemmerum skal være indrettet således, at der
kan afgives stemme, uden at andre kan se, hvorledes vælgeren stemmer. Stemmerum
skal være forsynet med det fornødne udstyr til stemmeafgivning. Stemmekasser skal
være indrettet således, at ingen stemmeseddel kan tages ud, uden at stemmekassen
åbnes. Stemmekasser skal kunne låses eller forsegles.
Stk. 3-4.
[…]
[…]
§ 50.
Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer, som
forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive stemme. Endvidere
kan valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende vælgere, når ordensmæssige
hensyn kræver det. Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation
eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil. De tilstedeværende skal i øvrigt rette sig efter
valgstyrernes anvisninger.”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår af pkt. 7.2.1
bl.a. følgende om de fysiske forhold på valgstederne:
”Afstemningen
foregår på ét afstemningssted i hvert afstemningsområde.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for lokaler til afstemningen samt det nødvendige
antal stemmerum og stemmekasser, se folketingsvalglovens § 45, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i øvrigt sørge for, at der er truffet de nødvendige
forberedelser til afstemningen på hvert afstemningssted, se folketingsvalglovens § 45,
stk. 4. Det indebærer bl.a., at kommunalbestyrelsen skal sørge for det nødvendige
antal valgborde m.v. med den nødvendige bemanding.
Folketingsvalgloven indeholder ikke nærmere regler om, hvor mange valgborde,
stemmerum og stemmekasser der skal være på de enkelte afstemningssteder i forhold
til antallet af vælgere. Det må kommunalbestyrelsen afgøre ud fra erfaringerne fra
tidligere valg med, hvad der må anses for nødvendigt på de enkelte afstemningssteder,
og hvad der må anses for muligt under hensyn til de pladsmæssige forhold og antallet
af tilforordnede vælgere, der vil kunne udpeges. […]”
I vejledningen fremgår af pkt. 7.6 bl.a. følgende om valgagitation:
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Valgklage fra Per Jensen om europaparlamentsvalget.
”Valgstyrerne
skal sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for valgagitation eller anden
form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i umiddelbar
tilknytning hertil, se folketingsvalglovens § 50, 3. pkt.
Påbuddet for valgstyrerne om at sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for
valgagitation, gælder efter bestemmelsen også enhver anden form for
holdningsmæssig påvirkning. Bestemmelsen er en kodificering af de almindelige
valgretlige grundsætninger om neutralitet med hensyn til de ydre omstændigheder ved
valghandlingens afvikling. Forbuddet mod valgagitation og anden holdningsmæssig
påvirkning af vælgeren indebærer således, at der ikke må uddeles materiale eller
hænges valgplakater op eller på anden måde udøves egentlig valgagitation i de nævnte
lokaliteter eller de umiddelbare adgangsveje hertil, f.eks. gange, trapper samt efter
omstændighederne skolegårde o.lign., se nedenfor.”
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig, at der
ikke er enighed mellem Per Jensen og Aalborg Kommune om sagens faktiske
omstændigheder. Per Jensen har således bl.a. oplyst, at han ikke så nogen flag
eller skilte, der markerede valgstedet, og at det var svært at finde valgstedet.
Heroverfor har Aalborg Kommune bl.a. oplyst, at valgstedet var markeret med
beachflag og indgangspile.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at der er
bevismæssige spørgsmål i klagen, der ikke lader sig afklare inden for de rammer,
der gælder for ministeriets oplysning af sagen. Ministeriet har således ikke
mulighed for at gå nærmere ind i den bevismæssige vurdering af sagens faktiske
omstændigheder.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at der ikke
gælder noget krav om, at indgangene til valgsteder skal være markeret på
bestemte måder. Hvis indgangen til et valgsted er svær at lokalisere ud fra
adressen alene, kan det efter en konkret vurdering være hensigtsmæssigt at
vejlede vælgerne ved brug af f.eks. skilte eller tilforordnede vælgere.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal videre bemærke, at kommunalbestyrelsen
inden for valglovgivningens rammer og under iagttagelse af den almindelige
forvaltningsretlige lighedsgrundsætning har frihed til at indrette valglokalerne,
som de stedlige forhold tilsiger.
Aalborg Kommunes udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og
Sundhedsministeriet anledning til yderligere bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 3