Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 32
Offentligt
2788979_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændingestyrelsens praksis i sager om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor
udlændingen er sigtet eller tiltalt for kriminalitet
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er i tilknytning til besvarelsen den 29.
juni 2023 af spørgsmål nr. 226 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget
(2022-23, 2. samling) blevet opmærksomt på, at Udlændingestyrelsen i 2012 har
foretaget en ændring af sin praksis i sager om tidsubegrænset opholdstilladelse,
hvor ansøgeren er genstand for en verserende straffesag på det tidspunkt, hvor
styrelsen er klar til at træffe afgørelse i sagen.
Udlændingestyrelsen har således oplyst, at styrelsen i nogle tilfælde har stillet en
sag om tidsubegrænset opholdstilladelse i bero, hvis ansøgeren under sagsbehand-
lingen ses at være sigtet eller tiltalt for kriminalitet, der ved en fældende dom vil
kunne begrunde et afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse.
Endvidere har Udlændingestyrelsen i tilfælde, hvor ansøgeren har anket en karens-
udløsende dom til en højere instans, kun stillet sagen om tidsubegrænset opholds-
tilladelse i bero, hvis ankesagen er berammet 2-3 måneder efter den af Udlændin-
gestyrelsen udmeldte forventede sagsbehandlingstid.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at denne praksis har været gældende i perioden
fra 2012 og frem. Det har ikke været muligt at fastslå, hvad baggrunden for praksis-
ændringen har været.
Det er imidlertid Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at Udlændin-
gestyrelsens praksis ikke er i overensstemmelse med udlændingelovens regler om
betingelserne for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. Det fremgår således af
lovens ordlyd, at en udlænding skal være
idømt
en straf for at kunne udelukkes fra
at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse i en given periode.
Folketinget har i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 152 af 28. februar
2002 om ændring af udlændingeloven og ægteskabsloven med flere love (Afskaf-
felse af de facto-flygtningebegrebet, effektivisering af asylsagsbehandlingen, skær-
pede betingelser for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse og stramning
af betingelserne for familiesammenføring m.v.) taget stilling til betydningen af, at
en udlænding, der har ansøgt om tidsubegrænset opholdstilladelse, har en verse-
Side
1/4
28. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Niels Rune Brandt
Sags nr.
Akt-id
2023 - 12425
2416827
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering vedr. Udlændingestyrelsens praksis i sager om TUB, hvor udlændingen er sigtet eller tiltalt for kriminalitet
rende straffesag. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg B, s. 1397-1401, in-
deholder således følgende bemærkninger til et ændringsforslag fremsat af den da-
værende minister for flygtninge, indvandrere og integration i betænkningen om
lovforslaget, som blev tiltrådt af et folketingsflertal bestående af V, S, DF og KF:
”Det
er endvidere kun pådømte strafbare forhold, der medfører en karens-
tid. En verserende straffesag, hvor der endnu ikke er sket pådømmelse, kan
således ikke begrunde udsættelse af meddelelse af tidsubegrænset opholds-
tilladelse, hvis den pågældende i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Er udlændingen idømt en betinget eller ubetinget frihedsstraf m.v., der med-
fører en gældende karenstid, og har udlændingen anket dommen til en hø-
jere instans, sætter udlændingemyndighederne behandlingen af udlændin-
gens ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse i bero […].
Er udlændingen frifundet eller idømt en straf, der ikke medfører en gæl-
dende karenstid på tidspunktet for afgørelsen af, om den pågældende opfyl-
der betingelserne for at blive meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse,
meddeles udlændingen tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset om dom-
men er anket til en højere instans, såfremt udlændingen i øvrigt opfylder be-
tingelserne for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.”
Reglerne om karensperioder for strafbare forhold er efterfølgende strammet flere
gange, men Folketinget ses ikke efterfølgende at have forholdt sig til betydningen
af verserende straffesager.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har tilkendegivet over for Udlændinge-
styrelsen, at styrelsen skal bringe sin praksis i overensstemmelse med gældende
ret.
Udlændingestyrelsen har oplyst til Udlændinge- og Integrationsministeriet, at sty-
relsen på den baggrund har afsluttet behandlingen og meddelt tidsubegrænset op-
holdstilladelse i tre sager, som var stillet i bero på verserende straffesager.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere tilkendegivet over for Ud-
lændingestyrelsen, at styrelsen af egen drift skal genoptage sager, hvor der er er
meddelt afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse på baggrund af den ændrede
praksis. Styrelsen har identificeret 16 sådanne sager.
Udlændingestyrelsen vil i den forbindelse skulle vurdere, om ansøgeren ville være
meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis Udlændingestyrelsen havde be-
handlet sagen i overensstemmelse med den ordning, der blev tiltrådt af Folketinget
i 2002, samt om de øvrige betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse er op-
fyldt.
Genoptagelse af en sag vil således ikke nødvendigvis føre til en tilladelse, idet andre
forhold og betingelser vil kunne betyde, at der skal gives afslag.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering vedr. Udlændingestyrelsens praksis i sager om TUB, hvor udlændingen er sigtet eller tiltalt for kriminalitet
Udlændinge- og Integrationsministeriet har anmodet Udlændingestyrelsen om at
oplyse ministeriet om resultatet af styrelsens behandling af de 16 sager, når sags-
behandlingen er tilendebragt. Udlændinge- og Integrationsministeriet vil orientere
Udlændinge- og Integrationsudvalget, når ministeriet har modtaget oplysningerne
fra Udlændingestyrelsen.
Det bemærkes, at en tidsubegrænset opholdstilladelse ikke indebærer en bedre
beskyttelse mod udvisning i en eventuel straffesag. I en straffesag vil det være hen-
synet til Danmarks internationale forpligtelser, der har betydning for, om en udlæn-
ding kan udvises, når betingelserne herfor er opfyldt, mens det ikke har betydning,
om den pågældende udlændings opholdstilladelse er tidsbegrænset eller tidsube-
grænset.
3.
I sager om ægtefællesammenføring, hvor den herboende ikke er dansk/nordisk
statsborger eller flygtning, gælder de såkaldte overførte betingelser for tidsube-
grænset opholdstilladelse. Det betyder i denne sammenhæng, at kriterierne for
udelukkelse fra tidsubegrænset opholdstilladelse som udgangspunkt også stilles
over for den herboende ægtefælle i en ægtefællesammenføringssag. Reglerne om
tidsbegrænsede karensperioder ved straffe, som ligger under tærsklen for udeluk-
kelse, gælder derimod ikke i ægtefællesammenføringssager.
For disse ægtefællesammenføringssager er det af systemtekniske årsager imidler-
tid ikke muligt at identificere de sager, hvor der er meddelt afslag på ægtefælle-
sammenføring begrundet i det overførte vandelskrav. Det vil derfor kræve en ma-
nuel gennemgang af i alt 765 sager, hvor Udlændingestyrelsen i perioden fra den 1.
juli 2011 til den 7. september 2023 har meddelt afslag på ægtefællesammenføring
under henvisning til de overførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse.
I en sådan manuel gennemgang skal først udskilles sager, hvor afslaget er begrun-
det i andre overførte betingelser end vandelskravet, og dernæst udskilles sager,
hvor Udlændingestyrelsens ændrede praksis ikke har haft betydning for sagsbe-
handlingen, typisk fordi den herboende ægtefælle allerede var idømt en endelig
dom omfattet af det overførte vandelskrav forud for behandlingen af ægtefælle-
sammenføringssagen.
Det er på denne baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at
Udlændingestyrelsen
på begæring
skal genoptage sager, hvor der fra 1. juli 2011,
hvor de overførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse blev indført i
ægtefællesammenføringssager, er meddelt afslag på ægtefællesammenføring un-
der henvisning til det overførte vandelskrav, hvis styrelsens ændrede praksis har
haft betydning for sagens udfald.
Der vil blive oplyst om muligheden for genoptagelse på www.nyidanmark.dk.
4.
Tidsubegrænset opholdstilladelse er et stort privilegium, da det netop er et til-
sagn om et fast og varigt ophold i Danmark. Også selv om udlændinge med tidsube-
grænset opholdstilladelse ikke er bedre beskyttet imod udvisning for kriminalitet,
hvis betingelserne for det i øvrigt er tilstede.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering vedr. Udlændingestyrelsens praksis i sager om TUB, hvor udlændingen er sigtet eller tiltalt for kriminalitet
Derfor er det min opfattelse, at det sender et helt forkert signal, at udlændinge,
som er sigtet eller tiltalt for kriminalitet, kan få meddelt tidsubegrænset opholds-
tilladelse, hvis ansøgningen når at blive behandlet inden en eventuel domfældelse,
der ellers ville have som afledt konsekvens, at tidsubegrænset opholdstilladelse
ikke kunne gives i en længere periode og i de groveste tilfælde for bestandig.
Jeg har derfor bedt mit embedsværk om at undersøge mulighederne for snarest
muligt at fremsætte et lovforslag, der kan imødegå denne problemstilling. Det er
forventningen, at der vil kunne fremsættes lovforslag i indeværende samling.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Udlændingestyrelsen over for Udlændinge- og In-
tegrationsministeriets departement har beklaget forløbet.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
4/4