Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 12
Offentligt
2884580_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 18-06-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: Benedicte Nybye Ågesen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7961
Dok. nr.: 180624
Valgklage fra Diana Bøgvad i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Diana Bøgvad, Vordingborg, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 14. juni 2024, hvori Diana Bøgvad har klaget over, at hun har
stemt personligt på en kandidat, der efter optællingen af de personlige stemmer på
sit valgsted i Vordingborg Kommune ikke har fået nogen personlige stemmer.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
har tjekket stemmeresultatet på de personlige stemmer for mit valgsted.
Og jeg undre mig over at Søren Hansen fra Dansk Folkeparti står med 0 stemmer på det
valgsted, da jeg gav ham en stemme til valget den 9/6.
Vil I undersøge om der er sket en fejl med optællingen af de personlige stemmer, så
Søren får de stemmer, som han er berettiget til?”
Vordingborg Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede brev af 17. juni
2024 oplyst følgende:
”Ved
nærmere gennemgang af kandidatlisten og afstemningsbog er der
navnesammenfald mellem to kandidaters for og efternavn på samme liste.
Valgsekretariatet har ingen grund til at betvivle klagers påstand. Men idet, der er
navnesammenfald, er det valgsekretariatets opfattelse, at vælger evt. kan have
identificeret den forkerte kandidat og kan derved have stemt på en anden kandidat
end den ønskede.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 24, stk. 3 og 4, og § 28, stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentsvalgloven
(lovbekendtgørelse nr. 5 af 8. januar 2024):
Ӥ
24.
[…]
Stk. 2.
[…]
Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren sender til valgbestyrelserne meddelelse om
de godkendte kandidatlister, om de tildelte bogstavbetegnelser, om anmeldte
valgforbund samt om, hvorledes og i hvilken rækkefølge kandidaternes navne skal
anføres på stemmesedlerne.
Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
stemmesedlernes tilvejebringelse, indhold og udformning.
[…]
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Valgklage fra Diana Bøgvad om europaparlamentsvalget.
§ 28.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter, hvornår stemmeoptællingen skal
finde sted. Stemmeoptællingen er offentlig. Det optælles, hvor mange stemmer der
ved afstemningen er afgivet for hver kandidatliste, og hvor mange af disse der er
afgivet for de enkelte kandidater.
Stk. 2.
Hvis stemmeoptællingen finder sted på afstemningsdagen, foretages
stemmeoptælling på de enkelte afstemningssteder, indberetning af
afstemningsresultatet, endelig opgørelse af resultatet af stemmeafgivningen i
opstillingskredsen (fintællingen), underskrivelse af valgbogen og sammenpakning af
stemmematerialet i øvrigt efter reglerne i kapitel 9 i lov om valg til Folketinget med de
fravigelser, der følger af §§ 29 og 30.
Stk. 3-5.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 72,
stk. 1, og § 73, stk. 1 og 2, i kapitel 9 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 4 af
8. januar 2024):
Ӥ
72.
Senest dagen efter at afstemningen har fundet sted, samles valgbestyrelsen til
endelig opgørelse af resultatet af stemmeafgivningen i opstillingskredsen (fintælling). I
opstillingskredse, hvori flere kommuner indgår helt eller delvis, samles valgbestyrelsen
i kredskommunen. Fintællingen er offentlig.
Stk. 2.
[…]
§ 73.
For hvert afstemningsområde foretager valgbestyrelsen en ny optælling og
bedømmelse af de afgivne stemmesedler efter reglerne i §§ 68, 69 og 74 a.
Resultaterne af optællingerne indføres i valgbogen. Derefter opgøres, hvor mange
stemmer der i hele opstillingskredsen er tilfaldet hvert parti og hver kandidat uden for
partierne. Resultatet indføres i valgbogen og meddeles de tilstedeværende.
Stk. 2.
Der foretages samtidig en opgørelse for hvert afstemningsområde og for hele
opstillingskredsen af antallet af personlige stemmer for hver kandidat samt antallet af
partistemmer for hvert parti, jf. stk. 3 og 4. Der foretages herefter en opgørelse for
hele opstillingskredsen af, hvorledes de afgivne partistemmer skal fordeles på hver
enkelt kandidat, jf. stk. 5, og af summen af antallet af personlige stemmer og tillagte
partistemmer for hver kandidat.
Stk. 3-6.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan endelig oplyse, at følgende fremgår af § 8 i
bekendtgørelse om stemmesedler til brug ved Europa-Parlamentsvalg
(bekendtgørelse nr. 24 af 10. januar 2024):
Ӥ
8.
I tilfælde, hvor der kan ske forveksling af kandidaternes navne, skal der med
almindelige typer i forlængelse af navnene eller, hvis det er nødvendigt med henblik på
at undgå, at kolonnerne vil få en uhensigtsmæssig bredde, under navnene anføres en
kortfattet betegnelse på enten stilling eller bopæl for de pågældende kandidater. I
andre tilfælde må kandidaternes stilling eller bopæl ikke anføres.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren træffer afgørelse om, hvilken betegnelse der
skal anføres i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt.”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår bl.a. følgende
om fremgangsmåden ved fintællingen og om opgørelsen af personlige stemmer og
listestemmer:
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Valgklage fra Diana Bøgvad om europaparlamentsvalget.
”9.7.2.1.
Generelt
Fintællingen foretages efter reglerne i folketingsvalglovens § 73, stk. 1 og 2, og Europa-
Parlamentsvalglovens §§ 29 og 30.
Valgbestyrelsen foretager en ny optælling og bedømmelse af de afgivne stemmesedler
for hvert afstemningsområde for sig efter reglerne i folketingsvalglovens § 73, stk. 1, 1.
pkt., og Europa-Parlamentsvalglovens §§ 29 og 30.
Det vil sige, at valgbestyrelsen foretager en ny optælling af, hvor mange stemmer der
er afgivet for hver kandidatliste. Desuden foretager valgbestyrelsen en ny optælling af
antallet af blanke og andre ugyldige stemmesedler. Valgbestyrelsen foretager her den
endelige bedømmelse af stemmesedlernes gyldighed. Se afsnit 9.2 om
stemmeoptælling på afstemningsstedet og afsnit 9.4 om bedømmelse af
stemmesedler.
Derefter opgør valgbestyrelsen det samlede resultat for hele opstillingskredsen.
Valgbestyrelsen opgør således, hvor mange stemmer der i opstillingskredsen er afgivet
for hver af kandidatlisterne. Se folketingsvalglovens § 73, stk. 1, 3. pkt.
9.7.2.2. Personlig stemme eller listestemme
Samtidig med optællingen af, hvor mange stemmer der er afgivet for hver af
kandidatlisterne, foretager valgbestyrelsen en opgørelse af de personlige stemmer for
hver kandidat samt antallet af listestemmer for hver kandidatliste.
Opgørelsen af de personlige stemmer for hver kandidat og antallet af listestemmer skal
ske for hvert afstemningsområde for sig og derefter for hele opstillingskredsen. Se
folketingsvalglovens § 73, stk. 2, 1. pkt., og Europa-Parlamentsvalglovens § 30.”
Det følger af § 8 i bekendtgørelse om stemmesedler til brug ved Europa-
Parlamentsvalg, at i tilfælde, hvor der kan ske forveksling af kandidaternes navne,
skal der anføres en kortfattet betegnelse på enten stilling eller bopæl for de
pågældende kandidater. I andre tilfælde må oplysningerne ikke anføres. Det følger
videre af bestemmelsen, at det er indenrigs- og sundhedsministeren, der træffer
afgørelse om, hvilken betegnelse der skal anføres i disse tilfælde.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at ministeriet den 3. maj 2024 bl.a.
sendte stemmeseddelforlæg til brug for kommunernes udarbejdelse af stemmesedler
til Europa-Parlamentsvalget den 9. juni 2024 til samtlige valgbestyrelser.
Stemmeseddelforlægget indeholder samtlige partier og kandidater i den rækkefølge,
de skal stå i på stemmesedlen.
I forbindelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets udarbejdelse af
stemmeseddelforlæg havde ministeriet bl.a. gjort sig følgende overvejelser:
”I forbindelse med udarbejdelsen af stemmeseddelforlæg er Valgenheden blevet
opmærksom på, at der er en vis lighed mellem navnene på to af kandidaterne fra DF:
Søren Hansen og Søren Lund Hansen. Det har givet anledning til overvejelser om,
hvorvidt navnene er forvekslelige og skal have tilføjet en betegnelse for kandidaternes
stilling eller bopæl, jf. stemmesedddelbekendtgørelsens § 8 (bkg 24/2024).
Side 3
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Valgklage fra Diana Bøgvad om europaparlamentsvalget.
Begge kandidater har valgt, at deres stemmeseddelnavn skal være identisk med deres
fulde navn.
Til brug for ministeriets overvejelser har undertegnede den 30/4-2024 rettet telefonisk
henvendelse til Chris Bjerknæs, DF (tlf. 61 62 36 43), mhp. at høre DF's syn på, om der
er forvekslingsrisiko mellem de to kandidater. Chris Bjerknæs oplyste, at partiet ikke
mente, at der var forvekslingsrisiko. De havde været opmærksomme på, at der var et
vist navnesammenfald, men de havde ikke tænkt tanken, at de to kunne forveksles.
Chris Bjerknæs bad om mulighed for også at drøfte spørgsmålet med de to kandidater.
Senere samme dag vendte Chris Bjerknæs tilbage pr. SMS (se akt-id 152611) med
oplysning om, at partiet ønskede, at de to kandidater skulle stå med deres navne uden
yderligere angivelser, og at de to kandidater var ok med det.
Ministeriet har herefter overvejet spørgsmålet. På den ene side kan det anføres, at de
to navne er så ens, at der er forvekslelighed, idet den ene kandidats navn i sin helhed
indgår i den anden kandidats navn. På den anden side kan det anføres, at den anden
kandidat har et mellemnavn i sit navn, som gør, at de to navne adskiller sig fra
hinanden. På både fortegnelsen over kandidater, som anvendes til
brevstemmeafgivning, og på stemmesedlen vil begge kandidater stå med deres fulde
navne (som er deres stemmeseddelnavne), og vælgerne kan dermed se, at der er tale
om to forskellige kandidater.
Der er efter ministeriets opfattelse ikke noget entydigt rigtigt svar på, om der er
forvekslingsrisiko i den konkrete situation. Risikoen for forveksling skal desuden
vurderes over for det forhold, at en tilføjelse af bopæl eller stilling ud for to kandidater,
men ikke ud for de øvrige kandidater, vil fremhæve de to kandidater på stemmesedlen,
der i øvrigt i enhver henseende skal være neutral og ensartet.
På ovenstående baggrund samt i lyset af, at partiet og de to kandidater ikke selv finder,
at der er forvekslingsrisiko, har ministeriet besluttet, at der ikke skal tilføjes oplysninger
om de to kandidaters bopæl eller stilling på stemmesedlen.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i anledning af klagen gennemgået de
personlige stemmetal for kandidaterne Søren Hansen og Søren Lund Hansen fra
Dansk Folkeparti for at vurdere, hvad der skulle til for at ændre på placeringen i
partiets stedfortræderrækkefølge.
Kandidaten Søren Hansen fra Dansk Folkeparti fik 975 personlige stemmer og blev på
den baggrund nummer 9 i partiets stedfortræderliste. Kandidaten Stine Steffensen fik
1.006 personlige stemmer og blev nummer 8 i stedfortræderlisten. Søren Hansen
skulle derfor derudover have fået mere end 31 personlige stemmer for at kunne blive
placeret som nummer 8 på stedfortræderlisten.
Kandidaten Søren Lund Hansen fra Dansk Folkeparti fik 1.421 personlige stemmer og
blev på den baggrund nummer 4 i partiets stedfortræderliste. Kandidaten Julie
Jacobsen fik 1.999 personlige stemmer og blev nummer 3 i stedfortræderlisten.
Søren Lund Hansen skulle derfor derudover have fået mere end 578 personlige
stemmer for at kunne blive placeret som nummer 3 på stedfortræderlisten.
Det har således ikke haft nogen betydning for valgresultatet, at der eventuelt er sket
en fejl enten ved vælgerens afmærkning på stemmesedlen eller ved valgbestyrelsens
fintælling.
Side 4
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Valgklage fra Diana Bøgvad om europaparlamentsvalget.
Henset hertil og til Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser om
forvekslingsrisiko, hvori det bl.a. indgik, at Dansk Folkeparti vurderede, at der ikke var
nogen forvekslingsrisiko mellem de to kandidater, og at begge de to kandidater var
enige i den nævnte vurdering, giver kommunens udtalelse herefter ikke Indenrigs- og
Sundhedsministeriet anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 5