Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 19
Offentligt
2884770_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 17-06-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: Laura Thit Danielsen
Hansen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7685
Dok. nr.: 178296
Valgklage fra Anne Bach Waagstein i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Anne Bach Waagstein, København, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet
modtaget vedhæftede e-mail af 9. juni 2024, hvori Anne Bach Waagstein har klaget
over en tilforordnet vælgers neutralitet i Københavns Kommune.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
skulle i dag stemme ved EP-valget på Bellahøj Skole, og ankom mellem 10.30 og
11, vil jeg tro.
Det var en venlig og smilende mand/frivillig der tog imod alle borgere ved døren - men
han havde et meget stort og markant (tilsyneladende nyindkøbt) Palæstina-tørklæde
på, der dækkede halvdelen af overkroppen.
Det gjorde mig vred og utryg, og jeg synes det giver mangel på neutralitet omkring
valghandlingen. For mig var det et klart politisk signal.
To problemer i mine øjne:
- Jeg var på vej i boksen for at stemme på et lidt "woke" parti, men blev så provokeret
af den frivilliges signal, at jeg fik lyst til at stemme noget andet end det, jeg havde
besluttet mig for.
- Jeg var på Vega på Kvindernes Kampdag den 8. marts, hvor aktivister "hackede" og
smadrede arrangementet. Maksimalt utrygt. Jeg fik samme uro i kroppen her. Min
mands familie er i øvrigt jøder, og mit navn klinger også jødisk - det er svære tider, som
kræver balance. Jeg blev utryg.
Dette blot lidt feedback til jer fra en borger.
Jeg ved ikke om den frivilliges påklædningssignal var tildigtet, men det fremstod
desuagtet meget lidt neutralt.”
Københavns Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 11. juni
2024 oplyst følgende:
”Københavns
Kommune er ikke bekendt med, at situationen er fundet
sted da hverken valgsekretæren eller valgstyrelsen på valgstedet kan
genkende situationen.
De tilforordnede på valgstederne i Københavns Kommune informeres
klart og tydeligt om, at det ikke er tilladt at bære valgagitatorisk beklædning
i forbindelse med stemmeafgivningen. Dette oplyses både i de
skriftlige vejledninger til de tilforordnede og mundtligt på valgstederne
inden valget ringes ind.
Derfor er det også yderst beklageligt, hvis en borger alligevel har oplevet,
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Valgklage fra Anne Bach Waagstein om europaparlamentsvalget.
at en tilforordnet har båret beklædning med et tydeligt politisk symbol.
Københavns Kommune kan kun beklage, at en tilforordnet på Bellahøj
skole er gået imod de anvisninger, som valgsekretæren har givet til
alle tilforordnede.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har sendt kommunens udtalelse i høring ved Anne
Bach Waagstein den 12. juni 2024. Anne Bach Waagstein har ikke besvaret
ministeriets høring.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 25, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
25.
Afstemning på valgdagen og forberedelsen hertil finder sted efter reglerne i § 44
og kapitel 7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der følger af, at der ikke kan
opstilles kandidater uden for partierne, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2-6.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 50 i
kapitel 7 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 4 af 8. januar 2024):
Ӥ
50.
Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer, som
forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive stemme. Endvidere
kan valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende vælgere, når ordensmæssige
hensyn kræver det. Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation
eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil. De tilstedeværende skal i øvrigt rette sig efter
valgstyrernes anvisninger.”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår af pkt. 7.6 bl.a.
følgende om valgagitation m.v. på afstemningsstederne:
”Valgstyrerne
skal sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for valgagitation eller anden
form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i umiddelbar
tilknytning hertil, se folketingsvalglovens § 50, 3. pkt.
Påbuddet for valgstyrerne om at sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for
valgagitation, gælder efter bestemmelsen også enhver anden form for
holdningsmæssig påvirkning. Bestemmelsen er en kodificering af de almindelige
valgretlige grundsætninger om neutralitet med hensyn til de ydre omstændigheder ved
valghandlingens afvikling. Forbuddet mod valgagitation og anden holdningsmæssig
påvirkning af vælgeren indebærer således, at der ikke må uddeles materiale eller
hænges valgplakater op eller på anden måde udøves egentlig valgagitation i de nævnte
lokaliteter eller de umiddelbare adgangsveje hertil, f.eks. gange, trapper samt efter
omstændighederne skolegårde o.lign., se nedenfor.
Endvidere må materiale, der ganske vist ikke agiterer for et bestemt synspunkt i
forbindelse med aktuelle politiske spørgsmål eller giver udtryk for en bestemt politisk
holdning eller lignende, men som udsætter vælgeren for holdningsmæssige
påvirkninger, ikke være fremlagt eller ophængt i valglokalet eller andre steder i
umiddelbar tilknytning hertil. Heller ikke oplysende materiale om emnerne for valget
eller om aktuelle politiske spørgsmål må være fremlagt eller ophængt i valglokalet eller
andre steder i umiddelbar tilknytning hertil.
Der vil kunne være tale om valgagitation, hvis der i valglokalerne er ophængt bannere,
plakater m.v. for hjælpeorganisationer o.lign., hvis de pågældende organisationer har
været aktive i valgkampen. Som et eksempel kan nævnes, at der ved
folkeafstemningen den 3. december 2015 om omdannelse af retsforbeholdet til en
tilvalgsordning var et afstemningssted, hvor der inden og på afstemningsdagen hang et
banner for Red Barnet, der havde været aktive i ”Ja”-kampagnen
i forbindelse med
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Valgklage fra Anne Bach Waagstein om europaparlamentsvalget.
folkeafstemningen. Der var med banneret således tale om valgagitation, hvorfor
banneret skulle fjernes omgående. Valgstyrerne skal således være opmærksomme
herpå og på allerede ophængte bannere m.v. på afstemningsstederne.
Forbuddet gælder enhver form for holdningsmæssig påvirkning af vælgeren, uanset
mediet hvorved eller måden hvorpå eller personen hvorfra den holdningsmæssige
påvirkning finder sted. Holdningsmæssig påvirkning via kommunens eller valgstyreres
eller tilforordnede vælgeres tændte elektroniske medier (tv, computere,
mobiltelefoner, smartphones og tablets m.v.) er omfattet af forbuddet.
[…]
Derimod må valgstyrere og tilforordnede vælgere samt kommunalt ansatte, der
deltager i afviklingen af afstemningen, overhovedet ikke bære politiske emblemer,
mærkater eller lignende. De må heller ikke bære mærkater, emblemer eller lignende,
der agiterer for et bestemt synspunkt i forhold til aktuelle politiske spørgsmål eller i
øvrigt giver udtryk for en bestemt politisk holdning eller lignende. En nål med FN’s
Verdensmål eller den gule sløjfe (»Støt vore soldater«) må anses for en sådan
holdningsmæssig manifestation.
Det er ikke i strid med bestemmelsen at bære dannebrogsemblemer eller lignende eller
at flage med dannebrogsflag. Det er derimod i strid med bestemmelsen at bære
emblemer m.v. med EU-flaget eller det ukrainske flag eller at flage med disse flag på
valgstederne, idet sådanne emblemer og flag ikke vil fremstå som politisk neutrale.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i forlængelse af ovenstående oplyse, at det
altid vil være en konkret vurdering ved det enkelte valg og det enkelte valgsted, hvad
der udgør valgagitation.
Efter ministeriets opfattelse må valgstyrere og tilforordnede
vælgere m.v. ikke bære tøj med statements om politiske emner. Dette omfatter også
statements om igangværende konflikter, herunder Israel/Palæstina, uanset om der i
det pågældende statement indgår en konkret stillingtagen til emnet eller ej.
Efter en helhedsvurdering af ovenstående er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets
vurdering, at det er i strid med reglerne om valgagitation, hvis en valgtilforordnet var
iført det palæstinensiske tørklæde kaldet keffiyeh ved Europa-Parlamentsvalget den
9. juni 2024. Ministeriet har i den forbindelse navnlig lagt vægt på, at tørklædet i den
aktuelle kontekst entydigt forbindes med den igangværende konflikt mellem Israel og
Palæstina.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig, at der er
usikkerhed om sagens faktiske omstændigheder. Københavns Kommune har
herunder oplyst, at hverken valgsekretæren eller valgstyrelsen på valgstedet kan
genkende situationen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ikke mulighed for at oplyse klagen yderligere
og kan derfor beklageligvis ikke afklare, om det var en tilforordnet vælger, der bar
tørklædet, eller hvor længe forholdet stod på.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig Københavns Kommunes
oplysninger om, at kommunen har sikret, at de tilforordnede vælgere både skriftligt
og mundtligt er orienteret om forbuddet mod valgagitatorisk påklædning, samt at
kommunen beklager, at en tilforordnet vælger er gået imod valgsekretærens
anvisninger.
Københavns Kommunes udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og
Sundhedsministeriet anledning til bemærkninger.
Side 3
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Valgklage fra Anne Bach Waagstein om europaparlamentsvalget.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 4