Beskæftigelsesudvalget 2023-24, Boligudvalget 2023-24, Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24, Epidemiudvalget 2023-24, Erhvervsudvalget 2023-24, Færøudvalget 2023-24, Finansudvalget 2023-24, Forsvarsudvalget 2023-24, Grønlandsudvalget 2023-24, Indfødsretsudvalget 2023-24, Indenrigsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Kirkeudvalget 2023-24, Kulturudvalget 2023-24, Ligestillingsudvalget 2023-24, Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24, Skatteudvalget 2023-24, Socialudvalget 2023-24, Sundhedsudvalget 2023-24, Transportudvalget 2023-24, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24, Udvalget for Digitalisering og It 2023-24, Retsudvalget 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Ældreudvalget 2023-24, Udenrigsudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 235, BOU Alm.del Bilag 102, BUU Alm.del Bilag 231, EPI Alm.del Bilag 12, ERU Alm.del Bilag 263, FÆU Alm.del Bilag 36, FIU Alm.del Bilag 244, FOU Alm.del Bilag 219, GRU Alm.del Bilag 70, IFU Alm.del Bilag 199, INU Alm.del Bilag 60, KEF Alm.del Bilag 375, KIU Alm.del Bilag 61, KUU Alm.del Bilag 177, LIU Alm.del Bilag 55, MOF Alm.del Bilag 606, SAU Alm.del Bilag 325, SOU Alm.del Bilag 279, SUU Alm.del Bilag 369, TRU Alm.del Bilag 300, UFU Alm.del Bilag 101, UUI Alm.del Bilag 135, DIU Alm.del Bilag 156, REU Alm.del Bilag 301, ULØ Alm.del Bilag 145, ÆLU Alm.del Bilag 59, URU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2896015_0001.png
København, den 13. august 2024
Folketingets formand
Folketinget
Christiansborg
Kære folketingsformand
Tak for dit brev af 25. juni 2024 som opfølgning på Udvalget for Forretningsordenens
drøftelse af fremsættelsen af lovforslag efter 1. april i dette folketingsår.
Jeg vil gerne starte med at takke Folketinget for samarbejdet om afviklingen af lov-
programmet 2023/24. Jeg glæder mig særligt over, at 9 ud af 10 lovforslag også i
dette folketingsår er vedtaget med partier fra begge sider af regeringen.
Jeg er enig med dig i, at det generelt er vigtigt med ordentlig tid til folketingsbehand-
lingen af regeringens lovforslag, herunder at overholde fristerne i Folketingets forret-
ningsorden. Det er også mit indtryk, at det for langt de fleste lovforslag er lykkedes
at skabe fornuftig tid til folketingsbehandlingen, og jeg glæder mig over, at alle lov-
forslag fra regeringen i dette folketingsår har kunnet behandles uden dispensationer
fra Folketingets forretningsorden.
Når det er sagt, medgiver jeg, at det har været en udfordring
også i dette folketingsår
at få alle lovforslag klar til fremsættelse senest 1. april. Jeg er derfor enig i, at der
er behov for et skærpet fokus på fristen fremadrettet både hos ministrene og i mini-
sterierne.
Folketingets beslutning om fra næste folketingsår at ændre den nuværende 30-dages-
regel til en 40-dagesregel, som regeringen bakker op om, vil alt andet lige også bi-
drage til at skabe bedre tid til folketingsbehandlingerne særligt sidst på folketingsåret.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Svar fra statsministeren til Folketingets formand på brev vedrørende lovforslag fremsat efter 1. april
2896015_0002.png
-2-
Som du også selv er inde på, vil der dog erfaringsmæssigt normalt være et politisk
ønske eller andet behov for at gennemføre lovgivning inden sommerferien, selv om
forberedelsen af et lovforslag har trukket ud eller af andre grunde, ikke har kunnet
fremsættes før 1. april. Det kan f.eks. være hensynet til forudsatte ikrafttrædelsestids-
punkter, politiske forhandlinger eller prioritering af offentlighedens mulighed for at
afgive høringssvar.
Når det vurderes nødvendigt at fremsætte lovforslag efter 1. april, bør Folketinget
naturligvis oplyses om begrundelsen for den sene fremsættelse, så Folketinget kan
forholde sig til det i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.
Kopi af din henvendelse samt dette brev vil blive sendt til alle ministre.
Med venlig hilsen
Mette Frederiksen