Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 18
Offentligt
2884761_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 18-06-2024
Enhed: Forvaltningsjura
Sagsbeh.: Christine Voigt
Christjansen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7682
Dok. nr.: 176381
Valgklage fra Søren Andersen i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Søren Andersen, København, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 9. juni 2024, hvor i Søren Andersen har klaget over, at der
befandt sig en gruppe unge mennesker med minoritetsetnisk baggrund i lobbyen på
valgstedet på Rørsangervej i Københavns Kommune.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
er stemmeberettigede på Rørsangervej.
Ved indgangen til stemme området, sad der en masse unge mennesker, og flød i lobbyen -
Alle sammen af anden etnisk herkomst. Det var ikke til at se om de tilhørte stedet, eller
bare hang ud i lobbyen.
Efter at have sat mit kryds, (desværrer kort før lukketid)
Spørger jeg hvorfor de lader en gruppe af unge mennekser hænge ud med mobiltelefoner
osv. i lobbyen, inden man skal ind og stemme.
Får afvide at de tilhører stedet, og nok bare holder pause
Gør dem opmærksomme på den særlige natur i Nordvest, hvor folk er bange for at afgife
stemmer, grundet moskeerne i området, før har holdt øje med hvem der går ind på
stederne.
OG at der er flere af anden etnisk herkomst, som ser ud til at de var vendt om kort før
indgangen.
Ros:
Ud over det, var valgstedet flot og nydeligt, det foregik i ro og mag.
- Efter henvendelse til valgtilforordnede i lokalet, blev der også råbt nogle ord, og det
virkede til at de ville får styr på det.
Ved ikke hvad retningslinjerne er for valgsteder. Men i etnisk følsomme områder, hvor
gruperinger tidligere har ytreret at folk af islam ikke bør stemme. - Der er extra godt styr på
forholdene, og der er ikke unge mennesker som hænger i lobbien.”
Københavns Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede brev af 11. juni
2024 oplyst følgende:
”Klage
En borger har i forbindelse med afgivelse af sin stemme på valgstedet 6. Syd
Grøndalsvængets Skole oplevet, at en gruppering af unge mennesker med minoritetsetnisk
baggrund opholde sig i lobbyen på valgstedet. Borgeren ved ikke, om de unge er
tilforordnede eller blot opholder sig på valgstedet, da han oplever, at de unge blot
”hænger ud”. Ved henvendelse til valgstedet bliver borgeren
oplyst om, at de unge er
tilforordnede på valgstedet, og at de sandsynligvis er ved at holde pause.
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Valgklage fra Søren Andersen om europaparlamentsvalget.
Borgeren oplyser, at han herefter har gjort opmærksom på ”den særlige
natur i Nordvest,
hvor folk er bange for at afgive stemmer, grundet moskeerne i
området…” Borgeren
oplever, at det efter henvendelse til valgsted, lader til, at der vil komme styr på situationen.
Besvarelse fra Københavns Kommune
Københavns Kommune kan bekræfte, at der var fire tilforordnede, der opholdt sig i
lobbyen i løbet af valgdagen. Deres opgave var at modtage og guide vælgere til valglokalet,
herunder særligt at hjælpe gangbesværede og vælgere med barnevogne til og fra
elevatoren til valglokalet.
Valgsekretæren på valgstedet bekræfter, at de tilforordnede hen mod afslutningen af
valghandlingen opholdt sig i lobbyen, hvor de snakkede sammen og benyttede
mobiltelefoner. Dette blev dog ikke påtalt af valgsekretæren, da valgsekretæren vurderede
der ikke var travlt.
Valgsekretæren oplyser, at han oplevede de fire tilforordnede som søde og ordentlige,
men at de måske kunne opleves som en klike, der opholdt sig meget sammen.
Valgsekretæren formoder, at de fire kendte hinanden på forhånd. De fire tilforordnede bad
om morgenen på valgdagen om at være i den samme gruppe på vagtplanen, så de kunne
holde pause sammen.
Det kan fremadrettet overvejes, om det vil være mere hensigtsmæssigt, at en gruppe af
unge tilforordnede fordeles på forskellige grupper i vagtplanen, så de ikke opleves som en
klike af vælgerne.
Det bemærkes, at valgsekretæren ikke har modtaget tilkendegivelser fra øvrige
tilforordnede, valgstyrelsen eller andre, der deltog i organiseringen af valget, om at der
skulle have været problemer med de fire tilforordnede.
Jf. Indenrigsministeriets vejledning om afholdelse af Europa-Parlamentsvalget må vælgerne
ikke udsættes for holdningsmæssig påvirkning på valgstedet, herunder via tilforordnedes
tændte elektroniske medier. Derfor vil det forud for afholdelsen af næste valg blive
indskærpet overfor valgsekretærerne i Københavns Kommune, at de tilforordnede ikke må
benytte deres mobiltelefoner, mens de opholder sig i lokaler,
hvor vælgerne også færdes.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har sendt Københavns Kommunes udtalelse i
høring ved Søren Andersen den 12. juni 2024. Søren Andersen har ikke besvaret
ministeriets høring.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 16, stk. 1, 1. pkt., og § 25, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse
nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
16.
Forud for valget vælges valgbestyrelser, valgstyrere og tilforordnede vælgere efter
reglerne i kapitel 5 i lov om valg til Folketinget.
[…]
[…]
§ 25.
Afstemning på valgdagen og forberedelsen hertil finder sted efter reglerne i § 44 og
kapitel 7 i lov om valg til Folketinget med de afvigelser, der følger af, at der ikke kan
opstilles kandidater uden for partierne, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2-6.
[…]”
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Valgklage fra Søren Andersen om europaparlamentsvalget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 30,
stk. 1, i kapitel 5 og § 50 og § 51 i kapitel 7 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse
nr. 4 af 8. januar 2024):
Ӥ
30.
Senest når valg er udskrevet, vælger kommunalbestyrelsen et antal tilforordnede
vælgere til at bistå ved valget. De tilforordnede vælgere vælges ved forholdstalsvalg under
ét blandt de vælgere, der har bopæl i kommunen.
Stk. 2.
[…]
[…]
§ 50.
Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer, som
forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive stemme. Endvidere kan
valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende vælgere, når ordensmæssige hensyn
kræver det. Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation eller anden
form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i umiddelbar
tilknytning hertil. De tilstedeværende skal i øvrigt rette sig efter valgstyrernes anvisninger.
§ 51.
De personer, der forestår eller yder personlig bistand til afstemningen, må ikke under
afstemningen give en vælger råd eller opfordring med hensyn til, hvilket parti eller hvilken
kandidat vælgeren skal stemme på. De personer, der forestår afstemningen, må ikke over
for uvedkommende oplyse, om en vælger har været til stede for at afgive stemme, eller i
øvrigt oplyse forhold vedrørende en vælgers stemmeafgivning.
Stk. 2.
Ingen uvedkommende må føre systematisk kontrol med, at vælgerne møder og
afgiver stemme.”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår af pkt. 7.6
bl.a. følgende om valgagitation og anden holdningsmæssig påvirkning:
”7.6.
Valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning er ikke tilladt i
valglokalerne m.v.
Valgstyrerne skal sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for valgagitation eller anden form
for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i umiddelbar tilknytning
hertil, se folketingsvalglovens § 50, 3. pkt.
Påbuddet for valgstyrerne om at sørge for, at vælgerne ikke bliver udsat for valgagitation,
gælder efter bestemmelsen også enhver anden form for holdningsmæssig påvirkning.
Bestemmelsen er en kodificering af de almindelige valgretlige grundsætninger om
neutralitet med hensyn til de ydre omstændigheder ved valghandlingens afvikling.
Forbuddet mod valgagitation og anden holdningsmæssig påvirkning af vælgeren indebærer
således, at der ikke må uddeles materiale eller hænges valgplakater op eller på anden
måde udøves egentlig valgagitation i de nævnte lokaliteter eller de umiddelbare
adgangsveje hertil, f.eks. gange, trapper samt efter omstændighederne skolegårde o.lign.,
se nedenfor.
[…]
Forbuddet gælder enhver form for holdningsmæssig påvirkning af vælgeren, uanset mediet
hvorved eller måden hvorpå eller personen hvorfra den holdningsmæssige påvirkning
finder sted. Holdningsmæssig påvirkning via kommunens eller valgstyreres eller
Side 3
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 18: Valgklage fra Søren Andersen om europaparlamentsvalget.
tilforordnede vælgeres tændte elektroniske medier (tv, computere, mobiltelefoner,
smartphones og tablets m.v.) er omfattet af forbuddet.
[…]
Det er endvidere ikke i strid med bestemmelsen at bære skilte med angivelse af navn,
stilling, funktion ved valget eller lignende. Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse give
valgstyrere, tilforordnede vælgere eller kommunalt ansat personale, der deltager i
afviklingen af afstemningen, nærmere anvisninger om, hvorledes det mest
hensigtsmæssigt synliggøres over for vælgerne, hvem der kan rettes henvendelse til, hvis
der er spørgsmål i forbindelse med valghandlingen. Anvisningerne skal gives i
overensstemmelse med almindelige grundsætninger om saglighed og lighed i
forvaltningen.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 30, stk. 1, at de tilforordnede vælgere
bistår ved valget og vælges blandt kommunens vælgere. Derudover følger det af
folketingsvalglovens § 50, 3. pkt., at valgstyrerne skal påse, at vælgerne ikke udsættes
for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne
eller andre steder i umiddelbar tilknytning hertil. Endvidere følger det af
folketingsvalglovens § 51, stk. 1, 2. pkt., at de personer, der forestår afstemningen,
ikke over for uvedkommende må oplyse, om en vælger har været til stede for at
afgive stemme, eller i øvrigt oplyse forhold vedrørende en vælgers stemmeafgivning.
Endelig følger det af folketingsvalglovens § 51, stk. 2, at ingen uvedkommende må
føre systematisk kontrol med, at vælgerne møder og afgiver stemme.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig Københavns
Kommunes oplysninger om, at det fremadrettet kan overvejes, om det vil være mere
hensigtsmæssigt, at en gruppe af unge tilforordnede vælgere fordeles på forskellige
grupper i vagtplanen, så de ikke opleves som en klike af vælgerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har derudover noteret sig, at Københavns
Kommune forud for afholdelsen af næste valg over for valgsekretærerne vil
indskærpe, at de tilforordnede vælgere ikke må benytte deres mobiltelefoner, mens
de opholder sig i lokaler, hvor vælgerne også færdes.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal desuden bemærke, at det vil være
hensigtsmæssigt, hvis pauser blandt tilforordnede vælgere afholdes på steder, som
vælgerne ikke skal passere i forbindelse med stemmeafgivningen, herunder ved
indgangen til valgstedet, således at disse pauser ikke kan opfattes som et
forstyrrende element for vælgerne.
Københavns Kommunes udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og
Sundhedsministeriet anledning til yderligere bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 4