Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 90
Offentligt
2841413_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om mere fleksibilitet på er-
hvervsordningerne
(Øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor, udvidelse af
jobskiftereglen og ændring af kravet om dansk bankkonto)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslagets elementer om øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens
korttidsspor, udvidelse af jobskiftereglen og ændring af kravet om dansk bankkonto
har været sendt i høring i perioden fra den 23. januar til den 6. februar 2024 kl.
10.00 (14 dage) hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Akademikerne, Amnesty International Asylret,
Bedsteforældre for Asyl, Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblio-
teksforening, Danske Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening, DA
Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Metal, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiver-
forening, Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Universiteter, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DI
Dansk Industri, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Erhvervshus Fyn, Erhvervshus
Hovedstaden, Erhvervshus Midtjylland, Erhvervshus Nordjylland, Erhvervshus Sjæl-
land, Erhvervshus Sydjylland, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Dan-
mark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Dan-
mark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, GLS-A,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, HK/Kommunal, HK/Privat,
Håndværksrådet, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvan-
drerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, International Community/Er-
hverv Aarhus, Kirkernes Integrationstjeneste, KL (Kommunernes Landsforening),
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fag-
bevægelse, Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen),
Københavns Byret, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre
Side
1/9
20. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel. 6198 4000
Mail [email protected]
Web
www.uim.dk
CVR-nr. 36977191
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
(LOKK), Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for
fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), PROSA
Forbundet af It-pro-
fessionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Det Nationale Inte-
grationsråd, SOS Racisme, Trykkefrihedsselskabet, Udlændingenævnet, Work-live-
stay southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden grænser og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger fra:
Akademikerne, Copenhagen Business School, Danes Worldwide, Danske Rederier,
Dansk Arbejdsgiverforening, Digitaliseringsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation, Finans Danmark, Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Leder-
nes Hovedorganisation, SOS Racisme og Udlændingenævnet.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovudkastet
eller har ikke ønsket at udtale sig herom:
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danske Regioner, Den Katolske Kirke i
Danmark, Færøernes Landsstyre, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter af indholdsmæssig karakter i de
modtagne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den struktur, der er i lovforslagets
bemærkninger. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til hørings-
svarene er anført i kursiv.
Bemærkninger af teknisk og generel politisk karakter samt bemærkninger, der ikke
vedrører lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til
høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
Copenhagen Business School (CBS)
har anført, at lovforslaget på en række områder
vil gøre det administrativt lettere for CBS, og at de foreslåede ændringer ifølge CBS
ikke har negative konsekvenser.
Danes Worldwide
har bemærket, at de foreslåede ændringer i lovforslaget er en
positiv forbedring for udlandsdanskeres ægtefæller og partnere, som ønsker at ar-
bejde i Danmark. Særligt fremhæves ændringerne af kravet om dansk bankkonto
som positive.
Danske Rederier
har anført, at de bakker op om lovforslaget, da det skaber en mere
fleksibel adgang for udenlandske arbejdstagere og en mindre administrativ proces.
Side
2/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
Finans Danmark
har noteret sig, at det foreslås at ændre på kravet om dansk bank-
konto for visse udenlandske arbejdstagere ud fra en betragtning om balance mel-
lem hensynet til at forebygge snyd og misbrug samt de administrative byrder for
virksomheder og udlændinge, der ansøger om opholdstilladelser efter erhvervsord-
ningerne. Finans Danmark har i den forbindelse noteret sig, at det alene er de er-
hvervsordninger, der har den højeste regelefterlevelse, som er omfattet af de fore-
slåede ændringer.
Københavns Universitet
har anført, at de er positive over for de foreslåede ændrin-
ger. Derudover har Københavns Universitet anført, at man gerne havde set, at også
fast track ordningens beløbsspor var blevet ændret.
Ledernes Hovedorganisation
har anført, at de finder det positivt, at lovforslaget vil
gøre det mere enkelt for virksomhederne at rekruttere internationale medarbej-
dere. Lederne bemærker, at kravet om oprettelse af en dansk bankkonto fortsat
omfatter blandt andet den supplerende beløbsordning og fast track-ordningens
supplerende beløbsspor. Lederne opfordrer til, at der foretages en vurdering af mu-
ligheden for at udvide undtagelsen fra kravet om dansk bankkonto til også at om-
fatte den supplerende beløbsordning og fast track-ordningens supplerende beløbs-
spor, når der foreligger tilstrækkelige data for, i hvilket omfang reglerne bliver over-
holdt.
SOS Racisme
har anført, at de finder det positivt, at lovforslaget lægger op til mere
fleksibilitet, og at udenlandske arbejdstagere nemmere vil kunne skifte mellem for-
skellige jobordninger.
Udlændinge-og Integrationsministeriet har noteret sig disse bemærkninger, som
ikke giver anledning til ændring af lovforslaget.
Digitaliseringsstyrelsen
har anført, at de offentlige implementeringskonsekvenser
skal fremgå af et lovforslag. Digitaliseringsstyrelsen har i den forbindelse anført, at
det må forventes at lovforslaget vil have positive administrative implementerings-
konsekvenser for det offentlige, og at dette bør angives i lovforslaget. Derudover
har Digitaliseringsstyrelsen anført, at lovforslaget er i overensstemmelse med to af
principperne for digitaliseringsklar lovgivning, hvilket ligeledes bør fremgå af lov-
forslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har indarbejdet Digitaliseringsstyrelsens
bemærkninger i lovforslaget.
2.1. Øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor
Akademikerne
har anført, at international arbejdskraft er til gavn for arbejdsmar-
kedet i Danmark, og at både virksomheder og nye, internationale kolleger skal bi-
stås i tiltrækning, modtagelse og fastholdelse. Akademikerne foreslår derfor, at alle
korttidsophold bliver givet for 90 dage ad gangen. Derved vil en del bureaukrati
kunne fjernes.
Side
3/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
kvitterer for, at det nu bliver muligt for virksom-
heder at forlænge et ophold efter fast track-ordningens korttidsspor. DA har hertil
anført, at det har stor værdi for virksomhederne, at det er muligt at forlænge et
korttidsophold, uden at virksomhederne skal begynde forfra med en ny ansøgning.
DA foreslår, at det skal være muligt at søge om en fleksibel opholds-og arbejdstilla-
delse på 90 dage indenfor 365 dage regnet fra første indrejse. SIRI vil i den forbin-
delse kunne pålægge virksomheden at meddele SIRI, hvornår medarbejderen er
indrejst og arbejder i Danmark. DA anfører i den forbindelse, at lovforslagets ele-
menter er et skridt i den rigtige retning, men at der stadig er et betydeligt potentiale
i at gøre reglerne mere fleksible, og at DA gerne bidrager med konkrete forslag til
en forenklingsreform i forhold til internationale medarbejdere.
Fagbevægelsens Hovedorganisation FH
bemærker, at de er positive over for at øge
fleksibiliteten for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor, forudsat at op-
holdet i alt ikke overskrider 90 arbejdsdage i landet pr. år.
Landbrug og Fødevarer
har anført, at de er positive over for, at ministeriet ønsker
at lette adgangen til udenlandsk arbejdskraft ved blandt andet at ville indføre mu-
lighed for at forlænge et ophold efter fast track-ordningens korttidsspor. Landbrug
og Fødevarer bemærker hertil, at der ved en ansøgning om forlængelse af et kor-
tidsophold skal betales gebyr, og at gebyrets størrelse kan modvirke intentionen
om at give certificerede virksomheder incitament til kun at ansøge om opholdstil-
ladelse for udenlandske medarbejdere til de nødvendige antal dage. Landbrug og
Fødevarer opfordrer derfor til, at det overvejes, om gebyret skal nedsættes eller
helt afskaffes i forbindelse med en ansøgning om forlængelse af korttidsopholdet.
Udlændinge-og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Land-
brug og Fødevarer. Der er ingen begrænsning i antallet af korttidsophold efter ud-
lændingeloven § 9 a, stk. 2, nr. 14, litra d, som en udlænding kan meddeles, så længe
opholdene sammenlagt ikke overstiger 90 dage pr. år regnet fra indrejsen i Dan-
mark. Den foreslåede ordning vil ikke forøge det antal dage, som den pågældende
udlænding, vil have ret til at opholde sig i Danmark i medfør af udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 14, litra d.
Som det også fremgår af pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, op-
lever Styrelsen for International Rekruttering og Integration i praksis, at der er flere
virksomheder, der ikke kun søger om det konkrete antal dage, som den enkelte ud-
lænding skal arbejde i Danmark, men ved hver ansøgning efter korttidssporet ansø-
ger om det maksimale antal dage, som de har til rådighed, dvs. op til 90 dage, også
selvom udlændingen alene skal arbejde et mindre antal dage i virksomheden. Da en
udlænding med opholdstilladelse efter fast track-ordningen er undtaget fra reglerne
om bortfald af opholdstilladelse, jf. herved udlændingelovens § 17, stk. 5, har ud-
lændingen dermed adgang til at rejse ind og ud af Danmark i perioden på 90 dage
uden i denne periode at skulle ansøge om en ny tilladelse ved hver indrejse. Dette
vil fortsat være muligt, hvis lovforslaget vedtages.
Side
4/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
For så vidt angår Landbrug og Fødevarers bemærkninger vedrørende betaling af
gebyr, bemærker Udlændinge- og Integrationsministeriet, at en ansøgning om for-
længelse af et korttidsophold vil være omfattet af udlændingelovens regler om ge-
byr. Som det fremgår af lovforslaget specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, skal der
betales gebyr ved en forlængelsesansøgning af et kortidsophold. Gebyret fastsættes
efter reglerne i udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 4. Gebyret er sat ud fra hensynet
til omkostninger ved sagsbehandling af ansøgning om forlængelse.
2.2. Udvidelse af jobskiftereglen
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
bakker op om den foreslåede udvidelse, men an-
befaler, at det i vejledningen gøres mere tydelig, f.eks. hvornår der bør skiftes op-
holdsgrundlag, samt hvilke konsekvenser et afslag på en ansøgning om et nyt op-
holdsgrundlag vil have. DA anfører i den forbindelse, at virksomheder i nogle til-
fælde er tilbageholdende med at benytte jobskiftereglen, fordi virksomhederne
ikke kan gennemskue konsekvenserne ved et muligt afslag.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
er positive overfor at udvide jobskiftereglen
til også at omfatte situationer, hvor udenlandske arbejdstagere ønsker at skifte op-
holdsgrundlag under et igangværende ansættelsesforhold, da det vil forenkle virk-
somhedens anvendelse af ordningen.
Udlændingenævnet
har fremsendt to forslag til ændringer af lovforslagets pkt.
2.2.2. vedrørende forslaget om at udvide jobskiftereglen til også at omfatte udlæn-
dinge, der ønsker at skifte opholdsordning under et igangværende ansættelsesfor-
hold.
Udlændinge-og Integrationsministeriet har noteret sig Dansk Arbejdsgiverforenings
bemærkningen vedr. vejledning om jobskiftereglen. Ministeriet bemærker hertil, at
der på hjemmesiden nyidanmark.dk allerede fremgår oplysninger om de forskellige
erhvervsordninger, herunder også oplysninger om jobskiftereglen. Hvis lovforslaget
bliver vedtaget, vil hjemmesiden blive opdateret i overensstemmelse med de nye
regler. Det bemærkes endvidere, at det altid er muligt at rette henvendelse til Sty-
relsen for International Rekruttering for vejledning om reglerne for ophold i Dan-
mark.
Udlændingenævnets forslag til ændringer i lovforslaget er med få ændringer blevet
indarbejdet i lovforslaget.
2.3. Ændring af kravet om dansk bankkonto
Akademikerne
har anført, at bankkontokravet skal forebygge snyd og misbrug samt
sikre, at udlændinge får udbetalt og har adgang til den rette løn. Akademikerne har
endvidere anført, at bankkontokravet kan have været en medvirkende årsag til, at
regelefterlevelsen har været høj på fast track- og forskerordningen. Akademikerne
foreslår i den forbindelse, at der indføres regler om, at udskrifter fra udenlandske
banker
skal
indberettes til SIRI som dokumentation for opfyldelse af betingelserne
Side
5/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
for forlængelse af opholdstilladelsen. Akademikerne foreslår endelig, at SIRI’s ret-
ningslinjer for godkendelse af kontrakter i fast track-certificerede virksomheder
uden kollektive overenskomster inden for relevante fagområder suppleres med en
vurdering hos fagligt relevante organisationer.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
har anført, at det er forbundet med stort bureau-
krati, for såvel virksomheden som for medarbejderne, at medarbejderen skal have
oprettet en dansk bankkonto inden for tre måneder. DA er derfor meget tilfredse
med, at bankkontokravet nu helt fjernes på nogle ordninger, mens det lempes på
andre. DA foreslår dog, at bankkontokravet også fjernes på fast track-ordningens
supplerende beløbsspor, hvor der også er tale om certificerede virksomheder. DA
har hertil anført, at hvis erfaringerne med at fjerne bankkontokravet viser sig at
være gode, så anbefaler DA, at bankkontokravet helt afskaffes, hvilket bl.a. vil til-
godese mindre virksomheder med under 10 ansatte, som i dag ikke har mulighed
for at opnå fast track-certificering.
DA har endelig anført, at lovforslaget indeholder ændringer, som har stor betydning
for mange virksomheder, hvilket er rigtig godt, men ikke løser den grundlæggende
udfordring, at der er brug for flere internationale medarbejdere. DA opfordrer der-
for regeringen til snarest at realisere regeringsgrundlaget og sikre, at der indføres
en ny ordning for certificerede virksomheder.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
anfører, at de er imod forslaget om, at
kravet om dansk bankkonto for opholdstilladelser efter forskersporet og fast track-
ordningens beløbsspor, forskerspor, korttidsspor og uddannelsesspor ophæves,
samt at tidsfristen for at oprette en dansk bankkonto på de øvrige opholdsordnin-
ger forlænges fra 90 til 180 dage. FH mener, at forslaget vil øge risikoen for social
dumping og underbetaling af udenlandsk arbejdskraft, ligesom det vil gøre det
nemmere for virksomheder at foretage hvidvask af penge. FH mener endvidere, at
myndighederne får sværere ved at føre kontrol med de udlændinge, der er omfat-
tet af forslaget, og at der er risiko for, at der bliver pres på at fjerne kravet om dansk
bankkonto på andre erhvervsordninger, hvilket kan få konsekvenser for en langt
større gruppe af udenlandske arbejdstagere. FH mener endvidere, at forslaget kan
medføre øgede omkostninger for udenlandske arbejdstagere, når deres løn udbe-
tales til en udenlandsk bankkonto, idet de bliver pålagt gebyr, ligesom det kan blive
problematisk at få udbetalt feriepenge, tilbagebetalinger fra bl.a. Skat og andre ud-
gifter i Danmark. FH bemærker endvidere, at der i forbindelse med høringen ikke
er forelagt dokumentation for, at det er vanskeligt at opfylde kravet om dansk bank-
konto inden for tidsfristen på 90 dage. FH foreslår, at der i stedet gennemføres til-
tag, der sikrer, at udenlandske arbejdstagere kan få en basal dansk bankkonto in-
den for den frist, der gælder i dag.
Som det fremgår af pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, er der ge-
nerelt en høj regelefterlevelse på erhvervsområdet samlet set. Styrelsen for Interna-
tional Rekruttering og Integrations kontrolresultater på tværs af kontrolindsatser
viser hertil, at der ses en højere regelefterlevelse på fast track-ordningen og forsker-
Side
6/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
ordningen end på andre erhvervsordninger. Dette understøtter, at det er disse er-
hvervsordninger, der nu foreslås undtaget fra bankkontokravet, således at disse er-
hvervsordninger bliver endnu mere fleksible. Det fremgår også af lovforslaget, at
fast track-ordningens supplerende beløbsordning omvendt ikke undtages fra kravet
om dansk bankkonto, idet der endnu ikke foreligger tilstrækkelige data i forhold til
regelefterlevelsen på den supplerende beløbsordning. Det fremgår imidlertid af de
foreløbige erfaringer med fast track-ordningens supplerende beløbsspor, at 73 pct.
af de meddelte opholdstilladelser fra den 1. april 2023 til og med den 31. august
2023 er meddelt i
brancherne ”gennemførelse af byggeprojekter” og ”restauran-
ter”,
samt at bygge- og anlægsbranchen samt hotel- og restaurationsbranchen har
været et særligt fokus i myndighedernes indsats mod social dumping. Udlændinge-
og Integrationsministeriets vurderer på den baggrund ikke, at der er grundlag for,
at udlændinge med opholdstilladelse efter fast track-ordningens supplerende be-
løbsspor undtages fra kravet om dansk bankkonto.
I forhold til Akademikernes forslag om at indføre krav om, at udskrifter fra uden-
landske banker skal indberettes til SIRI som dokumentation for opfyldelse af betin-
gelserne for forlængelse af opholdstilladelsen, bemærker Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet, at det fremgår af pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, at en udlænding fortsat vil være forpligtet til at meddele Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration de oplysninger, som er nødvendige for bedøm-
melsen af, om opholdstilladelse kan gives, inddrages eller bortfalde, eller om udlæn-
dingen opholder sig eller arbejder lovligt her i landet, jf. udlændingelovens § 40, stk.
1. Udlændinge på forskerordningen og fast track-ordningens beløbsspor, forsker-
spor, uddannelsesspor og korttidsspor vil således fortsat, f.eks. i forbindelse med
indgivelse af ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse, være forpligtet til at
fremvise nødvendig dokumentation for, at betingelserne for opholdstilladelse efter
den ordning, der ansøges om forlængelse efter, er opfyldt, herunder at den kon-
traktfastsatte løn udbetales til udlændingen, og at udlændingen disponerer over
lønnen. Det er ikke i lovforslaget nærmere reguleret, hvad der skal anses som nød-
vendig dokumentation, og lovforslaget lægger ikke op til en yderligere indberet-
ningspligt for udlændinge med en udenlandsk bankkonto.
For så vidt angår FH’s bemærkninger om, hvilke konsekvenser en ophævelse af
bankkontokravet for visse erhvervsordninger samt en udsættelse af fristen for op-
rettelse af dansk bankkonto for de resterende erhvervsordninger risikerer at med-
føre, bemærker Udlændinge- og Integrationsministeriet, at det fremgår af pkt.
2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, at bankkontokravet er ét af mange
kontrolværktøjer, som Styrelsen for International Rekruttering og Integration råder
over, og som giver styrelsen mulighed for at vurdere, om udenlandske arbejdstage-
res løn ikke blot er sædvanlig, men også reel. Bankkontokravet kan i visse sammen-
hænge være et relevant krav i forhold til at sikre, at der reelt udbetales den aftalte
løn. Det er imidlertid ministeriets opfattelse, at dette krav alene bør opretholdes i
forhold til de ordninger, hvor det er nødvendigt, idet der ellers vil være tale om en
uhensigtsmæssig administrativ byrde. Herudover skal kravet indrettes på en måde,
hvor der er balance mellem hensynet til at forebygge snyd og misbrug og de admi-
Side
7/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
nistrative byrder for virksomheder og udlændinge, der ansøger om opholdstilladel-
ser efter erhvervsordningerne. Det bemærkes hertil, at erhvervslivet har tilkendegi-
vet, at bankkontokravet opleves som bureaukratisk. Henset til, at der generelt ses
en høj regelefterlevelse på erhvervsområdet samlet set, samt at der ses en højere
regelefterlevelse på fast track-ordningen og forskerordningen end på andre er-
hvervsordninger, forslår Udlændinge- og Integrationsministeriet derfor, at disse er-
hvervsordninger nu bliver undtaget bankkontokravet for derved at gøre disse er-
hvervsordninger endnu mere fleksible. Det bemærkes, at udlændinge på de er-
hvervsordninger, som foreslås undtaget bankkontokravet, fortsat vil være forpligtet
til at fremvise nødvendig dokumentation for, at betingelserne for en opholdstilla-
delse på den erhvervsordning, der ansøges efter, er opfyldt, herunder at den kon-
traktfastsatte løn udbetales til udlændingen, og at udlændingen disponerer over
lønnen. Det fremgår endvidere af pkt. 2.3.2., at fast track-ordningens supplerende
beløbsspor ikke undtages fra kravet om dansk bankkonto, da størstedelen af de ud-
stedte opholds-og arbejdstilladelser efter denne ordning er til udlændinge, der ar-
bejder i bygge- og anlægsbranchen og hotel- og restaurationsbranchen. Det er
brancher, der har været i fokus i myndighedernes indsats mod social dumping. Det
samme billede tegner sig ikke for de erhvervsordninger, som foreslås undtaget. Det
fremgår endvidere, at der er en højere regelefterlevelse på fast track-ordningen og
forskerordningen end på de resterende erhvervsordninger. Dette understøtter, at
det er disse erhvervsordninger, der nu foreslås undtaget fra bankkontokravet. Yder-
mere bemærker Udlændinge- og Integrationsministeriet, at udlændinge på de er-
hvervsordninger, som foreslås undtaget, fortsat kan vælge at oprette en dansk
bankkonto, hvis de ønsker det, f.eks. hvis det vil medføre økonomiske eller andre
udfordringer at få lønnen udbetalt til en udenlandsk konto. Den foreslåede ændring
vil således ikke afskære udlændinge fra at oprette en dansk bankkonto.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er foretaget mindre tekniske og redaktionelle ændringer af lovforslaget efter
høringen. Lovforslaget adskiller sig herudover fra det udkast, der har været sendt i
høring på nedenstående punkter.
De økonomiske og administrative konsekvenser, som de foreslåede ændringer i lov-
forslaget forventes at medføre, er blevet indarbejdet i forslaget, herunder Digitali-
seringsstyrelsens bemærkninger.
3.1. Øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor
Der er foretaget en lovteknisk ændring i lovforslagets § 1, nr. 8. Som følge af denne
ændring er der indsat et nyt nr. 9, hvori det er præciseret, at udlændinge, der an-
søger om forlængelse af et korttidsophold, ikke skal have optaget fingeraftryk og
personfotografi.
3.2. Udvidelse af jobskiftereglen
På baggrund af Udlændingenævnets bemærkninger, er der foretaget ændringer i
lovforslagets § 1, nr. 2 og 4. Ændringerne er en præcisering, således at det fremgår,
Side
8/9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Lovudkast - Orientering vedr. lovforslag om ændring af udlændingeloven - øget fleksibilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor mv.
hvilke erhvervsordninger der er omfattet af den foreslåede udvidelse af jobskifte-
reglen.
3.3. Ændring af kravet om dansk bankkonto
I udlændingelovens § 9 a, stk. 25, 2. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, er
der foretaget en ændring således, at 3 måneder ændres til 180 dages. Dette for at
afspejle den øgede tidsfrist og undgå eventuel inkonsistens mellem antal dage pr.
måned.
Derudover er det i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2 vedrørende tids-
punktet for ikrafttræden præciseret, hvad der gælder for de udlændinge, som alle-
rede på tidspunktet for lovens ikrafttræden har en opholds- og arbejdstilladelse, og
som bliver omfattet af ændringerne af bankkontokravet.
Side
9/9