Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 61
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - Bilag 61
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 22. juni 2023,
som ændret senest ved § 12 i lov nr. 1538 af 12. december 2023, foretages
følgende ændring:
1.
To steder i
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »1. januar 2008« til: »2. april 1968«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den [1. juli 2024]
Stk. 2.
Loven har virkning for personer, der modtager hjælp efter kapitel
4 i lov om aktiv socialpolitik, den 1. juli 2025 eller senere.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
2816618_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Indledning
Skærpede betingelser for at opnå ret til uddannelses- eller kon-
tanthjælp
Gældende ret
Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Klageadgang
Behandling af personoplysninger og forholdet til databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
Implementeringsmæssige konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen indgik i efteråret 2023 tre delaftaler på kontanthjælpsområdet.
De tre aftaler udmøntes i tre selvstændige lovforslag. Indeværende lov-
forslag indgår således som en del af en større reform af kontanthjælpssyste-
met, jf.
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler
og færre børn i lavindkomst
(regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Konservative Folkeparti og Radikale
Venstre) og
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kon-
tanthjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
(regeringen (Soci-
aldemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne og Dansk
Folkeparti).
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Formålet med dette lovforslag er at udmønte ”Aftale
om skærpede optje-
ningsregler for kontanthjælp”,
som blev indgået mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti den 13. oktober 2023.
Aftalepartierne ønsker med aftalen at skærpe optjeningsreglerne for kon-
tanthjælp for alle personer, som er kommet til landet før 2008. For aftale-
partierne er det afgørende, at borgere med ikke-vestlig baggrund, der har
været længe i Danmark uden at opnå fast tilknytning til arbejdsmarkedet,
tilskyndes til at komme i arbejde.
I dag er det kun personer, som er kommet til landet fra den 1. januar 2008,
der skal opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden for
de seneste 10 år for at modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet i
form af uddannelses- eller kontanthjælp. Opfyldes kravet ikke, kan de i ste-
det modtage selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Personer, der kom til landet før 2008, kan modtage uddannelses- eller kon-
tanthjælp på trods af, at de ikke har bidraget på arbejdsmarkedet. Godt 2.100
personer med ikke-vestlig baggrund har været på kontanthjælp i mere end
10 sammenhængende år. Det finder aftalepartierne ikke rimeligt, og det bi-
drager samtidig til et kontanthjælpssystem med uensartede regler.
Lovforslaget skærper betingelserne ved at udvide personkredsen, der skal
opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden for de seneste
10 år for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, til at omfatte alle, der
den 2. april 1968 eller senere er blevet folkeregistreret som førstegangsind-
rejst i riget, eller som er indrejst i riget efter udlandsophold i mere end 12
på hinanden følgende måneder.
Lovforslaget medfører, at omkring 10.000 skønnede personer ved lovforsla-
gets virkning den 1. juli 2025 vil overgå til selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse eller overgangsydelse, fordi de ikke på det tidspunkt vil opfylde kra-
vet om fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2,5 år inden for de seneste 10 år som
betingelse for fortsat at modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Den be-
rørte persongruppe vil således opleve en væsentlig nedgang i ydelsen. Af de
10.000 personer vurderes ca. 90 pct. at være ikke-vestlige indvandrere.
2. Skærpede betingelser for at opnå ret til uddannelses- eller kontant-
hjælp
2.1. Gældende ret
3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik yder kommunen hjælp i
form af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannel-
seshjælp eller kontanthjælp.
Det er en betingelse for at få hjælpen,
1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af
sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,
2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det
nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og
3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik er det endvidere en betingelse
for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, at personen lovligt har op-
holdt sig her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år. I beregnin-
gen af opholdstiden efter 1. pkt. indgår perioder, hvor personen har haft fol-
keregisteradresse her i riget, medmindre særlige grunde fører til et andet
resultat. Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2 måneder pr.
kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste- og forretningsrej-
ser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bo-
pæl her i riget. Ligeledes sidestilles ophold i udlandet på militær mission for
den danske stat under instruktion af forsvaret samt ophold i udlandet, hvor
personen af den danske stat er stillet til rådighed for militær mission under
instruktion af udenlandsk eller international myndighed med, ophold her i
riget.
Opholdskravet efter § 11, stk. 3, skal løbende være opfyldt for at bevare
retten til uddannelses- eller kontanthjælp.
Retten til uddannelses- eller kontanthjælp er efter lovens § 11, stk. 8, 1. pkt.,
tillige betinget af, at personen har haft ordinær beskæftigelse her i riget i en
periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år.
Beskæftigelseskravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år blev indført ved lov nr. 743 af 8. juni 2018. Det
fremgår af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg
A, Lovforslag nr. 239 som fremsat, side 7 ff., at beskæftigelseskravet har til
formål at sende et klart signal om, at forudsætningen for at få adgang til
kontanthjælp eller uddannelseshjælp er, at man har bidraget aktivt til det
danske samfund og derigennem tilskynde til at få en mere fast tilknytning
til arbejdsmarkedet.
4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Det fremgår videre af forarbejderne til lov nr. 743 af 8. juni 2018 bl.a., at
kravet om beskæftigelse svarende til 2 år og 6 måneders fuldtidsbeskæfti-
gelse er fastsat til 1.924 timer pr. år, således at 2 år og 6 måneders fuldtids-
beskæftigelse svarer til 4.810 arbejdstimer over en 10-årig periode.
Beskæftigelseskravet skal opfyldes med ordinær beskæftigelse i et sædvan-
ligt beskæftigelsesforhold, der er i overensstemmelse med gældende over-
enskomster eller i øvrigt er udført på almindelige løn- og arbejdsvilkår. Det
betyder, at støttet arbejde ikke kan medregnes til opfyldelsen af beskæfti-
gelseskravet. Der er tale om støttet arbejde, hvis der ydes offentligt tilskud
til lønnen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Integrationsgrundud-
dannelse (igu) betragtes som ustøttet arbejde. I opgørelsen af timer indgår
ikke de 23 ugers skoleundervisning for hvilke, der udbetales uddannelses-
godtgørelse efter lov om integrationsgrunduddannelse. Timer opnået ved
udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social service eller
plejevederlag efter § 120 i samme lov medregnes heller ikke.
Der stilles ikke krav om en bestemt timeløn for, at betingelsen om ordinær
beskæftigelse vil være opfyldt. Kommunen skal dog være opmærksom på,
at der kan have været tale om så usædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, at
kommunen ud fra en omgåelsesbetragtning må nå frem til, at der ikke fore-
ligger tilstrækkelig dokumentation for, at der har været tale om arbejde i et
sædvanligt ansættelsesforhold.
Som udgangspunkt opgøres løntimer på baggrund af oplysningerne fra eInd-
komst. Kan arbejdstiden ikke konstateres på baggrund af oplysninger fra
eIndkomst, fordi der ikke skal indberettes løntimer, jf. § 3 i lov om et ind-
komstregister, skal indtægten fra arbejdet omregnes til timer med den til
enhver tid gældende omregningssats, der fremgår af § 13 f, stk. 15, i lov om
aktiv socialpolitik.
Kravet om ordinært og ustøttet arbejde i forhold til opfyldelsen af beskæfti-
gelseskravet kan f.eks. opfyldes gennem honorarlønnet arbejde, selv om det
ikke måtte være indberettet til indkomstregisteret, forudsat det er tilstræk-
keligt dokumenteret, f.eks. gennem lønsedler eller lignende, og hvis time-
lønnen eller andre forhold omkring arbejdets udførelse ikke er af en sådan
karakter, at kommunen vurderer, at der er tale om så usædvanlige forhold,
at der må siges at være tale om omgåelse af reglen. Det er i den forbindelse
underordnet, om arbejdet er opnået ved direkte henvendelse til modtageren
af serviceydelsen eller gennem en såkaldt platformsvirksomhed.
Beskæftigelseskravet kan endvidere opfyldes ved selvstændig virksomhed,
hvis et eller flere af følgende forhold har været opfyldt:
5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
1) Aktiviteten har været registreret med CVR-nummer eller SE-nummer,
medmindre indkomst fra aktiviteten er blevet beskattet som lønindkomst.
2) Overskud eller underskud fra aktiviteten er beskattet som selvstændig er-
hvervsvirksomhed.
3) Aktiviteten har medført, at ansøgeren har modtaget løn udbetalt som A-
indkomst fra et selskab, hvori ansøgeren har haft afgørende indflydelse. En
ansøger har afgørende indflydelse i et selskab, hvis ansøgeren, dennes æg-
tefælle eller nærmeste familie ejer mindst 50 pct. eller en bestemmende an-
del af selskabets kapital eller af stemmerne i selskabet.
4) Aktiviteten er udført af ansøgeren som medarbejdende ægtefælle uden
lønaftale efter kildeskatteloven.
5) Aktiviteten medfører, at ansøgeren har modtaget B-indkomst, der er ind-
gået i en virksomhed.
Som for lønmodtagere vil beskæftigelseskravet for selvstændige være op-
fyldt ved 4.810 arbejdstimer inden for de seneste 10 år.
Det følger af § 11, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, at for personer uden
fastsat arbejdstid og for personer beskæftiget ved selvstændig virksomhed
foretages opgørelse af beskæftigelse efter lovens § 11, stk. 8, ved at anvende
omregningssatsen i lovens § 13 f, stk. 15. Ved omregning benyttes den om-
regningssats, som er gældende for det kalenderår, hvor indkomsten er ind-
berettet til indkomstregisteret, eller det indkomstår, som årsopgørelsen dæk-
ker. I 2024 er omregningssatsen på 133,85 kr.
Det fremgår af § 11, stk. 8, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at en udlæn-
ding, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet med
virkning fra den 1. januar 2008 eller senere, og som ikke tidligere har været
folkeregistreret her i riget, er omfattet af kravet om beskæftigelse i 2 år og
6 måneder inden for de seneste 10 år for at opnå ret til uddannelses- eller
kontanthjælp.
Det fremgår ligeledes af § 11, stk. 8, 2. pkt., at for så vidt angår personer,
herunder udlændinge, der er blevet folkeregistreret her i riget med virkning
fra et tidspunkt, der ligger før 1. januar 2008, og som ansøger om uddannel-
ses- eller kontanthjælp den 1. januar 2019 eller senere, er disse alene omfat-
tet af kravet, hvis de efter et udlandsophold er genindrejst til riget den 1.
januar 2008 eller senere og udlandsopholdet, de er kommet hjem fra, har
varet i mere end 12 på hinanden følgende måneder.
6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Det følger endvidere af ikrafttrædelsesbestemmelserne i § 4 i lov nr. 743 af
8. juni 2018, at både forlængelsen af opholdskravet fra 7 år inden for de
seneste 8 år til 9 år inden for de seneste 10 år og indførelsen af beskæftigel-
seskravet ikke finder anvendelse for personer, der modtog uddannelseshjælp
eller kontanthjælp ved lovens ikrafttræden den 1. januar 2019, medmindre
udbetalingen af uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens ikrafttræ-
den har været ophørt i 2 hele sammenhængende kalendermåneder eller der-
over og der igen ansøges om hjælp.
Visse ophold i udlandet ligestilles efter § 11, stk. 8, 3. pkt., jf. § 11, stk. 3,
4. og 5. pkt., med ophold her i riget. Det gælder dels ophold i udlandet på
militær mission for den danske stat under instruktion af forsvaret, og dels
ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til rådighed for
militær mission under instruktion af udenlandsk eller international myndig-
hed.
Beskæftigelseskravet efter § 11, stk. 8, 1. pkt., kræves alene opfyldt én gang,
uanset om personen løbende modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller
genansøger herom, jf. § 11, stk. 8, 4. pkt.
Det følger af § 11, stk. 10, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at kravet om,
at personen skal have opholdt sig lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden
for de seneste 10 år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år, ikke gælder for EU-/EØS-borgere, i det
omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Det betyder bl.a., at EU-/EØS-borgere, herunder også danske statsborgere,
der efter en periode i et andet EU-/EØS-land, f.eks. har opnået arbejdstager-
status på det danske arbejdsmarked, vil kunne modtage uddannelses- eller
kontanthjælp uden først at skulle opfylde opholds- og beskæftigelseskravet
i lov om aktiv socialpolitik. Hvis en EU-/EØS borger som følge af EU-retten
er berettiget til kontanthjælp, vil EU-borgerens familiemedlemmer, der har
bopæl i Danmark, uanset nationalitet, ligeledes have krav på ligebehandling
og vil dermed kunne modtage uddannelses- eller kontanthjælp uden først at
skulle opfylde opholds- og beskæftigelseskravet i lov om aktiv socialpolitik.
En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark fra et ophold
i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder opholdskravet eller har opnået
eller bevaret arbejdstagerstatus, har alligevel ret til uddannelses- eller kon-
tanthjælp, hvis personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.
7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Det beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger har en tilstræk-
kelig grad af tilknytning til Danmark. I vurderingen af tilknytning kan føl-
gende kriterier indgå: 1) samlet ophold i Danmark set i forhold til varighe-
den af ophold i andre EU-/EØS-lande, 2) beskæftigelse i Danmark eller øv-
rige økonomiske bånd til Danmark, 3) nære familiemedlemmer i Danmark,
4) taget grundskole og/eller uddannelse i Danmark, 5) danskkundskaber og
6) sociale bånd til Danmark. De nævnte kriterier er vejledende. Der skal
foretages et konkret og individuelt skøn i den enkelte sag, og det kan være
relevant at inddrage andre kriterier end de nævnte.
Af § 11, stk. 10, 2. pkt., følger, at kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse
her i riget i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år ikke gælder for
førtidspensionister, seniorpensionister og tidlige pensionister, der ikke mod-
tager fuld førtidspension, seniorpension eller tidlig pension efter lov om so-
cial pension på grund af betingelserne om optjening eller på grund af en
tilsvarende pension fra et andet EU-/EØS-land.
Hjælpen til personer, der ikke modtager fuld førtidspension, seniorpension
eller tidlig pension efter lov om social pension på grund af betingelserne om
optjening, skal sammenlagt med førtidspension, seniorpension eller den tid-
lige pension pr. måned udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis an-
søgeren havde været berettiget til at modtage hjælp efter §§ 22-25, jf. § 27
a, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, dvs. svarende til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Herudover kan kommunen udmåle yderligere supplerende økonomisk
hjælp, hvis kommunen på baggrund af personens økonomiske forhold vur-
derer, at personen har behov for det efter § 27 a, stk. 2.
Beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik, gælder ikke
for personer, der modtager hjælp efter § 27 a, jf. § 11, stk. 10, 2. pkt.
Tidspunktet for folkeregistrering i riget har betydning for, at personen skal
opfylde beskæftigelseskravet. Efter lov om Det Centrale Personregister
(CPR-loven) kan personer, der opfylder indrejsekriterierne i CPR-lovens §
16, blive registreret (bopælsregistreret) i Det Centrale Personregister (CPR),
der blev etableret den 2. april 1968. For at blive bopælsregistreret i CPR skal
vedkommende have lovligt ophold, være her i landet i over tre måneder og
have en bolig eller et fast opholdssted. Der er herudover i CPR-lovens § 24
regler for, hvornår en person skal registreres i CPR som udrejst. CPR-loven
er sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning, og Grønland er en del af
CPR. Færøerne har egen selvstændig folkeregistreringslovgivning og er
ikke en del af CPR. Ved vurderingen af, om en person har haft ophold i riget
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
i Danmark eller Grønland, tages udgangspunkt i, hvorvidt den pågældende
har været registreret i CPR i Danmark eller Grønland. Ved vurderingen af,
om en person har haft ophold i Færøerne skal det undersøges, om ansøgeren
har været folkeregistreret på Færøerne efter den færøske folkeregistrerings-
lovgivning.
Registrering i CPR af flygtninge, familiesammenførte og fordrevne fra
Ukraine sker efter reglerne i integrationsloven og kapitel 7 i bekendtgørelse
nr. 550 af 3. maj 2022 om boligplacering af flygtninge.
Kommunen træffer afgørelse om retten til selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, jf. § 11, stk.
11, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik. Efter lovens § 11, stk. 11, 2. pkt., har
personen pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at af-
gøre, hvilken hjælp personen er berettiget til. Kommunen er dog i sin sags-
behandling bundet af undersøgelsesprincippet, som fremgår af § 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område. Kommunen har så-
ledes ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at kommu-
nen kan træffe afgørelse.
Kommunen vil ved et opslag i CPR i mange tilfælde umiddelbart kunne af-
gøre, om personen må antages at opfylde opholdskravet, og om personen
skal opfylde beskæftigelseskravet. Ved benyttelsen af CPR er det imidlertid
vigtigt at være opmærksom på, at oplysningerne i CPR som hovedregel er
baseret på personens egne indberetninger til kommunen. Giver de oplysnin-
ger, der er i kommunens besiddelse, f.eks. skatteoplysninger, kommunen
anledning til tvivl om, at opholdskravet er opfyldt eller om beskæftigelses-
kravet skal opfyldes, har personen pligt til at bidrage med den fornødne do-
kumentation, som kan være dokumentation fra f.eks. ATP, SE-registrering,
bankoplysninger, folkeregistrering i Færøerne og andet.
Kan eller ønsker pågældende ikke at efterkomme kommunens forlangende,
eller viser dokumentationen ikke med tilstrækkelig sikkerhed, at pågæl-
dende opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontant-
hjælp, udbetaler kommunen selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse, jf. § 11, stk. 11.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af ”Aftale
om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp”,
som blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti den 13. oktober 2023, at aftalepartierne er enige om at skærpe
9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
optjeningsreglerne for kontanthjælp for alle personer, som er kommet til
landet før 2008.
Opholdskravet gælder allerede for alle med de undtagelser, som følger af
EU-retten. Beskæftigelseskravet gælder derimod ikke for alle. Personer, der
er registreret som indrejst i riget før 2008, skal ikke opfylde beskæftigelses-
kravet, og personer der er registreret indrejst fra 2008 og frem skal kun op-
fylde beskæftigelseskravet, hvis de har ansøgt om uddannelses- eller kon-
tanthjælp efter 1. januar 2019. Derudover kan personer som følge af EU-
retten være undtaget for beskæftigelseskravet.
For aftalepartierne er det afgørende, at borgere med ikke-vestlig baggrund,
der har været længe i Danmark uden at opnå fast tilknytning til arbejdsmar-
kedet, tilskyndes til at komme i arbejde.
Det foreslås derfor at udvide personkredsen, der skal opfylde beskæftigel-
seskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt. i lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget ændres
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
i lov om aktiv socialpolitik således,
at personkredsen, der skal opfylde beskæftigelseskravet i lovens § 11, stk.
8, 1. pkt., udvides fra at omfatte førstegangsindrejse eller genindrejse den 1.
januar 2008 eller senere til at omfatte førstegangsindrejse eller genindrejse
siden etableringen af Det Centrale Personregister (CPR) den 2. april 1968.
Den foreslåede ændring af personkredsen, der skal opfylde beskæftigelses-
kravet i § 11, stk. 8, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, vil betyde, at be-
skæftigelseskravet vil finde anvendelse for udlændinge, der på baggrund af
indrejse fra udlandet er blevet folkeregistreret den 2. april 1968 eller senere
som førstegangsindrejst i riget, og for personer, der er blevet folkeregistreret
som indrejst i riget den 2. april 1968 eller senere efter udlandsophold i mere
end 12 på hinanden følgende måneder.
For så vidt angår indrejse den 2. april 1968 eller senere regnes indrejse som
hidtil fra tidspunktet for pågældendes folkeregistrering som indrejst i CPR
og dermed også bopælsregistreret, jf. § 16, stk. 5, i CPR-loven. For så vidt
angår ophold uden for riget i 12 på hinanden følgende måneder regnes ind-
rejse som hidtil fra tidspunktet for pågældendes folkeregistrering i CPR som
indrejst, og udrejse tilsvarende for alle fra tidspunktet for pågældendes re-
gistrering i CPR som udrejst, jf. § 24 i CPR-loven. Ved vurderingen af, om
en person har haft ophold i riget i enten Danmark eller Grønland, tages ud-
gangspunkt i, hvorvidt den pågældende har været registreret i CPR i Dan-
mark eller Grønland. Ved vurderingen af, om en person har haft ophold i
Færøerne skal det undersøges, om ansøgeren har været folkeregistreret på
10
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Færøerne efter den færøske folkeregistreringslovgivning. Der henvises til
bemærkninger herom i afsnit 2.1.
Det foreslås, at udvidelsen af personkredsen, der skal opfylde beskæftigel-
seskravet, får virkning fra 1. juli 2025. Forslaget ændrer ikke ved, at beskæf-
tigelseskravet alene kræves opfyldt én gang, uanset om personen løbende
modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller genansøger herom. Derfor
vil personer, der den 1. januar 2019 eller senere hos en kommune har fået
konstateret, at de opfylder beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt., i lov
om aktiv socialpolitik, ikke skulle opfylde beskæftigelseskravet på ny den
1. juli 2025.
Den foreslåede ændring af beskæftigelseskravet vil betyde, at kommunen
inden den 1. juli 2025 skal undersøge, om eksisterende modtagere af uddan-
nelseshjælp og kontanthjælp er folkeregistreret i CPR med virkning fra 2.
april 1968 eller senere som førstegangsindrejst i riget eller folkeregistreret
som indrejst efter et udlandsophold på mere end 12 sammenhængende må-
neder. Dernæst skal kommunen undersøge, om personen allerede har fået
konstateret, at beskæftigelseskravet er opfyldt og dermed ikke skal opfylde
det igen. Derudover skal kommunen undersøge, om personen som EU-
/EØS-borger eventuelt er berettiget til hjælpen og derfor ikke skal opfylde
beskæftigelseskravet.
Hvis personen skal opfylde beskæftigelseskravet, skal kommunen under-
søge, om personen i de seneste 10 år forud for den 1. juli 2025 har haft
arbejde svarende til fuldtidsarbejde i 2 år og 6 måneder.
Kommunen vil således inden den 1. juli 2025 skulle træffe afgørelse i alle
verserende sager om uddannelseshjælp og kontanthjælp, hvor modtageren
af hjælp har været registreret i CPR som førstegangsindrejst fra udlandet
eller genindrejst efter mindst 12 sammenhængende måneder, medmindre
det allerede er konstateret, at personen har opfyldt beskæftigelseskravet eller
er undtaget herfor efter EU-retten.
Hvis personen er registreret i CPR som indrejst fra Færøerne, vil kommunen
tillige skulle undersøge, om personen har haft sammenhængende ophold på
Færøerne i en periode fra før 2. april 1968 og indtil indrejse i Danmark. Er
det tilfældet, skal personen ikke opfylde beskæftigelseskravet, idet personen
ikke er førstegangsindrejst eller genindrejst i riget efter 2. april 1968.
11
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
I afgørelsen skal der være taget begrundet stilling til, at personen grundet
førstegangsindrejse eller indrejse efter mindst 12 sammenhængende måne-
der i udlandet skal opfylde beskæftigelseskravet, og om personen opfylder
beskæftigelseskravet om 2 år og 6 måneders fuldtidsarbejde inden for de
senest 10 år forud for den 1. juli 2025. Afgørelsen vil indplacere personen
på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, hvis beskæf-
tigelseskravet ikke er opfyldt, og på uddannelseshjælp eller kontanthjælp,
hvis beskæftigelseskravet er opfyldt.
Forslaget vil skønsmæssigt indebære, at omkring 10.000 personer vil mod-
tage afgørelse om, at de ikke længere er berettiget til uddannelses- eller kon-
tanthjælp, fordi de ikke opfylder beskæftigelseskravet. De vil i stedet kunne
modtage selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Klageadgang
Kommunens afgørelser vedrørende beskæftigelseskravet kan indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
4. Behandling af personoplysninger og forholdet til databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelsesloven
Lovforslaget vil indebære, at kommunerne vil skulle behandle oplysninger
om personer, der modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter lov om ak-
tiv socialpolitik, jf. forslaget til § 1, bl.a. med henblik på at vurdere, om
personer, som allerede modtager uddannelses- eller kontanthjælp, er i mål-
gruppen for at skulle opfylde beskæftigelseskravet. Kommunerne vil såle-
des skulle foretage en udsøgning blandt alle kommunens uddannelses- og
kontanthjælpsmodtagere, som den 2. april 1968 eller senere er blevet folke-
registreret i Det Centrale Personregister (CPR) som førstegangsindrejst i ri-
get eller indrejst i riget efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden føl-
gende måneder.
Det vurderes, at der er tale om behandling af almindelige og fortrolige, men
ikke følsomme personoplysninger.
Det vurderes, at forpligtelsen til indsamling, samkøring og videregivelse af
personoplysninger kan ske inden for rammerne af databeskyttelsesforord-
ningens art. 6, stk. 1, litra e, om nødvendig behandling af personoplysninger
af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhø-
rer under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
12
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
pålagt. Desuden kan personnumre efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1,
behandles med henblik på entydig dokumentation eller som journalnummer.
Den foreslåede behandling af personoplysningerne vurderes at være nød-
vendig for at kunne fremsøge den personkreds, som skal opfylde beskæfti-
gelseskravet efter forslagets § 1.
Det vurderes at være i overensstemmelse med artikel 5, litra b, og foreneligt
med det oprindelige formål for indsamling af personoplysningerne, at op-
lysninger om modtagere af uddannelses- og kontanthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik genanvendes til at udsøge den målgruppe, som skal opfylde
beskæftigelseskravet for at kunne modtage uddannelses- eller kontanthjæl-
pen efter lovens virkning den 1. juli 2025.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at kommunerne alene udsøger person-
numre på de uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsmodtagere, der er ble-
vet registreret i CPR som førstegangsindrejst i riget eller indrejst i riget efter
udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende måneder, og som ikke
allerede har fået konstateret, at beskæftigelseskravet er opfyldt, eller som er
undtaget efter EU-retten.
Kommunerne vil herefter skulle vurdere, om den enkelte uddannelses-
hjælps- eller kontanthjælpsmodtager opfylder beskæftigelseskravet, jf. § 11,
stk. 8, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Det bemærkes, at personer, som er blevet udsøgt af kommunerne med hen-
blik på at undersøge, om beskæftigelseskravet er opfyldt, vil blive orienteret
herom af kommunerne i form af en afgørelse eller anden meddelelse.
Behandlingen af sagerne om uddannelses- og kontanthjælp efter den fore-
slåede § 1 skal i øvrigt ske under iagttagelse af reglerne i databeskyttelses-
forordningens kapitel III om den registreredes rettigheder. Reglerne i data-
beskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder de grundlæg-
gende principper i forordningens artikel 5, forudsættes i øvrigt at blive iagt-
taget i forbindelse med de nævnte behandlinger af personoplysninger, her-
under i forbindelse med behandling af oplysninger om ydelsesmodtagerne.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5.1. Økonomiske konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af forslaget består af en ydelsesreduktion for
de personer, der ikke opfylder det skærpede beskæftigelseskrav. Det er
skønnet, at omkring 10.000 personer som følge af forslaget vil blive sat ned
13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
2816618_0014.png
UDKAST
i ydelse ved forslagets virkningstidspunkt, og antallet vil herefter være fal-
dende frem til 2045, hvor forslaget forventes fuld indfaset. Herefter forven-
tes alle modtagere at være indrejst efter 2008 og således være omfattet af
det allerede gældende beskæftigelseskrav. De omfattede personer overgår
fra kontanthjælp eller uddannelseshjælp til den lavere selvforsørgelses og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, hvorved forslaget tilvejebringer et
provenu. Forslaget får virkning den 1. juli 2025.
Som følge af ydelsesnedsættelsen reduceres indbetalingerne af ATP og der-
udover optjener modtagere af selvforsørgelses-, hjemrejse- eller overgangs-
ydelse ikke ret til obligatorisk pension. Ydelsesnedsættelsen og kontant-
hjælpsloftet medfører, at flere vil være berettiget til yderligere særlig støtte
og boligsikring grundet lavere indtægt.
Som følge af ydelsesnedsættelsen vil flere have et øget økonomisk incita-
ment til at søge arbejde. Samlet set skønnes forslaget at indebære en positiv
beskæftigelseseffekt på omkring 150 fuldtidspersoner i 2025, 250 fuldtids-
personer i 2026, 250 fuldtidspersoner i 2027 og 250 fuldtidspersoner i 2028.
Der skønnes ikke varige beskæftigelseseffekter af forslaget. Beskæftigelses-
effekten indebærer mindreudgifter til ydelse og aktivering.
Forslaget skønnes samlet set at indebære mindreudgifter (før skat og tilba-
geløb) på i alt 289,6 i 2025, 587,2 i 2026, 571,8 i 2027 og 535,8 i 2028.
Heraf skønnes staten at have mindreudgifter på i alt 68,7 mio. kr. i 2025,
134,9 mio. kr. i 2026, 131,1 mio. kr. i 2027, 121,9 mio. kr. i 2028. Mens
forslaget for kommunerne skønnes at indebære mindreudgifter på i alt 220,9
mio. kr. i 2025, 452,3 mio. kr. i 2026, 440,7 mio. kr. i 2027, 413,9 mio. kr.
i 2028. Heraf er besparelsen på 239,6 mio. kr. i 2025, 471,6. kr. i 2026, 459,7
mio. kr. i 2027, 431,8 mio. kr. i 2028 og 0 kr. varigt omfattet af budgetga-
rantien, jf. tabel 1. Der er ingen varige udgifter som følge af forslaget.
Kommunerne skønnes at have administrative udgifter på 9 mio. kr. i 2025,
som følge af vurderingen af opfyldelse af beskæftigelses- og opholdskravet,
jf. tabel 1.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget forhandles med de
kommunale parter.
Tabel 1: Økonomiske konsekvenser af skærpede betingelser for uddannelses- og kon-
tanthjælp, merudgifter i mio. kr.
(2024-pl)
I alt statslige udgifter
Heraf ydelsesudgifter
Heraf ATP
2025
-68,7
-56,4
-9,2
2026
-134,9
-111,0
-18,2
2027
-131,1
-108,1
-17,7
2028
-121,9
-101,7
-16,6
14
Varigt
0,0
0,0
0,0
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
2816618_0015.png
UDKAST
Heraf OP
Heraf særlig støtte
Heraf boligsikring
Heraf ydelsesudgifter, adfærd
I alt kommunale udgifter
Budgetgaranti
Heraf ydelsesudgifter
Heraf særlig støtte
Heraf ydelsesudgifter, adfærd
Heraf driftsudgifter, adfærd
Øvrige indkomstoverførelser
Heraf boligsikring
Administration
I alt offentlige udgifter (før
skat og tilbageløb, inkl. ad-
færd)
I alt (efter skat, tilbageløb,
inkl. adfærd)
Note: Afvigelser skyldes afrundinger
-9,1
0,7
9,7
-4,4
-220,9
-239,6
-225,4
2,3
-15,1
-1,4
9,7
9,7
9,0
-17,9
1,4
19,3
-8,5
-452,3
-471,6
-443,5
4,5
-29,8
-2,8
19,3
19,3
0,0
-17,4
1,4
19,0
-8,3
-440,7
-459,7
-432,3
4,4
-29,0
-2,8
19,0
19,0
0,0
-15,0
1,3
17,9
-7,8
-413,9
-431,8
-406,2
4,2
-27,2
-2,6
17,9
17,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-289,6
-162,5
-587,2
-337,4
-571,8
-328,5
-535,8
-307,3
0,0
0,0
5.2. Implementeringskonsekvenser
Udbetalingen af uddannelses- og kontanthjælp administreres af kommu-
nerne. Det skønnes, at udsøgningen og genbehandlingen af sager om uddan-
nelses- og kontanthjælp, som er afgjort forud for forslagets virkningstids-
punkt den 1. juli 2025, vil medføre administrative merudgifter på 9 mio. kr.
i 2025.
Behandlingen vil ske ved en udsøgning af den relevante målgruppe af ud-
dannelses- eller kontanthjælpsmodtagere i kommunernes it-system på bag-
grund af eksisterende data, bl.a. fra CPR-registret. Der vil herefter være tale
om en manuel gennemgang af sagerne i de enkelte kommuner med henblik
på at vurdere, om personer i den udsøgte målgruppe opfylder beskæftigel-
seskravet.
Vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt ved ordinær beskæfti-
gelse, sker bl.a. på baggrund af oplysninger fra indkomstregisteret eller per-
sonens årsopgørelse. Kan personens arbejdstid ikke konstateres, f.eks. fordi
der ikke indberettes løntimer, jf. § 3 i lov om et indkomstregister, for perso-
ner uden fastsat arbejdstid og for personer beskæftiget ved selvstændig virk-
somhed, skal indtægten fra arbejdet omregnes til timer med den til enhver
tid gældende omregningssats, der fremgår af § 13 f, stk. 15, i lov om aktiv
socialpolitik.
Kommunen skal herefter på ny træffe afgørelse om, hvorvidt personen kan
opretholde uddannelses- eller kontanthjælpen, eller om personen skal ind-
15
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
placeres på en lavere ydelse. Hvis personen ikke opfylder beskæftigelses-
kravet og indplaceres på en lavere ydelse, vil kommunen løbende følge med
i, om beskæftigelseskravet opfyldes og omplacere personen til en højere
ydelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer således, at lovforslaget har
visse negative implementeringskonsekvenser i form af behov for it-under-
støttelse og ekstra arbejdsgange, særligt i perioden frem mod lovforslagets
virkningstidspunkt den 1. juli 2025, men at disse vurderes at være af et for-
holdsvist begrænset omfang.
Der er taget stilling til principperne for digitaliseringsklar lovgivning, som
kun i begrænset omfang vurderes at være relevante i forhold til lovforslaget,
idet der i vidt omfang er tale om it-understøttelse og arbejdsgange, som i
forvejen er etablerede.
Der er tale om et kendt regelsæt, hvor personkredsen, for hvem beskæftigel-
seskravet skal være opfyldt, udvides. Kommunerne kan således i vidt om-
fang genbruge eksisterende data til vurderingen af, om beskæftigelseskravet
er opfyldt. Herudover fremgår det af den gældende § 98 a i lov om aktiv
socialpolitik, at kommunen, når den træffer afgørelser efter lovens kapitel
4, i videst muligt omfang skal indhente de nødvendige oplysninger fra elek-
troniske registre, som kommunen har adgang til.
Efter § 98 b skal kommunens henvendelser og afgørelser så vidt muligt sen-
des digitalt, og efter § 98 c kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere
regler om anvendelse af registerbaserede oplysninger i sagsbehandlingen og
om digital kommunikation om afgørelser m.v.
Det forventes, at kommunen vil benytte samme kommunikationskanaler,
som anvendes i forbindelse med ansøgning, afgørelse og udbetaling af den
relevante forsørgelsesydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Det vurderes således, at lovforslaget lever op til princip 1 om enkle og klare
regler, princip 2 om digital kommunikation, princip 4 om sammenhæng på
tværs og genbrug af data og princip 6 om anvendelse af offentlig infrastruk-
tur. Dog bemærkes det, at der er tale om en målgruppe, som modtager hjælp
efter aktivloven, og som ikke i fuld udstrækning kan forventes at anvende
digital kommunikation og infrastruktur.
Desuden vurderes det, at forslaget lever op til princip 5 om tryg og sikker
datahåndtering, da kommunerne i forvejen foretager sikker databehandling
om samme målgruppe i forbindelse med administrationen af reglerne i ak-
tivloven.
16
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Princip 3 om mulighed for at anvende automatisk sagsbehandling vurderes
kun i begrænset omfang relevant, idet lovforslaget bygger på eksisterende
regler, data og sagsgange. I det omfang, forslaget har konsekvenser for ud-
dannelses- eller kontanthjælpsmodtagere, vil disse modtage en afgørelse fra
kommunen.
For så vidt angår princip 7 om forebyggelse af snyd og fejl bemærkes det,
at personer, der modtager hjælp efter aktivloven, er omfattet af reglerne i
kapitel 12 i lov om aktiv socialpolitik om eventuel tilbagebetaling af ydelse
modtaget uberettiget.
Dog forventes det, at muligheden for snyd og fejl i forbindelse med vurde-
ringen af beskæftigelseskravet vil være begrænset på grund af genbrugen af
eksisterende data og it-infrastruktur.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Ved opgørelsen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt, kan indgå indkomst,
som ikke fremgår af indkomstregistreret, men som i stedet vil skulle doku-
menteres gennem lønsedler eller lignende inden for de seneste 10 år. I de
tilfælde vil forslaget kunne medføre administrative konsekvenser for bor-
gerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Det følger af § 11, stk. 10, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at kravet om,
at personen skal have opholdt sig lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden
for de seneste 10 år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år ikke gælder for EU-/EØS-borgere, i det
omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Forslaget om at udvide personkredsen, der skal opfylde beskæftigelseskra-
vet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de sene-
17
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
ste 10 år, ændrer ikke ved, at EU-/EØS-borgere som hidtil kan være undta-
get fra at skulle opfylde opholds- og beskæftigelseskravet, jf. § 11, stk. 1, 1.
pkt.
Det følger af opholdsdirektivet (Direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004), at
EU-statsborgere har ret til at opholde sig i et andet EU-land i indtil tre må-
neder uden andre betingelser end krav om at være i besiddelse af et gyldigt
identitetskort eller pas. Endvidere har EU-statsborgere, der indrejser i et an-
det EU-land for at søge beskæftigelse, ret til ophold som arbejdssøgende i
indtil seks måneder og herefter så længe de kan dokumentere, at de søger
arbejde og har reelle muligheder for ansættelse.
EU-statsborgere, der er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i
et andet EU-land, har efter opholdsdirektivet ret til ophold i mere end tre
måneder.
Opholdsdirektivet indeholder endvidere bestemmelser om, i hvilke tilfælde
en EU-statsborger, der ikke længere er arbejdstager eller selvstændig er-
hvervsdrivende, bevarer sin status som arbejdstager eller selvstændig er-
hvervsdrivende i EU-retslig forstand. Det gælder bl.a., hvis EU-statsborge-
ren er uforskyldt arbejdsløs efter at have haft lønnet beskæftigelse i mere
end et år, og dette er behørigt konstateret, og vedkommende tilmelder sig
arbejdsformidlingen som arbejdssøgende. Hvis en EU-statsborger bevarer
sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, påvirkes op-
holdsretten ikke af, om der modtages sociale ydelser. Hvis en EU-statsbor-
ger er uforskyldt arbejdsløs efter mindre end 12 måneders beskæftigelse,
bevares status som vandrende arbejdstager i mindst 6 måneder. For arbejds-
tagere og selvstændige erhvervsdrivende gælder et ligebehandlingsprincip,
jf. artikel 24 i opholdsdirektivet, dvs. de har ret til sociale ydelser på lige fod
med opholdslandet egne statsborgere.
Efter opholdsdirektivets artikel 7 har også EU-statsborgere, der ikke er øko-
nomisk aktive, men som råder over tilstrækkelige midler til at forsørge sig
selv og eventuelle familiemedlemmer, således at opholdet ikke bliver en
byrde for værtsmedlemsstatens sociale system, ret til ophold i mere end tre
måneder. Det gælder f.eks. også studerende og pensionister.
For ikke-økonomisk aktive følger det af opholdsdirektivets artikel 24, at
traktatens bestemmelser anvendes uden forskelsbehandling på alle unions-
borgere, der i henhold til direktivet opholder sig i værtsmedlemsstaten, og
på værtsmedlemsstatens egne statsborgere. Uanset dette ligebehandlings-
princip er værtsmedlemsstaten ikke forpligtet til at tillægge ret til sociale
18
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
ydelser i de første tre måneder af et ophold eller eventuelt i den længere
periode, hvor der er ret til ophold som førstegangsarbejdssøgende.
Det følger af EU-Domstolens praksis, at artikel 7 og 24 skal fortolkes i lyset
af direktivets præambel således, at retten til ophold på mere end tre måneder
er betinget af, at EU-borgeren, der ikke er økonomisk aktiv, ikke udgør en
urimelig byrde for det sociale system. Det følger endvidere af EU-Domsto-
lens praksis, at en førstegangshenvendelse med henblik på at modtage en
social ydelse efter i en periode at have rådet over tilstrækkelige midler til at
forsørge sig selv og eventuelle familiemedlemmer ikke automatisk indebæ-
rer, at den pågældende efter EU-retten kan anses for at udgøre en urimelig
byrde for værtslandets sociale system med den følge, at den pågældende
herved fortaber sin opholdsret.
Det beror således på en konkret vurdering, om en sådan EU-statsborger, der
modtager sociale ydelser, udgør en urimelig byrde for det sociale system i
et medlemsland.
Der kan ved vurderingen heraf bl.a. lægges vægt på, om der er tale om mid-
lertidige vanskeligheder, opholdets varighed, EU-borgerens personlige for-
hold og størrelsen af den ydede støtte. Hvis det må lægges til grund, at EU-
borgeren udgør en urimelig byrde, skal der træffes afgørelse om, hvorvidt
opholdsgrundlaget bibeholdes. Ved vurderingen heraf indgår bl.a. tilknyt-
ningen til hjemlandet og til Danmark. Hvis ikke opholdsgrundlaget bibehol-
des, skal den pågældende rejse hjem.
Hvis en EU-borger som følge af EU-retten er berettiget til uddannelses- eller
kontanthjælp, vil EU-borgerens familiemedlemmer, der har bopæl i Dan-
mark, uanset nationalitet, ligeledes have krav på ligebehandling, jf. artikel
24 i opholdsdirektivet, og vil kunne være berettiget til uddannelses- eller
kontanthjælp.
En dansk statsborger er efter EU-retten berettiget til hjælp, når personen
vender tilbage til Danmark fra ophold i et andet EU-/EØS-land og opnår
arbejdstagerstatus i Danmark. En dansk statsborger opnår arbejdstagerstatus
i Danmark, når borgeren har haft beskæftigelse på det danske arbejdsmarked
efter dennes tilbagevenden til Danmark og i øvrigt opfylder betingelserne
for at blive anset som vandrende arbejdstager efter EU-retten. Der henvises
til Ankestyrelsens principafgørelse A-34-06.
En dansk statsborger, der efter sin tilbagevenden til Danmark fra et ophold
i et andet EU-/EØS-land hverken opfylder opholdskravet eller har opnået
19
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
arbejdstagerstatus, har alligevel ret til uddannelses- eller kontanthjælp, hvis
personen har en tilstrækkelig grad af tilknytning til Danmark.
Det henvises til Ankestyrelsens principafgørelse 103-16 hvoraf det fremgår,
at det beror på en konkret vurdering, om en dansk statsborger har en til-
strækkelig grad af tilknytning til Danmark. I vurderingen af tilknytning kan
følgende kriterier indgå:
– Samlet ophold i Danmark set i forhold til varigheden af ophold i andre
EU-/EØS-lande
– Beskæftigelse i Danmark eller øvrige økonomiske bånd til Danmark
– Nære familiemedlemmer i Danmark
– Taget grundskole og/eller uddannelse i Danmark
– Danskkundskaber
– Sociale bånd til Danmark
De nævnte kriterier er vejledende, og der skal foretages et konkret og indi-
viduelt skøn i den enkelte sag. Det kan være relevant at inddrage andre kri-
terier end de nævnte, som kan bidrage til at fastslå, om personen har en til-
strækkelig grad af tilknytning til Danmark.
Den enkelte sags omstændigheder er afgørende for, hvilke kriterier der skal
indgå i vurderingen af personens tilknytning til Danmark og hvilken vægt-
ning, de enkelte kriterier skal have.
Personens tilknytning til Danmark kan ikke vurderes alene på grundlag af
opholdstiden i og uden for Danmark, og flere kriterier skal undersøges, in-
den der kan træffes en afgørelse.
Hvis der er tale om ophold i et andet EU-/EØS-land af kort varighed set i
forhold til personens ophold i Danmark, er der en formodning for, at perso-
nen ikke har mistet sin tilknytning til Danmark. Omvendt vil ophold i et
andet EU/EØS-land i en længere periode tale for, at der skal stilles større
krav til tilknytningen, og at der skal foretages en nærmere undersøgelse af
flere kriterier.
Der er tale om skønsmæssig vurdering med undersøgelse af forhold, der er
relevante for sagen. Kommunen kan indhente de relevante oplysninger fra
personen og fra andre myndigheder. Der henvises i den forbindelse til lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område.
20
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
2816618_0021.png
UDKAST
Der henvises til orienteringsbrev af 24. november 2016 fra Udlændinge- In-
tegrations- og Boligministeriet til kommuner, jobcentre m.fl. om behandling
af sager om kontanthjælp og integrationsydelse til danske statsborgere, der
har haft ophold i et andet EU/EØS-land i mere end et år.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … 2024 til den … 2024 (…
dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark, Børnerå-
det, Børns Vilkår, Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Frie Fagforening,
Danske A-kasser (DAK), Danske Advokater, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer (DH), Dan-
ske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Det Centrale
Handicapråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Stats-
autoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunale Velfærdsche-
fer, Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP),
Mødrehjælpen, Psykiatrifonden, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsre-
visionen, Røde Kors, Rådet for Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Psy-
kisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND – De
hjemløses landsorganisation, SIND, Udbetaling Danmark, Ældresagen.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Kommuner:
stat, kommuner og regioner
2025: 241,9 mio. kr.
2026: 476,1 mio. kr.
2027: 464,1 mio. kr.
2028: 436,0 mio. kr.
Varigt: 0 kr.
Stat:
2025: 79,1 mio. kr.
2026: 155,6 mio. kr.
2027: 151,5 mio. kr.
Kommuner:
2025: 21,0 mio. kr.
2026: 23,8 mio. kr.
2027: 23,4 mio. kr.
2028: 22,1 mio. kr.
Varigt: 0 kr.
Stat:
2025: 10,4 mio. kr.
2026: 20,7 mio. kr.
2027: 20,4 mio. kr.
21
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
2816618_0022.png
UDKAST
2028: 141,1 mio. kr.
Varigt: 0 kr.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
2028: 19,2 mio. kr.
Varigt: 0 kr.
Kommuner:
2025: 9. mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Kravet om, at personen skal have opholdt sig lovligt her i ri-
get i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år, og kravet
om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det
omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Ja
Nej
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
X
22
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik yder kommunen hjælp i
form af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannel-
seshjælp eller kontanthjælp.
Det er en betingelse for at få hjælpen,
1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af
sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,
2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det
nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og
3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik er det endvidere en betingelse
for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, at personen lovligt har op-
holdt sig her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år.
Opholdskravet efter § 11, stk. 3, skal løbende være opfyldt.
Retten til uddannelses- eller kontanthjælp er efter lovens § 11, stk. 8, 1. pkt.,
tillige betinget af, at personen har haft ordinær beskæftigelse her i riget i en
periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder
inden for de seneste 10 år.
Beskæftigelseskravet gælder ikke for alle.
Efter § 11, stk. 8, 2. pkt., gælder beskæftigelseskravet alene for 1) udlæn-
dinge, der på baggrund af indrejse fra udlandet er blevet folkeregistreret her
i riget med virkning fra den 1. januar 2008 eller senere, og som ikke tidligere
har været folkeregistreret her i riget, og 2) for personer, der er blevet folke-
registreret som indrejst fra udlandet i riget med virkning fra den 1. januar
2008 eller senere efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende
måneder.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Endvidere følger det af ikrafttrædelsesbestemmelserne i § 4 i lov nr. 743 af
8. juni 2018, at beskæftigelseskravet ikke finder anvendelse for personer,
der modtog uddannelseshjælp eller kontanthjælp ved lovens ikrafttræden
den 1. januar 2019, medmindre udbetalingen af uddannelseshjælp eller kon-
tanthjælp efter lovens ikrafttræden har været ophørt i 2 hele kalendermåne-
der eller derover, og der igen ansøges om hjælp.
Visse ophold i udlandet ligestilles efter § 11, stk. 8, 3. pkt., jf. § 11, stk. 3,
4. og 5. pkt., med ophold her i riget. Det gælder dels ophold i udlandet på
militær mission for den danske stat under instruktion af forsvaret, og dels
ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er stillet til rådighed for
militær mission under instruktion af udenlandsk eller international myndig-
hed.
Beskæftigelseskravet efter § 11, stk. 8, 1. pkt., kræves alene opfyldt én gang,
uanset om personen løbende modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller
genansøger herom, jf. § 11, stk. 8, 4. pkt.
Det følger af § 11, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik, at kravet om, at per-
sonen skal have opholdt sig lovligt her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år, og kravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måne-
der inden for de seneste 10 år ikke gælder for EU-/EØS-borgere, i det om-
fang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen. Endvidere gælder be-
skæftigelseskravet ikke for førtidspensionister, seniorpensionister og tidli-
gere pensionister, der ikke modtager fuld pension efter lov om social pen-
sion på grund af betingelserne om optjening eller på grund af en tilsvarende
pension fra et andet EU-/EØS-land, eller for personer, der har nået folke-
pensionsalderen, jf. lov om social pension. Sådanne personer har mulighed
for at få hjælp efter §§ 27 og 27 a i lov om aktiv socialpolitik.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1. og til afsnit 10
om forholdet til EU-retten.
Kommunen træffer afgørelse om retten til selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Personen,
der søger om hjælp, har pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødven-
dige for at afgøre, hvilken hjælp ansøgeren er berettiget til. Kommunen er
dog i sin sagsbehandling bundet af undersøgelsesprincippet, som fremgår af
§ 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Kom-
munen har således ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkelig omfang til,
at kommunen kan træffes afgørelse. Kan personen ikke dokumentere, at op-
holdskravet i § 11, stk. 3, og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, i lov om
24
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
aktiv socialpolitik er opfyldt, yder kommunen selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse eller overgangsydelse efter lovens § 22, jf. § 11, stk. 11.
Det foreslås, at »1. januar 2008« to steder i
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
ændres til
»2. april 1968«.
Det foreslås dermed at ændre § 11, stk. 8, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik
således, at personkredsen, der skal opfylde beskæftigelseskravet i lovens §
11, stk. 8, 1. pkt., udvides fra at omfatte førstegangsindrejste eller genind-
rejste den 1. januar 2008 eller senere til at omfatte førstegangsindrejste eller
genindrejste siden etableringen af Det Centrale Personregister (CPR) den 2.
april 1968.
Forslaget vil medføre, at beskæftigelseskravet om ordinær beskæftigelse her
i riget i en periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år
og 6 måneder inden for de seneste 10 år, som betingelse for retten til uddan-
nelses- eller kontanthjælp udvides til at omfatte personer, som den 2. april
1968 eller senere er folkeregistreret som førstegangsindrejst i riget eller ind-
rejst i riget efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende måne-
der.
Den gældende bestemmelse i § 11, stk. 8. 3. pkt. om, at visse ophold i ud-
landet ligestilles med ophold her i riget vil fortsat finde anvendelse. Ligele-
des vil beskæftigelseskravet ikke skulle opfyldes for personer, der efter EU-
retten er berettiget til uddannelse- eller kontanthjælp, og for de pensionister,
som er omfattet af § 11, stk. 10.
Forslaget vil omfatte såvel personer, som modtager uddannelses- eller kon-
tanthjælp ved lovforslagets virkning fra 1. juli 2025, jf. forslaget til § 2, stk.
2, som fremtidige modtagere af hjælp.
Personer, der allerede modtager uddannelses- eller kontanthjælp, vil, hvis
de den 2. april 1968 eller senere er folkeregistreret som førstegangsindrejst
i riget eller indrejst i riget efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden
følgende måneder, den 1. juli 2025 skulle have haft ordinær beskæftigelse
her i riget i en periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2
år og 6 måneder inden for de seneste 10 år, som betingelse for fortsat at
modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Hvis de ikke opfylder dette be-
skæftigelseskrav, vil de modtage selvforsørgelses og hjemrejsehjælp eller
overgangsydelse i stedet for uddannelses- eller kontanthjælp.
25
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Ligeledes vil personer, der søger om hjælp fra den 1. juli 2025 skulle opfylde
beskæftigelseskravet, hvis de den 2. april 1968 eller senere er folkeregistre-
ret som førstegangsindrejst i riget eller indrejst i riget efter udlandsophold i
mere end 12 på hinanden følgende måneder.
Den gældende betingelse i § 11, stk. 3, om, at retten til uddannelseshjælp
eller kontanthjælp tillige er betinget af, at personen lovligt har opholdt sig
her i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år, vil fortsat finde
anvendelse. Det betyder, at kommunen først vil skulle undersøge, om be-
skæftigelseskravet er opfyldt, når opholdskravet er opfyldt.
Beskæftigelseskravet vil som hidtil kun skulle opfyldes én gang, uanset om
personen løbende modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller genansø-
ger herom efter en ny periode med beskæftigelse. Derfor vil personer, der
den 1. januar 2019 eller senere hos en kommune har fået konstateret, at de
opfylder beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt., i lov om aktiv socialpo-
litik, ikke skulle opfylde beskæftigelseskravet på ny, når lovforslaget får
virkning den 1. juli 2025.
Idet beskæftigelseskravet kun skal opfyldes én gang, vil kommunen ikke
løbende skulle foretage beregninger af beskæftigelsesperioder 10 år tilbage
i tiden i forhold til en person, der modtager kontanthjælp og har fået konsta-
teret, at beskæftigelseskravet er opfyldt. En person, der har opfyldt beskæf-
tigelseskravet, vil ikke ved udrejse og fornyet indrejse til Danmark og an-
søgning om ydelse på ny skulle opfylde beskæftigelseskravet. Personen vil
i en sådan situation alene skulle opfylde opholdskravet, som indebærer, at
personen forud for fornyet ansøgning skal have opholdt sig i Danmark i 9
ud af de sidste 10 år.
Forslaget indebærer eksempelvis, at en person, som er førstegangsindrejst i
riget den 1. maj 2016, og dermed opfylder opholdskravet med 9 år og 2
måneders lovligt ophold i riget den 1. juli 2025, vil skulle opfylde beskæf-
tigelseskravet den 1. juli 2025 eller senere som betingelse for at modtage
uddannelses- eller kontanthjælp.
Forslaget indebærer også, at en person, der er registreret som indrejst i Dan-
mark eksempelvis den 1. januar 1975, vil skulle opfylde beskæftigelseskra-
vet den 1. juli 2025 som betingelse for at modtage kontanthjælp, medmindre
vedkommende eksempelvis har arbejdstagerstatus efter EU- retten og der-
med ikke skal opfylde beskæftigelseskravet i § 11, stk. 8, 1. pkt., i lov om
aktiv socialpolitik, jf. lovens § 11, stk. 10. Hvis denne person inden 2. april
1968 blev folkeregistreret på Færøerne og opholdte sig der indtil indrejse i
26
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Danmark den 1. januar 1975, skal personen ligeledes ikke opfylde beskæf-
tigelseskravet, idet personen er folkeregistreret som indrejst i riget før 2.
april 1968.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven skal have virkning for personer, der modtager
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik den 1. juli 2025 eller senere, jf. dog
stk. 3.
Forslaget indebærer, at beskæftigelseskravet vil blive en betingelse for ret-
ten til at modtage uddannelses- eller kontanthjælp fra 1. juli 2025 for alle
personer, som er folkeregistreret den 2. april 1968 eller senere som første-
gangsindrejst i riget eller som indrejst i riget efter udlandsophold i mere end
12 på hinanden følgende måneder.
Beskæftigelseskravet vil dog ikke gælde for EU-/EØS-borgere, i det omfang
disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen. Det følger af § 11, stk. 10, i
lov om aktiv socialpolitik.
Med forslaget vil kommunerne i forbindelse med udbetaling af hjælp for juli
måned 2025 og herefter for alle personer skulle påse, om de er i målgruppen
for beskæftigelseskravet om ordinær fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 må-
neder inden for de seneste 10 år. Det vil sige, at kommunen skal påse, om
der er tale om en person, som er blevet folkeregistreret som førstegangsind-
rejst her i riget den 2. april 1968 eller senere, eller om der er tale om en
person, der er blevet folkeregistreret som indrejst fra udlandet i riget den 2.
april 1968 eller senere efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden føl-
gende måneder. Hvis dette er tilfældet, skal kommunen undersøge, om per-
sonen som EU-/EØS-borger er undtaget fra beskæftigelseskravet efter § 11,
stk. 10, i lov om aktiv socialpolitik.
Hvis opholdskravet skal opfyldes, men ikke er opfyldt, vil ansøgeren alene
have ret til at modtage selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse, hvis pågældende i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage
hjælp.
Kommunerne kan fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2024 fastlægge proce-
dure for, hvordan verserende sager skal gennemgås inden loven får virkning
fra 1. juli 2025, herunder hvordan udsøgning af personer, der skal opfylde
beskæftigelseskravet, vil kunne it-understøttes.
27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
UDKAST
Kommunerne skal i perioden frem mod lovens virkningstidspunkt den 1.
juli 2025 således undersøge, hvorvidt en uddannelses- eller kontanthjælps-
modtager pr. 1. juli 2025 skal opfylde beskæftigelseskravet og i givet fald,
om den pågældende opfylder kravet. Påbegyndelse af sagsbehandlingen in-
den lovens virkningstidspunkt den 1. juli 2025 vil betyde, at kommunen kan
tilvejebringe det fornødne beslutningsgrundlag for at træffe afgørelse om,
hvorvidt en person, der modtager hjælp fra den 1. juli 2025, fortsat skal
modtage uddannelses- eller kontanthjælp, eller om den pågældende skal om-
placeres til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Der henvises til beskrivelsen af den foreslåede ordning i afsnit 2.2. og be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, og skal ikke kunne sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, idet lov om aktiv socialpolitik ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
28
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Lovudkast - lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp).
2816618_0029.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
1031 af 22. juni 2023, som ændret senest ved §
12 i lov nr. 1538 af 12. december 2023, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 11. - - -
Stk. 2-7. - - -
Stk. 8.
Retten til uddannelseshjælp eller kontant-
hjælp er tillige betinget af, at personen har haft
ordinær beskæftigelse her i riget i en periode,
som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse
i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år. 1.
pkt. finder anvendelse for udlændinge, der på
baggrund af indrejse fra udlandet er blevet folke-
registreret her i riget med virkning fra den 1. ja-
nuar 2008 eller senere, og som ikke tidligere har
været folkeregistreret her i riget, og for personer,
der er blevet folkeregistreret som indrejst fra ud-
landet i riget med virkning fra den 1. januar
2008 eller senere efter udlandsophold i mere end
12 på hinanden følgende måneder. Stk. 3, 4. og
5. pkt., finder tilsvarende anvendelse for opgø-
relsen af de 12 måneder, der er nævnt i 2. pkt.
Beskæftigelseskravet efter 1. pkt. kræves alene
opfyldt én gang, uanset om personen løbende
modtager uddannelses- eller kontanthjælp eller
genansøger herom.
Stk. 9-11. - - -
1.
To steder i
§ 11, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »1. ja-
nuar 2008« til: »2. april 1968«.
29