Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 73
Offentligt
2827143_0001.png
Aftale om bedre og smidigere rammer for rekruttering af
udenlandske sundhedspersoner fra tredjelande
24. januar 2024
Stemmeaftale mellem
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Sundhedsvæsenet og ældreplejen mangler arbejdskraft. Det gælder på kortere sigt
særligt visse speciallæger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter og -
hjælpere, mens det på længere sigt særligt gælder social- og sundhedsassistenter og
-hjælpere. Bl.a. viser Finansministeriets mekaniske fremskrivninger af ændring i
udbud og efterspørgsel for perioden 2021-2035, at der i 2035 kan mangle ca.
15.000 flere social- og sundhedsassistenter og -hjælpere i forhold til 2021. Samti-
dig er antallet af førsteprioritetsansøgere til sygeplejerskeuddannelsen faldet med
34 pct. fra 2016 til 2023. Det er aftalepartiernes opfattelse, at udenlandsk arbejds-
kraft, herunder autorisation af sundhedspersonale fra udlandet, vil kunne bidrage
til løsningen af denne udfordring.
Der er i dag en række udfordringer i forhold til at rekruttere sundhedspersonale
fra særligt tredjelande. Det er især autorisationsprocessen for ansøgere fra lande
uden for EU/EØS (tredjelande), som opleves som en langvarig, ufleksibel og
uigennemsigtig for både ansøgere og arbejdsgivere, ligesom de nuværende autori-
sationsgebyrer, der betales ved udstedelse af
og ikke ved ansøgning om
autori-
sation, ikke i tilstrækkeligt omfang sikrer finansiering af sagsområdet. Dertil kom-
mer, at der på udlændingeområdet findes regler, som i forhold til autorisationspro-
cessen kan opleves som en yderligere barriere.
Det er forhold, som efter aftalepartiernes opfattelse kan bidrage til, at arbejdsgi-
vere, der ønsker at rekruttere specifikke sundhedspersoner fra udlandet, fravælger
at se mod tredjelande, og at kompetente ansøgere risikerer at fravælge at søge au-
torisation og arbejde i Danmark.
Det er derfor aftalepartiernes opfattelse, at der er behov for en mere smidig og ef-
fektiv autorisationsproces for ansøgere fra tredjelande, så det sikres, at kompetent
og efterspurgt sundhedspersonale fra tredjelande hurtigere kan bidrage til løsnin-
gen af opgaverne i sundhedsvæsenet.
Aftalepartierne er derfor enige om at gennemføre de 16 anbefalinger, som Task-
forcen om udenlandsk arbejdskraft den 10. januar 2024 er kommet med. Det gæl-
der følgende anbefalinger:
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast - Orientering vedr. høring over lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
Side 2 af 4
1. Shortcut-autorisationsproces for særligt efterspurgte sundhedspersoner og etablering af en
ny autorisationsopholdsordning
En udenlandsk sundhedsperson, som en arbejdsgiver konkret ønsker at
ansætte på f.eks. en sygehusafdeling, skal kunne påbegynde evalueringsan-
sættelse i starten af autorisationsprocessen og sideløbende hermed kunne
gennemføre øvrige betingelser. Derudover skal tilbud om evalueringsan-
sættelse forud for indrejse give opholdstilladelse efter en ny autorisations-
opholdsordning, uanset faggruppe.
2. Forlængelse af opholdstilladelse til at gennemføre autorisationsprocessen ved tilbud om
evalueringsansættelse
Autorisationsopholdstilladelsen for læger og tandlæger skal kunne
forlænges, hvis sundhedspersonen konkret er blevet tilbudt en
evalueringsansættelse.
3.
Undersøgelse af autorisation af ”nurses” som
sosu-assistenter
Der skal igangsættes en undersøgelse af, om udenlandskuddannede syge-
plejersker, der ikke har kvalifikationer til at få dansk autorisation som sy-
geplejerske
(”nurses”),
skal kunne blive social- og sundhedsassistenter, evt.
med opkvalificeringsforløb. Ved en eventuel ny autorisationsproces for
”nurses”, vil der være behov for også at se på den gældende autorisations-
opholdsordning, som ikke i dag omfatter social- og sundhedsassistenter.
4. Udvidelse af positivlisten for faglærte med social- og sundhedshjælpere
Positivlisten for faglærte skal udvides, så udlændinge kan få
opholdstilladelse på baggrund af ansættelse som social- og
sundhedshjælper. Aftaleparterne er i den forbindelse enige om, at der skal
indføres en lovbunden kvote på 1.000 opholds- og arbejdstilladelser til
udenlandske social- og sundhedshjælpere efter positivlisten for faglærte.
5. Information om muligheden for ansættelse i stillinger, der ikke kræver autorisation
Ansøgere, der søger om dansk autorisation eller autorisationsophold, eller
som anmoder om en uddannelsesniveauvurdering, skal informeres om
muligheden for ansættelse i stillinger, der ikke kræver autorisation, f.eks.
som social- og sundhedshjælper eller plejemedhjælper.
6. Afdækning af partnerskaber med tredjelande om målrettet rekruttering af sundhedsper-
soner
Indholdet af eksisterende samarbejdsaftaler mellem forskellige lande om
rekruttering og uddannelse af sundhedspersonale skal afdækkes til brug
for senere stillingtagen til, om Danmark skal indgå konkrete partnerskabs-
aftaler med et eller flere tredjelande, herunder afklaring af faggrupper. Af-
taleparterne er enige om, at der indledes dialog med Indien og Filippinerne
med henblik på at afsøge, om der er grundlag for samarbejde om rekrutte-
ring og uddannelse af sundhedspersonale med disse lande. Samtidig er af-
taleparterne enige om, at det skal sikres, at en eventuel aftale er i overens-
stemmelse med de etiske principper i WHO’s Global Code of Practice on
the International Recruitment of Health Personnel fra 2010 og WHO’s
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast - Orientering vedr. høring over lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
Side 3 af 4
Global strategy on human resources for health: Workforce 2030, og at der
i afdækningen skal lægges vægt på at belyse risikoen for braindrain. Derud-
over er det væsentligt, at en eventuel rekrutteringsordning tager højde for
en god modtagelse af de nye medarbejdere på arbejdspladsen og i samfun-
det generelt.
7. Fritagelse fra arbejdstilladelse ved autorisationsopholdstilladelse
Krav om arbejdstilladelse ud over opholdstilladelse skal fjernes for sund-
hedspersoner på autorisationsophold, dvs. læger, tandlæger og sygeplejer-
sker.
8. Undersøgelse af sprogforløb målrettet sundhedspersoner samt fjernelse af tidsfrist for be-
ståede minimumskarakterer i forskellige prøver
Der skal iværksættes en tværministeriel undersøgelse af muligheden for at
etablere sprogforløb målrettet sundhedspersoner. Derudover skal kravet
om, at de påkrævede minimumskarakterer for opfyldelse af sprogprøve-
kravet inden for en tidsfrist på 12 måneder ved forskellige prøver ophæves
for alle faggrupper.
9. Én indgang til ansøgning om evalueringsansættelse
Ansøgning om evalueringsansættelser skal fremadrettet ske gennem job-
net.dk. Regioner og kommuner skal samtidig bestræbe sig på at tilbyde
samlede evalueringsforløb for læger og tandlæger. Endelig skal beskrivel-
serne af krav til evalueringsansættelser uddybes på Styrelsen for Patientsik-
kerheds hjemmeside.
10. Én indgang til vejledning og information
Information om autorisationsprocessen, opholds- og arbejdstilladelse mv.
samles på Workindenmarks hjemmeside.
11. Automatisk anerkendelse af ansøgers EU/EØS-uddannelse
En ansøger med statsborgerskab i et tredjeland, der har taget en
EU/EØS-uddannelse som læge, tandlæge, sygeplejerske eller jordemoder,
skal ikke opfylde yderligere betingelser for at opnå autorisation, end doku-
mentation for sin EU/EØS-uddannelse, hvis uddannelsen opfylder mind-
stekravene i anerkendelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer).
12. Inddragelse af videreuddannelse i uddannelsesvurderingen og kompensation for mang-
lende kliniske timer
Formaliseret videreuddannelse inddrages for læger, tandlæger og sygeple-
jersker i vurderingen af ansøgers uddannelseskvalifikationer sammenlignet
med den danske grunduddannelse.
13. Fleksibel gennemførelse af evalueringsansættelser
Nuværende praksis om begrænsning af antallet af evalueringsansættelser,
som ansøger får til at gennemføre de påkrævede evalueringsansættelser
fjernes. Derudover fjernes arbejdsgivers forpligtelse til at evaluere ansøger
i starten af evalueringsansættelsen.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast - Orientering vedr. høring over lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
Side 4 af 4
14. Hyppigere skriftlige fagprøver for tandlæger og e-læringskursus i dansk sundhedslovgiv-
ning
Skriftlige fagprøver for tandlæger skal afholdes halvårligt frem for årligt.
Derudover skal kursus i dansk sundhedslovgivning udbydes som e-læ-
ringskursus med en tilhørende digital prøve.
15. Dispensation fra krav om erhvervserfaring, hvis uddannelsen er mere end 6 år gammel
Læger skal omfattes af dispensationsmuligheden fra kravet om at doku-
mentere at have arbejdet inden for sit fag i mindst 12 måneder inden for
de seneste 6 år fra ansøgningen om dansk autorisation, på lige fod med
øvrige faggrupper. Der skal derudover gives dispensation, hvis en arbejds-
giver ønsker at tilbyde ansøger en evalueringsansættelse.
16. Dispensation fra fristen på 3 år for at gennemføre autorisationsprocessen
Hvis en arbejdsgiver ønsker at tilbyde ansøger en evalueringsansættelse,
skal der gives dispensation fra kravet om, at ansøgere fra alle faggrupper
undtagen læger og tandlæger
skal have gennemført autorisationsproces-
sen inden for 3 år fra Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af ansøgers
uddannelsesmæssige kvalifikationer.
Samtidig er aftalepartierne enige om at følge op på effekterne af anbefalingerne tre
år efter, at implementeringen er gennemført, med henblik på at vurdere behovet
for eventuel justering af de nyindførte processer. I den forbindelse skal der bl.a.
ses på, hvilken betydning ændringerne har haft på patientsikkerheden, den faglige
kvalitet og arbejdsmiljøet.
Aftalepartierne er desuden enige om at omlægge det nuværende autorisationsgebyr
fra et udstedelses- til et ansøgningsgebyr og at forsimple gebyrstrukturen, så geby-
ret vil være det samme, uanset om ansøgeren kommer fra Danmark, Norden,
EU/EØS eller fra tredjelande.
Aftalen har karakter af en stemmeaftale, idet aftalepartierne forpligter sig til at
stemme for de lovforslag, der udmønter aftalens indhold.