Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 93
Offentligt
2842661_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om genoptagelse af brug af data fra Adgangs- og Meldepligtssyste-
met i straffesager
Adgangs- og Meldepligtssystemet (AMS) er det elektroniske låsesystem, der anven-
des til kontrol af opholds- og meldepligten på udrejsecentrene Kærshovedgård og
Sjælsmark, og som indgår i grundlaget for kontrol af underretningspligten, når så-
danne pligter er pålagt udlændinge uden lovligt ophold.
Brugen af data fra AMS som bevis i straffesager har efter Rigsadvokatens beslutning
været midlertidigt suspenderet siden den 1. december 2020 efter konstatering af
uregelmæssige registreringer i flere straffesager. Der blev på den baggrund den 10.
december 2020 iværksat en manuel kontrol med ud- og indgangen samt aflæggel-
sen af meldepligt på udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjælsmark, som frem til
nu har dannet grundlag for den fortsatte anmeldelse og domfældelse for overtræ-
delse af kontrolforpligtelserne på udrejsecentrene. Den elektroniske registrering af
ind- og udgangene samt på meldepligtsstanderne på centrene er parallelt hermed
blevet opretholdt, men har altså ikke være anvendt som bevis i straffesagerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet orienterede Folketinget den 2. december
2020 om den midlertidige suspendering af beviset og orienterede den 14. decem-
ber 2020 om igangsættelsen af den manuelle kontrol. Der henvises til UUI (alm. del)
2020-21 bilag 42 og bilag 52.
Udlændinge- og Integrationsministeriet iværksatte på baggrund af suspenderingen
en ekstern uvildig undersøgelse af AMS’ tekniske funktion og den praktiske anven-
delse af systemet. Ministeriet har i samarbejde med Hjemrejsestyrelsen vurderet,
om undersøgelsens observationer kan have haft betydning for konkrete sager, hvor
sagsbehandlingen har været udsat hos Hjemrejsestyrelsen, politiet eller anklage-
myndigheden, eller som er endeligt afgjort ved domstolene. Herudover er det ble-
vet vurderet, i hvilket omfang der
på baggrund af den uvildige undersøgelse
er
behov for at iværksætte tiltag.
De væsentligste risikofaktorer, der blev påpeget i undersøgelsen, er nu blevet af-
hjulpet, og udlændingemyndighederne vurderer, at der ikke er risiko for, at nogen
udlændinge er blevet eller vil blive dømt uretmæssigt for overtrædelse af deres
forpligtelser på baggrund af anvendelse af data fra AMS.
22. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 11847
2257158
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: UUI Orientering om genoptagelse af brug af data fra Adgangs- og Meldepligtssystemet i straffesager
Henset til, at AMS nu er blevet undersøgt, at de væsentligste risikofaktorer er blevet
afhjulpet, at udlændingemyndighederne har vurderet, at der ikke er risiko for, at
nogen udlændinge er blevet eller vil blive dømt uretmæssigt for overtrædelse af
deres forpligtelser på baggrund af anvendelse af data fra AMS, samt at rettens ak-
tører fremadrettet vil blive oplyst om potentielle usikkerheder, mulige fejlkilder og
opmærksomhedspunkter, har Rigsadvokaten i dag den 22. marts 2024 besluttet at
ophæve den midlertidige suspendering af AMS som bevis i straffesager.
Der henvises til det vedlagte notat om genoptagelse af brug af data fra Adgangs- og
Meldepligtssystemet i straffesager med bilag, der indeholder en mere detaljeret
beskrivelse af undersøgelsen, udlændingemyndighedernes tiltag, risiko for foræl-
delse samt udtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Det glæder mig, at vi nu igen kan bruge AMS til at kontrollere udlændingenes ud-
og indgange af udrejsecentrene Kærshovedgård og Sjælsmark samt registrering af
meldepligt, og at data fra AMS igen kan danne grundlaget for politianmeldelse, når
der er mistanke om, at en udlænding ikke har overholdt sine pligter.
Jeg kunne naturligvis have ønsket mig, at den her sag kunne have været afsluttet
hurtigere, men det er afgørende, at vi er sikre på, at systemet fungerer fuldstændig,
som det skal, når det drejer sig om, hvad der kan indgå som bevis i straffesager,
hvor folk risikerer at blive kendt skyldige og idømt bøde eller fængselsstraf.
Det har jeg noteret, at mit ministerium nu vurderer, og jeg noterer mig ligeledes, at
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har taget denne vurdering til efterretning.
Kaare Dybvad Bek
/
Bjørn Bruun Østergaard
Side
2/2