Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 8
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - Bilag 8
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Videreførelse og udvidelse af igu-ordningen og videreførelse af egu-fgu-
bonusordningen)
§1
I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om integrationsgrunduddannelse (igu), som æn-
dret bl.a. ved § 1 i lov nr. 562 af 7. maj 2019, lov nr. 722 af 27. april 2021
og § 1 i lov nr. 916 af 21. juni 2022 og senest ved § 49 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
To steder i
§ 1
ændres »familiesammenførte til flygtninge« til: »familie-
sammenførte«.
2.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Ved en familiesammenført forstås i denne lov
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
eller
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person.«
3.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »familiesammenførte til flygtninge« til: »familiesam-
menførte«, »40 år« ændres til: »50 år« og »mindre end 10 år« ændres til:
»op til 20 år«.
4.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »31. december 2023« til: »31. december 2027«.
5.
I
§ 3
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Der må maksimalt blive etableret 1.500 nye integrationsgrund-
uddannelsesforløb årligt, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan uanset stk. 3 fastsætte
nærmere regler om, at der midlertidigt ikke kan etableres nye aftaler om
integrationsgrunduddannelsesforløb i op til 3 måneder.«
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
6.
I
§ 4, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter »udlændinge m.fl.«: »eller anden rele-
vant lovgivning.«
7.
I
§ 8
indsættes som nyt
stk. 4:
»Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler
om indholdet af det bevis, som virksomheden udsteder til udlændingen, jf.
stk. 1, samt dokumentation for delvist gennemført forløb, jf. stk. 3.«
8.
I
§ 10, stk. 1.,
ændres »integrationsuddannelsesforløbet« til: »integrati-
onsgrunduddannelsesforløbet«.
9.
§ 11, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Bonus efter stk. 1 ydes til virksomheden med 10.000 kr., når udlæn-
dingen har været ansat i 6 måneder, yderligere med 15.000 kr., når udlæn-
dingen har været ansat i 12 måneder, og endelig med 15.000 kr. efter 2 års
ansættelse.«
§2
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
1075 af 10. august 2023, som ændret ved § 30 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 14, stk. 2,
ændres »31. december 2023« til: »31. december 2027«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af målgruppen for igu-forløb
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
2.2. Videreførelse af igu-ordningen
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
2.3. Bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om indholdet af uddannel-
sesbeviser
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
2.4. Videreførelse af egu-fgu-bonusordningen
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den oprindelige aftale om en forsøgsordning med en integrationsgrundud-
dannelse (igu) blev indgået i 2016 mellem den daværende regering og ar-
bejdsmarkedets parter som en central del af trepartsaftalen om arbejdsmar-
kedsintegration. Forsøgsordningen blev aftalt som 3-årig, og den skulle
sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet endnu ikke stod
mål med kravene på det danske arbejdsmarked. Igu-ordningen skulle fun-
gere som en trædesten til beskæftigelse på almindelige arbejdsmarkedsvil-
kår. Ordningen er efterfølgende blevet forlænget to gange ved separate tre-
partsaftaler og løber til og med den 31. december 2023.
I alt er der siden 2016 indgået knap 3.000 aftaler om et igu-forløb.
Ved den seneste trepartsaftale af 14. februar 2022 aftalte parterne, at en gen-
forhandling om videreførelse af igu-ordningen med fordel kunne gennem-
føres i forlængelse af Reformkommissionens anbefalinger med henblik på
at styrke ordningen og overgangen fra igu til beskæftigelse eller uddannelse.
Reformkommissionen offentliggjorde den 23. maj 2023 rapporten ”Nye Re-
formveje 3”, hvori Reformkommissionen har
offentliggjort
sine anbefalinger
til bl.a., hvordan igu-ordningen kan styrkes, således at ordningen gøres mere
attraktiv for såvel indvandrere som virksomheder. Reformkommissionen
opfordrede i den anledning arbejdsmarkedets parter til at tage Reformkom-
missionens anbefalinger op i trepartsforhandlinger.
Den 20. september 2023 indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter en
aftale om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu).
Nærværende lovforslag udmønter de lovgivningsmæssige tilpasninger af
lov om integrationsgrunduddannelse (igu) på baggrund af trepartsaftalen af
4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
20. september 2023 mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om vi-
dereførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu).
Lovforslaget indeholder således forslag om at videreføre igu-ordningen
samt forslag til konkrete tiltag, som kræver lovændring, og som skal styrke
ordningen. De foreslåede tiltag udgør et forslag om at udvide målgruppen
for igu-forløb samt et forslag om en bemyndigelse til at udstede nærmere
regler om indholdet af det bevis, som virksomheden udsteder til udlændin-
gen.
Lovforslaget indeholder endvidere en ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag med henblik på at udmønte trepartsaftalens element om
videreførelse af egu-fgu-bonusordningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af målgruppen for igu-forløb
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at lovens
formål er at sikre en mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge
og familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke opfylder kravene på det danske arbejdsmarked. Formålet med
loven er dermed, at flygtninge og familiesammenførte til flygtninge opnår
kvalifikationer, der giver grundlag for at påbegynde en erhvervsrettet ud-
dannelse eller opnå varig og ordinær beskæftigelse på det danske arbejds-
marked.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der
i loven ved en flygtning forstås
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1,
3) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
meddelt i forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3,
4) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2,
5) en udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, eller
5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
6) en udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der
ved en familiesammenført til en flygtning i loven forstås en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge
af en familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er omfattet af § 2, stk.
1, eller en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er
omfattet af stk. 1.
Persongruppen blev udvidet ved trepartsaftalen af 14. februar 2022, således
at udlændinge mellem 18 år og 40 år, der har opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået dan-
ske myndigheder m.v., skal være omfattet af lov om integrationsgrundud-
dannelse. Udvidelsen blev udmøntet ved lov nr. 916 af 21. juni 2022 om
ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag. Der henvises herved til Folketingstidende 2021-
22, tillæg A, L 186 som fremsat.
Persongruppen blev endvidere udvidet ved en tillægsaftale af 9. marts 2022
til trepartsaftalen af 14. februar 2022, således at fordrevne fra Ukraine mel-
lem 18 år og 40 år, som ved særloven om midlertidig opholdstilladelse til
fordrevne fra Ukraine er meddelt midlertidig opholdstilladelse, også fik ad-
gang til at deltage i igu-ordningen. Udvidelsen blev udmøntet ved § 37 i lov
nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
er fordrevet fra Ukraine. Der henvises herved til Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 145 som fremsat, side 45-46.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
integrationsgrunduddannelsen kan påbegyndes af flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved start-
tidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har haft folkeregisteradresse i
Danmark i mindre end 10 år.
Ved lov nr. 722 af 27. april 2021 blev målgruppen for igu-ordningen udvi-
det, således at flygtninge og familiesammenførte til flygtninge fik mulighed
for at påbegynde et igu-forløb, hvis de har været i Danmark i op til 10 år
mod den tidligere gældende opholdsbetingelse på op til 5 år. Loven udmøn-
tede en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter af 21. decem-
ber 2020. Der henvises herved til Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L
202 som fremsat, side 2-3.
6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Integrationsgrunduddannelsen er i dag afgrænset, således at igu-forløb alene
kan påbegyndes af flygtninge i integrationslovens forstand – herunder ud-
lændinge med opholdstilladelse efter særlovene om hhv. midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndighe-
der m.v. – og familiesammenførte til flygtninge i alderen 18-40 år, som har
været i Danmark i mindre end ti år.
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om videreførelse og
udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu), at parterne er enige om en
udvidelse af målgruppen, som fremover omfatter flygtninge og alle grupper
af familiesammenførte i alderen 18-50 år med en opholdstid på op til 20 år.
Udvidelsen skal bl.a. understøtte, at de mange flygtninge og indvandrere,
som ikke længere er i målgruppen for ordningen, men som fortsat har svært
ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, også får gavn af den mulighed for
arbejde og opkvalificering, som et igu-forløb kan tilbyde. Fordrevne fra
Ukraine med ophold efter særloven og afghanere, der i Afghanistan har bi-
stået danske myndigheder mv., med ophold efter særloven er ligeledes fort-
sat omfattet.
Det fremgår endvidere af trepartsaftalen, at det samtidig er vigtigt for par-
terne, at der også er fokus på at sikre en fornuftig balance, når det kommer
til antallet af nye igu-forløb. Parterne er i forlængelse heraf derfor enige om
at indføre et loft over nye etablerede igu-forløb på 1.500 pr. år. Parterne er i
den forbindelse ligeledes enige om, at udlændinge- og integrationsministe-
ren skal indkalde parterne til en drøftelse af situationen, hvis antallet af nye
etablerede igu-forløb pr. 1. september i pågældende år overstiger 1.200 af-
taler. Parterne er endvidere enige om, at udlændinge- og integrationsmini-
steren skal have mulighed for at kunne berostille tilgangen til ordningen i
en kort periode på op til tre måneder, hvis det vurderes nødvendigt på bag-
grund af drøftelsen med parterne.
På denne baggrund foreslås det at udvide målgruppen for igu-forløb, således
at flygtninge i integrationslovens forstand og alle grupper af familiesam-
menførte i alderen 18-50 år med en opholdstid på op til 20 år vil kunne på-
begynde igu-forløb. Endvidere foreslås det at indføre et årligt loft på 1.500
nye etablerede igu-forløb sammen med en mulighed for at stille ordningen i
bero midlertidigt.
7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Den foreslåede ændring vil indebære, at de udlændinge, der vil blive grund-
laget for målgruppen for igu-ordningen, vil udgøre flygtninge i integrations-
lovens forstand og alle familiesammenførte, dvs. samtlige udlændinge, der
har opholdstilladelse efter udlændingelovens regler om familiesammenfø-
ring. Det vil herefter ikke alene være flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der vil kunne påbegynde et igu-forløb, men også familiesam-
menførte til både danske statsborgere og udlændinge, der ikke er flygtninge.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære, at den øvre aldersgrænse
for målgruppen sættes op, således at den fremover vil omfatte flygtninge i
integrationslovens forstand og familiesammenførte i alderen 18-50 år. Dette
er en forhøjelse på 10 år i forhold til den gældende aldersgrænse, der omfat-
ter udlændinge, der ved igu-forløbets starttidspunkt er fyldt 18 år og er under
40 år.
Den foreslåede ændring vil desuden indebære, at den øvre opholdsgrænse
for målgruppen sættes op med 10 år, således at den fremover vil omfatte
flygtninge i integrationslovens forstand og familiesammenførte, som har
været i Danmark i op til 20 år., Dette er en forhøjelse på 10 år i forhold til
den gældende opholdsgrænse, der omfatter udlændinge, der ved igu-forlø-
bets starttidspunkt har haft bopæl i Danmark i op til 10 år.
Den foreslåede ændring vil derudover indebære, at der indføres et loft over
årligt etablerede igu-forløb, således at der maksimalt kan etableres 1.500
nye igu-forløb årligt, dvs. fra 1. januar til 31. december. Formålet med at
indføre et årligt loft for antallet af nye igu-forløb er at undgå, at igu-ordnin-
gen giver anledning til et nedadgående lønpres på arbejdsmarkedet for ufag-
lærte.
Ved et etableret igu-forløb forstås en igu-aftale, der er oprettet i Virksom-
hedstilskudsadministrationssystemet (VITAS) i overensstemmelse med § 3,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1128 af 1. juni 2021 om integrationsgrunduddan-
nelse efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu).
Hvis der inden for et år, dvs. fra 1. januar til 31. december, bliver etableret
1.500 aftaler, vil forslaget indebære, at der vil blive lukket for etablering af
yderligere nye aftaler. Der vil således først kunne blive etableret nye igu-
forløb ved begyndelsen af et nyt år, dvs. fra 1. januar det følgende år.
Det bemærkes i den forbindelse, at et igu-forløb bliver etableret af myndig-
hederne, forud for at det bliver påbegyndt, hvorimod det ikke monitoreres,
hvor mange igu-forløb der rent faktisk påbegyndes, og hvor mange aftaler
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
der ikke bliver igangsat. Det er derfor alene muligt at indføre et loft over
etablerede nye igu-forløb og ikke for rent faktisk påbegyndte igu-forløb.
Den foreslåede ændring vil endelig indebære, at udlændinge- og integrati-
onsministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at stille ordningen
i bero midlertidigt, således at der inden for berostillelsen ikke kan etableres
nye igu-forløb, såfremt der i en periode f.eks. sker en ekstraordinært høj
tilgang til ordningen, som samtidig også vurderes at kunne have en uhen-
sigtsmæssig indvirkning på det danske arbejdsmarked.
Ændringen har til formål at hindre uforholdsmæssigt stor tilgang til ordnin-
gen inden for en kort periode, hvis dette vurderes periodevist at medføre, at
personer uden for igu-forløb ikke vil blive ansat inden for visse områder.
Ændringen vil således udgøre et værn mod, at igu-forløb i kortere perioder
fortrænger det øvrige arbejdsmarked inden for de pågældende brancher.
Det forudsættes, at en eventuel berostillelse vil skulle være midlertidig i op
til 3 måneder. Det forudsættes i den forbindelse, at en eventuel berostillelse
senest vil udløbe den 31. december i det år, hvor berostillelsen igangsættes,
idet ordningen alene vil kunne blive stillet i bero inden for et givent kalen-
derår.
Det forudsættes endvidere, at en eventuel berostillelse alene vil kunne ske
på baggrund af drøftelse med arbejdsmarkedets parter. Det bemærkes, at
udlændinge- og integrationsministeren ifølge trepartsaftalen af 20. septem-
ber 2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse
(igu) vil skulle indkalde arbejdsmarkedets parter til en drøftelse, hvis antal-
let af nye etablerede igu-forløb pr. 1. september i pågældende år forventes
at ville overstige 1.200 aftaler.
Det bemærkes, at en eventuel berostillelse ikke vil have indflydelse på
igangværende igu-forløb, som således ikke vil blive stillet i bero. Det vil
alene være adgangen til at etablere et nyt igu-forløb, der vil blive stillet i
bero.
2.2. Videreførelse af igu-ordningen
2.2.1. Gældende ret
Efter § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu) kan integrati-
onsgrunduddannelsesforløb påbegyndes til og med den 31. december 2023.
9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Igu-ordningen har fungeret som en forsøgsordning siden 2016 og er blev
forlænget to gange.
Ved lov nr. 562 af 7. maj 2019 om ændring af lov om integrationsgrundud-
dannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag blev igu-ord-
ningen forlænget med 3 år. Ændringsloven udmøntede en aftale mellem re-
geringen og arbejdsmarkedets parter af 25. februar 2019. Der henvises her-
ved til Folketingstidende 2018-19, tillæg A, L 217 som fremsat.
Ved lov nr. 916 af 21. juni 2022 om ændring af lov om integrationsgrund-
uddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag blev igu-
ordningen yderligere forlænget med halvandet år. Loven udmøntede en af-
tale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter af 14. februar 2022. Igu-
ordningen løber således til og med den 31. december 2023. Der henvises
herved til Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 186 som fremsat.
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om videreførelse og
udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu), at regeringen og arbejds-
markedets parter er enige om at videreføre igu-ordningen samt egu-bonus-
sen i fire år frem til 31. december 2027.
Det foreslås på den baggrund, at igu-ordningen forlænges med 4 år.
Med den foreslåede ændring af § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddan-
nelse (igu) i forslagets § 1, nr. 4, vil igu-forløb kunne påbegyndes til og med
den 31. december 2027.
2.3. Bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om indholdet af ud-
dannelsesbeviser
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
efter fuldførelse af det samlede forløb udsteder virksomheden bevis herfor
til udlændingen. Udlændingen har over for virksomheden pligt til at afgive
dokumentation for de skoleundervisningsdele, der indgår i forløbet, jf. § 8,
stk. 3. Hvis der ikke kan udstedes bevis for et fuldført integrationsgrundud-
dannelsesforløb, har udlændingen efter anmodning krav på dokumentation
for den del af forløbet, der er gennemført, jf. § 8, stk. 3.
10
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om videreførelse og
udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu) bl.a., at for at styrke skole-
delen er parterne endvidere enige om, at der skal etableres et antal fagspeci-
fikke retninger, hvor hovedparten af indholdet i skoledelen er fastlagt på
forhånd. Der er i forlængelse heraf enighed om, at sprogundervisning ind-
tænkes som en central del af de fagspecifikke retninger. Den præcise ud-
formning af de fagspecifikke retninger vil ske på baggrund af forslag fra en
arbejdsgruppe med deltagelse fra arbejdsmarkedets parter. I forbindelse
med etableringen af de fagspecifikke retninger afsættes en understøttende
pulje i perioden fra andet halvår 2025 til og med 2027 med henblik på at
sikre, at danskundervisning bliver en væsentlig integreret del i de 23 ugers
faglige kurser. Arbejdsgruppen udarbejder konkrete forslag hertil. De fag-
specifikke retninger kan tydeliggøre, hvordan den igu-ansatte opkvalificeres
til gavn for den enkelte og for kommende arbejdsgivere. Virksomheder og
den igu-ansatte vil fortsat have mulighed for at fastlægge skoledelen indivi-
duelt, dvs. udenfor eller på tværs af de fagspecifikke retninger. Det er for-
ventningen, at de fagspecifikke retninger kan være etableret medio 2025.
Det fremgår endvidere, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige
om, at uddannelsesbeviset skal tilpasses de fagspecifikke retninger.
Det foreslås, at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om indholdet af det bevis, som virksomheden ud-
steder til udlændingen ved fuldførelse af igu-forløbet, samt dokumentation
for delvist gennemført forløb.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der indføres en bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 8, stk. 4, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), hvoref-
ter udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om det uddannelsesbevis, der udstedes til udlændingen ved fuldførelse af
igu-forløbet, samt dokumentation for delvist gennemført forløb.
2.4. Videreførelse af egu-fgu-bonusordningen
2.4.1. Gældende ret
Samtidig med indførslen af integrationsuddannelse (igu) blev der, på bag-
grund af parternes anbefaling i trepartsaftalen af 2016 om arbejdsmarkeds-
integration indført en bonusordning på Børne- og Undervisningsministeriets
11
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
område for private arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrundud-
dannelse, jf. § 3, stk. 3, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden
fra den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019. Denne ordning svarede til den
bonusordning, som samtidig blev indført for så vidt angår igu-ordningen.
Erhvervsgrunduddannelsen blev pr. 1. august 2019 afløst af uddannelses-
sporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende grunduddannelse, jf. § 10,
stk. 1, nr. 3, i lov om forberedende grunduddannelse.
I forbindelse med videreførelsen af igu-ordningen i 2019, jf. lov nr. 562 af
7. maj 2019 ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, blev også bonusordningen for pri-
vate arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, vide-
reført i form af en bonusordning for private arbejdsgivere, der ansætter ele-
ver i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende grundud-
dannelse (egu-fgu-bonusordningen), i perioden fra den 1. august 2019 til
den 30. juni 2022. Ændringsloven udmøntede en aftale mellem regeringen
og arbejdsmarkedets parter af 25. februar 2019. Der henvises herved til Fol-
ketingstidende 2018-19, tillæg A, L 217 som fremsat, side 6-7.
Ved lov nr. 916 af 21. juni 2022 om ændring af lov om integrationsgrund-
uddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag blev egu-
fgu-bonusordningen yderligere forlænget med halvandet år. Loven udmøn-
tede en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter af 14. februar
2022. Der henvises herved til Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 186
som fremsat, side 4-5.
Det fremgår således af § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag, at staten til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelses-
sporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende
grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 31. december
2023, udbetaler en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Erhvervsgrunduddannelse er et af tre mulige uddannelsesspor på forbere-
dende grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om forberedende grund-
uddannelse. Erhvervsgrunduddannelse indeholder et basisniveau og op til
tre efterfølgende undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1,
2 og 3 i kvalifikationsrammen for livslang læring, jf. § 10, stk. 3, i lov om
forberedende grunduddannelse. Det følger af § 18, stk. 1, i lov om forbere-
dende grunduddannelse, at virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddan-
nelse skal være omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomhe-
den. Praktikaftalen skal angive målene med virksomhedspraktikken som led
i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25
12
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
år. Praktikaftalen skal endvidere angive, hvilke arbejdsområder og funktio-
ner eleven skal beskæftiges med i praktikperioden.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
praktikaftaler skal påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er indgået,
for at medføre ret til bonus efter stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 2 skal indgives til Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningen, senest 1 år efter at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil, jf. § 14, stk. 5, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder administrationsud-
gifter, afholdes af staten, jf. § 14, stk. 7, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det fremgår af § 14, stk. 8, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
børne- og undervisningsministeren bl.a. fastsætter regler om tilrettelæggel-
sen af bonusordningen, herunder om retten til bonus og bonussens størrelse,
beregning, udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og
om administration af ordningen i øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelse nr. 838 af 13. juni
2022 om udbetaling af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende
grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen).
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om videreførelse og
udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu), at regeringen og arbejds-
markedets parter er enige om at videreføre igu-ordningen samt egu-bonus-
sen i fire år frem til 31. december 2027.
Det foreslås på den baggrund, at egu-fgu-bonusordningen for private ar-
bejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddan-
nelse i forberedende grunduddannelse, forlænges med 4 år.
Med den foreslåede ændring af § 14, stk. 1, i lov om lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i forslagets § 2, nr. 1, vil staten skulle udbetale bonus til
private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervs-
13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
grunduddannelse i perioden fra den 1. august 2019 til og med den 31. de-
cember 2027 mod i dag for perioden fra den 1. august 2019 til den 31. de-
cember 2023.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre offentlige merudgifter på 12,2
mio. kr. i 2024, 18,9 mio. kr. mio. kr. i 2025, 23,2 mio. kr. i 2026, 31,8 mio.
kr. i 2027, 25,1 mio. kr. i 2028, 25,4 mio. kr. i 2029 og 6,8 mio. kr. i 2030
før skat og tilbageløb. Merudgifterne kan delvist henføres til en øget aktivi-
tet som følge af udvidelsen af målgruppen, der kan deltage i et igu-forløb,
og som vil benytte sig af relevante ordninger i relation hertil, og delvist hen-
føres til tiltag på baggrund af Reformkommissionens anbefalinger.
Nedenfor fremgår en nærmere specificering af de økonomiske konsekvenser
af lovforslagets enkelte elementer.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre merudgifter til uddan-
nelse af igu-målgruppen (AMU, FVU, avu, hf-enkeltfag) på 22,0 mio. kr. i
2024, 32,7 mio. kr. mio. kr. i 2025, 32,7 mio. kr. i 2026, 32,6 mio. kr. i 2027,
10,8 mio. kr. i 2028 og 8,1 mio. kr. i 2029. Udgifterne afholdes på finanslo-
vens § 20.72.11. Integrationsgrunduddannelse.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre merudgifter til refusion
af kommunernes udgifter til uddannelsesgodtgørelse på 12,9 mio. kr. i 2024,
19,2 mio. kr. årligt fra 2025 til 2027, 6,3 mio. kr. i 2028 og 4,8 mio. kr. i
2029. Udgifterne afholdes på finanslovens § 14.72.03. Refusion af kommu-
nernes udgifter til uddannelsesgodtgørelse.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre merudgifter til refusion
af kommunernes udgifter til kost og logi på 1,2 mio. kr. årligt fra 2024 til
2029. Udgifterne afholdes på finanslovens § 14.72.03. Refusion af kommu-
nernes udgifter til uddannelsesgodtgørelse.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre merudgifter til dimittend-
dagpenge på 1,3 mio. kr. årligt fra 2026 til 2029 og 1,0 mio. kr. i 2030.
Udgifterne afholdes på finanslovens § 17.32.01. Dagpenge ved arbejdsløs-
hed.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre merudgifter til igu-bonus
til private virksomheder på 6,8 mio. kr. i 2024, 9,2 mio. kr. mio. kr. fra 2025
til 2027, 2,5 mio. kr. i 2028 og 1,9 mio. kr. i 2029. Udgifterne afholdes på
finanslovens § 14.62.12. IGU-bonus til private virksomheder.
14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0015.png
UDKAST
Udvidelsen af igu-ordningen medfører merudgifter til den eksisterende
sprogmakkerordning på 1,0 mio. kr. årligt fra 2024 til 2029. Udgifterne af-
holdes på § 14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion.
Udvidelsen af igu-ordningen medfører merudgifter til de fagspecifikke ret-
ninger på 1,6 mio. kr. i 2024 og 8,6 mio. kr. mio. kr. årligt fra 2025 til 2029.
Udgifterne afholdes på § 20.11.79. Reserver og budgetregulering.
Endeligt vil videreførelsen af egu-fgu-bonus medføre statslige merudgifter
(bonus og administration) på 3,1 mio. kr. i 2026 og 11,6 mio. kr. i 2027-
2029 og 5,8 mio. kr. i 2030. Udgifterne afholdes på finanslovens § 20.52.03.
Egu-bonus. Da arbejdsgivere kan ansøge om udbetaling af bonus op til et år
efter, arbejdsgiverne har opnået ret til bonus, jf. § 14, stk. 5, i lov om Ar-
bejdsgiverens Uddannelsesbidrag, vil der kunne falde udgifter i 2031 til ord-
ningen.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser som følge af den samlede aftale
Mio. kr. (2024-pl)
Uddannelse
Uddannelsesgodtgørelse
Dimittenddagpenge
Besparelse af ydelsesudgifter
Besparelse af aktiveringsudgifter
Igu-bonus
Administration i SIRI
Kost og logi
Sprogmakker og sprogmakkerord-
ning
Fagspecifikke retninger
Egu-bonus
Puljer til understøttelse af igu-ord-
ningen
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
22,0 32,7 32,7 32,6 10,8
8,1
0,0
12,9 19,2 19,2 19,2
6,3
4,8
0,0
0,0
0,0
1,3
1,3
1,3
1,3
1,0
-28,4 -42,1 -42,2 -42,1 -13,9 -10,4
0,0
-12,8 -18,9 -19,0 -18,9 -6,3 -4,7
0,0
6,8
9,2
9,2
9,2
2,5
1,9
0,0
2,0
2,1
2,2
2,2
2,0
2,0
0,0
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
0,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,0
1,6
0,0
5,9
12,2
13,6
8,6
0,0
5,9
18,9
21,2
8,6
3,1
5,9
23,2
23,8
8,6
11,6
5,9
31,8
28,8
8,6
11,6
0,0
25,1
20,8
8,6
11,6
0,0
25,4
20,6
0,0
5,8
0,0
6,8
4,0
Lovforslaget har konsekvenser for Børne- og Undervisningsministeriets og
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags (AUB) til administration af egu-fgu-
bonusordningen. Som i den hidtidige ordning afholdes administrationsud-
gifter til AUB på § 20.52.03. Egu-bonus.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at have økonomiske konsekvenser for
kommunerne, ud over den kommunale medfinansiering til dimittenddag-
penge.
15
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0016.png
UDKAST
De ovenstående merudgifter til videreførelse af igu-ordningen finansieres af
de på finansloven opførte reserver på § 35., samt inden for Børne- og Un-
dervisningsministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets eksiste-
rende økonomiske ramme, jf. tabel 2.
Tabel 2. Finansiering af videreførelse af igu-ordningen
Mio. kr. (2024-pl) efter skat og tilbageløb
§ 20. BUVM.
§ 14. UIM.
§ 35. Generelle reserver
2024 2025
0,0
2,1
11,5
0,0
3,1
18,1
2026 2027 2028 2029 2030
0,8
4,6
18,4
5,1
4,6
19,1
0,8
0,0
20,0
0,8
0,0
19,8
0,4
0,0
3,6
Merudgifterne og finansieringen forbundet med lovforslaget indarbejdes på
finansloven for 2024.
Lovforslaget vurderes samlet set at følge principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har den positive konsekvens for erhvervslivet, at det medvirker
til at skabe bedre vilkår for de virksomheder, der ønsker at bidrage til inte-
grationen på arbejdspladserne og ansætte flygtninge, selvom deres kvalifi-
kationer og produktivitet på ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene
på det danske arbejdsmarked.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at virksomhedsbonussen for igu-
forløb på 40.000 kr. videreføres. Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det,
at bonussen for egu-fgu-forløb på 40.000 kr. videreføres.
Det EU-retlige statsstøttebegreb, som fremgår af artikel 107 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tilsiger, at statsstøtte eller
støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form, og
som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begun-
16
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0017.png
UDKAST
stige visse virksomheder eller visse produktioner, er uforenelig med det in-
dre marked, i det omfang den påvirker samhandelen mellem medlemssta-
terne, bortset fra de i traktaterne hjemlede undtagelsestilfælde.
Det er vurderingen, at igu- og egu-fgu-virksomhedsbonusordningerne inde-
holder statsstøtteelementer, jf. TEUF artikel 107, stk. 1. Ordningerne skal
derfor udmøntes i overensstemmelse med de EU-retlige statsstøtteregler.
Dette kan f.eks. være efter reglerne i Europa-Kommissionens forordning
(EU) nr. 1407/2013 af 18. december 2013 om anvendelse af artikel 107 og
108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-
støtte (de minimis-forordningen) med senere ændringer.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. oktober 2023 til den 13.
oktober 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Akademikernes Centralorganisation
(Akademikerne), Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, Beskæftigelsesrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Metal, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Røde
Kors, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Flygtnin-
gehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Data-
tilsynet, Det Centrale Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentati-
ons- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Et-
nisk Ung, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Fagbevægelsen Ho-
vedorganisation (FH), FGU Danmark, FOA-Fag og Arbejde, Foreningen af
Ledere ved Danskuddannelserne (FLD), FOF’s Landsorganisation, FORA,
Foreningen af Frie Fagskoler, Fredensborg Kommune, Fredericia Kom-
mune, Gladsaxe Kommune, HK, SMVdanmark, Institut for Menneskeret-
tigheder, Kommunernes Landsforening, KL, Kommunernes Revision/BDO,
Liberalt Oplysningsforbund, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
PROSA, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Socialchefforenin-
gen, Rådet for Socialt Udsatte, TEKNIQ, UNHCR, Udbetaling Danmark,
Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og Viborg Kommune.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
17
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0018.png
UDKAST
Økonomiske
Udestår
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Stat:
2024: 13,6 mio. kr.
2025: 21,2 mio. kr.
2026: 23,8 mio. kr.
2027: 28,8 mio. kr.
2028: 20,8 mio. kr.
2029: 20,6 mio. kr.
2030: 4,0 mio. kr.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Løbende opfølgning med antallet af
etablerede forløb vil forudsætte etab-
lering af en monitoreringsmeka-
nisme i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI).
Lovforslaget forventes samlet set at
have begrænsede implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske
Lovforslaget medvirker til at skabe Ingen
konsekvenser for bedre vilkår for de virksomheder, der
erhvervslivet
ønsker at bidrage til integrationen på
arbejdspladserne og ansætte flygt-
ninge og familiesammenførte, selvom
deres kvalifikationer og produktivitet
på ansættelsestidspunktet ikke lever
op til kravene på det danske arbejds-
marked ved at udvide målgruppen for
igu-ordningen.
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
18
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0019.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Det er vurderingen, at igu- og egu-fgu-virksomhedsbonusordningerne inde-
retten
holder statsstøtteelementer, jf. TEUF artikel 107, stk. 1. Ordningerne skal
derfor udmøntes i overensstemmelse med de EU-retlige statsstøtteregler.
Dette kan f.eks. være efter reglerne i Europa-Kommissionens forordning
(EU) nr. 1407/2013 af 18. december 2013 om anvendelse af artikel 107 og
108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-
støtte (de minimis-forordningen) med senere ændringer.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
19
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at lovens
formål er at sikre en mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge
og familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke opfylder kravene på det danske arbejdsmarked. Formålet med
loven er dermed, at flygtninge og familiesammenførte til flygtninge opnår
kvalifikationer, der giver grundlag for at påbegynde en erhvervsrettet ud-
dannelse eller opnå varig og ordinær beskæftigelse på det danske arbejds-
marked.
Det foreslås, at der to steder i
§ 1
ændres fra »familiesammenførte til flygt-
ninge« til »familiesammenførte«.
Den foreslåede ændring er en følge af den i lovforslagets § 1, nr. 2 foreslåede
ændring af § 2 i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), hvorefter det
foreslås at udvide målgruppen til at omfatte alle udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse i Danmark på baggrund af udlændingelovens regler om
familiesammenføring, og som opfylder betingelserne om alder og forudgå-
ende ophold i Danmark.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger
og til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der
i loven ved en flygtning forstås
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1,
3) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
meddelt i forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3,
4) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2,
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
5) en udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, eller
6) en udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Det fremgår af § 2, stk. 2, at der ved en familiesammenført til en flygtning i
loven forstås en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af en familiemæssig tilknytning til en ud-
lænding, der er omfattet af stk. 1, eller en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknyt-
ning til en udlænding, der er omfattet af stk. 1.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at der ved en familiesammenført forstås i denne lov
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
eller
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, vil medføre, at samtlige familie-
sammenførte omfattes af den persongruppe, der kan være omfattet af mål-
gruppen i § 3, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu). Det vil
herefter ikke alene være familiesammenførte til flygtninge, men også fami-
liesammenførte til både danske statsborgere og udlændinge, der ikke er
flygtninge, der fremover vil være omfattet af persongruppen. Det gælder
uanset om opholdstilladelsen er tidsbegrænset eller tidsubegrænset. Fami-
liesammenførte, der har bevaret deres opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1, selvom den familiemæssige tilknytning til
en herboende person ikke længere består, fx som følge af skilsmisse eller
den herboende persons død, vil ligeledes være omfattet.
Medfølgende familiemedlemmer til udlændinge omfattet af enten EU-reg-
lerne, reglerne om udenlandske arbejdstagere eller reglerne om studerende
m.fl., der ikke meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk.
1, eller § 9 c, stk. 1, vil derimod fortsat ikke være omfattet af persongruppen.
Det vil endvidere fortsat gælde, at flygtninge, der er omfattet af § 2, stk. 1,
i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), er omfattet af den person-
gruppe, der kan være omfattet af målgruppen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
21
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Til nr. 3
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
integrationsgrunduddannelsen kan påbegyndes af flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved start-
tidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har haft folkeregisteradresse i
Danmark i mindre end 10 år.
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at »familiesammenførte til flygtninge« ændres til
»familiesammenførte«, at »40 år« ændres til »50 år« og at »mindre end 10
år« ændres til »op til 20 år«.
Den foreslåede ændring, hvorefter familiesammenførte til flygtninge ændres
til familiesammenførte, er en følge af den foreslåede ændring af § 2 i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu). Det foreslås med denne ændring at ud-
vide persongruppen til alle udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse i
Danmark på baggrund af udlændingelovens regler om familiesammenfø-
ring. Det vil endvidere fortsat gælde, at flygtninge, der er omfattet af § 2,
stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), er omfattet af den per-
songruppe, der kan være omfattet af målgruppen.
Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
2.
Den foreslåede ændring, hvorefter 40 år ændres til 50 år, vil indebære, at
betingelsen vedrørende alder ændres, således at personer, der er omfattet af
persongruppen og ved starttidspunktet er fyldt 18 år og er under 50 år vil
kunne påbegynde et integrationsgrunduddannelsesforløb. Personer, der er
fyldt 50 år, vil således ikke kunne påbegynde et integrationsgrunduddannel-
sesforløb.
Den foreslåede ændring, hvorefter længden på det forudgående ophold i
Danmark ændres fra mindre end 10 år til op til 20 år vil indebære, at betin-
gelsen vedrørende ophold ændres, således at personer, der er omfattet af
persongruppen og har opholdt sig i Danmark i under 20 år, vil kunne påbe-
gynde et integrationsgrunduddannelsesforløb. Personer, der har opholdt sig
i Danmark i 20 år eller mere, vil således ikke kunne påbegynde et integrati-
onsgrunduddannelsesforløb.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
22
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til og med den 31. de-
cember 2023.
Det foreslås i
§ 3, stk. 2,
at »31. december 2023« ændres til »31. december
2027«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at igu-ordningen vil blive forlænget
med en fireårig periode, således at integrationsgrunduddannelsesforløb kan
påbegyndes til og med den 31. december 2027. Da integrationsgrunduddan-
nelsesforløb har en varighed på 2 år, vil der således potentielt kunne være
igangværende igu-forløb frem til den 31. december 2029 med forbehold for
eventuelle forlængelser som følge af særlige forhold, jf. lovens § 6, stk. 4,
jf. stk. 5-7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Der er i dag ikke nogen grænse for etablerede integrationsgrunduddannel-
sesforløb i den gældende lov om integrationsgrunduddannelse (igu).
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 3, stk. 3,
hvorefter der må maksimalt blive
etableret 1.500 nye integrationsgrunduddannelsesforløb årligt.
Den foreslåede bestemmelse foreslås på baggrund af trepartsaftalen af 20.
september 2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddan-
nelse (igu) og vil medføre, at der indføres et loft, således at der maksimalt
må etableres 1.500 nye igu-forløb årligt, dvs. fra 1. januar til 31. december.
Hvis der inden for et år, dvs. i perioden fra 1. januar til 31. december, bliver
etableret 1.500 aftaler om nye igu-forløb, vil forslaget indebære, at der vil
blive lukket for etablering af yderligere nye aftaler. Der vil således først
kunne blive etableret nye aftaler ved begyndelsen af et nyt år, dvs. fra 1.
januar.
Det foreslås endvidere at indsætte et nyt
§ 3, stk. 4,
hvorefter udlændinge-
og integrationsministeren kan uanset stk. 3 fastsætte nærmere regler om, at
der i en nærmere angivet periode inden for et givent år ikke kan etableres
nye aftaler om integrationsgrunduddannelsesforløb.
Den foreslåede bestemmelse foreslås på baggrund af trepartsaftalen af 20.
september 2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddan-
23
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
nelse (igu) og vil medføre, at udlændinge- og integrationsministeren bemyn-
diges til, efter en konkret vurdering, at kunne stille ordningen midlertidigt i
bero i en nærmere afgrænset periode, f.eks. såfremt der i en periode sker en
ekstraordinært høj tilgang til ordningen, som samtidig også vurderes at
kunne have en uhensigtsmæssig indvirkning på det danske arbejdsmarked.
Det forudsættes, at en eventuel berostillelse vil skulle være midlertidig, hvil-
ket vil indebære, at igu-ordningen maksimalt vil kunne stilles i bero i op til
3 måneder. Det forudsættes i den forbindelse, at en eventuel berostillelse
senest vil skulle udløbe den 31. december i det år, hvor berostillelsen igang-
sættes, idet ordningen alene vil kunne blive stillet i bero inden for et givent
kalenderår.
Det forudsættes endvidere, at en eventuel berostillelse alene vil kunne ske
på baggrund af en drøftelse med arbejdsmarkedets parter. Det bemærkes, at
udlændinge- og integrationsministeren ifølge trepartsaftalen af 20. septem-
ber 2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse
(igu) vil skulle indkalde arbejdsmarkedets parter til en drøftelse, hvis antal-
let af nye etablerede igu-forløb pr. 1. september i pågældende år vil over-
stige 1.200 aftaler.
Det bemærkes, at der med trepartsaftalen af 20. september 2023 om videre-
førelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu) vil blive udarbej-
det en kvartalvis opgørelse over antal etablerede igu-forløb. Det vil med
denne opgørelse blive monitoreret, hvor mange igu-forløb der er indgået in-
den for det pågældende kalenderår.
Hvis der inden for et kalenderår etableres 1.500 nye igu-forløb, således at
der ikke kan etableres yderligere nye igu-forløb, eller hvis igu-ordningen
stilles i bero, vil kommuner og andre relevante myndigheder blive underret-
tet herom.
Det bemærkes, at en eventuel berostillelse ikke vil have indflydelse på
igangværende igu-forløb, som således ikke vil blive stillet i bero. Det vil
alene være adgangen til at etablere et nyt igu-forløb, der vil blive stillet i
bero.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
integrationsgrunduddannelsen omfatter ansættelse i en lønnet praktikstilling
24
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
på en virksomhed og skoleundervisning med uddannelsesgodtgørelse. Af-
tale om integrationsgrunduddannelse kan indgås med såvel en privat som en
offentlig virksomhed. Virksomheden udarbejder i samarbejde med udlæn-
dingen en plan med en beskrivelse af, hvad den samlede integrationsgrund-
uddannelse forventes at indeholde.
Efter § 4, stk. 3, skal skoleundervisningen bidrage til opfyldelse af formålet
med integrationsgrunduddannelsen ved at bibringe udlændingen:
1) Sproglige færdigheder i henhold til lov om danskuddannelse for voksne
udlændinge m.fl.
2) Erhvervsrettede kvalifikationer og kompetencer.
3) Forudsætninger for en bredere forståelse af den erhvervede erfaringsbag-
grund og forudsætninger for fortsat uddannelse.
Det foreslås i
§ 4, stk. 3, nr. 1,
at »udlændinge m.fl.« ændres til »udlændinge
m.fl. eller anden relevant lovgivning«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at udlændinge, der deltager i et igu-
forløb, vil kunne modtage danskuddannelse i medfør af andre love end lov
om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.
Det bemærkes, at det efter lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås at flygtninge og
familiesammenførte vil kunne påbegynde et igu-forløb, indtil de har haft
bopæl i Danmark i op til 20 år, jf. den foreslåede ændring af § 3, stk. 1, i lov
om integrationsgrunduddannelse (igu). Tilbud om danskuddannelse efter
lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. omfatter imidlertid
alene undervisning i op til 5 år fra det tidspunkt, hvor udlændingen kan på-
begynde danskuddannelsen, jf. § 2 e, stk. 1, i lov om danskuddannelse for
voksne udlændinge m.fl. Der kan således som udgangspunkt ikke tilbydes
danskuddannelse efter lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.
til flygtninge og familiesammenførte, der har haft bopæl i Danmark i over 5
år forud for et igu-forløb. Den foreslåede ændring indebærer således, at de
udlændinge, der er omfattet af lov om integrationsgrunduddannelse (igu),
men som har opbrugt sin danskuddannelsesret på 5 år, i stedet vil kunne
tilbydes danskuddannelse efter anden relevant lovgivning.
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 3, nr. 1, vil således medføre eksplicit
hjemmel til, at udlændinge, der har haft bopæl i Danmark i over 5 år, lige-
ledes vil kunne modtage danskundervisning i forbindelse med et igu-forløb
i medfør af øvrig lovgivning om danskundervisning end lov om danskud-
dannelse til voksne udlændinge m.fl.
25
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Til nr. 7
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
efter fuldførelse af det samlede forløb udsteder virksomheden bevis herfor
til udlændingen. Udlændingen har over for virksomheden pligt til at afgive
dokumentation for de skoleundervisningsdele, der indgår i forløbet, jf. § 8,
stk. 3. Hvis der ikke kan udstedes bevis for et fuldført integrationsgrundud-
dannelsesforløb, har udlændingen efter anmodning krav på dokumentation
for den del af forløbet, der er gennemført, jf. § 8, stk. 3.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 8, stk. 4,
hvorefter udlændinge- og integra-
tionsministeren fastsætter nærmere regler om indholdet af det bevis, som
virksomheden udsteder til udlændingen, jf. stk. 1, samt dokumentation for
delvist gennemført forløb, jf. stk. 3.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der indføres en ny bemyndigelses-
bestemmelse i § 8, stk. 4, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), såle-
des at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om det uddannelsesbevis, der udstedes til udlændingen ved fuldfø-
relse af igu-forløbet, samt dokumentation for delvist gennemført forløb.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at i
de perioder af integrationsuddannelsesforløbet, hvor udlændingen deltager
i den aftalte skoleundervisning, modtager udlændingen en godtgørelse.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 10, stk. 1,
at »integrationsuddan-
nelsesforløbet« ændres til »integrationsgrunduddannelsesforløbet«.
Den foreslåede ændring er en sproglig ændring, som ikke indebærer en ind-
holdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 10
Det fremgår af § 11, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
til private virksomheder, der har ansat en udlænding i et integrationsgrund-
uddannelsesforløb, udbetaler staten en bonus.
Det fremgår af § 11, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at
bonus efter stk. 1 ydes til virksomheden med 20.000 kr., når udlændingen
26
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
har været ansat i 6 måneder, og yderligere med 20.000 kr. efter 2 års ansæt-
telse.
Det foreslås i
§ 11, stk. 2,
at bonus efter stk. 1 ydes til virksomheden med
10.000 kr., når udlændingen har været ansat i 6 måneder, yderligere med
15.000 kr., når udlændingen har været ansat i 12 måneder, og endelig med
15.000 kr. efter 2 års ansættelse.
Den foreslåede bestemmelse indføres på baggrund af trepartsaftalen af 20.
september 2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddan-
nelse (igu), hvoraf det fremgår, at parterne er enige om at fastholde den ek-
sisterende bonus til private virksomheder på 40.000 kr., der dog fremover
fordeles over tre rater.
Den foreslåede ændring vil medføre, at virksomhedsbonussen vil skulle
blive udbetalt i tre rater. De tre rater vil blive udbetalt således, at der i den
første rate efter 6 måneders ansættelse vil blive udbetalt 10.000 kr., mens
den anden og tredje rate, som vil blive udbetalt efter henholdsvis 12 og 24
måneders ansættelse, vil udgøre 15.000 kr. hver.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
staten til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet er-
hvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddan-
nelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022, udbetaler en
bonus på samlet op til 40.000 kr.
Det foreslås, at datoen i
§ 14, stk. 2,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag ændres fra »31. december 2023« til »31. december 2027«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at staten til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk.
1, i lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019
til den 31. december 2027, vil skulle udbetale en bonus på samlet op til
40.000 kr.
Hermed vil bonusordningen for private arbejdsgivere, der har ansat elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i perioden fra den 1. august
2019 til den 31. december 2023, videreføres i perioden fra den 1. januar
2024 til den 31. december 2027.
27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
UDKAST
Det bemærkes, at uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse kan vare op
til 2 år og i særlige tilfælde kan forlænges herudover. Den foreslåede vide-
reførte bonusordning forventes derfor at kunne have afløb indtil den 31. de-
cember 2030 for elever ansat til påbegyndelse i praktik senest den 31. de-
cember 2027. Det bemærkes i den forbindelse, at ansøgning om udbetaling
af bonus skal indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, senest 1 år
efter at arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.Lov om integra-
tionsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. § 20 i lov om integrationsgrund-
uddannelse (igu) og § 42 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og
kan ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da lovene ikke indeholder
anordningshjemler. Derfor vil ændringsloven heller ikke gælde for Færø-
erne og Grønland.
28
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0029.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om in-
tegrationsgrunduddannelse (igu),
som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
562 af 7. maj 2019, ved lov nr. 722
af 27. april 2021, ved § 1 i lov nr.
916 af 21. juni 2022 og senest ved
§ 49 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
§ 1.
Lovens formål er at sikre en
1.
To steder i
§ 1
ændres »familie-
mulighed for arbejde og opkvalifi- sammenførte til flygtninge« til:
cering for flygtninge og familie- »familiesammenførte«.
sammenførte til flygtninge, hvis
kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke opfylder kravene på det
danske arbejdsmarked. Formålet
med loven er dermed, at flygtninge
og familiesammenførte til flygt-
ninge opnår kvalifikationer, der gi-
ver grundlag for at påbegynde en
erhvervsrettet uddannelse eller
opnå varig og ordinær beskæfti-
gelse på det danske arbejdsmarked.
§ 2.
---
Stk. 2.
Ved en familiesammenført
til en flygtning forstås i denne lov
en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en ud-
lænding, der er omfattet af stk. 1,
2.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Ved en familiesammenført
forstås i denne lov
1) en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9,
stk. 1, eller
29
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0030.png
UDKAST
eller en udlænding med opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9
c, stk. 1, som følge af en familie-
mæssig tilknytning til en udlæn-
ding, der er omfattet af stk. 1.
§ 3.
Integrationsgrunduddannelsen
kan påbegyndes af flygtninge og fa-
miliesammenførte til flygtninge,
der har folkeregisteradresse i Dan-
mark, ved starttidspunktet er fyldt
18 år, er under 40 år og har haft fol-
keregisteradresse i Danmark i min-
dre end 10 år.
Stk. 2.
Integrationsgrunduddannel-
sesforløb kan påbegyndes til og
med den 31. december 2023.
2) en udlænding med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, som følge af en familiemæs-
sig tilknytning til en herboende per-
son.«
3.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »familiesam-
menførte til flygtninge« til: »fami-
liesammenførte«, »40 år« ændres
til: »50 år« og »10 år« til: »20 år«.
4.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »31. decem-
ber 2023« til: »31. december
2027«.
5.
I
§ 3
indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Der må maksimalt blive
etableret 1.500 integrationsgrund-
uddannelsesforløb årligt, jf. dog
stk. 4.
Stk. 4. Udlændinge- og integrati-
onsministeren kan uanset stk. 3
fastsætte nærmere regler om, at der
i en nærmere angivet periode inden
for et givent år ikke kan etableres
nye aftaler om integrationsgrund-
uddannelsesforløb.«
§ 4.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Skoleundervisningen skal bi-
6.
I
§ 4, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter
drage til opfyldelse af formålet med »udlændinge m.fl.«: »eller anden
integrationsgrunduddannelsen ved relevant lovgivning.«
at bibringe udlændingen:
1) Sproglige færdigheder i henhold
til lov om danskuddannelse for
voksne udlændinge m.fl.
2) Erhvervsrettede kvalifikationer
og kompetencer.
30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0031.png
UDKAST
3) Forudsætninger for en bredere
forståelse af den erhvervede erfa-
ringsbaggrund og forudsætninger
for fortsat uddannelse.
§ 8.
---
Stk. 2-3.
---
7.
I
§ 8
indsættes som nyt
stk. 4:
»Stk. 4.
Udlændinge- og integra-
tionsministeren fastsætter nærmere
regler om indholdet af det bevis,
som virksomheden udsteder til ud-
lændingen, jf. stk. 1, samt doku-
mentation for delvist gennemført
forløb, jf. stk. 3.«
8.
I
§ 10, stk. 1.,
ændres »integrati-
onsuddannelsesforløbet« til: »inte-
grationsgrunduddannelsesforlø-
bet«.
§ 10.
I de perioder af integrations-
uddannelsesforløbet, hvor udlæn-
dingen deltager i den aftalte skole-
undervisning, modtager udlændin-
gen en godtgørelse.
Stk. 2-10.
---
§ 11.
---
Stk. 2.
Bonus efter stk. 1 ydes til
virksomheden med 20.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 6
måneder, og yderligere med 20.000
kr. efter 2 års ansættelse.
9.
§ 11, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Bonus efter stk. 1 ydes til
virksomheden med 10.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 6
måneder, yderligere med 15.000
kr., når udlændingen har været an-
sat i 12 måneder, og endelig med
15.000 kr. efter 2 års ansættelse.«
§2
I lov om Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1075 af 10. august 2023, som
ændret ved § 30 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende æn-
dring:
Stk. 3-5.
---
§ 14.
---
Stk. 2.
Til private arbejdsgivere, der
1.
I
§ 14, stk. 2,
ændres »31. decem-
ansætter elever i uddannelsessporet ber 2023« til: »31. december
erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, 2027«.
31
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
2761889_0032.png
UDKAST
stk. 1, i lov om forberedende grund-
uddannelse, i perioden fra den 1.
august 2019 til den 31. december
2023, udbetaler staten en bonus på
samlet op til 40.000 kr.
32