Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 74
Offentligt
2827282_0001.png
Ministeren
Supplerende redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beret-
ning om sagsforløb i familiesammenføringssager
Den 3. januar 2024 afgav jeg en redegørelse til Statsrevisorerne om de foranstalt-
ninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning om sagsforløb i familiesam-
menføringssager har givet anledning til. Statsrevisorernes Sekretariat har den 11.
januar 2024 anmodet om en supplerende redegørelse, idet sekretariatet ikke vur-
derer, at redegørelsen er dækkende for to af Statsrevisorernes bemærkninger.
Indledningsvis vil jeg gerne beklage, hvis det er vurderingen, at min redegørelse
ikke er dækkende for Statsrevisorernes bemærkninger.
Det fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger, at Statsrevisorerne vurderer, at
der er potentiale for at effektivisere Udlændinge- og Integrationsministeriets sags-
forløb i familiesammenføringssager til gavn for ansøgerne, da Rigsrevisionens ana-
lyse har vist, at hovedparten af sagsbehandlingstiden i Udlændingestyrelsen (ca. 80
%) og i Udlændingenævnet (ca. 95 %) er inaktiv intern liggetid.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at familiesammenføringsområdet er et juridisk
komplekst område, hvor der skal foretages gennemgang og kontrol af en lang
række oplysninger, før der kan træffes en afgørelse. Derfor kan der helt legitimt og
nødvendigt undervejs i familiesammenføringssager opstå ventetider og behov for
planlægning og opfølgning, som har betydning for myndighedernes grundlag for at
træffe en korrekt afgørelse, og som derfor efter min opfattelse ikke kan betegnes
som inaktiv intern liggetid. Det kan for eksempel være i forbindelse med afklaringen
og fortolkningen af juridiske problemstillinger, principielle domme mv., implemen-
teringen af lovændringer og praksisændringer eller i forbindelse med, at der fore-
tages dokumentundersøgelser eller nærmere undersøgelser af oplysninger givet af
ansøgeren eller referencen.
Givet den juridiske kompleksitet på området og hensynet til en effektiv ressource-
udnyttelse, er det min vurdering, at de nuværende sagsbehandlingstider på fami-
liesammenføringsområdet samlet set er rimelige. Jeg er enig i, at sagsbehandlings-
tiden historisk har været for lang i Udlændingenævnet, som imidlertid gennem de
seneste år målrettet har arbejdet på at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Side
1/3
30. januar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Ministerredegørelser til Statsrevisorernes beretning om sagsforløb i familiesammenføringssager
Endelig kan jeg oplyse, at myndighederne løbende har fokus på at sikre, at sagsbe-
handlingsprocesserne tilrettelægges så effektivt som muligt under hensynstagen til
de tildelte ressourcer og til de nødvendige prioriteringer på tværs af myndigheder-
nes sagsområder. Vi vil i departementet løbende have fokus på, at der fortsat er
rimelige sagsbehandlingstider på området, og at ressourcerne bliver udnyttet så
effektivt som muligt.
Statsrevisorerne bemærker endvidere, at de ikke finder det tilfredsstillende, at Ud-
lændingestyrelsen og Udlændingenævnet i mange tilfælde ikke giver ansøgeren en
realistisk orientering inden for rimelig tid om forventet sagsbehandlingstid. Af be-
retning fremgår det endvidere, at Rigsrevisionens analyse har vist, at der er en stor
variation i, hvor lang tid det tager at behandle forskellige typer af sager på familie-
sammenføringsområdet.
Jeg anerkender vigtigheden af, at ansøgerne så præcist som muligt skal kende til
den forventede sagsbehandlingstid. Derfor orienteres ansøgerne også i forlængelse
af ansøgningen om den maksimale sagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsen og
om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Udlændingenævnet. Jeg finder dog
ikke, at det vil være hensigtsmæssigt eller ressourceeffektivt at indføre en ordning,
hvor myndighederne for hver enkelt sagstype skal angive den forventede sagsbe-
handlingstid. Det skyldes bl.a., at en udmelding om en individuel sagsbehandlings-
tid vil være forbundet med en betydelig usikkerhed, idet sagsbehandleren normalt
ikke i den indledende fase af sagsbehandlingen vil have det fornødne kendskab til
alle sagens omstændigheder. Det bemærkes i den forbindelse, at lovgivningen på
familiesammenføringsområdet er kompleks. Det betyder, at det oftest kræver en
fuld og hel prøvelse af, om de grundlæggende og supplerende krav er opfyldt
herunder en vurdering af, om de supplerende krav eventuelt skal fraviges, før der
træffes afgørelse i sagen. Det kan således blive nødvendigt med flere orienteringer
af ansøgeren om ændringer i den udmeldte sagsbehandlingstid undervejs i sagsbe-
handlingen.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at Udlændingestyrelsen tidligere har udmeldt
forventede sagsbehandlingstider for henholdsvis ”enkle” og ”komplicerede” sager.
Ud over de udfordringer, som er nævnt ovenfor, var det endvidere Udlændingesty-
relsens erfaring, at kategoriseringen førte til en oplevelse af forskelsbehandling
blandt ansøgerne og en usikkerhed og bekymring hos de ansøgere, hvis sag blev
vurderet som kompleks
hvilket også første til en stigning i telefoniske og skriftlige
henvendelser fra ansøgerne.
I min redegørelse af 3. januar 2024 redegjorde jeg i øvrigt for de initiativer, som
Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet har taget for at sikre, at ansøgerne in-
den for rimelig tid orienteres om den forventede sagsbehandlingstid og eventuel
forlænget sagsbehandlingstid:
”Jeg
er enig i, at kommunikationen til ansøgere om den forventede sagsbehandlings-
tid skal ske inden for en rimelig tid, efter ansøgningen om familiesammenføring er
indgivet til Udlændingestyrelsen eller, efter ansøgeren har klaget over afgørelsen til
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Ministerredegørelser til Statsrevisorernes beretning om sagsforløb i familiesammenføringssager
Udlændingenævnet. Det er myndighederne også opmærksomme på, og der er derfor
taget en række initiativer for at sikre, at dette sker.
Udlændingestyrelsen har f.eks. i 2023 indført en ordning, hvor ansøgere, der benytter
det digitale ansøgningsskema, med det samme får en orientering om den forventede
sagsbehandlingstid. Samtidig er der et løbende fokus på, at der for den øvrige gruppe
af ansøgere sker orientering herom inden for 30 dage fra modtagelse af ansøgnin-
gen.
Udlændingenævnet oplyser nu i alle kvitteringsbreve om den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid, og nævnets elektroniske sagsbehandlingssystem giver besked om kom-
mende frister, hvilket sikrer, at eventuelle fristforlængelsesbreve sendes inden udlø-
bet af den udmeldte gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Jeg er tilfreds med, at der nu er taget initiativer, der sikrer, at ansøgere om familie-
sammenføring orienteres om den forventede sagsbehandlingstid og om en eventuel
forlænget sagsbehandlingstid.”
Ministeriet står naturligvis til rådighed, hvis Statsrevisorerne eller Rigsrevisionen
ønsker yderligere informationer om sagsgange på familiesammenføringsområdet.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
3/3