Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 44
Offentligt
Evaluering af lov om forbud mod modta-
gelse af donationer fra visse fysiske og ju-
ridiske personer
DECEMBER 2023
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
Indhold
1 Indledning .................................................................................................................3
2 Lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske
personer .........................................................................................................................3
3 Myndighedernes behandling af sager om optagelse af personer på
forbudslisten...................................................................................................................4
3.1 Identifikation og udvælgelse .................................................................................4
3.2 Modarbejder eller underminerer demokratiet og grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder ................................................................................................5
3.3 Sandsynlighed for donation...................................................................................5
3.4 Proportionalitet .....................................................................................................6
3.5 Undersøgelsesrapport, høring af Udenrigsministeriet og indstilling ....................7
3.6 Udlændinge- og integrationsministeren træffer afgørelse ...................................7
4 Status ........................................................................................................................7
4.1 Forbudslisten .........................................................................................................7
4.2 Håndhævelse .........................................................................................................8
5 Udlændingestyrelsens erfaringer .............................................................................8
5.1 Sagsoplysning på baggrund af åbne kilder ............................................................9
5.2 Udveksling af oplysninger med andre myndigheder.............................................9
5.3 Forholdet til offentlighedsloven ......................................................................... 10
6 Bidrag fra øvrige myndigheder .............................................................................. 10
6.1 Erfaringer med administrationen af loven ......................................................... 10
6.2 Udenrigspolitiske konsekvenser ......................................................................... 11
6.3 Øvrige bidrag ...................................................................................................... 11
7 Departementets overvejelser................................................................................ 12
7.1 Erfaringsgrundlaget ............................................................................................ 12
7.2 Konkrete opmærksomhedspunkter ................................................................... 13
7.2.1 Udveksling af oplysninger mellem Udlændingestyrelsen og relevante
myndigheder ............................................................................................................... 13
7.2.2 Administrativ rekurs ved afslag på genoptagelse ........................................... 13
7.2.3 Identitet ........................................................................................................... 14
8 Afrunding ............................................................................................................... 14
Side
2/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
1
Indledning
Lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer
trådte i kraft den 15. marts 2021, jf. herved lov nr. 414 af 13. marts 2021. Loven vil i
evalueringen blive benævnt donationsloven.
Det følger af forarbejderne til donationsloven, at Udlændinge- og Integrationsministe-
riet vil følge ordingen tæt, og at forbudslisten vil blive evalueret senest i 2023.
Med evalueringen ønsker Udlændinge- og Integrationsministeriet at samle de forelø-
bige erfaringer med donationsloven, herunder identificere barrierer, som myndighe-
derne har konstateret i forbindelse med administrationen af loven.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har til brug for evalueringen
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsens Center for Dokumentation og Indsats mod
Ekstremisme (CDE), Finansministeriet, herunder Erhvervsstyrelsen, Kirkeministeriet,
Kulturministeriet, Justitsministeriet, herunder Rigspolitiet og Rigsadvokaten, Skattemi-
nisteriet, herunder Skattestyrelsen, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Sundheds-
og Indenrigsministeriet og Udenrigsministeriet, med henblik på at undersøge opfattel-
sen af loven, herunder lovens brugbarhed og eventuelle vanskeligheder i forbindelse
med anvendelsen af loven. Der er opført 1 fysisk og 5 juridiske personer på ordningen
fra den trådte i kraft den 15. marts 2021 til og med den 15. december 2023.
2
Lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysi-
ske og juridiske personer
Donationsloven har til formål at modvirke, at fysiske og juridiske personer, herunder
udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisationer og virksomhe-
der, kan modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder ved at give donationer til personer og organisationer i Danmark.
Loven medfører, at fysiske eller juridiske personer kan optages på en offentlig forbuds-
liste, hvis de pågældende modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæg-
gende friheds- og menneskerettigheder. Det er forbudt, at modtage donationer fra
personer optaget på forbudslisten, når disse enkeltvis eller tilsammen overstiger
10.000 kr. inden for 12 på hinanden følgende kalendermåneder. Forbudslisten er of-
fentliggjort på Udlændingestyrelsens hjemmeside.
Det er endvidere en forudsætning for optagelse af en person på forbudslisten, at der
er en vis sandsynlighed for, at den pågældende vil yde en donation til modtagere i
Danmark.
Side
3/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
Afgørelse om optagelse af en person på den offentlige forbudsliste træffes af udlæn-
dinge- og integrationsministeren på baggrund af en indstilling fra Udlændingestyrel-
sen.
Udlændingestyrelsen foretager i den forbindelse en konkret og individuel vurdering af,
om personen, der er genstand for styrelsens undersøgelse, opfylder de ovenstående
betingelser for at blive optaget på forbudslisten. Udlændingestyrelsen vurderer endvi-
dere, om optagelsen, og et deraf følgende forbud mod at modtage donationer fra den
pågældende, konkret vil være proportionalt i forhold til hensynet til at beskytte det
danske demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
I forbindelse med sagens oplysning skal Udlændingestyrelsen høre Udenrigsministeriet
om eventuelle udenrigspolitiske konsekvenser af, at en fysisk eller juridisk person op-
tages på listen. Hvis Udenrigsministeriet vurderer, at optagelse af personen på listen
vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser, undlader udlændinge- og in-
tegrationsministeren at optage den pågældende på forbudslisten.
Fysiske og juridiske personer optages på forbudslisten for 4 år, og der er efterfølgende
mulighed for forlængelse med yderligere 4 år ad gangen.
3
Myndighedernes behandling af sager om optagelse af perso-
ner på forbudslisten
Nedenfor følger en beskrivelse af myndighedernes behandling af sager om optagelse
af fysiske eller juridiske personer på forbudslisten.
Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme under Udlændingestyrelsen
udarbejder indstillinger om optagelse af en fysisk eller juridisk person på den offentlige
forbudsliste.
3.1 Identifikation og udvælgelse
Udlændingestyrelsen har til opgave at identificere og udvælge potentielle målpersoner
(fysiske eller juridiske) til undersøgelse.
Udlændingestyrelsen har i den forbindelse særligt fokus på lande, hvorfra der tidligere
er givet donationer fra fysiske eller juridiske personer, herunder udenlandske statslige
myndigheder og statsligt styrede organisationer og virksomheder, der modarbejder
eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Udlændingestyrelsens opmærksomhed er dog også rettet mod tilfælde, hvor fysiske
eller juridiske personer, der ikke er bosat i sådanne lande, modarbejder demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, og hvor der er kendskab til, at de
pågældende tidligere har ydet donationer til modtagere i Danmark eller navnlig andre
lande i EU.
Side
4/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
For at identificere og udvælge målpersoner benytter Udlændingestyrelsen sig bl.a. af
eksisterende viden, eksempelvis om et miljø, en organisation, en målperson m.m., sy-
stematisk manuel monitorering af miljøer og personer via åbne kilder, høringer til sam-
arbejdspartnere, samt oplysninger fra borgere, der af egen drift retter henvendelse til
Udlændingestyrelsen.
Det er en forudsætning for udvælgelsen af en fysisk eller juridisk person, at det er mu-
ligt at foretage en entydig identifikation og afgrænsning af målpersonen. Udlændinge-
styrelsen vurderer derfor også dette.
3.2
Modarbejder eller underminerer demokratiet og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder
Udlændingestyrelsen skal vurdere, om målpersonen modarbejder eller underminerer
demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Det følger af donationslovens forarbejder, at begrebet »modarbejder eller undermi-
nerer« vil skulle forstås i bred forstand, således at det vil omfatte enhver aktivitet eller
ethvert virke, der har til formål eller bidrager til at skade, lægge hindringer i vejen eller
svække og eventuelt efterhånden nedbryde grundlaget for demokrati og de grundlæg-
gende friheds- og menneskerettigheder, som det danske samfund bygger på.
Udlændingestyrelsen lægger bl.a. på den baggrund vægt på en række forskellige ytrin-
ger og andre handlemåder, som vurderes at leve op til kriteriet.
Udlændingestyrelsen har eksempelvis i praksis vurderet, at organisationer modarbej-
der eller underminerer demokrati- og grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der, selvom de pågældende ikke formelt og åbent har et antidemokratisk formål. Ud-
lændingestyrelsen har i sådanne tilfælde i stedet lagt vægt på, at de pågældende i
hjemlandet eller internationalt har ydet støtte til organisationer og aktiviteter, der sø-
ger at fremme principper og værdier, som modarbejder eller underminerer demokrati
og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Der kan endvidere være lagt
vægt på øvrige samarbejdspartneres aktiviteter, samt ledende medlemmers ytringer i
det omfang, disse vurderes at kunne tilregnes målpersonen.
3.3 Sandsynlighed for donation
En person kan kun optages på listen, hvis der er en vis sandsynlighed for, at den på-
gældende person har til hensigt at yde en donation til en eller flere modtagere i Dan-
mark. Udlændingestyrelsen undersøger i praksis indledningsvist, om der er dokumen-
tation for, at den pågældende tidligere har ydet donationer. Dette gøres bl.a. ved at
sende en høring til Skattestyrelsen for at få afklaret, om der er dokumentation for do-
nation til Danmark. Dette kan gøres på to måder:
1. Indefra og ud: CDE kan identificere en målperson ved at spørge ind til miljøer,
organisationer eller individer i Danmark, som kan være problematiske, og an-
mode om oplysninger om, i hvilket omfang de har modtaget donationer fra
ind- og udland.
Side
5/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
2. Udefra og ind: CDE kender allerede en potentiel problematisk målperson og
anmoder om oplysninger om, hvorvidt målpersonen har doneret til personer
i Danmark.
Udlændingestyrelsen kan også anvende data fra andre myndigheder med henblik på
at dokumentere donationssandsynligheden, som udveksles med hjemmel i forvalt-
ningsloven.
Udlændingestyrelsen bemærker i forlængelse heraf, at det ikke har vist sig muligt at
udveksle oplysninger med Skattestyrelsen med afsæt i donationslovens § 3. Der er der-
for i stedet indhentet oplysninger efter forvaltningslovens almindelige regler om ud-
veksling af oplysninger mellem myndigheder.
Det er ikke efter loven et krav, at målpersonen allerede på undersøgelsestidspunktet
har foretaget en konkret donation. Betingelsen om, at der skal foreligge en vis sand-
synlighed for, at den pågældende person har til hensigt at yde en donation til en eller
flere modtagere i Danmark, kan således bl.a. anses for opfyldt:
1. Hvis oplysninger fra danske eller udenlandske nyheds- eller forskningsartikler
peger på, at målpersonen allerede har ydet støtte til modtagere i Danmark
og/eller EØS-lande.
2. Hvis der i øvrigt foreligger oplysninger om, at målpersonen har ydet eller har
haft til hensigt at yde støtte til modtagere i Danmark og/eller EØS-lande.
3. Hvis der er konkrete oplysninger, som indikerer, at målpersonen kan have til
hensigt at yde støtte til en eller flere modtagere i Danmark, fx hvis der er et
tæt samarbejde mellem målpersonen og et trossamfund, en fond eller for-
ening mv. i Danmark eller hvis målpersonen i sit virke har udtrykt interesse for
Danmark.
Uanset om der foreligger dokumentation for, at målpersonen har foretaget en konkret
donation, foretager Udlændingestyrelsen en samlet vurdering af, om der på baggrund
af alle relevante forhold er en vis sandsynlighed for, at den pågældende fremadrettet
vil yde donationer til modtagere i Danmark.
3.4 Proportionalitet
Udlændingestyrelsen foretager endelig en vurdering af, om optagelse på forbudslisten
og et deraf følgende forbud mod at modtage donationer fra den pågældende konkret
vil være proportionalt i forhold til hensynet til at beskytte det danske demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Udlændingestyrelsen inddrager i
den forbindelse bl.a. følgende kriterier:
1. Hvor tungtvejende er grundene for at optage målpersonen på forbudslisten?
2. Hvor stor en del af målpersonens aktiviteter ligger i Danmark? Optagelse på
forbudslisten vil generelt set være mere indgribende for en målperson, der er
hjemmehørende i Danmark.
3. Hvilke muligheder har målpersonen for at omlægge sine aktiviteter?
Side
6/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
3.5 Undersøgelsesrapport, høring af Udenrigsministeriet og indstilling
Hvis Udlændingestyrelsen vurderer, at det kan lægges til grund, at der foreligger en
afgrænset målperson, at der er sandsynlighed for hensigt til donation, og at målperso-
nen modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder, udarbejder Udlændingestyrelsen en undersøgelsesrapport.
Når Udlændingestyrelsen har en færdig undersøgelsesrapport, fremsendes denne til
Udenrigsministeriet med en anmodning om, at Udenrigsministeriet vurderer eventu-
elle udenrigspolitiske konsekvenser af optagelse af målpersonen på forbudslisten.
Når Udenrigsministeriets svar foreligger, udarbejder Udlændingestyrelsen en indstil-
ling til brug for afgørelse af, om målpersonen skal optages på forbudslisten. Undersø-
gelsesrapporten og Udenrigsministeriets vurdering af udenrigspolitiske konsekvenser
ved mulig optagelse på forbudslisten, vedlægges som bilag til indstillingen, som bliver
fremsendt til Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
3.6 Udlændinge- og integrationsministeren træffer afgørelse
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement forelægger Udlændingestyrel-
sens indstilling om optagelse af den fysiske eller juridiske person på forbudslisten for
udlændinge- og integrationsministeren.
I tilfælde, hvor Udenrigsministeriet har vurderet, at optagelse af den pågældende på
forbudslisten vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser, undlader udlæn-
dinge- og integrationsministeren at optage den pågældende på forbudslisten.
I sager, hvor Udenrigsministeriet ikke har vurderet, at optagelse på forbudslisten vil
kunne have sådanne væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser, optages den pågæl-
dende på listen, hvis udlændinge- og integrationsministeren vurderer, at betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt.
Såfremt udlændinge- og integrationsministeren træffer afgørelse om optagelse af den
pågældende på forbudslisten, indrykkes der meddelelse herom i Statstidende. For-
budslisten opdateres derudover på Udlændingestyrelsens hjemmeside. Hvor det er
muligt, sender Udlændingestyrelsen en fuld afgørelse med begrundelse til den pågæl-
dende.
4
Status
4.1 Forbudslisten
Der er aktuelt truffet afgørelse om optagelse af 1 fysisk og 5 juridiske personer på for-
budslisten. Der er endvidere truffet afgørelse om, at én juridisk person ikke optages på
forbudslisten. Dette skyldes, at Udenrigsministeriet i det konkrete tilfælde har vurde-
ret, at der var en risiko for utilsigtede udenrigspolitiske konsekvenser ved optagelse på
forbudslisten. Det var dertil Udenrigsministeriets vurdering, at et unilateralt tiltag ikke
ville have den tilsigtede politiske effekt, og at eventuelle tiltag derfor i stedet burde
Side
7/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
2804461_0008.png
indføres samlet i EU. Det kan endvidere oplyses, at Udlændingestyrelsen ikke har mod-
taget anmodninger om genoptagelse af sager om optagelse på forbudslisten efter den
særlige adgang hertil i donationslovens § 5, stk. 1.
Blandt de optagne fysiske eller juridiske personer er 3 hjemmehørende i Kuwait, én er
russisk, én er qatarsk og én er dansk.
Det forventes derudover, at der inden for de kommende måneder vil blive truffet af-
gørelse i forventeligt yderligere 4 sager.
4.2 Håndhævelse
Udlændinge- og Integrationsministeriet har hørt Justitsministeriet om antallet af sager
og domfældelser relateret til donationer modtaget i strid med donationslovens straf-
febestemmelser. Justitsministeriet har foretaget en høring af Rigspolitiet og Rigsadvo-
katen. Rigsadvokaten har til brug for deres udtalelse indhentet en udtalelse fra Stats-
advokaten i Viborg, Statsadvokaten i København samt Statsadvokaten for Særlig Kri-
minalitet.
Rigsadvokaten har ikke identificeret straffesager, hvor donationsloven har været an-
vendt. Rigsadvokaten har derfor ikke erfaringer eller overvejelser i forbindelse med
administrationen af loven. Rigsadvokaten har på baggrund af en søgning i relevante
databaser konstateret, at der per den 7. september 2023 hverken fandtes sager, hvor
der er rejst tiltale, eller sager, hvor der er sket domfældelse for overtrædelse af dona-
tionsloven.
1
Rigspolitiet oplyser, at der ikke er en separat gerningskode til donationsloven, og at
der således ikke kan laves et datatræk på eventuelle sager. Der kan heller ikke identi-
ficeres nogen straffesager ved at søge i resuméfelterne på tekststrengene donations-
loven og forbudsliste. Derfor kan Rigspolitiet ikke oplyse nærmere om antal anmeldel-
ser, herunder hvem der har indgivet anmeldelse, samt antal sigtelser, der vedrører sa-
ger om modtagelse af donationer i strid med forbuddet.
5
Udlændingestyrelsens erfaringer
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for evalueringen indhentet bidrag
fra Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme under Udlændingestyrel-
sen, som administrerer donationsloven i Udlændingestyrelsen. Bidraget indeholder
bl.a. erfaringer og overvejelser, som styrelsen har gjort sig i forbindelse med admini-
strationen af loven, herunder konstaterede barrierer.
1
Rigsadvokaten bemærker, at sager vedrørende overtrædelse af donationsloven ikke har en særskilt ger-
ningskode i POLSAS (Politiets Sagssystem). For så vidt angår antallet af tiltaler har Rigsadvokaten derfor
foretaget en søgning i POLSAS på relevante søgeord. Rigsadvokaten skal dog bemærke, at denne metode
er forbundet med usikkerhed. For så vidt angår antallet af afgørelser har Rigsadvokaten foretaget en søg-
ning i Kriminalregistret. Rigsadvokaten skal i den forbindelse bemærke, at data i Kriminalregistret er op-
dateret den 7. september 2023.
Side
8/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
5.1 Sagsoplysning på baggrund af åbne kilder
Udlændingestyrelsen oplyser, at de er af den opfattelse, at der består en uklarhed om,
hvilke kilder de kan anvende som grundlag for sagsoplysningen til udarbejdelsen af
indstillinger om optagelse af fysiske eller juridiske personer på forbudslisten.
Udlændingestyrelsen har endvidere bemærket, at fysiske og juridiske personer i højere
grad end tidligere benytter krypterede kanaler, lukkede hjemmesider, og lukkede You-
Tube-kanaler, til kommunikation, hvor fx religiøse samfund og/eller forkyndere spre-
der deres budskab til en gruppe af følgere.
Det er på den baggrund styrelsens opfattelse, at muligheden for løbende at undersøge,
om der er grundlag for at indstille en fysisk eller juridisk person til optagelse på for-
budslisten bl.a. vil forudsætte, at styrelsen kan tilgå krypterede kommunikationstjene-
ster og lukkede hjemmesider, hvor det forudsættes, at en administrator giver adgang
til siden, og/eller at der skal betales for adgangen. Det er vurderingen, at dette ikke i
alle tilfælde er muligt efter de gældende regler.
5.2 Udveksling af oplysninger med andre myndigheder
Udlændingestyrelsen oplyser, at de anser det som fordelagtigt med en klarere og bre-
dere adgang til at udveksle oplysninger med andre relevante myndigheder. Henvisnin-
gen i bemærkningerne til donationsloven, om adgang til oplysninger fra andre myndig-
heder har efter styrelsens opfattelse vist sig reelt ikke at tage tilstrækkelig hensyn til
forskellige sektorlovgivninger, fx hvidvaskloven og skattelovgivningen. På sådanne om-
råder kan Udlændingestyrelsen alene anmode om oplysninger efter forvaltningsloven.
Udlændingestyrelsen bemærker endvidere, at donationsloven ikke rummer en hjem-
mel, der forpligter andre myndigheder til at sende oplysninger om fx mulige donatio-
ner til Udlændingestyrelsen af egen drift. Det betyder, at relevante oplysninger vedrø-
rende fysiske og juridiske personer, som undersøges af Udlændingestyrelsen i regi af
donationsloven, ikke vil indgå i styrelsens vurdering i tilfælde, hvor styrelsen ikke har
iværksat en konkret anmodning om udlevering af oplysninger vedrørende den pågæl-
dende, som er baseret på en formodning om, at myndigheden ligger inde med rele-
vante oplysninger.
Endvidere bemærker styrelsen, at de i forbindelse med arbejdet med konkrete sager
kan blive bekendt med forhold, som kan have interesse for andre myndigheder, fx hvis
styrelsen i en sag får oplysninger om en forening, der potentielt kan få udbetalt tilskud
i strid med folkeoplysningslovens § 4 a. Det er endvidere efter styrelsens opfattelse
uklart, i hvilket omfang de lovligt kan videregive evt. oplysninger om bekymringer mv.
til fx infohussamarbejdet, hvor tovholdere fra politi og kommune arbejder med fore-
byggelse af kriminelle handlinger med ekstremistisk motiv.
Styrelsen har endelig oplyst, at de samarbejder med udenlandske myndigheder om
forebyggelse af uønsket udenlandsk påvirkning, herunder i form af donationer, og del-
tager i EU-fora. Styrelsen vurderer i den sammenhæng, at det vil kunne styrke bl.a. den
samlede indsats mod uønsket påvirkning af bestemte miljøer i EU, såfremt styrelsen
får mulighed for at udveksle ikke-anonymiserede oplysninger med disse udenlandske
Side
9/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
myndigheder og EU-fora, idet mange penge kanaliseres gennem organisationer i øv-
rige EU-lande, hvilket vurderes at have en bred interesse.
5.3 Forholdet til offentlighedsloven
Udlændingestyrelsen har bemærket, at der kan være potentielle udenrigspolitiske
konsekvenser ved at meddele aktindsigt i undersøgelsesrapporter, som udarbejdes til
brug for behandlingen af sager efter donationsloven, samt materiale, der ligger til
grund for disse rapporter. Udlændingestyrelsen vurderer, at hensynet til karakteren af
oplysningerne ikke i fornødent omfang er varetaget ved undtagelsesbestemmelsen i
offentlighedslovens § 32, stk. 2.
Udlændingestyrelsen har endvidere til støtte for forslaget oplyst, at styrelsen ønsker
at beskytte sine arbejdsmetoder med henblik på at undgå omgåelse af styrelsens kon-
trol.
6
Bidrag fra øvrige myndigheder
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug evalueringen indhentet bidrag fra
øvrige relevante myndigheder med henblik på at undersøge lovens brugbarhed og
eventuelle overvejelser i forhold til lovens anvendelse.
6.1
Erfaringer med administrationen af loven
National enhed for Særlig Kriminalitet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Skat-
testyrelsen har haft bemærkninger forbundet med administrationen af loven.
National enhed for Særlig Kriminalitet
oplyser, at Hvidvasksekretariatet samarbejder
med en lang række kompetente danske myndigheder, herunder Udlændingestyrelsen.
Samarbejdet består bl.a. i, at Hvidvasksekretariatet videreformidler relevante oplys-
ninger til Udlændingestyrelsen ved mistanke om hvidvask af penge, tilknyttede under-
liggende forbrydelser eller finansiering af terrorisme i medfør af hvidvasklovens § 29,
stk. 2, nr. 2. Hvidvasksekretariatet kan tillige - i medfør af cirkulære nr. 9752 af 26.
september 2023 - imødekomme anmodninger om udlevering af oplysninger affødt af
bekymringer vedrørende mulig hvidvask af penge, tilknyttede underliggende forbry-
delser eller finansiering af terrorisme fra Udlændingestyrelsen til brug for myndighe-
dernes opgavevaretagelse i overensstemmelse med gældende ret, herunder reglerne
i databeskyttelseslovgivningen. Hvidvasksekretariatet oplyser, at processen for fore-
spørgsler og spontane videregivelser fungerer efter hensigten.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)
bemærker, at de anser det for vigtigt, at
Udlændingestyrelsen og STUK har et tæt indbyrdes samarbejde, når det kommer til at
forhindre uretmæssige donationer, da overtrædelsessager sjældent begrænser sig til
kun at handle om overtrædelse af et enkelt regelsæt og dermed typisk også involverer
flere myndigheder. De senere år er dette samarbejde blevet styrket mellem STUK og
Udlændingestyrelsen med viden- og datadeling i form af afholdelse af erfaringsmøder
og udveksling af oplysninger, bl.a. med henblik på at understøtte muligheden for at
koordinere fælles indsatser på området.
Side
10/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
I 2022 har STUK efter anmodning fra Udlændingestyrelsen til brug for Udlændingesty-
relsens administration af donationsloven ad flere omgange udleveret en række oplys-
ninger vedrørende fri- og private grundskoler. Det har omhandlet oplysninger om sko-
ler, der har været udtaget i STUKs tilsyn med frihed- og folkestyrekravet, jf. friskolelo-
vens § 1, stk. 2, pkt. 2, samt skoler, hvor styrelsen har vurderet, at der er handlet i strid
med uafhængighedskravet, jf. friskolelovens § 5, stk. 2.
STUK oplyser tillige, at der ikke har været grundlag for videregivelse af oplysninger af
egen drift til brug for administration af donationsloven.
Skattestyrelsen
oplyser, at de endnu ikke har modtaget anmodninger fra Udlændinge-
styrelsen om videregivelse af oplysninger efter lovens § 3, hvorefter told- og skattefor-
valtningen efter anmodning fra Udlændingestyrelsen kan videregive oplysninger om,
hvorvidt almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser og institutio-
ner m.v., der er godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 12, eller § 12, stk. 3, har oplyst
til told- og skatteforvaltningen, at de fra samme udenlandske gavegiver har modtaget
en eller flere gaver, der sammenlagt overstiger 20.000 kr.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker hertil, at Udlændingestyrelsen har
oplyst, at styrelsen har modtaget en betydelig mængde oplysninger fra Skattestyrelsen
med henblik på oplysning af sager om indstilling til forbudslisten, som ikke er udvekslet
efter donationslovens § 3, men i stedet efter den almindelige adgang til at udveksle
oplysninger efter forvaltningsloven.
6.2 Udenrigspolitiske konsekvenser
Udenrigsministeriet bemærker, at konkrete restriktive foranstaltninger over for en el-
ler flere personer, enheder og/eller grupper i visse tilfælde kan kvalificeres som en
”sanktion”.
Danmark fører som udgangspunkt sin sanktionspolitik gennem EU og FN, fsva. først-
nævnte særligt af hensyn til at sikre en ensartet linje med øvrige myndigheder/lande
inden for EU. Bl.a. af denne årsag
og baseret på erfaringer i relation til Rusland- sank-
tionerne
bør der ske tæt samtænkning mellem forbudslisten og EU-sanktionerne her-
under hensyntagen til om en fysisk/juridisk person allerede
er på EU’s sanktionslister,
eller om der pågår drøftelser herom i EU-regi. Dette kan medvirke til at sikre, at de
relevante tiltag får størst mulig effekt, samt at øvrige processer ikke unødvendigt
iværksættes og/eller uhensigtsmæssigt påvirkes.
I forlængelse af dette opfordrer Udenrigsministeriet
af hensyn til sikring af de mest
hensigtsmæssige sagsgange
også til at Udlændinge- og Integrationsministeriet kon-
takter Udenrigsministeriet så tidligt som muligt, når der pågår overvejelser om at til-
føje fysiske eller juridiske personer til forbudslisten.
6.3 Øvrige bidrag
Stikprøvetilsyn med årsregnskaber for en andel af de anerkendte trossamfund og me-
nigheders årsregnskaber og donationsoplysninger
Side
11/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
Kirkeministeriet oplyser, at de ikke har bidrag til brug for evalueringen af loven. Kirke-
ministeriet oplyser imidlertid, at de anvender oplysningerne fra forbudslisten i forbin-
delse med deres stikprøvetilsyn med årsregnskaber, når de gennemgår donationsop-
lysningerne, og de vil således kunne melde tilbage til Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet, såfremt de bliver opmærksomme på, at et anerkendt trossamfund/en me-
nighed har modtaget en donation fra en juridisk person på forbudslisten. Stikprøvetil-
synet med årsregnskaber føres med en andel af de anerkendte trossamfund og menig-
heders årsregnskaber og donationsoplysninger. Det er forventningen, at Kirkeministe-
riet pr. 1. januar 2024 ibrugtager en ny løsning til indberetning af donationer i Tros-
samfundsregistret. Dette vil give mulighed for at lave tværgående søgninger for alle
trossamfund og menigheder i forhold til donationer og donatorer. Fra fysiske personer
vil donationer over 20.000 kr. være oplyst med beløbsstørrelse og med donator som
"anonym".
Behandling af ansøgninger om partistøtte på grundlag af deltagelse i folketingsvalg
Sundheds- og Indenrigsministeriet oplyser, at de ikke har haft erfaringer med loven, og
derfor ikke har bidrag til evalueringen. Sundheds- og Indenrigsministeriet kan imidler-
tid oplyse, at de fremover - ved behandling af ansøgninger om partistøtte på grundlag
af deltagelse i folketingsvalg - vil sammenholde listen af bidragsydere i partiernes regn-
skaber med forbudslisten. Navn og adresse på bidragsydere, der i et kalenderår sam-
menlagt har ydet bidrag over beløbsgrænsen til et parti, skal oplyses i regnskabet. Be-
løbsgrænsen reguleres årligt og er 22.800 kr. i 2023.
7
Departementets overvejelser
7.1 Erfaringsgrundlaget
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at der fortsat er et begrænset er-
faringsgrundlag forbundet med anvendelsen af loven. Dette under henvisning til, at
der pr. 15. december 2023 er truffet afgørelse om optagelse af 6 fysiske eller juridiske
personer på den offentlige forbudsliste. I forlængelse heraf kan det oplyses, at Udlæn-
dingestyrelsen ikke har modtaget anmodninger om genoptagelse af sager om opta-
gelse på forbudslisten efter lovens § 5, stk. 1, ligesom det ikke kan lægges til grund, at
der er gjort erfaringer med håndhævelsen af loven i form af straffesager om overtræ-
delse af donationslovens straffebestemmelser. Tilsvarende har en afgørelse om opta-
gelse på forbudslisten ikke været genstand for domstolsprøvelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at sagsbehandlingstiden
i departementet generelt har været lang, dels som følge af at der har været behov for
at afklare en række spørgsmål af juridisk karakter om lovens anvendelse, herunder af-
grænsning og eventuelle afhængigheder til relevant lovgivning inden for andre myn-
dighedsområder. Udlændingestyrelsens implementering af loven har endvidere været
sammenfaldende med en organisatorisk ændring i styrelsen, hvor Center for Doku-
mentation og indsats mod Ekstremisme blev etableret i oktober 2022.
Udlændinge- og Integrationsministeriet forventer, at sagsbehandlingstiden i departe-
mentet på baggrund af de gjorte erfaringer, vil være kortere fremadrettet.
Side
12/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
2804461_0013.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at det fremgår af
de almindelige bemærkninger til lovforslaget til donationsloven, at det på fremsættel-
sestidspunktet var forventningen, at kun et begrænset antal personer og organisatio-
ner mv. ville blive optaget på forbudslisten. Det fremgår endvidere, at det i praksis
forventes at kunne blive vanskeligt at håndhæve loven, men at loven giver et nyt red-
skab, der kan anvendes til at gøre det ulovligt at modtage donationer fra personer og
organisationer m.v., der er modstandere af vores åbne og demokratiske samfund. Der
er tillige henvist til, at lovgivningen kan bidrage til en øget offentlig debat og bevågen-
hed om uønskede donationer.
7.2
7.2.1
Konkrete opmærksomhedspunkter
Udveksling af oplysninger mellem Udlændingestyrelsen og relevante myn-
digheder
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer, at der potentielt kan være behov for
at tydeliggøre og eventuelt styrke de gældende muligheder, som Udlændingestyrelsen
har for at udveksle oplysninger med relevante myndigheder, som kan bidrage til at
oplyse sager om optagelse af fysiske eller juridiske personer på forbudslisten. Vurde-
ringen beror dels på Udlændingestyrelsens ønske herom, jf. afsnit 5.2 ovenfor, og dels
på en konkret afgørelse, hvorved to optagelser på forbudslisten blev annulleret med
henvisning til, at der var lagt oplysninger til grund for sagerne, som ikke efter donati-
onsloven måtte danne grundlag for de pågældende afgørelser.
2
Endelig har Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet noteret sig, at udvekslingshjemlen i donationslovens
§ 3, om told- og skatteforvaltningens mulighed for at videregive visse oplysninger, ef-
ter det oplyste ikke har været anvendt.
7.2.2 Administrativ rekurs ved afslag på genoptagelse
Udgangspunktet om adgang til administrativ rekurs er fraveget for så vidt angår afgø-
relser om optagelse af en fysisk eller juridisk person på forbudslisten, idet ministerens
afgørelse er endelig og ikke kan påklages.
Donationslovens § 5, stk. 1, indebærer en udvidet adgang for en fysisk eller juridisk
person, som er optaget på forbudslisten, til at få sagen genoptaget.
Det følger af samme bestemmelses stk. 2, at Udlændingestyrelsen fastholder afgørel-
sen om optagelse af personen i tilfælde, hvor der er ikke er fremkommet nye oplysnin-
ger af betydning for sagen. Udlændingestyrelsens beslutning om at fastholde afgørel-
sen
og derved afvise at genoptage sagen
har karakter af en afgørelse i forvaltnings-
lovens forstand, og det må derfor på baggrund af den almindelige adgang til admini-
strativ rekurs lægges til grund, at en afgørelse herom kan påklages til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil på den baggrund overveje, om denne ad-
gang til rekurs til ministeriet er hensigtsmæssig under hensyn til, at ministeriet allerede
vil have truffet afgørelse i hovedsagen pba. Udlændingestyrelsens indstilling.
2
Jf. orientering af Udlændinge- og Integrationsudvalget herom, UUI Alm. del, 2022-23 (2. samling), bilag
85.
Side
13/14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering om evaluering af lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donationsloven), fra udlænge- og integrationsministeren
7.2.3 Identitet
Udlændinge- og Integrationsministeriet har konstateret, at en juridisk person efter op-
tagelse på forbudslisten blandt andet ændrede sit navn. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet vil på den baggrund overveje, om der er behov for en særlig regulering af
sådanne situationer, som formodes både at kunne opstå med omgåelsesformål og som
udslag af almindelige omlægninger, sammenlægning af foreninger mv.
8
Afrunding
Det er samlet set Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at lov om forbud
mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer overordnet fun-
gerer som forudsat i loven.
Da der er tale om en ny opgave og sagstype i Udlændinge- og Integrationsministeriet,
har der i forbindelse med implementeringen og administrationen af loven i den første
tid været tvivlsspørgsmål om en række forhold, der i processen har skullet afklares.
Det er endvidere vurderingen, at det vidensgrundlag, som Udlændingestyrelsens ar-
bejde med loven og øgede bevågenhed om uønskede donationer har skabt, er brugbar
i det øvrige arbejde med at modarbejde ekstremisme, herunder til brug for bl.a. info-
hussamarbejdet, rådgivningsforløb i kommunerne og arbejdet med den nationale
sanktionsliste, der indeholder en fortegnelse over udenlandske religiøse forkyndere,
som er udelukket fra at indrejse af hensyn til den offentlige orden i Danmark.
Dertil kommer, at Udlændingestyrelsens samarbejde med udenlandske myndigheder,
herunder andre EU-medlemsstater, om forebyggelse af uønsket udenlandsk påvirk-
ning, vurderes at have styrket Danmarks position i samarbejdet om den samlede ind-
sats mod uønsket påvirkning af bestemte miljøer i EU.
Evalueringen sendes til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement, 15. december 2023.
Side
14/14