Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 38
Offentligt
2799822_0001.png
Notat
UDKAST
UDKAST TIL
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
(Tilskud til forsørgelse af børn, der forsørges af andre end forældremyndighedsin-
dehavere, sidestilling af gifte praktisk set enlige forsørgere med reelt enlige i for-
hold til forsørgelsesydelse m.v. og tilpasning af regler om tidspunktet for kommu-
nernes overtagelse af ansvaret)
I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, som ændret ved § 1 i lov nr. 546 af 3. maj 2022, § 4 i lov nr.
831 af 14. juni 2022 og § 51 i lov nr.753 af 13. juni 2023, foretages følgende æn-
dringer:
§1
8. december 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Beskæftigelse og Dansk
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marian Lyng Møller
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 13
[email protected]
2023 - 11069
2385960
1.
I
§ 30, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»4
hverdage « til: »15 hverdage «, og efter »§ 10,
stk. 1« indsættes: », jf. dog stk. 7«.
2.
I
§ 30
indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Uanset bestemmelsen i stk. 2, 1. pkt., kan udlændinge- og integrations-
ministeren, når dette som følge af en større tilstrømning til landet er nødven-
digt for at sikre, at indkvarteringssystemet ikke bliver unødigt belastet, fast-
sætte regler om, at ansvaret efter integrationslovens § 4, stk. 1, for personer,
der meddeles opholdstilladelse efter denne lov, for en bestemt periode påhvi-
ler kommunalbestyrelsen senest 4 hverdage efter tidspunktet for Udlændinge-
styrelsens visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1. Regler udstedt i medfør
af 1. pkt. skal ophæves, når der ikke længere er grundlag for fravigelsen af de
15 hverdage i stk. 2, 1. pkt.«
3.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Side
1/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Tilskud til forsørgelse af børn uden forældremyndighedsindehavere
her i landet og udmåling af hjælp til gifte forsørgere, som anses for
praktisk set enlige
§ 30 b.
Kommunalbestyrelsen kan yde udlændinge, som er omfattet af denne lov,
et økonomisk tilskud til udgifterne forbundet med at forsørge et mindreårigt barn,
som er omfattet af denne lov, når
1) den eller de, der har forældremyndigheden, opholder sig i Ukraine, og
2) den eller de, der har forældremyndigheden, ikke er i stand til at forsørge
barnet, og
3) den pågældende udlænding og barnet er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR) på samme adresse.
Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør et månedligt beløb på 1.548 kr. (2024-niveau)
pr. barn. Tilskuddet er skattefrit.
Stk. 3.
Tilskuddet indgår ikke i udmålingen af forsørgelsesydelser eller andre ind-
komstafhængige offentlige ydelser for udlændingen, dennes ægtefælle eller sam-
lever eller andre husstandsmedlemmer.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal løbende følge op på, om betingelserne for at give
tilskud efter stk. 1 fortsat er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal foretage opfølgning
efter 1. pkt. senest 3 måneder efter første udbetaling efter stk. 1. Herefter skal op-
følgning ske hver 3. måned.
Stk. 5.
Det beløb, der er anført i stk. 2, er fastsat i 2024-niveau og reguleres fra og
med 2025 en gang årligt den 1. januar svarende til reguleringen af normalbidraget,
jf. § 14 i lov om børns forsørgelse.
§ 30 c.
Kommunalbestyrelsen skal beregne hjælpen efter § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om
aktiv socialpolitik til en gift udlænding med opholdstilladelse efter denne lov, når
1) udlændingen forsørger eget barn under 18 år i hjemmet, og
2) ægtefællen opholder sig i Ukraine, og
3) ægtefællen hverken helt eller delvist er i stand til at forsørge den herbo-
ende udlænding og deres eventuelle fællesbørn.
Stk. 2. Personer omfattet af stk. 1 har ret til børnetilskud som enlige forsørgere, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 1, § 3 og § 5, stk. 1, nr. 1, 3. pkt., i lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag under samme betingelser som enlige forsørgere med op-
holdstilladelse efter denne lov. Udbetaling Danmark træffer afgørelse efter 1. pkt.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal løbende følge op på, om betingelserne for at give
tilskud efter stk. 1 fortsat er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal foretage opfølgning
efter 1. pkt. senest 3 måneder efter første henvendelse efter stk. 1. Herefter skal
opfølgning ske hver 3. måned.
Side
2/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
§ 30 d.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 30 b kan indbringes for Ankesty-
relsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 30 c, stk. 1, kan indbringes for An-
kestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter § 59 a i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område.
Stk. 3.
Udbetaling Danmarks afgørelser efter § 30 c, stk. 2, kan indbringes for Anke-
styrelsens Beskæftigelsesudvalg efter § 64 a i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område.«
§2
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 240 af 12. februar 2021,
som ændret ved § 11 i lov nr. 452 af 20. april 2022, § 20 i lov nr. 1267 af 30. sep-
tember 2022, § 13 lov nr. 455 af 20. maj 2023 og § 10 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1,
indsættes som
nr. 18:
»18) Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukra-
ine.«
§3
Loven træder i kraft den 31. marts 2024.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1 og 2, kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Side
3/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til forsørgelse af fordrevne børn fra Ukraine uden forsørgere i Danmark
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
2.2. Hjælp til fordrevne personer fra Ukraine, der er gift, men praktisk set enlige
forsørgere
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
2.3. Ændring af fristen for kommunernes overtagelse af ansvaret for fordrevne fra
Ukraine
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Side
4/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
1. Indledning
Folketinget vedtog den 16. marts 2022 lov om midlertidig opholdstilladelse til per-
soner, der er fordrevet fra Ukraine (herefter særloven).
Formålet med lovforslaget var
i lighed med resten af EU
at tilvejebringe et
særligt og midlertidigt opholdsgrundlag for personer, der er fordrevet fra Ukraine
som følge af de russiske væbnede styrkers invasion. Loven skulle sikre, at der som
følge af den helt ekstraordinære situation ville være mulighed for effektivt at yde
en særlig indsats over for de fordrevne, uanset om de pågældende i øvrigt op-
fyldte de almindelige betingelser for ophold efter udlændingelovens regler. Det
skulle hermed i øvrigt sikres, at det danske asylsystem ikke kom under så stort et
pres, at systemet ikke kunne følge med.
Som udgangspunkt var der efter særloven alene mulighed for at meddele opholds-
tilladelse med gyldighed frem til 17. marts 2024. Ligesom resten af EU besluttede
regeringen dog i september 2023 at forlænge opholdsgrundlaget for fordrevne per-
soner fra Ukraine, hvorefter det er muligt at få forlænget sin opholdstilladelse eller
blive meddelt opholdstilladelse efter særloven frem til 17. marts 2025.
De danske myndigheder har gjort en ekstraordinær indsats i forhold til modtagel-
sen af det store antal fordrevne fra Ukraine, der er ankommet til Danmark. De helt
særlige omstændigheder har imidlertid medført en række udfordringer for modta-
gelsen af fordrevne, som bl.a. Kommunernes Landsforening og flere kommuner har
gjort opmærksom på.
Det handler dels om nogle økonomiske udfordringer for mindreårige fordrevne
børn fra Ukraine, der har ophold i Danmark uden deres forældre eller andre foræl-
dremyndighedsindehavere.
Videre handler det om økonomiske udfordringer for fordrevne fra Ukraine, der
modtager hjælp i kontanthjælpssystemet (selvforsørgelses- og hjemrejseydelser),
som er gifte, men praktisk set kan anses for enlige, fordi deres ægtefælle f.eks. er
forhindret i at udrejse fra Ukraine og derfor ikke kan forsørge den herboende æg-
tefælle og deres eventuelle børn.
Derudover er der nogle kommunale udfordringer som følge af, at en kommune skal
overtage integrationsansvaret for fordrevne fra Ukraine senest fire hverdage efter,
at de er meddelt opholdstilladelse og visiteret til en kommune.
Regeringen ønsker at afhjælpe disse konkrete udfordringer.
Formålet med lovforslaget er derfor at afhjælpe de økonomiske udfordringer, der
kan være for disse konkrete grupper af fordrevne fra Ukraine, samt understøtte at
kommunerne bedre kan planlægge modtagelsen af de fordrevne og finde midlerti-
dig indkvartering til dem.
Side
5/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Med lovforslaget foreslås det således, at kommunerne kan yde tilskud til dækning
af forsørgelsen af fordrevne mindreårige børn fra Ukraine, som er kommet til Dan-
mark uden deres forældre, og som bor hos en ledsagende voksen, som reelt forsør-
ger barnet, selvom vedkommende ikke har den retlige forsørgelsespligt over for
barnet.
Det foreslås endvidere, at gifte forsørgere, der er fordrevet fra Ukraine, som prak-
tisk set må anses som enlige, da ægtefællen opholder sig i Ukraine og ikke er i stand
til at forsørge sin herboende ægtefælle og deres fælles børn, ved beregningen af
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik sidestilles med enlige forsørgere.
Endelig foreslås det, at fristen for kommunernes overtagelse af ansvaret for de for-
drevne fra Ukraine ændres til senest 15 hverdage efter Udlændingestyrelsens afgø-
relse om visitering til en kommune. I dag er fristen fire hverdage. Det foreslås sam-
tidig, at udlændinge- og integrationsministeren vil kunne fastsætte regler om, at
overtagelsen af ansvaret for en bestemt periode fortsat vil påhvile kommunerne
senest efter fire hverdage, hvis det som følge af en større tilstrømning til landet er
nødvendigt for at sikre indkvarteringssystemet.
De foreslåede bestemmelser vil alene gælde for personer med opholdstilladelse ef-
ter særloven og alene så længe, at opholdsgrundlaget efter særloven er gyldigt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til forsørgelse af fordrevne børn fra Ukraine uden forsørgere i Dan-
mark
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 13 i lov om børns forsørgelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 773 af 7.
august 2019, at forældrene hver for sig er forpligtet til at forsørge barnet.
Et antal fordrevne børn fra Ukraine er ankommet til Danmark ledsaget af et voksent
familiemedlem eller af anden voksen. De er således ikke ledsaget af deres forældre,
som efter dansk ret har forsørgelsespligten over for børnene her i landet.
Ansvaret for barnets forsørgelse påhviler forældrene, selvom de ikke bor i Dan-
mark. Forældrene kan dog have svært ved at løfte deres forsørgelsespligt over for
barnet på grund af den væbnede konflikt i Ukraine.
En person, der opholder sig lovligt i Danmark, og som ikke er i stand til at skaffe det
nødvendige til sig selv og sin familie, kan, når visse betingelser er opfyldt, få økono-
misk hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
1031 af 22. juni 2023, som ændret senest ved § 14 i lov nr. 754 af 13. juni 2023.
Efter lov om aktiv socialpolitik ydes der forhøjede forsørgelsesydelser til en person,
som efter de familieretlige regler har forsørgelsespligten over for et barn under 18
Side
6/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
år. Da den ledsagende voksne ikke har forsørgelsespligten over for barnet, er der
ikke hjemmel til at udbetale økonomisk hjælp til den pågældende til barnets for-
sørgelse, selv om den pågældende bor sammen med barnet og agerer forsørger
over for barnet.
Der kan efter praksis ydes hjælp i kontanthjælpssystemet med satsen for en ung
udeboende på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse til mindreårige uledsagede
asylansøgere mellem 15-17 år med opholdstilladelse i Danmark, når kommunen
vurderer, at den pågældende er tilstrækkelig moden til selv at kunne forvalte pen-
gene, og som derfor kan anses som selvstændigt rettighedssubjekt i kontanthjælps-
systemet. Børn med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til fordrevne
fra Ukraine (særloven) er ligeledes omfattet af denne praksis i det omfang, de er
indrejst i Danmark uden ledsager, og i øvrigt opfylder forudsætningerne herfor.
Kommunerne har efter de gældende regler således ingen mulighed for løbende at
yde hjælp til forsørgelsen af et barn under 18 år, hvis det bor hos en voksen med
opholdstilladelse efter særloven, som har påtaget sig ansvaret for barnet, men som
ikke har den retlige pligt til at forsørge barnet.
2.1.2.
Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Kommunerne har ikke i dag hjemmel til at yde hjælp til den løbende forsørgelse af
et barn med opholdstilladelse efter særloven, hvis pågældende bor hos et familie-
medlem, som ikke har forsørgelsespligten over for barnet, eller en anden voksen
med opholdstilladelse efter særloven, som f.eks. har ledsaget barnet til Danmark.
Familiemedlemmet kan være en bedsteforælder, som barnet bor hos. En anden
voksen kan være en nabo fra hjemlandet. Familiemedlemmer eller øvrige voksne,
som har påtaget sig ansvaret for barnet, er ikke forpligtede til at forsørge barnet og
vil typisk heller ikke have midler til barnets forsørgelse, såfremt barnets forældre
ikke har mulighed for at bidrage til barnets forsørgelse.
Den væbnede konflikt i Ukraine har i særligt omfang medført tilfælde, hvor børn er
blevet adskilt fra deres forældre, og forældrene opholder sig Ukraine, f.eks. som
følge af krigstjeneste.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at der på baggrund af de særlige
omstændigheder for de pågældendes ophold i Danmark bør være mulighed for, at
en voksen udlænding med opholdstilladelse efter særloven, som bor sammen med
og agerer forsørger for et barn med opholdstilladelse efter særloven, kan modtage
økonomisk tilskud til barnets forsørgelse.
Det foreslås derfor, at der indsættes en bestemmelse i særloven, der giver kommu-
nalbestyrelsen mulighed for at træffe afgørelse om at yde et sådant økonomisk til-
skud på 1.548 kr. (2024-niveau) om måneden til udlændinge med opholdstilladelse
efter særloven, der bor sammen med et mindreårigt barn med opholdstilladelse
efter særloven, og som er uden forsørgere her i landet. Tilskuddet ydes til udgifter
Side
7/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
forbundet med forsørgelse af barnet. Det foreslås, at beløbet er skattefrit. Endvi-
dere foreslås, at beløbet satsreguleres en gang årligt den 1. januar svarende til re-
guleringen af normalbidraget, jf. § 14 i lov om børns forsørgelse.
Det foreslås, at tilskuddet vil være betinget af, at modtageren bor på samme bopæl
som barnet. Det vil endvidere være en betingelse for at modtage det foreslåede
tilskud, at barnet er under 18 år, at modtageren er over 18 år, og at både modtage-
ren og barnet har opholdstilladelse efter særloven.
Endelig foreslås det, at afgørelser om udbetaling af tilskuddet kan påklages til An-
kestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration af
det sociale område. Der henvises herved til, at Ankestyrelsen allerede i dag er kla-
geinstans i forhold til klager over kommunalbestyrelsernes afgørelser om hjælp i
særlige tilfælde efter integrationslovens §§ 35-39, jf. integrationslovens § 53, stk.
2, 3. pkt.
2.2. Hjælp til fordrevne personer fra Ukraine, der er gift, men praktisk set enlige
forsørgere
2.2.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 2 i lov om aktiv socialpolitik, at enhver mand og kvinde i forhold
til det offentlige har ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn un-
der 18 år. Dette er en følge af ægtefællers privatretlige gensidige forsørgelsespligt
efter § 4 i lov om ægtefællers økonomiske forhold. Ansvaret for at forsørge en
ægtefælle ophører først ved separation eller skilsmisse.
Et ægtepar skal forsørge hinanden, uanset om ægtefællen opholder sig her i landet
eller i udlandet, idet udlandsophold ikke i sig selv friholder en ægtefælle fra at skulle
opfylde sin forsørgelsespligt. Et antal gifte personer, som har opholdstilladelse efter
særloven, modtager dog ikke penge fra deres ægtefæller, fordi ægtefællen ophol-
der sig i Ukraine og hverken helt eller delvist er i stand til at bidrage til forsørgelsen
af sin ægtefælle. Hvis disse personer modtager selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse og er forsørgere, modtager de satsen for gifte/samlevende forsørgere på
8.886 kr. (2023-niveau) før skat, jf. § 22, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Denne sats er lavere end satsen for enlige forsørgere, som udgør 12.699 kr. før skat
(2023-niveau), jf. § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Endvidere er disse gifte omfattet af loftsstørrelserne for gifte/samlevende i kon-
tanthjælpsloftet. Det skyldes, at ægtefæller efter lov om aktiv socialpolitik, som an-
ført ovenfor har pligt til at forsørge hinanden, uanset om ægtefællen opholder sig i
Danmark eller i udlandet, og uagtet at deres ægtefælle f.eks. er forhindret i at ud-
rejse af Ukraine på grund af krigstjeneste.
Personerne kan som gifte heller ikke modtage børnetilskud, som er forbeholdt en-
lige forsørgere, men vil ofte have et udgiftsniveau svarende til udgiftsniveauet for
enlige forsørgere.
Side
8/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Retten til børnetilskud er efter § 5 i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 63 af 21. januar 2019, som ændret ved §
3 i lov nr. 546 af 3. maj 2022 og § 11 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 (herefter børne-
tilskudsloven), bl.a. betinget af, at barnet eller en af forældrene, der har forældre-
myndigheden over barnet, har dansk indfødsret eller med hensyn til ordinært og
ekstra børnetilskud efter lovens §§ 2 og 3 har haft fast bopæl her i landet i det se-
neste år og med hensyn til særligt børnetilskud efter lovens § 4 har haft fast bopæl
her i landet i de seneste 3 år. Betingelsen om dansk indfødsret gælder dog ikke for
udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter bl.a. lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lov nr. 546 af 3. maj
2022 om ændring af særloven.
Det er efter § 5 i børnetilskudsloven yderligere bl.a. en betingelse, at barnet faktisk
opholder sig her i landet, og at den, der skal have børnetilskuddet udbetalt, har fast
bopæl her i landet.
Efter § 5 a i børnetilskudsloven er det også en betingelse for ret til ydelser efter
loven, at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligt over for barnet, har
haft bopæl eller beskæftigelse i mindst 6 år her i riget inden for de seneste 10 år
forud for den periode, udbetalingen vedrører. Hvis bopæls- eller beskæftigelseskra-
vet ikke er opfyldt, udbetales en forholdsmæssig andel af ydelsen, hvis betingel-
serne herfor i øvrigt er opfyldt.
Optjeningsprincippets bopæls- og beskæftigelseskrav indebærer, at der tidligst kan
udbetales ydelser efter loven efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse her i riget
inden for de seneste 10 år. Efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse her i riget
inden for de seneste 10 år kan der udbetales 8,3 pct. af ydelsen stigende til 100 pct.
efter 72 måneder (6 år).
Optjeningsprincippet efter lovens § 5 a gælder for alle ydelser efter loven, dvs. også
børnetilskud. Optjeningsprincippet gælder dog ikke for borgere fra EU, EØS eller
Schweiz, i det omfang disse efter EU-retten er berettiget til ydelsen.
2.2.2.
Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Med vedtagelsen af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine (særloven) ønskede man at tilvejebringe et særligt og midlertidigt
opholdsgrundlag for personer, der er fordrevet fra Ukraine som følge af de russiske
væbnede styrkers invasion og således sikre, at der som følge af den helt ekstraor-
dinære situation ville være mulighed for effektivt at yde en særlig indsats over for
de fordrevne, uanset om de pågældende i øvrigt opfyldte de almindelige betingel-
ser for ophold efter udlændingelovens regler. De særlige omstændigheder har
imidlertid medført økonomiske udfordringer for fordrevne fra Ukraine, der modta-
ger hjælp i kontanthjælpssystemet (selvforsørgelses- og hjemrejseydelser), som er
Side
9/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
gifte, men praktisk set kan anses for enlige, fordi deres ægtefælle er i Ukraine og
ikke kan forsørge den herboende ægtefælle og deres eventuelle børn.
Den væbnede konflikt i Ukraine har medført tilfælde, hvor ægtepar er blevet ad-
skilt, og hvor den ene ægtefælle og parrets børn er meddelt opholdstilladelse efter
særloven, mens den anden ægtefælle har været nødsaget til at blive i Ukraine uden
mulighed for at forsørge sin familie. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor den tilbage-
blevne ægtefælle er i krigstjeneste, og hvor de konkrete omstændigheder medfø-
rer, at den tilbageblevne ægtefælle ikke er i stand til at bidrage til forsørgelsen.
Kommunerne har i dag ikke hjemmel til at beregne hjælpen til gifte forsørgere med
ophold efter særloven som hjælpen til enlige, selv om den enkelte praktisk set er
enlig i Danmark. Det betyder, at en gruppe af fordrevne gifte forsørgere (typisk
kvinder) fra Ukraine, hvor ægtefællen fortsat er i Ukraine, modtager en lavere sats
i kontanthjælpssystemet, end hvis de havde været reelt enlige.
Med henblik på at sikre de bedst mulige rammer for modtagelsen af fordrevne fra
Ukraine, og at de pågældende kan fortsætte deres liv her i landet, foreslås det, at
gifte udlændinge, der har opholdstilladelse efter særloven, og som er berettigede
til hjælp efter kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik som forsørgere, vil få udmålt hjæl-
pen som til enlige forsørgere, såfremt de pågældendes ægtefæller opholder sig i
Ukraine og hverken helt eller delvist er i stand til at forsørge de herboende ægte-
fæller og deres eventuelle fællesbørn. Det vil efter den foreslåede ordning være en
betingelse for at få udmålt hjælpen som til enlige forsørgere, at de pågældende i
tilstrækkeligt omfang vil kunne dokumentere, at de opfylder betingelserne i den
foreslåede § 30 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Dokumentationen vil kunne ba-
sere sig på ansøgerens afgivelse af oplysninger om ægtefællens ophold og mang-
lende mulighed for at bidrage helt eller delvist til forsørgelsen.
Det foreslås endvidere, at de pågældende personer vil få ret til børnetilskud som
enlige forsørgere under samme betingelser som reelt enlige forsørgere, der er for-
drevne fra Ukraine. Det bemærkes i den forbindelse, at udbetalingen af børnetil-
skud til enlige forsørgere er omfattet af et optjeningsprincip.
De gifte fordrevne, som reelt er alene om forsørgelsen i Danmark, og som modtager
hjælp i kontanthjælpssystemet, vil således blive sidestillet med reelt enlige forsør-
gere, og dermed vil disse gifte personer samlet set modtage mere økonomisk støtte
end i dag.
Det vil være en betingelse for retten til børnetilskud som enlig forsørger, at den
herboende ægtefælle opfylder de samme betingelser som i forslaget til § 30 c, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Endelig foreslås, at kommunernes afgørelser om udbetaling af hjælp til fordrevne
gifte ukrainske forsørgere, der praktisk set er enlige, kan påklages til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg efter § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det
Side
10/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
sociale område, og at Udbetaling Danmarks afgørelser om børnetilskud kan påkla-
ges til Ankestyrelsen efter § 64 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
2.3. Ændring af fristen for kommunernes overtagelse af ansvaret for fordrevne
fra Ukraine
2.3.1.
Gældende ret
Efter § 4, stk. 1, i integrationsloven har kommunalbestyrelsen ansvaret for boligpla-
cering af flygtninge, der er visiteret til den pågældende kommune.
Efter § 30, stk. 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine, påhviler ansvaret efter integrationslovens § 4, stk. 1, for personer, der
meddeles opholdstilladelse efter denne lov, kommunalbestyrelsen senest 4 hver-
dage efter tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf. integra-
tionslovens § 10, stk. 1. Falder tidspunktet for ansvarets overgang i en weekend
eller på en helligdag, overgår ansvaret for den pågældende til kommunalbestyrel-
sen den førstkommende hverdag herefter.
Bestemmelsen bygger på "Aftale om modtagelse af fordrevne ukrainere” af 11.
marts 2022 mellem den daværende regering og Kommunernes Landsforening (KL).
Det fremgår bl.a.
af aftalen, at ”Regeringen og KL er enige om, at kommunerne i
videst muligt omfang vil tilstræbe at overtage ansvaret for personer, der får ophold
efter særloven, hurtigst muligt og senest fire hverdage efter, at de har fået en op-
holdstilladelse og visiteres
til kommunerne.”
2.3.2.
Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Med lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(særloven), er der tilvejebragt et særligt og midlertidigt opholdsgrundlag til perso-
ner, der grundet den væbnede konflikt med Rusland er fordrevet fra Ukraine, så de
pågældende under deres ophold i Danmark sikres de bedst mulige forudsætninger
for hurtigt og effektivt at kunne fortsætte deres liv og være en del af det danske
samfund.
Der blev i særloven fastsat særlige regler for, hvornår kommunalbestyrelsen skulle
overtage ansvaret for de personer, der meddeles opholdstilladelse efter særloven.
Dette for at sikre, at både børn og voksne, der bliver meddelt opholdstilladelse efter
særloven, ikke opholder sig i indkvarteringssystemet unødigt længe efter, at de er
meddelt en opholdstilladelse. Reglerne bygger på regeringens og KLs aftale om
modtagelse af fordrevne
ukrainere af 11. marts 2022, hvoraf det fremgår, at ”Re-
geringen og KL er enige om, at kommunerne i videst muligt omfang vil tilstræbe at
overtage ansvaret for personer, der får ophold efter særloven, hurtigst muligt og
senest fire hverdage efter, at de har fået en opholdstilladelse og visiteres til kom-
munerne.”
Side
11/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
KL har imidlertid anført, at fristen på de fire hverdage giver væsentlige udfordringer
i kommunerne, da det ikke giver tid nok til planlægning af modtagelse og boligpla-
cering. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke aktuelt opleves samme store
tilstrømning som i foråret 2022.
På den baggrund foreslås det at ændre bestemmelsen således, at kommunerne skal
overtage ansvaret for de fordrevne fra Ukraine efter senest 15 hverdage. Dog såle-
des, at hvis det som følge af en større tilstrømning til landet er nødvendigt for at
sikre, at indkvarteringssystemet ikke bliver unødigt belastet, bemyndiges udlæn-
dinge- og integrationsministeren til at fastsætte regler om, at kommunerne for en
bestemt periode igen overtager ansvaret senest efter fire hverdage, jf. nedenfor.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vurderer i den forbindelse, at fristen for
kommunernes overtagelse af integrationsansvaret ikke bør være kortere end 15
dage, såfremt ændringen skal imødekomme udfordringerne i kommunerne. På den
anden side bør fristen for overtagelse heller ikke være længere end de 15 hverdage,
bl.a. henset til, at der med særloven er tilsigtet en særlig hurtig sagsbehandlings-
proces, og at det er regeringens sigte, at de fordrevne hurtigst muligt skal kunne
fortsætte deres liv og blive en del af det danske samfund. Det bemærkes i den for-
bindelse, at det af samme grund ikke vurderes hensigtsmæssigt med en længere
overtagelsesfrist.
Den foreslåede ændring vil indebære, at ansvaret for den pågældende person, der
er fordrevet fra Ukraine, overgår til den pågældende kommune senest 15 hverdage
efter, at Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om opholdstilladelse og visite-
ring. Det betyder, at hvis Udlændingestyrelsen
i almindelige uger uden helligdage
træffer afgørelse om visitering på en mandag, så vil den pågældende person
overgå til den kommune, som den pågældende er visiteret til senest om mandagen
tre uger senere.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at visiteringskommu-
nerne med den foreslåede ændring vil have bedre mulighed for at tilrettelægge
modtagelsen af de fordrevne.
På nuværende tidspunkt har flere millioner mennesker forladt Ukraine. Uanset at
der på nuværende tidspunkt ikke er en situation, hvor der er et særligt behov for
en overtagelsesperiode på fire hverdage, og at situationen muligvis ikke kommer til
at opstå, er den aktuelle situation uforudsigelig. En stigning i tilstrømningen i enten
kortere eller længere perioder kan indebære en stor belastning for indkvarterings-
systemet. Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurde-
ring, at reglerne om tidspunktet for kommunernes overtagelse af ansvaret for de
fordrevne ved behov skal kunne justeres således, at kommunerne vil kunne forplig-
tes til igen at overtage ansvaret senest efter fire hverdage.
Det foreslås derfor samtidig, at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges
til at kunne fastsætte regler om, at integrationsansvaret efter integrationslovens §
4, stk. 1, for personer, der meddeles opholdstilladelse efter særloven, på ny for en
Side
12/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
bestemt periode påhviler kommunen senest fire hverdage efter tidspunktet for Ud-
lændingestyrelsens visitering efter integrationslovens § 10, stk. 1. Det vil være en
betingelse, at udlændinge- og integrationsministeren vurderer, at der som følge af
en større tilstrømning til landet af fordrevne fra Ukraine og andre udlændinge er
behov for, at kommunerne overtager ansvaret senest fire hverdage efter tidspunk-
tet for Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering for at sikre, at indkvarterings-
systemet ikke bliver unødigt belastet.
Den foreslåede ændring vil indebære, at udlændinge- og integrationsministeren
ved bekendtgørelse vil kunne fastsætte regler om, at kommunerne skal overtage
integrationsansvaret for fordrevne fra Ukraine senest fire hverdage efter, at de er
meddelt opholdstilladelse og visiteret til en kommune. Det forudsættes i den for-
bindelse, at der bl.a. vil blive fastsat regler om, hvor længe overtagelsestidspunktet
skal være fire hverdage.
Med betingelsen om, at overtagelsestidspunktet på fire hverdage alene kan fast-
sættes for en bestemt periode, forudsættes det således, at bekendtgørelse udstedt
i medfør af bestemmelsen skal indeholde en solnedgangsklausul eller en anden
form for begrænsning, så det sikres, at overtagelsestidspunktet på fire hverdage
ikke opretholdes i længere tid end nødvendigt. Dette vil ikke være til hinder for, at
udlændinge- og integrationsministeren på baggrund af en ny vurdering kan beslutte
at forlænge en bekendtgørelse udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse,
så længe også en forlængelse af overtagelsestidspunktet på fire hverdage er af-
grænset til en nærmere bestemt periode og begrundet i en større tilstrømning til
landet.
Med betingelsen om, at overtagelsestidspunktet på fire hverdage alene kan forlæn-
ges, når det som følge af en større tilstrømning til landet er nødvendigt for at sikre,
at indkvarteringssystemet ikke bliver unødigt belastet, afgrænses anvendelsesom-
rådet til de situationer, hvor tilstrømningen af fordrevne udlændinge fra Ukraine og
andre udlændinge medfører eller risikerer at medføre en sådan belastning for ind-
kvarteringssystemet, at der er behov for, at kommunerne overtager ansvaret for
modtagelsen af de fordrevne efter fire hverdage og ikke efter 15 hverdage.
Det bemærkes, at reglerne om, at tidspunktet for ansvarets overgang ikke kan falde
i en weekend eller på en helligdag, fortsat vil være gældende.
Endvidere bemærkes, at når kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den
enkelte, der er meddelt opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse
til fordrevne fra Ukraine, vil det fortsat være integrationslovens regler om, hvilke
opgaver kommunalbestyrelsen har over for flygtninge, der finder anvendelse for de
pågældende personer, idet de pågældende er omfattet af integrationslovens regler
som flygtninge, jf. integrationslovens § 2, stk. 2, nr. 6.
Side
13/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Udestår]
Lovforslaget forventes på det foreliggende grundlag at medføre merudgifter for det
offentlige, jf. nedenstående tabel 1.
[tabel udestår]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den … til den …
været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Asylret, Ankestyrelsen, ATP, Bedsteforældre
for Asyl, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Børnerådet, Børns Vilkår, Danes
Worldwide, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer, Dansk Flygtninge-
hjælp, DFUNK
Dansk Flygtningehjælps Ungdom, Danske Regioner, Dansk Retspo-
litisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og Rådgivnings-
centret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Etnisk Ung, Foreningen af kom-
munale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Færøernes lands-
styre, Institut for Menneskerettigheder, KL
Kommunernes Landsforening, Kom-
munernes Revision/BDO, Mødrehjælpen, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre),
Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Socialchefforeningen,
Rådet for Socialt Udsatte, UNHCR og Udbetaling Danmark.
Side
14/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0015.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske kon-
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/ Går vi-
dere end mini-
mumskrav i EU-re-
gulering (sæt X)
Ja
Nej
X
Side
15/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Side
16/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 4, stk. 1, i integrationsloven har kommunalbestyrelsen ansvaret for boligpla-
cering af flygtninge, der er visiteret til den pågældende kommune.
Det fremgår af § 30, stk. 2, 1. pkt., i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, at ansvaret efter integrationslovens § 4, stk. 1, for per-
soner, der meddeles opholdstilladelse efter denne lov, påhviler kommunalbestyrel-
sen senest 4 hverdage efter tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om vi-
sitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1.
Det foreslås, at i
§ 30, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»4
hverdage efter« til: »15 hverdage
efter«, og at der efter »§ 10, stk. 1« indsættes: », jf. dog stk. 7«.
De foreslåede ændringer vil indebære, at ansvaret for den pågældende person, der
er fordrevet fra Ukraine, som udgangspunkt overgår til den pågældende kommune
senest 15 hverdage efter, at Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om opholds-
tilladelse og visitering. Overtagelsen af ansvaret vil dog fortsat kunne påhvile visi-
teringskommunerne senest efter fire hverdage, hvis det som følge af en større til-
strømning til landet er vigtigt for at sikre indkvarteringssystemet, jf. bemærknin-
gerne nedenfor til nr. 2.
Ændringen til de 15 hverdage vil betyde f.eks., at hvis Udlændingestyrelsen træffer
afgørelse onsdag i en almindelig uge uden helligdage, så vil ansvaret for den pågæl-
dende person overgå til den kommune, som den pågældende er visiteret til, senest
om onsdagen tre uger senere.
Visiteringskommunen har endvidere mulighed for at modtage de pågældende tid-
ligere end 15 hverdage efter Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, såfremt
den enkelte person og kommunen er enige herom.
Til nr. 2
Det fremgår af § 30, stk. 2, 1. pkt., i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine (særloven), at ansvaret efter integrationslovens § 4,
stk. 1, for personer, der meddeles opholdstilladelse efter denne lov, påhviler kom-
munalbestyrelsen senest 4 hverdage efter tidspunktet for Udlændingestyrelsens af-
gørelse om visitering, jf. integrationslovens § 10, stk. 1.
De foreslåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 1, vil indebære, at ansvaret for den
pågældende person, der er fordrevet fra Ukraine, som udgangspunkt overgår til
den pågældende kommune senest 15 hverdage efter, at Udlændingestyrelsen har
truffet afgørelse om opholdstilladelse og visitering, jf. bemærkningerne ovenfor til
Side
17/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
nr. 1. Overtagelsen af ansvaret vil dog fortsat påhvile visiteringskommunerne se-
nest efter fire hverdage, hvis det som følge af en større tilstrømning til landet er
vigtigt for at sikre, at indkvarteringssystemet ikke bliver unødigt belastet.
Det følger således af den foreslåede bestemmelse i særlovens
§ 30, stk. 7,
at ud-
lændinge- og integrationsministeren i sådanne tilfælde kan fastsætte regler om, at
ansvaret efter integrationslovens § 4, stk. 1, for personer, der meddeles opholdstil-
ladelse efter denne lov, for en bestemt periode påhviler kommunalbestyrelsen se-
nest fire hverdage efter tidspunktet for Udlændingestyrelsens visitering. Reglerne
herom skal ophæves, når der ikke længere er grundlag for fravigelsen af de 15 hver-
dage.
Den foreslåede ændring vil indebære, at udlændinge- og integrationsministeren
ved bekendtgørelse vil kunne fastsætte regler om, at perioden for overgivelse af
ansvaret er fire hverdage efter tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om
visitering efter reglerne i integrationslovens § 10, stk. 1, i stedet for 15 hverdage.
Det forudsættes i den forbindelse, at der bl.a. vil blive fastsat regler om, hvor længe
overgivelsesperioden skal være fire hverdage, og om der kan ske forlængelse ad
flere omgange.
Med betingelsen om, at regler i medfør af den foreslåede § 30, stk. 7, i særloven
alene kan fastsættes for en bestemt periode, stilles der krav om, at bekendtgørel-
sen udstedt i medfør af bestemmelsen skal indeholde en solnedgangsklausul eller
en anden form for begrænsning, således at det sikres, at overtagelsesperioden på
de fire hverdage ikke opretholdes i længere tid end nødvendigt. Dette krav vil ikke
være til hinder for, at udlændinge- og integrationsministeren på baggrund af en ny
vurdering kan beslutte at forlænge en bekendtgørelse udstedt i medfør af den fo-
reslåede bestemmelse, så længe også en forlængelse er afgrænset til en nærmere
bestemt periode.
Med betingelsen om, at overtagelsesperioden på fire hverdage alene kan forlæn-
ges, når det som følge af en større tilstrømning til landet er nødvendigt for at sikre,
at indkvarteringssystemet ikke bliver unødigt belastet, afgrænses anvendelsesom-
rådet til de situationer, hvor tilstrømningen af fordrevne fra Ukraine og andre ud-
lændinge medfører eller risikerer at medføre en særlig belastning for indkvarte-
ringssystemet.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i særlovens § 30, stk. 7, 2. pkt., at regler
udstedt i medfør af den foreslåede § 30, stk. 7, 1. pkt., skal ophæves, når der ikke
længere er grundlag for fravigelsen af de 15 hverdage. Herved understreges, at reg-
ler udstedt i medfør af den foreslåede § 30, stk. 7, 1. pkt., uanset fastsat begræns-
ning ikke må opretholdes, når det ikke længere er nødvendigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets bemærkninger.
Side
18/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Til nr. 3
Efter gældende ret er der ikke hjemmel for kommunerne til at yde tilskud til forsør-
gelse af et barn til personer, som ikke har forsørgelsespligten over for barnet.
Der er heller ikke hjemmel til at fravige reglerne om udmåling af hjælp i kontant-
hjælpssystemet efter lov om aktiv socialpolitik til personer, der har forsørgelses-
pligt over for et eller flere børn, og som er gift, men hvor ægtefællen ikke er i stand
til at bidrage til forsørgelsen af sin ægtefælle og eventuelle børn.
For at give kommunerne mulighed for at afhjælpe konkrete økonomiske udfordrin-
ger for disse fordrevne fra Ukraine, foreslås det at indsætte et nyt
kapitel 8 a,
som
giver hjemmel til at yde hjælp under disse særlige situationer.
I det nye kapitel fastsættes der regler om kommunens mulighed for at yde økono-
misk hjælp til fordrevne voksne fra Ukraine, der har påtaget sig forsørgelsen af ukra-
inske mindreårige børn, som er kommet til landet uden deres forældre, og udmåle
hjælp til gifte forsørgere, der praktisk set er enlige, samt adgang til børnetilskud
efter børnetilskudsloven for disse praktisk set enlige forsørgere. Det nye kapitel fo-
reslås at omfatte de foreslåede §§ 30 b-30 d.
Det bemærkes, at efter den gældende § 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område har myndigheden ansvaret for, at sager, der behandles efter
loven, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Bestemmelsen bygger på officialprincippet, som er en forvaltningsretlig grundsæt-
ning. Efter officialprincippet er det som udgangspunkt myndighedens ansvar at
sørge for, at der bliver indhentet tilstrækkelige oplysninger til, at myndigheden kan
afgøre, hvilken hjælp borgeren er berettiget til. Er der tvivl om holdbarheden af et
væsentligt faktum, hører det med til sagsoplysningen, at myndigheden skal forsøge
at få denne tvivl afklaret, således at det ved en sædvanlig bevismæssig vurdering
kan afgøres, om den pågældende oplysning kan lægges til grund ved afgørelsen.
Dette gælder også oplysninger indhentet fra en anden myndighed, herunder fra
udlandet.
Officialprincippet i § 10 gælder for oplysningen af alle typer af sager på det sociale
område, det vil sige alle de sager, der er omfattet af retssikkerhedsloven. Ved Ud-
betaling Danmarks behandling af sager vedrørende en række sociale ydelser m.v.
finder § 10 i retssikkerhedsloven tilsvarende anvendelse, jf. § 5 i Udbetaling Dan-
mark-loven.
Til § 30 b
Det fremgår af § 13 i lov om børns forsørgelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 773 af 7.
august 2019, at forældrene hver for sig er forpligtet til at forsørge barnet. Det er
således som udgangspunkt et barns forældre, der er forpligtet til at forsørge det.
Side
19/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Det fremgår af § 84 i lov om aktiv socialpolitik, at der kan ydes hjælp til en anden
uden forsørgelsespligten over for et barn, idet kommunen kan yde hjælp til udgif-
terne ved at forsørge et barn, når forældremyndigheden ved forældremyndigheds-
indehaverens død er tillagt en anden eller andre, der ikke har forsørgelsespligt over
for barnet. Det er en betingelse for hjælpen, at barnets indtægter, herunder det
særlige børnetilskud efter børnetilskudsloven, ikke er tilstrækkelige til at dække ud-
gifterne ved at forsørge barnet.
Kommunen kan også efter praksis yde økonomisk hjælp til forsørgelse efter lov om
aktiv socialpolitik i en situation, hvor barnet er fyldt 15 år og er i stand til selv at
forvalte hjælpen. Hjælpen ydes således med satsen for en ung udeboende på selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse til mindreårige uledsagede asylansøgere mellem
15-17 år med opholdstilladelse. Det er en forudsætning, at barnet er tilstrækkeligt
modent til selv at kunne forvalte pengene, og som derfor kan anses som selvstæn-
digt rettighedssubjekt i kontanthjælpssystemet. Børn med ophold efter lov om mid-
lertidig opholdstilladelse til fordrevne fra Ukraine (særloven), som er indrejst i Dan-
mark uden ledsager, er ligeledes omfattet af denne praksis i det omfang, at forud-
sætningerne er opfyldt. Denne gruppe af fordrevne fra Ukraine vil således ikke være
omfattet af den foreslåede ordning i § 30 b.
Der er således i dag ikke hjemmel til økonomisk hjælp til forsørgelse af andres børn,
som personen har taget til sig efter aftale med barnets forældre eller som følge af
de helt særlige omstændigheder for de fordrevne fra Ukraine.
Det foreslås derfor med forslaget til
§ 30 b, stk. 1,
i lov om midlertidig opholdstilla-
delse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven), at kommunen kan yde
udlændinge, der er omfattet af særloven, et økonomisk tilskud til udgifterne for-
bundet med at forsørge et barn under 18 år, der ligeledes er omfattet af denne lov.
Efter den foreslåede bestemmelse vil både den voksne og barnet således skulle
have opholdstilladelse efter særloven for at være omfattet af det økonomiske til-
skud.
Det foreslås, at tre betingelser derudover skal være opfyldt: I) den eller de, der har
forældremyndigheden, skal opholde sig i Ukraine, II) den eller de, der har forældre-
myndigheden, er ikke i stand til at forsørge barnet, og III) den pågældende udlæn-
ding og barnet er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR) på samme
adresse, jf. forslaget til § 30 b, stk. 1, nr. 1-3.
Det betyder, at en person, der er fyldt 18 år, kan få udbetalt et økonomisk tilskud,
når de tre kumulerede betingelser er opfyldt. Der kan f.eks. være tale om en mo-
ster, der har påtaget sig at rejse ud af Ukraine med sine egne og sin søsters børn.
Hun har således taget de mindreårige børn til sig, da børnenes forældre måtte blive
i Ukraine som følge af den væbnede konflikt.
Kommunen skal vejlede om muligheden for at få det økonomiske tilskud. Det følger
således af § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, at
kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold
Side
20/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0021.png
til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, her-
under også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være op-
mærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter an-
den lovgivning. Baggrunden for § 5 er, at det har stor betydning, at hjælpen tilret-
telægges ud fra en samlet vurdering af borgerens situation. En ansøgning om hjælp
skal behandles bredt og ikke altid kun i forhold til den konkrete form for hjælp, som
en borger har søgt om. Kommunen skal også se på, om der er andre muligheder for
at løse borgerens behov for hjælp.
Det følger af god forvaltningsskik, at en myndighed, efter omstændighederne, også
er forpligtet til at vejlede på eget initiativ. Det betyder, at kommunen har pligt til at
vejlede selvom borgeren, hverken direkte eller indirekte, har bedt om vejledning.
Det betyder også, at vejledningen ikke nødvendigvis skal ske i forbindelse med en
ansøgning om hjælp, men fx kan ske i forbindelse med bevilling af en anden ydelse
eller i forbindelse med opfølgning. Vejledningen forudsætter, at kommunen i for-
vejen er i kontakt med borgeren.
For de fordrevne fra Ukraine vil det således være relevant at blive vejledt om til-
skuddet, hvis det af omstændighederne fremgår, at en person, der fyldt 18 år, har
andre børn boende hos sig end egne børn.
Ifølge den foreslåede
§ 30 b, stk. 2,
i særloven udgør tilskuddet et månedligt beløb
på 1.548 kr. (2024-niveau) pr. barn. Tilskuddet er skattefrit.
Den foreslåede sats svarer til det normalbidrag, som en bidragspligtig forælder kan
pålægges at betale til en bidragsberettiget forælder, når de ikke bor sammen. Nor-
malbidraget fastsættes efter § 14, stk. 1, 1. pkt., i lov om børns forsørgelse. Heraf
fremgår det, at bidraget fastsættes under hensyn til barnets bedste og udgør nor-
malbidraget, jf. § 14 i børnetilskudsloven. Det fremgår videre af § 14 i børnetilskuds-
loven, at normalbidraget udgør summen af et grundbeløb og et tillæg. Grundbelø-
bet svarer til det særlige børnetilskud efter § 4, stk. 3. Tillægget svarer til det tillæg,
der er fastsat efter samme lovs § 4, stk. 5.
Det betyder, at en person, der opfylder betingelser for tildeling af tilskuddet, vil få
udmålt det fulde beløb og modtage dette uden at skulle betale skat heraf.
Det foreslås i særlovens
§ 30 b, stk. 3,
at tilskuddet ikke indgår i udmålingen af for-
sørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser for modtageren,
dennes ægtefælle eller samlever eller andre husstandsmedlemmer.
Det betyder, at kommunen ved udbetaling af andre ydelser vil skulle se bort fra
tilskuddet. Der skal også ses bort fra tilskuddet ved vurdering af eksempelvis ansøg-
ninger om behovsbestemte enkeltydelser efter § 35 i integrationsloven. Formålet
er at sikre, at modtageren har økonomi til barnets forsørgelse.
Med den foreslåede bestemmelse er det således hensigten at sikre, at tilskuddet
ikke får betydning for borgerens eventuelle ret til anden hjælp.
Side
21/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke vil være en forudsætning for mod-
tagelse af tilskuddet, at modtageren selv får hjælp til egen forsørgelse i kontant-
hjælpssystemet.
Ifølge den foreslåede
§ 30 b, stk. 4,
i særloven skal kommunen løbende sikre sig, at
betingelserne for at give tilskud efter stk. 1 fortsat er opfyldt. Det foreslås i den
forbindelse, at kommunen skal foretage opfølgning senest tre måneder efter første
udbetaling, og at der herefter skal ske opfølgning hver tredje måned. Det betyder,
at der skal ske opfølgning senest tre måneder efter den første udbetaling. Er der
f.eks. tale om en person, som på opfølgningstidspunktet er berettiget til at modtage
tilskuddet, skal det noteres i sagen, og kommunen skal notere tidspunktet for, hvor-
når den senest skal genvurderes. Det bemærkes i den forbindelse, at personer, der
får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen,
jf. § 11, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Endelig foreslås i særlovens
§ 30 b, stk. 5,
at det beløb, der er anført i § 30 b, stk. 2,
der er fastsat i 2024-niveau, reguleres fra og med 2025 en gang årligt den 1. januar
svarende til reguleringen af normalbidraget efter § 14 i lov om børns forsørgelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets bemærkninger.
Til § 30 c
I Danmark har ægtefæller pligt til at forsørge hinanden. Tilsvarende er forældre
hver for sig forpligtet til at forsørge deres egne børn.
Efter § 2, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, har enhver mand og kvinde i forhold til
det offentlige ansvar for efter evne at forsørge sig selv og sin familie. Det betyder,
at kommunen ikke kan yde hjælp til en person, som kan forsørge sig selv, eller som
har mulighed for at blive forsørget af andre. Det betyder desuden, at der ved be-
regning af hjælp til ægtefæller tages hensyn til begge ægtefællers økonomiske for-
hold.
Dette gælder også, selvom den ene ægtefælle opholder sig i udlandet. En ægtefælle
er efter dansk ret
uanset om pågældende opholder sig her i landet eller i udlandet
forpligtet til at forsørge sin ægtefælle, så længe ægteskabet består. Det er en
følge af den gensidige forsørgelsespligt mellem ægtefæller, og der er ikke hjemmel
til kun at lægge den ene ægtefælles forhold til grund ved kommunens behandling
af en ansøgning om hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det fremgår af § 11, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen yder hjælp i
form af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp,
kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapi-
tel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. og tilbud i medfør af
selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter in-
tegrationsloven.
Side
22/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Det er en betingelse for at få hjælpen, at personen har været udsat for ændringer i
sine forhold (en social begivenhed), f.eks. sygdom eller arbejdsløshed, som bevir-
ker, at personen ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller
familiens forsørgelse, og at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Det er yderligere en betingelse for retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp,
at personen som udgangspunkt har opholdt sig her i riget i sammenlagt 9 år inden
for de seneste 10 år, og at ansøgeren har haft ordinær beskæftigelse her i riget i en
periode, som sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år, jf. § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik.
Personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov
om aktiv socialpolitik, modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse (SHO-ydelser). Det fremgår af § 22, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Ydelsens størrelse afhænger af bl.a., om personen har forsørgelsespligt over for
eget barn i hjemmet, og om personen reelt er enlig.
Satsen for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og er reelt enlige, det vil
sige har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven, er 12.699 kr.
(2023-beløb), jf. § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Betingelserne for ret til ekstra børnetilskud fremgår af § 3 i børnetilskudsloven. Det
fremgår af bestemmelsen, at der ydes et ekstra børnetilskud, som udgør 3.360 kr.
årligt, hvis der ydes ordinært børnetilskud efter børnetilskudslovens § 2, stk. 1, nr.
1, 2 eller 3 (når forældremyndighedsindehaveren er reelt enlig forsørger), og inde-
haveren af forældremyndigheden har barnet hos sig. Der ydes kun et ekstra børne-
tilskud uanset antallet af børn. Ifølge børnetilskudsloven betragtes personer, der
lever i et samlivsforhold, ikke som enlige.
Satsen for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven, er 8.886 kr. (2023-beløb), jf. lovens §
22, stk. 2, nr. 2.
Satsen for personer, der er fyldt 30 år, og personer under 30 år, der ikke bor hos en
eller begge forældre, er 6.350 kr. (2023-beløb), jf. § 22, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv
socialpolitik, mens satsen for personer under 30 år, der bor hos en eller begge for-
ældre, er 2.735 kr. (2023-beløb), jf. § 22, stk. 2, nr. 4, i lov om aktiv socialpolitik.
Efter de gældende regler opfylder de fordrevne fra Ukraine, som er kommet her til
landet første gang den 1. februar 2022 eller senere, ikke opholds- og beskæftigel-
seskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik og vil derfor modtage selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik under forud-
sætning af, at de i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage hjælp i kontant-
hjælpssystemet.
Reglerne betyder bl.a., at en gruppe af fordrevne gifte forsørgere (typisk kvinder)
fra Ukraine, hvor ægtefællen fortsat er i Ukraine som følge af den væbnede konflikt
Side
23/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
f.eks. pga. krigstjeneste, modtager en lavere sats i kontanthjælpssystemet, end hvis
de havde været reelt enlige.
Det kan være en økonomisk udfordring for den herboende ægtefælle, hvis ægte-
fællen, som opholder sig i Ukraine, ikke har mulighed for at bidrage til forsørgelsen
af sin herboende ægtefælle og sit barn. Når disse forsørgere modtager selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse, modtager de satsen for gifte forsørgere på 8.886 kr.
(2023-niveau) før skat, jf. § 22, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Denne sats
er væsentligt lavere end satsen for enlige forsørgere, som udgør 12.699 kr. før skat
(2023-niveau), jf. § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Med den foreslåede
§ 30 c, stk. 1,
i særloven indføres en regel om, at kommunal-
bestyrelsen kan udmåle hjælpen efter § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik,
til en gift udlænding med opholdstilladelse efter særloven, når personen forsørger
eget barn under 18 år i hjemmet, ægtefællen opholder sig i Ukraine, og ægtefællen
hverken helt eller delvist er i stand til at forsørge sin ægtefælle og sit eventuelle
barn.
Forslaget indebærer, at gifte fordrevne forsørgere fra Ukraine, som praktisk set kan
anses for enlige på grund af ægtefællens ophold i Ukraine, sidestilles med reelt en-
lige forsørgere i forhold til udmålingen af hjælp i kontanthjælpssystemet, dvs. selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse.
Derudover indebærer forslaget, at gifte fordrevne forsørgere ikke vil være beretti-
get til hjælp efter den foreslåede bestemmelse i § 30 c, såfremt ægtefællen i Ukra-
ine er i stand til at bidrage til den herboende ægtefælles forsørgelse, f.eks. med
fuldt bidrag hver måned eller med et delvist bidrag hver anden måned.
Med den foreslåede
§ 30 c, stk. 2,
i særloven vil personer omfattet af den foreslåede
stk. 1 få ret til børnetilskud som enlige forsørgere under samme betingelser som
enlige forsørgere med opholdstilladelse efter denne lov, jf. § 2, stk. 1, nr. 1, § 3 og
§ 5, stk. 1, nr. 1, 3. pkt., i børnetilskudsloven.
Udbetalingen af børnetilskud til enlige forsørgere er omfattet af et optjeningsprin-
cip. Se almindelige bemærkninger pkt. 2.2.1.
De foreslåede bestemmelser i § 30 c, stk. 1 og 2, indebærer, at kommunen skal
foretage en konkret og individuel vurdering, da det bl.a. skal dokumenteres, at æg-
tefællen opholder sig i Ukraine og ikke kan bidrage helt eller delvist til forsørgelsen
af ægtefællen og deres fælles børn.
På grund af den særlige situation i Ukraine kan det være vanskeligt at dokumentere
ægtefællens ophold i Ukraine. Ved vurderingen af, om ægtefællen opholder sig i
Ukraine i lovforslagets forstand skal der lægges vægt på, at ægtefællen ikke har til
hensigt at tage bopæl i Danmark og ikke for nylig har haft bopæl her i landet. Det
kan eksempelvis være i tilfælde, hvor ægtefællen i Ukraine aftjener værnepligt eller
virker som sygeplejerske eller anden pleje i krigstjeneste. Det kan ligeledes være
Side
24/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
tilfælde, hvor ægtefællen er ansat i en forsyningsvirksomhed, der bidrager til infra-
strukturen eller i en fødevarevirksomhed, hvor man på grund af de særlige omstæn-
dighederne i landet opholder sig i Ukraine, mens ægtefællen og parrets børn er i
Danmark. Derudover kan der være tilfælde, hvor ægtefællen er blevet i hjemlandet
for at passe på familiemedlemmer m.v. I de tilfælde, hvor ægtefællen opholder sig
i et andet land end Ukraine, vil den gifte fordrevne her i landet ikke kunne blive
sidestillet som enlig forsørger. Hvis ægtefællen imidlertid f.eks. som led i sin vær-
nepligt kortvarigt modtager militærtræning uden for Ukraine, vil betingelsen om
ophold i Ukraine dog efter en konkret vurdering fortsat kunne anses for opfyldt.
Eksemplerne er ikke udtømmende.
Dokumentationen for ægtefællens ophold i Ukraine og manglende mulighed for at
bidrage til forsørgelsen vil kunne basere sig på ansøgerens afgivelse af oplysninger
herom.
Børnetilskud efter børnetilskudsloven administreres af Udbetaling Danmark, som
vil skulle udbetale børnetilskuddet på grundlag af en ansøgning fra den enkelte for-
sørger. Disse forsørgere opnår ret til børnetilskud efter § 2, stk. 1, nr. 1, § 3 og § 5,
stk. 1, nr. 1, 3. pkt., i børnetilskudsloven som en direkte konsekvens af at være om-
fattet af forslaget til § 30 c, stk. 1. Udbetaling Danmark skal derfor sikre i forbin-
delse med sagsbehandlingen af ansøgningen, at der foreligger dokumentation for,
at der er truffet afgørelse om udmåling af hjælp efter § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om
aktiv socialpolitik, jf. dette lovforslags § 1, nr. 3, med forslag til § 30 c, stk. 1.
Endelig foreslås det i
§ 30 c, stk. 3,
i særloven, at kommunalbestyrelsen løbende
skal følge op på, om betingelserne for at give tilskud efter stk. 1 fortsat er opfyldt.
Det foreslås i den forbindelse, at kommunen skal foretage opfølgning senest tre
måneder efter den første henvendelse, og at der herefter skal ske opfølgning hver
tredje måned.
Det betyder, at der skal ske opfølgning senest tre måneder efter den første hen-
vendelse. Er der f.eks. tale om en person, som på opfølgningstidspunktet er beret-
tiget til at modtage tilskuddet, skal det noteres i sagen, og kommunen skal notere
tidspunktet for, hvornår den senest skal genvurderes. Det bemærkes i den forbin-
delse, at personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have
betydning for hjælpen, jf. § 11, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
I de tilfælde, hvor en person på opfølgningstidspunktet ikke længere opfylder be-
tingelserne for at modtage tilskuddet, skal kommunalbestyrelsen give besked til
Udbetaling Danmark, som herefter ligeledes skal følge op i forhold til retten til bør-
netilskud efter stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets bemærkninger.
Til § 30 d
Side
25/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
Tilskud til forsørgelse af børn uden forældremyndighedsindehavere her i landet er
et nyt tilskud, og der findes derfor ikke regler om klageadgang.
Tilsvarende findes der heller ikke regler i særloven om udmåling af økonomisk hjælp
efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik til fordrevne fra Ukraine eller ret til børnetil-
skud for praktisk set enlige gifte forsørgere fra Ukraine og dermed heller ingen kla-
geadgang.
Med forslaget til
§ 30 d, stk. 1,
i lov om midlertidig opholdstilladelse til fordrevne
fra Ukraine (særloven) foreslås, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 30 b
kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Ankestyrelsen er allerede i dag klageinstans i forhold til klager over kommunalbe-
styrelsernes afgørelser om hjælp i særlig tilfælde efter integrationslovens §§ 35- 39,
jf. integrationslovens § 53, stk. 2, 3. pkt.
Forslaget betyder, at Ankestyrelsen vil skulle behandle klager over kommunens af-
gørelser om tilskud til forsørgelse af børn uden forældremyndighedsindehavere her
i landet, jf. § 30 b i særloven, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3.
Der vil som følge heraf være behov for udveksling af nødvendige og relevante op-
lysninger mellem kommunen og Ankestyrelsen.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse både blive behandlet almindelige ikkeføl-
somme personoplysninger med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra e, og behandling af følsomme personoplysninger med hjemmel i data-
beskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Videregivelse af oplysninger i disse tilfælde vil skulle ske i overensstemmelse med
databeskyttelsesloven, jf. lov nr. 502 af 23. maj 2018, og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databe-
skyttelse).
De almindelige klageregler i kapitel 9 og 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område vil finde anvendelse ved Ankestyrelsens behandling af sager
om tilskud i det omfang, det er relevant i forhold til sagsbehandlingen.
Det vil medføre, at en klage vil skulle indgives til kommunen, som først vil skulle
genoverveje, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold. Så-
fremt klagen ikke giver kommunen anledning til at ændre afgørelsen, vil kommunen
skulle sende klagen med begrundelse for afgørelsen og genvurderingen videre til
Ankestyrelsen. Kommunen vil i forbindelse med genvurderingen og forud for, at
sagen oversendes til Ankestyrelsen, skulle sørge for, at sagen er fuldt oplyst. Det
betyder, at kommunen bl.a. vil skulle foretage en fornyet partshøring efter reglerne
Side
26/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
i forvaltningslovens § 19, stk. 1, såfremt klagebemærkningerne eller kommunens
genvurdering giver anledning hertil.
Det vil være sagens parter, som i udgangspunktet er den udlænding, som er omfat-
tet af lovforslagets § 1, nr. 3, forslaget til § 30 b, som er klageberettigede.
Forslaget vil i øvrigt indebære, at der vil være en klagefrist på 4 uger for sager om
tilskud til forsørgelse af børn uden forældremyndighedsindehavere her i landet.
Med forslaget til
§ 30 d, stk. 2,
i særloven foreslås, at kommunalbestyrelsens afgø-
relser efter § 30 c kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter §
59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det betyder, at Ankestyrelsen vil skulle behandle klager over kommunens afgørel-
ser om hjælp efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 30 c i særloven som affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 3.
Som udgangspunkt vil Ankestyrelsen træffe afgørelse uden medvirken af beskik-
kede medlemmer. Når Ankestyrelsen skønner, at en sag har principiel eller generel
betydning, træffer Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg afgørelse på et møde.
Klageadgangen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg svarer til klageadgangen, jf.
§ 98 i lov om aktiv socialpolitik om klage over kommunens afgørelser efter lov om
aktiv socialpolitik bortset fra afgørelser om hjælp i særlige tilfælde (kapitel 10 og 10
a i lov om aktiv socialpolitik).
Med forslaget til
§ 30 d, stk. 3,
i særloven foreslås, at Udbetaling Danmarks afgørel-
ser efter § 30 c, stk. 2, kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter
§ 64 a, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det betyder, at Ankestyrelsen vil skulle behandle klager over Udbetaling Danmarks
afgørelser om børnetilskud efter § 2, stk. 1, nr. 1, § 3 og § 5, stk. 1, nr. 1, 3. pkt., i
børnetilskudsloven, jf. den foreslåede § 30 c, stk. 2, i særloven, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 3.
Som udgangspunkt vil Ankestyrelsen træffe afgørelse uden medvirken af beskik-
kede medlemmer. Når Ankestyrelsen skønner, at en sag har principiel eller generel
betydning, træffer Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg afgørelse på et møde.
Til § 2
Til nr. 1
Side
27/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
I § 1 i lov om Udbetaling Danmark er der oplistet de lovgivningsområder, som Ud-
betaling Danmark varetager opgaver efter. I de i § 1 nævnte love fremgår det, om
Udbetaling Danmark varetager hele eller dele af administrationen af loven.
Der er ikke tillagt Udbetaling Danmark konkrete sagsbehandlingsopgaver efter lov
om Udbetaling Danmark, men alene en fastlæggelse af de overordnede rammer for
Udbetaling Danmarks administration og sagsbehandling. Lov om Udbetaling Dan-
mark indeholder således bestemmelser, der går på tværs af de forskellige ydelses-
love, bl.a. bestemmelser om vejledning af borgeren, samarbejdet mellem Udbeta-
ling Danmark og kommunerne, ledelse, tilsyn og regnskab og revision.
Det foreslås, at lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine tilføjes i § 1 i lov om Udbetaling Danmark som § 1, nr. 18.
Forslaget indebærer, at Udbetaling Danmark vil skulle varetage opgaver vedrø-
rende børnetilskud i forbindelse med de foreslåede ændringer af særloven.
Efter forslaget vil administrationen af børnetilskud til gifte forsørgere, der har op-
holdstilladelse efter særloven og kan anses for praktisk set enlige, jf. den foreslåede
§ 30 c, stk. 2, blive omfattet af de gældende bestemmelser i lov om Udbetaling
Danmark, som fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling Danmarks admi-
nistration og sagsbehandling.
Der henvises til pkt. 2.1 og 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31. marts 2024.
Det betyder, at der vil kunne udbetales ydelser efter de foreslåede bestemmelser
til særlovens §§ 30 b og 30 c, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, fra og med
den 1. april 2024, såfremt betingelserne for retten til hjælp og tilskud er opfyldt.
I forhold til retten til børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbeta-
ling af børnebidrag er det en forudsætning, at der bliver søgt om børnetilskuddet
senest den 31. marts 2024 for at få ret til børnetilskuddet fra den 1. april 2024. Det
skyldes, at det er et krav efter loven, at man har ansøgt, før kvartalet begynder, for
at kunne få ret til børnetilskud i kvartalet. Det følger således af § 10 c, stk. 5, i bør-
netilskudsloven, at børnetilskuddet udbetales første gang for det kvartal, der følger
efter det kvartal, hvor der er ansøgt om børnetilskud.
Det forudsættes i den forbindelse, at kommunerne i forbindelse med lovforslagets
fremsættelse påbegynder en grundig vejledning af de udlændinge, der vil kunne
sidestilles med enlige forsørgere om vigtigheden af, at der ansøges rettidigt om
børnetilskud, det vil sige den 31. marts 2024, for at få ret til børnetilskuddet fra den
Side
28/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
1. april 2024. Der vil først kunne træffes afgørelser i medfør af loven fra det tids-
punkt, hvor loven er trådt i kraft.
Derudover betyder det, at lovforslagets § 1, nr. 1, om, at visiteringskommunerne
overtager ansvaret for fordrevne fra Ukraine, der meddeles opholdstilladelse efter
særloven 15 hverdage efter tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om vi-
sitering vil få virkning for de fordrevne, som Udlændingestyrelsen visiterer til en
kommune efter den 31. marts 2024.
Til § 4
Lov om midlertidig opholdstilladelse for personer, der er fordrevet fra Ukraine (sær-
loven), gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 42, stk. 1. Særlovens §§
1-30, 31, 31 c og 32-34 kan ved kongelig anordning sættes i kraft på Færøerne og i
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og grønlandske forhold
tilsiger, jf. lovens § 42, stk. 2.
Lov om aktiv socialpolitik gælder ikke for Færøerne og Grønland, ligesom loven hel-
ler ikke vil kunne sættes i kraft ved kongelig anordning.
Det foreslås i lovforslagets § 4, stk. 1, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2.
Det betyder, at lovens ændringer i forhold til ydelsesområdet, herunder i forhold til
reglerne i lov om aktiv socialpolitik, ikke vil gælde for Færøerne og Grønland. Loven
vil heller ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da ydelsesområdet og
lov om aktiv socialpolitik ikke gælder og heller ikke vil kunne sættes i kraft for Fæ-
røerne og Grønland.
Det foreslås videre i lovforslagets § 4, stk. 2, at lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, ved
kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det betyder, at de nævnte ændringer af lov om midlertidig opholdstilladelse for
personer, der er fordrevet fra Ukraine
i overensstemmelse med, hvad der gælder
for hovedloven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at disse bestemmel-
ser dog ved kongelig anordning helt eller delvist vil kunne sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Side
29/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0030.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om
midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der er fordrevet fra Ukraine, som
ændret ved § 1 i lov nr. 546 af 3. maj
2022, ved § 4 i lov nr. 831 af 14. juni
2022 og § 51 i lov nr. 753 af 13. juni
2023, foretages følgende ændringer:
§ 30.
--
Stk. 2.
Ansvaret efter integrationslo-
vens § 4, stk. 1, for personer, der med-
deles opholdstilladelse efter denne
lov, påhviler kommunalbestyrelsen
senest 4 hverdage efter tidspunktet
for Udlændingestyrelsens afgørelse
om visitering, jf. integrationslovens §
10, stk. 1. Falder tidspunktet for an-
svarets overgang i en weekend eller
på en helligdag, overgår ansvaret for
den pågældende til kommunalbesty-
relsen den førstkommende hverdag.
Ansvaret efter integrationslovens § 4,
stk. 1, for personer, der meddeles op-
holdstilladelse efter § 2, stk. 1, på bag-
grund af en ansøgning indgivet uden
for landet, påhviler uanset 1. pkt.
kommunalbestyrelsen fra tidspunktet
for den pågældendes registrering i Det
Centrale Personregister (CPR) som til-
flyttet kommunen.
Stk. 3-6.
---
1.
I
§ 30, stk. 2,
ændres »4 hverdage«
til: »15 hverdage«, og efter »§ 10, stk.
1« indsættes: », jf. dog stk. 7«.
2.
I
§ 30
indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Uanset bestemmelsen i stk. 2,
1. pkt., kan udlændinge- og integrati-
onsministeren, når dette som følge af
en større tilstrømning til landet er
nødvendigt for at sikre indkvarterings-
systemet, fastsætte regler om, at an-
svaret efter integrationslovens § 4,
stk. 1, for personer, der meddeles op-
holdstilladelse efter denne lov, for en
Side
30/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0031.png
bestemt periode påhviler kommunal-
bestyrelsen senest 4 hverdage efter
tidspunktet for Udlændingestyrelsens
visitering, jf. integrationslovens § 10,
stk. 1. Regler udstedt i medfør af 1.
pkt. skal ophæves, når der ikke læn-
gere er grundlag for fravigelsen af de
15 hverdage i stk. 2, 1. pkt.«
3.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Tilskud til forsørgelse af børn uden for-
ældremyndighedsindehavere her i lan-
det og udmåling af hjælp til gifte for-
sørgere, som anses for praktisk set en-
lige
§ 30 b.
Kommunalbestyrelsen kan yde
udlændinge, som er omfattet af
denne lov, et økonomisk tilskud til ud-
gifterne forbundet med at forsørge et
mindreårigt barn, som er omfattet af
denne lov, når
1. den eller de, der har forældre-
myndigheden opholder sig i
Ukraine, og
2. den eller de, der har forældre-
myndigheden ikke er i stand
til at forsørge barnet, og
3. den pågældende udlænding
og barnet er bopælsregistre-
ret i Det Centrale Personregi-
ster (CPR) på samme adresse.
Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør et
månedligt beløb på 1.548 kr. (2024-ni-
veau) pr. barn. Tilskuddet er skattefrit.
Stk. 3.
Tilskuddet indgår ikke i udmå-
lingen af forsørgelsesydelser eller an-
dre indkomstafhængige offentlige
Side
31/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0032.png
ydelser for modtageren, dennes ægte-
fælle eller samlever eller andre hus-
standsmedlemmer.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal lø-
bende følge op på, om betingelserne
for at give tilskud efter stk. 1 fortsat er
opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal
foretage opfølgning efter 1. pkt. se-
nest 3 måneder efter første udbeta-
ling efter stk. 1. Herefter skal opfølg-
ning ske hver 3. måned.
Stk. 5.
Det beløb, der er anført i stk. 2,
er fastsat i 2024-niveau og reguleres
fra og med 2025 en gang årligt den 1.
januar svarende til reguleringen af
normalbidraget, jf. § 14 i lov om børns
forsørgelse.
§ 30 c.
Kommunalbestyrelsen skal be-
regne hjælpen efter § 22, stk. 2, nr. 1,
i lov om aktiv socialpolitik til en gift ud-
lænding med opholdstilladelse efter
denne lov, når
1) udlændingen forsørger eget
barn under 18 år i hjemmet,
og
2) ægtefællen opholder sig i
Ukraine, og
3) ægtefællen hverken helt eller
delvist er i stand til at forsørge
den herboende udlænding og
deres eventuelle fællesbørn.
Stk. 2. Personer omfattet af stk. 1 har
ret til børnetilskud som enlige forsør-
gere under samme betingelser som
enlige forsørgere med opholdstilla-
delse efter denne lov, jf. § 2, stk. 1, nr.
1, § 3 og § 5, stk. 1, nr. 1, 3. pkt., i lov
om børnetilskud og forskudsvis udbe-
taling af børnebidrag. Udbetaling Dan-
mark træffer afgørelse efter 1. pkt.
Side
32/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0033.png
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal lø-
bende følge op på, om betingelserne
for at give tilskud efter stk. 1 fortsat er
opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal
foretage opfølgning efter 1. pkt. se-
nest 3 måneder efter første henven-
delse efter stk. 1. Herefter skal opfølg-
ning ske hver 3. måned.
§ 30 d.
Kommunalbestyrelsens afgø-
relser efter § 30 b kan indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel
10 i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørel-
ser efter § 30 c, stk. 1, kan indbringes
for Ankestyrelsens Beskæftigelsesud-
valg efter § 59 a i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale om-
råde.
Stk. 3.
Udbetaling Danmarks afgørel-
ser efter § 30 c, stk. 2, kan indbringes
for Ankestyrelsens Beskæftigelsesud-
valg efter § 64 a i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale om-
råde.«
§2
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 240 af 12. februar
2021, som ændret ved § 11 i lov nr.
452 af 20. april 2022, § 20 i lov nr.
1267 af 30. september 2022, § 13 lov
nr. 455 af 20. maj 2023 og § 10 i lov
nr. 753 af 13. juni 2023, foretages føl-
gende ændring:
§ 1.
Udbetaling Danmark varetager de
opgaver, der tillægges Udbetaling
Danmark i henhold til denne lov og til:
Side
33/34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Lovudkast - Orientering om høring vedr. ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og lov om Udbetaling Danmark
2799822_0034.png
1)Lov om social pension.
2)- 17): --
1. I
§ 1, stk. 1,
indsættes som
nr. 18:
»18) Lov om midlertidig opholdstilla-
delse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine.«
§3
Loven træder i kraft den 31. marts
2024.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1 og 2, kan ved
kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de ændringer, som hen-
holdsvis de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Side
34/34