Udvalget til Valgs Prøvelse 2023-24
UVP Alm.del Bilag 11
Offentligt
2884570_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 13-06-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: Benedicte Nybye Ågesen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 7660
Dok. nr.: 175834
Valgklage fra Søren Pedersen i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget den 9. juni 2024
Fra Søren Pedersen, Herlev, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 9. juni 2024, hvori Søren Pedersen har klaget over, at han fik
udleveret en stemmeseddel på sit afstemningssted i Herlev Kommune på valgdagen,
selvom han havde brevstemt. Han har oplyst, at han har brevstemt i Herlev
Kommune.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
har tidligere afgivet min stemme til Europa-Parlaments valget den 9. juni, som
brev stemme på Rådhus Hjortespring i Herlev.
Jeg har alligevel modtaget valgkort og ville derfor kontrollere om personer der har
brevstemt faktisk er registreret, så det ikke er muligt at afgive endnu en stemme den 9.
juni 2024 på et afstemningssted.
Jeg mødte derfor op på mit tildelte afstemningssted, Kildegårdhallen, Didlhaven 40,
2730 Herlev, kl. ca. 11:40.
Til min store overraskelse fik jeg faktisk udleveret en stemmeseddel uden nogen tøven,
hvorefter jeg oplyste det var en kontrol og jeg havde brevstemt.
En valgbestyrer blev tilkaldt og fik kigget efter min brevstemme, som var fysisk i en
kasse.
Hvis der er en fejl i systemet er det katastrofalt for tilliden til folkeafstemninger og det
ligner måske mere et russisk valg.
Min stemme er afgivet, men den kunne være blevet det 2 gange!
Der er ret alvorligt at en person både kan brevstemme og stemme på selve valgdagen.
Jeg vil derfor gerne have oplyst hvad forløbet er for at sikre at personer ikke stemmer 2
gange? og hvad der sker fremadrettet så det ikke kan forekomme at personer kan
stemme 2 gange?”
Herlev Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede brev af 11. juni 2024
oplyst følgende:
”På
valgdagen bliver Herlev Kommune, kort efter afstemningen er påbegyndt
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 11: Valgklage fra Søren Pedersen om europaparlamentsvalget.
opmærksom på, at fremmøderegistrering og valglister fra et tidligere valg ikke var
fjernet fra PC-B og PC-C på valgstederne. Dette medførte, at systemet afviste valgkort
fra vælgere, som enten ikke var registreret ved det pågældende afstemningssted ved
det tidligere valg, eller som havde brevstemt forud for det tidligere valg.
For at afhjælpe fejlen kontaktede Herlev Kommune systemudbyderen KMD, som
instruerede i, hvordan fejlen skulle rettes. Herlev Kommune blev instrueret i, at fejlen
skulle rettes ved, at oplysningerne fra det tidligere valg slettedes fra PC-B og PC-C.
I forbindelse med rettelsen overgik valgstederne kortvarigt til brug af manuel valgliste.
Idet oplysningerne slettedes fra PC-B og PC-C slettedes også den allerede udførte
registrering af brevstemmer til valget den 9. juni 2024. Brevstemmehåndteringen skulle
derfor gen-distribueres. Dette forhold var Herlev Kommune ikke blevet vejledt om af
KMD. Valgstederne overgik derfor igen til digital valgliste, uden at
brevstemmehåndteringen blev gen-distribueret.
Fordi brevstemmehåndteringen ikke var gen-distribueret, var der ikke oplysninger om
brevstemmer i systemet, hvorfor et valgkort fra en vælger der allerede havde
brevstemt, ikke ville blive afvist. Herlev Kommune blev opmærksom på dette, da en
vælger, som tidligere havde brevstemt, mødte op og forsøgte at afgive sin stemme på
ny. Da vælgeren blev bekendt med, at dette var muligt, gjorde han opmærksom på, at
han havde brevstemt. Idet vælgeren gjorde opmærksom på, at han havde brevstemt,
fik han ikke adgang til at afgive sin stemme på ny.
På baggrund af dette kontaktede Herlev Kommune igen KMD, som oplyste, at
brevstemmehåndteringen skulle gen-distribueres, førend systemet igen kunne afvise
vælgere, der allerede havde brevstemt. KMD erkendte i den forbindelse, at kommunen
ved en fejl ikke var blevet instrueret i dette ved den første henvendelse.
Herlev Kommune sørgede herefter for, at brevstemmehåndteringen blev
gendistribueret, og valghandlingen overgik igen til digital valgliste.
Det er Herlev Kommunes vurdering, at fejlen vedrørende brevstemmehåndtering
maksimalt bestod i tidsrummet 10:00 til 12:30. Der har således i en periode på op til to
en halv time været mulighed for, at vælgere, der allerede havde brevstemt, mødte
frem på valgstederne og afgav stemme på ny.
Herlev Kommune har derfor umiddelbart efter valgets afslutning sammenholdt lister
over de vælgere, der havde brevstemt, med lister over de vælgere, der stemte ved
fremmøde for hvert afstemningssted. Herlev Kommune kan konstatere, at ingen
vælgere har afgivet sin stemme mere end én gang.
Det er således dybt beklageligt, at fejlen opstod, men den har ikke medført
konsekvenser i form af dobbelt stemmeafgivning. Herlev Kommune har på baggrund af
dette tilrettet de relevante procedurebeskrivelser, så det sikres at fejlen ikke kan opstå
igen ved et senere valg.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af
§ 15, stk. 1, og § 26, stk. 1, 2 og 7, i Europa-Parlamentsvalgloven (lovbekendtgørelse
nr. 5 af 8. januar 2024):
Side 2
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 11: Valgklage fra Søren Pedersen om europaparlamentsvalget.
Ӥ
15.
Kommunalbestyrelsen udsender forud for afstemningen valgkort til de vælgere,
der er optaget på valglisten og registreret i Det Centrale Personregister (CPR) med
bopæl eller fast opholdssted i kommunen eller registreret i Udenrigsministeriets
protokol.
[…]
Stk. 2.
[…]
[…]
§ 26.
Ved valg til Europa-Parlamentet kan der brevstemmes efter reglerne i kapitel 8 i
lov om valg til Folketinget, jf. dog stk. 2-6.
Stk. 2.
Her i landet kan brevstemmeafgivning på de steder i kommunerne, hvor enhver
vælger efter reglerne i lov om valg til Folketinget kan brevstemme, finde sted de sidste
6 uger før valgdagen, dog senest den tredjesidste hverdag, herunder lørdag, før
valgdagen.
[…]
Stk. 3-6.
[…]
Stk. 7.
Om fremgangsmåden ved brevstemmeafgivning samt om modtagelse og kontrol
af brevstemmer gælder i øvrigt reglerne i kapitel 8 i lov om valg til Folketinget.
Stk. 8.
[…]”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan desuden oplyse, at følgende fremgår af § 65,
stk. 1, § 66, stk. 1, 1. pkt., og § 67 i kapitel 8 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse
nr. 4 af 8. januar 2024):
Ӥ
65.
Valgbestyrelsen sørger for, at brevstemmerne bliver gennemgået inden
afstemningens begyndelse og om nødvendigt 1 eller 2 dage før valgdagen.
Yderkuverterne åbnes, og det undersøges, om brevstemmerne kan komme i
betragtning. Ved gennemgangen, herunder ved undersøgelsen og afgørelsen af, om en
brevstemme kan komme i betragtning, skal medvirke mindst 2 valgstyrere eller 2
medlemmer af valgbestyrelsen.
Stk. 2-3.
[…]
§ 66.
Når en brevstemme kan komme i betragtning, sættes et mærke ved vælgerens
navn på valglisten, der angiver, at vælgeren har afgivet brevstemme. […]
Stk. 2.-3.
[…]
§ 67.
En vælger, der har afgivet en brevstemme, der er taget i betragtning, kan ikke
stemme ved afstemningen på valgdagen.”
Af Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9106 af 28. februar 2024 om
afholdelse af Europa-Parlamentsvalg søndag den 9. juni 2024 fremgår bl.a. følgende
om udarbejdelse og udsendelse af valgkort:
”4.7.1. Udarbejdelse og udsendelse af valgkort
Så snart valglisten er udarbejdet, sender kommunalbestyrelsen valgkort ud til de
vælgere i kommunen, der er optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalget i
Danmark og registreret i CPR med bopæl eller fast opholdssted i kommunen eller
registreret i Udenrigsministeriets protokol. Se Europa-Parlamentsvalglovens § 15, stk.
1, 1. pkt. Kommunalbestyrelsen sender også valgkort til de vælgere, der uden at være
bopælsregistreret i CPR lovligt har bopæl i Danmark, og som er optaget på valglisten.
Se Europa-Parlamentsvalglovens § 15, stk. 1, 2. pkt.
[…]
Side 3
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 11: Valgklage fra Søren Pedersen om europaparlamentsvalget.
Valgkortene udarbejdes maskinelt på grundlag af de maskinelt udarbejdede valglister
og dermed på grundlag af kommunens indberetninger til CPR, se afsnit 4.3. I visse
tilfælde udarbejdes valgkortene dog manuelt, se nedenfor.
[…]
Kommunalbestyrelsen (udføres i praksis af KMD) skal aflevere alle valgkort, der
udskrives efter 16.-dagsvalglisten, til postbesørgelse tids nok til, at de kan være
modtaget af vælgerne senest 5 dage før valgdagen, dvs. senest tirsdag den 4. juni
2024.”
Af vejledningen fremgår bl.a. følgende om vælgere, der allerede har brevstemt:
”7.3.4.
Vælgere, der møder frem på valgdagen, men er afmærket på valglisten som en
vælger, der allerede har stemt eller brevstemt
Vælgere, der har afgivet en brevstemme, som er taget i betragtning, kan ikke stemme
ved afstemningen på valgdagen, se folketingsvalglovens § 67.
Valglisteføreren må, inden stemmesedlen udleveres, sikre sig, at vælgeren ikke er
afmærket på valglisten som en vælger, der tidligere har stemt eller brevstemt, og at
afmærkningen på valglisten er korrekt. Viser det sig, at vælgeren er afmærket på
valglisten som en vælger, der tidligere har stemt eller brevstemt, må valglisteføreren
derfor undersøge, om vælgerens valgkort eller brevstemme er afleveret til
afstemningsstedet.
[…]
Hvis
en vælger, der har brevstemt, ved en fejl får udleveret en stemmeseddel
og afgiver
stemme på valgdagen, er det efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse
nødvendigt at tage brevstemmen fra, så det sikres, at vælgeren
hvis stemmeseddel er
lagt i stemmekassen og ikke kan tages op
ikke afgiver to stemmer til det samme
valg.”
Af vejledningen fremgår bl.a. følgende om afmærkning på valglisten af vælgere, der
har brevstemt:
”8.7.4.5.
Hvis en brevstemme kan komme i betragtning
Når en brevstemme
kan komme i betragtning,
sættes et mærke ved vælgerens navn på
valglisten, der angiver, at vælgeren har brevstemt, se folketingsvalglovens § 66, stk. 1.”
Det følger således af folketingsvalglovens § 65, stk. 1, og § 66, stk. 1, 1. pkt., at
valgbestyrelsesmedlemmerne eller valgstyrerne gennemgår brevstemmerne 1-2 dage
før valgdagen og afmærker de vælgere på valglisten, der har afgivet en brevstemme,
der kan komme i betragtning.
Afmærkningen på valglisten skal sikre, at en vælger, der har afgivet en brevstemme,
der er taget i betragtning, ikke kan stemme ved afstemningen på valgdagen.
Kommunalbestyrelsen (udføres i praksis af KMD) sendte bl.a. valgkort ud til de
vælgere i kommunen, der var optaget på valglisten 16 dage før valget, dvs. fredag
Side 4
UVP, Alm.del - 2023-24 - Bilag 11: Valgklage fra Søren Pedersen om europaparlamentsvalget.
den 24. maj 2024. Vælgere, der brevstemte enten før eller efter den 24. maj 2024, vil
derfor også have modtaget et valgkort. Det fremgår bl.a. af det brev, der indeholder
valgkortet, at hvis man har brevstemt til valget, kan man ikke stemme på valgdagen.
Med hensyn til klagen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig, at Herlev
Kommune i første omgang selv blev opmærksom på, at der var en fejl i valgsystemet,
kort efter, at afstemningen var påbegyndt på valgdagen, og at kommunen rettede
fejlen efter instruktion af systemudbyderen KMD.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har videre noteret sig, at en vælger herefter gjorde
Herlev Kommune opmærksom på, at det var muligt for vælgeren at stemme ved
fremmøde på valgdagen, selvom vælgeren havde brevstemt. Kommunen rettede
herefter også denne fejl, hvorfor fejlen maksimalt bestod i tidsrummet kl. 10-12.30.
Videre har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig, at Herlev Kommune
umiddelbart efter valgets afslutning har sammenholdt lister over de vælgere, der
havde brevstemt, med lister over de vælgere, der stemte ved fremmøde, for hvert
afstemningssted, samt at kommunen har konstateret, at ingen vælgere har afgivet sin
stemme mere end én gang.
Endelig har Indenrigs- og Sundhedsministeriet noteret sig, at Herlev Kommune på
baggrund af sagen har tilrettet de relevante procedurebeskrivelser, så det sikres, at
fejlen ikke kan opstå igen ved et senere valg.
Henset til, at Herlev Kommune har rettet de opståede fejl, idet kommunen blev
opmærksom på dem, og at kommunen har tilrettet de relevante
procedurebeskrivelser for at sikre, at lignende fejl ikke kan opstå ved fremtidige valg,
giver kommunens udtalelse herefter ikke Indenrigs- og Sundhedsministeriet
anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
Side 5