Center for Borgerservice og Myndighed
Kultur- og Fritidsforvaltningen
Notat
Klage over manglende afhentning ifm. Europa-Parla-
mentsvalget 2024
Klage
En borger har klaget til Indenrigsministeriet, da han ikke er blevet af-
hentet på valgdagen. Borgeren har flere helbredstilstande, der gør, at
han er afhængig af transport for at afgive sin stemme.
Besvarelse fra Københavns Kommune
Valgsekretariatet i Københavns Kommune varetager ikke en opgave ift.
at afhente borgere på valgdagen. Det er borgerens eget ansvar at koor-
dinere transport på valgdagen med fx hjemmeplejen eller flextrafik.
Københavns Kommune sørger dog for, at det er muligt for borgere med
nedsat førlighed at afgive deres stemme på valgstederne. Fx er alle
valgsteder indrettet med enten en handicapvenlig stemmeboks eller en
pavillon, og det er muligt at afgive sin stemme fra et køretøj udenfor
valgstedet.
Derudover tilbyder Københavns Kommune at afhente stemmer i bor-
gernes eget hjem samt på bl.a. plejehjem, hvis de ikke har mulighed for
at møde op på valgdagen pga. sygdom eller nedsat førlighed. Indsatsen
koordineres mellem Kultur- og Fritidsforvaltningen, Socialforvaltningen
og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Medarbejdere fra disse forvaltninger som er i kontakt med borgerne kan
hjælpe borgeren med at rekvirere og indsende en ansøgning om at
stemme i eget hjem, samt hjælpe borgerne med telefonisk at kontakte
Københavns Kommunes Center for brevstemmer med henblik på at
lave en aftale om at stemme i eget hjem.
Borgerne kan ligeledes selv kontakte Københavns Kommunes Center
for Brevstemmer telefonisk, og anmode om at brevstemme i eget hjem.
Københavns Kommune har ved Europa-Parlamentsvalget 2024 infor-
meret borgere for muligheden om at stemme i eget hjem vha. et
14. juni 2024
Edoc sagsnummer
2024-0212110
F2 sagsnummer
2024 - 12367
Sagsbehandler
Maja Tholstrup Bach
Center for Borgerservice og
Myndighed
Nyropsgade 3
1602 København V
E-mail
EAN-nummer
5798009780515