Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 21
Offentligt
2884789_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 13-06-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: Laura Thit Danielsen
Hansen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7662
Dok. nr.: 175854
Valgklage fra Anna Madsen i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Anna Madsen, Mårslet, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 9. juni 2024, hvori Anna Madsen har klaget over, at der var en
indsamling ved indgangen til et valgsted i Aarhus Kommune.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg har lige været til valg på Mårslet skole.
I den forbindelse har jeg oplevet ubehag ved indgangen til skolens trappe som så fører
til skolens valglokale.
En mand som holdte nogle papirer i hænderne henvendte sig til mig, og alle de andre
som kommer for at afgive sin stemme.
Han stod lige præcist ved "Indgang til Valget" skiltet.
Det viste sig at manden ville egentligt bare sælge julemarker. Det kan man så synes er
fuldstændigt uskyldigt og lidt sjovt endda.
Jeg valgt at indberette dette fordi det er forkert at valgtilforordnede tillader dette
praksis.
Det ligner, imens man nærmer sig valgstedet, at personen står der for at agitere til at
sætte sit kryds et bestemt sted og det er ikke tilladt.
Hans placering tæt på indgangen ser jeg som af afgørende betydning.
Den kan muligvis få nogen til at vende om og ikke at stemme for at ikke blive
konfronteret med ham ved indgangen.”
Aarhus Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 11. juni 2024
oplyst følgende:
”Valgsekretariatet i Aarhus Kommune blev om eftermiddagen den 9. juni ringet op af
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og gjort bekendt med vælgerens henvendelse til
ministeriet tidligere på dagen. Aarhus Kommune kunne i den forbindelse konstatere, at
der ikke var givet tilladelse til indsamlinger m.v. ved afstemningsstedet Mårslet Skole.
Valgsekretariatet henvendte sig derfor straks til valgsekretæren på Mårslet Skole, der
omgående fik stoppet den pågældende aktivitet.
Aarhus Kommune hæfter sig især ved, at der ikke var givet tilladelse af Aarhus
Kommune til den pågældende indsamling, og at den derfor ikke måtte finde sted.
Valgsekretariatet har ikke kendskab til, om indsamleren har indhentet tilladelse fra
Indsamlingsnævnet.
Valgstyrerformand og valgsekretær på Mårslet Skole oplyser, at der løbende blev ført
tilsyn med indgangen til valgstedet. Ved disse tilsyn blev der ikke konstateret
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Valgklage fra Anna Madsen om europaparlamentsvalget.
indsamling. Den pågældende indsamling vurderes derfor at være sket inden for et kort
tidsrum.
Aarhus Kommune vil ved fremtidige valg fortsat føre kontrol med, at der kun
gennemføres indsamlinger m.v. på valgdagen ved afstemningsstederne, hvis der er
indhentet tilladelse til dette. Aarhus Kommune er dog ikke bekendt med, at der
tidligere er gennemført indsamlinger m.v. uden tilladelse. Aarhus Kommune vil også
fortsat være opmærksom på, at indsamlinger ved afstemningssteder ikke er til gene for
vælgerne.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 25, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
25.
Afstemning på valgdagen og forberedelsen hertil finder sted efter reglerne i § 44
og kapitel 7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der følger af, at der ikke kan
opstilles kandidater uden for partierne, jf. dog stk. 2-4.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 50 i
kapitel 7 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 4 af 8. januar 2024):
Ӥ
50.
Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer, som
forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive stemme. Endvidere
kan valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende vælgere, når ordensmæssige
hensyn kræver det. Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation
eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil. De tilstedeværende skal i øvrigt rette sig efter
valgstyrernes anvisninger.”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår af pkt. 7.8 bl.a.
følgende om indsamlinger m.v. på afstemningsstederne:
”Kommunalbestyrelsen
afgør som ejer eller eventuelt bruger af den matrikel, hvor
bygningen med valglokalerne er beliggende, om der må ske indsamlinger til
almennyttige formål (Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp m.v.) på valgdagen ved de
enkelte afstemningssteder. Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse stille
betingelser om, hvor store indsamlingsbøsserne må være, og hvor de må stå m.v.
Indsamlingsbøsserne skal selvsagt placeres uden for valglokalerne.
Indsamlingerne skal ske i overensstemmelse med reglerne i indsamlingsloven (lov nr.
511 af 26. maj 2014 med senere ændringer). Det indebærer bl.a., at en indsamling
kræver tilladelse fra Indsamlingsnævnet. Det gælder både for opstilling af en
indsamlingsbøsse og for gadeindsamling, hvor der rettes personlig henvendelse til
vælgerne på åben gade eller andre offentlige steder med opfordringer til at yde bidrag
til et forud angivet formål. Det er den forening, organisation m.v., som foretager
indsamlingen, som har pligt til at indhente tilladelsen fra Indsamlingsnævnet og til at
sikre, at eventuelle vilkår for tilladelsen og andre regler for indsamlingen overholdes.
Nærmere oplysninger kan findes på Indsamlingsnævnets hjemmeside.
https://civilstyrelsen.dk/sagsomraader/indsamlingsnaevnet eller ved henvendelse til
nævnet.
[…]
Eventuelle indsamlinger eller afholdelse af almennyttige lotterier skal i øvrigt foregå
således, at de ikke på nogen måde kan forstyrre valghandlingen, herunder gøre det
besværligt at komme ind og ud af valglokalerne. Det skal således være muligt for
vælgere at komme ind og ud af valglokalerne uden at blive standset eller anråbt af
eventuelle indsamlere eller udbydere af almennyttige lotterier ved afstemningsstedet.
Valgstyrerne skal påse dette på valgdagen, ligesom de skal påse, at vælgerne ikke i
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Valgklage fra Anna Madsen om europaparlamentsvalget.
forbindelse med sådanne indsamlinger eller almennyttige lotterier udsættes for
valgagitation eller anden holdningsmæssig påvirkning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet henstiller, at kommunalbestyrelsen er særligt
opmærksom på, at indsamlinger ikke må være til gene for vælgere.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om tilladelse til og betingelser for indsamlinger eller
almennyttige lotterier skal i øvrigt træffes i overensstemmelse med almindelige
grundsætninger om saglighed og lighed i forvaltningen med henblik på at sikre, at
afstemningen kan foregå uforstyrret. Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse stille
som vilkår, at indsamlingen eller det almennyttige lotteri opfylder betingelserne i
indsamlingsloven henholdsvis spillelovgivningen, og at den påkrævede tilladelse eller
anmeldelse forevises.”
Valglovgivningen er således ikke til hinder for, at der på afstemningsstederne kan
foregå indsamlinger til humanitære eller velgørende formål. Dette spørgsmål afgøres
af kommunalbestyrelsen ud fra erfaringerne fra tidligere valg og i overensstemmelse
med ovennævnte retningslinjer.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig Aarhus
Kommunes oplysninger om, at Aarhus Kommune ikke havde givet tilladelse til den
pågældende indsamling, og at den derfor ikke måtte finde sted. Ministeriet har
desuden noteret sig kommunens oplysninger om, at kommunen omgående fik
stoppet indsamlingsaktiviteten, og at kommunen også fremadrettet vil være
opmærksom på, at indsamlinger på valgsteder ikke er til gene for vælgerne.
Aarhus Kommunes udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og Sundhedsministeriet
anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 3