Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 133
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - Bilag 133
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine
(Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven)
§1
I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der er fordrevet fra Ukraine, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 831 af
14. juni 2022, § 4 i lov nr. 1575 af 12. december 2023 og senest ved § 1 i
lov nr. 266 af 19. marts 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »17. marts 2024« til: »17. marts 2026«.
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
En opholdstilladelse meddelt efter denne lov kan forlænges til 17.
marts 2026, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen
efter § 10. Udlændingestyrelsen træffer af egen drift afgørelse efter 1. pkt.
Sager efter 1. pkt. tillægges opsættende virkning under Udlændingestyrel-
sens behandling.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
3.
§ 3, stk. 2,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk.
3.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte regler om at
forlænge tidsbegrænsningen efter stk. 1 og 2. Udlændinge- og integrations-
ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om betingelserne for for-
længelse af meddelte opholdstilladelser og proceduren for behandling af sa-
ger om forlængelse af meddelte opholdstilladelser efter stk. 2.«
4.
I
§ 3, stk. 3,
der bliver til stk. 4, ændres »stk. 2, 1. og 3. pkt.« til: »stk. 3,
1. og 2. pkt.«
5.
I
§ 11, stk. 1, stk. 2, stk. 3,
to steder i
stk. 4,
og i
§ 12
ændres »17. marts
2024« til: »17. marts 2026«.
6.
I § 29 indsættes som
stk. 3:
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
»Stk. 3. Udlændinge- og integrationsministeren kan beslutte, at udlæn-
dinge, der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse efter denne lov, ikke vil
kunne få færdigbehandlet en ansøgning om opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 7, så længe de pågældende er berettiget til opholdstilladelse
efter denne lov.«
§2
I lov nr. 693 af 24. maj 2022 om ændring af dagtilbudsloven, lov om fol-
keskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmu-
ligheder til fordrevne børn og unge fra Ukraine) foretages følgende ændrin-
ger:
1.
§ 7, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., overskriften
før § 22 c, § 22 c, § 44 a, stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4, og § 87,
stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-4 og
6-9, § 5, stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4. pkt., og
§ 22 a i folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. som affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse som affattet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5,
i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse som affattet ved
denne lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. som affattet ved denne lovs § 6 ophæves den 4. marts 2026.«
2.
§ 7, stk. 3,
ophæves.
§3
Loven træder i kraft den 1. december 2024.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske henholdsvis
grønlandske forhold tilsiger.
2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Gældende ret
3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukra-
ine (herefter særloven) blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget (Soci-
aldemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enheds-
listen, Det Konservative Folkeparti samt fire uden for gruppe) den 16. marts
2022. Med særloven blev der tilvejebragt et særligt og midlertidigt opholds-
grundlag til personer, der er fordrevet fra Ukraine som følge af de russiske
væbnede styrkers invasion.
3
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Formålet hermed var at sikre, at der som følge af den helt ekstraordinære
situation blev tilvejebragt mulighed for at yde en særlig indsats i forhold til
modtagelsen af det betydelige antal personer, der var fordrevet fra af Ukra-
iner og at undgå et for stort pres på det danske asylsystem.
Med opbakning fra Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konserva-
tive Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre blev opholdsgrundlaget
efter særloven i september 2023 forlænget med ét år frem til den 17. marts
2025. Det er efter særloven ikke muligt at forlænge opholdsgrundlaget her-
udover.
Der er pr. 1. april 2024 meddelt ca. 43.000 opholdstilladelser efter særloven,
hvoraf ca. 30.800 personer er registreret med bopæl i Danmark. Forskellen
på ca. 12.200 omfatter hovedsageligt personer, der er udrejst eller ikke har
taget ophold i Danmark. Der er pr. 28. maj 2024 registreret 666 verserende
asylsager i Udlændingestyrelsen vedrørende ukrainske statsborgere.
Formålet med særloven og den omfattede persongruppe svarer i vidt omfang
til EU-Rådets gennemførelsesafgørelsen (EU) 2022/382 af 4. marts 2022
om konstatering af massetilstrømning af fordrevne personer fra Ukraine, der
aktiverede Rådets direktiv 2011/55/EF af 20. juli 2022 om minimumsstan-
darder for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af for-
drevne personer (direktivet om midlertidig beskyttelse). Som følge af det
danske retsforbehold er Danmark ikke bundet af gennemførelsesafgørelsen
eller direktivet.
Efter direktivet kan Rådet beslutte at forlænge den midlertidige beskyttelse
med op til ét år. Tilsvarende den danske beslutning om at forlænge opholds-
grundlaget efter særloven, besluttede Rådet i september 2023 at forlænge
den midlertidige beskyttelse med ét år.
Den 25. juni 2024 har Rådet besluttet at forlænge den midlertidige beskyt-
telse med yderligere ét år, da grundlaget for beskyttelsen fortsat vurderes at
bestå. Der erv i denne forbindelse lagt vægt på den usikre og ustabile situa-
tion i Ukraine, og at der fortsat vurderes at være risiko for, at de nationale
asylsystemer ikke vil kunne fungere effektivt, hvis beskyttelsen ophører.
Beslutningen indebærer, at beskyttelsen for fordrevne personer fra Ukraine
opretholdes i perioden fra den 5. marts 2025 til den 4. marts 2026.
Det er regeringens opfattelse, at opholdsgrundlaget efter særloven tilsva-
rende bør forlænges med ét år. Regeringen finder det således helt centralt,
4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
at der i EU er et stærkt samarbejde omkring modtagelsen af fordrevne fra
Ukraine, og at Danmark støtter op herom. Dertil kommer, at grundlaget for
særloven efter regeringens opfattelse forsat er til stede under henvisning til
den nuværende situation i Ukraine og resten af Europa.
Lovforslaget fastsætter de nærmere regler for forlængelse af opholdsgrund-
laget efter særloven. Dette indebærer, at der efter forslaget etableres mulig-
hed for at meddele nye opholdstilladelser efter særloven med en gyldighed
til marts 2026, ligesom allerede meddelte opholdstilladelser vil kunne for-
længes til marts 2026.
Det foreslås endvidere, at udlændinge- og integrationsministeren vil kunne
forlænge opholdsgrundlaget yderligere, såfremt der skulle vise sig at blive
behov herfor.
Derudover indebærer lovforslaget, at der etableres mulighed for at berostille
asylsagsbehandlingen for udlændinge, der er berettiget til opholdstilladelse
efter særloven, indtil opholdsgrundlaget ophører.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om, at en række midlertidige regler
for fordrevne fra Ukraine på Børne- og Undervisningsministeriets område
forlænges parallelt med reglerne i særloven.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Gældende ret
Efter § 1, stk. 1, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine (herefter særloven), kan der efter ansøgning meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, der er fordrevet fra Ukraine, i følgende
tilfælde: 1) Udlændingen er ukrainsk statsborger og er den 1. februar 2022
eller senere udrejst af Ukraine, hvor den pågældende den 1. februar 2022
eller senere havde bopæl havde bopæl; 2) Udlændingen havde den 24. fe-
bruar 2022 status som flygtning i Ukraine og er den 1. februar 2022 eller
senere udrejst af Ukraine; 3) Udlændingen er ukrainsk statsborger eller
havde den 24. februar 2022 status som flygtning i Ukraine og opholdt sig
eller havde opholdstilladelse i Danmark den 24. februar 2022.
Efter særlovens § 2, stk. 1, kan der efter ansøgning endvidere meddeles op-
holdstilladelse til følgende: 1) En udlænding over 18 år, som samlever på
fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med
5
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
en udlænding over 18 år med opholdstilladelse efter § 1. 2) Et ugift mindre-
årigt barn af en udlænding med opholdstilladelse efter § 1 eller nr. 1. 3) En
udlænding, der har nær familiemæssig tilknytning til en udlænding med op-
holdstilladelse efter § 1, og som forud for udrejsen fra Ukraine har delt hus-
stand med den pågældende og må anses for at have været under den pågæl-
dendes forsørgelse. 4) En udlænding, der uden for de tilfælde, der er nævnt
i nr. 1-3, har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv med en udlænding
med opholdstilladelse efter § 1, og som samlever på fælles bopæl med
denne. Efter bestemmelsens stk. 2, kan opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1,
3 og 4, kun gives, hvis familielivet og forsørgelsesforholdet bestod den 24.
februar 2022.
Efter særlovens § 3, stk. 1, meddeles opholdstilladelse efter særloven med
henblik på midlertidigt ophold og tidsbegrænses til den 17. marts 2024, jf.
dog stk. 2.
Efter bestemmelsens § 3, stk. 2, kan udlændinge- og integrationsministeren
fastsætte regler om, at opholdstilladelse meddelt efter loven kan forlænges
til den 17. marts 2025. Udlændinge- og integrationsministeren kan i den for-
bindelse fastsætte regler om betingelser for forlængelse og proceduren for
behandling af sager om forlængelse. Udlændinge- og integrationsministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at opholdstilladelse efter loven, der med-
deles den 17. marts 2024 eller senere, kan meddeles tidsbegrænset til den
17. marts 2025.
I medfør af særlovens § 3, stk. 2, fastsatte udlændinge- og integrationsmini-
steren ved bekendtgørelse nr. 1268 af 1. november 2023 regler om, at en
opholdstilladelse meddelt efter særloven forlænges til 17. marts 2025, med-
mindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter lovens § 10.
Udlændingestyrelsen træffer efter bekendtgørelsen af egen drift afgørelse
om forlængelse. Sager om forlængelse tillægges opsættende virkning under
Udlændingestyrelsens behandling. Udlændingestyrelsens afgørelser om for-
længelse kan påklages til Udlændingenævnet.
Efter særlovens § 3, stk. 3, forlænges perioderne nævnt i lovens §§ 11 og 12
om inddragelse og bortfald tilsvarende ved fastsættelse af regler efter stk. 2,
1. og 3. pkt.
Efter særlovens § 4, stk. 1, skal ansøgning om opholdstilladelse efter § 1
indgives i Danmark. Efter bestemmelsens stk. 2 kan ansøgning om opholds-
tilladelse efter § 2, stk. 1, indgives i Danmark eller uden for landet. Efter
6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
stk. 3, 1. pkt., har en udlænding ret til at blive her i landet under behandlin-
gen af en ansøgning om opholdstilladelse efter loven, der indgives her i lan-
det.
Særlovens § 6 vedrører de situationer, hvor en udlænding vil være udelukket
fra at blive meddelt opholdstilladelse efter særloven. Bestemmelsen svarer
i sit indhold til udelukkelsesgrundene i udlændingelovens § 10, stk. 1-3 og
5-6, og indebærer bl.a., at udlændinge, der må anses for en fare for statens
sikkerhed eller for en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed
eller sundhed er udelukket fra opholdstilladelse efter særloven. Tilsvarende
gør sig gældende for udlændinge, der er blevet udvist af Danmark som følge
af grov kriminalitet, eller udlændinge der uden for landet har begået et kri-
minelt forhold, som ville have medført udvisning, såfremt pådømmelsen var
sket her i landet.
Efter særlovens § 10, stk. 1, skal en opholdstilladelse efter særloven inddra-
ges, medmindre inddragelse vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, jf. dog stk. 2, hvis 1) grundlaget for ansøgningen eller tilladel-
sen var urigtigt eller grundlaget for en opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, ikke
længere er til stede, jf. dog § 11, 2) opholdstilladelsen er opnået ved svig,
eller 3) der foreligger oplysninger om forhold, som efter reglerne i § 6, stk.
1 og stk. 2, nr. 1 og 2, og stk. 4, ville udelukke udlændingen fra opholdstil-
ladelse.
Efter særlovens § 11, stk. 1, kan en opholdstilladelse meddelt efter § 2, stk.
1, nr. 1 eller 4, indtil den 17. marts 2025, ikke inddrages efter § 10, stk. 1,
nr. 1, under henvisning til at de pågældende ikke bor sammen, hvis dette
skyldes, at den herboende person, jf. § 1, er udrejst til Ukraine med et aner-
kendelsesværdigt formål og ikke er indrejst i Danmark igen. Tilsvarende
gælder efter bestemmelsens stk. 2 for opholdstilladelser meddelt efter ud-
lændingelovens § 9 om familiesammenføring, § 9 c, stk. 1, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en herboende person, § 9 m om medfølgende
familie til udenlandske arbejdstagere eller § 9 n om medfølgende familie til
udenlandske studerende eller praktikanter, og for opholdstilladelser meddelt
til en ukrainsk statsborger efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9
c, stk. 1, jf. bestemmelsens stk. 3.
Efter særlovens § 12 medregnes de tidsrum, der er nævnt i udlændingelo-
vens § 17, stk. 1, 2. og 3. pkt., ikke i ophold i Ukraine mellem den 24. februar
2022 og den 17. marts 2025, jf. dog § 3, stk. 3, hvis udlændingen er ukrainsk
statsborger og opholdet har haft et anerkendelsesværdigt formål.
7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Efter særlovens § 23, stk. 1, optages der til brug for identifikation og iden-
titetskontrol fingeraftryk og personfotografi af en udlænding, som indgiver
ansøgning om opholdstilladelse efter loven.
Særlovens § 29 indeholder de nærmere regler for mulighederne for at ind-
give ansøgning efter udlændingelovens almindelige regler. Det fremgår af §
29, stk. 1, at en udlænding med opholdstilladelse efter særloven kan indgive
ansøgning her i landet om opholdstilladelse efter udlændingelovens regler.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 145, s. 39, at udlændinge med opholdstilladelse efter
særloven som følge af deres ophold i Danmark har adgang til at ansøge om
bl.a. asyl efter udlændingelovens regler, således at de til en hver tid kan ind-
give ansøgning om asyl under deres ophold.
I praksis har asylsagsbehandlingen for ukrainske statsborgere været bero-
stillet siden krigens udbrud, da der har været usikkerhed omkring forholdene
i Ukraine. Flygtningenævnet besluttede imidlertid i oktober 2023 at ophæve
berostillelsen for de sager, der verserede i nævnet, og at hjemvise sagerne
til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen. I resten af Europa har asyl-
sagsbehandlingen for ukrainske statsborgere i vidt omfang tilsvarende været
berostillet. Udover usikkerhed omkring forholdene i Ukraine, skal dette des-
uden ses i lyset, at flere EU-lande har valgt at berostille asylsagsbehandlin-
gen, så længe de pågældende har opholdstilladelse efter EU’s direktiv om
midlertidig beskyttelse eller tilsvarende ordning.
3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Siden de russiske væbnede styrkers militære invasion af Ukraine den 24.
februar 2022 er et betydeligt antal ukrainere indrejst i Danmark og i EU.
Den nuværende situation i Ukraine synes ikke umiddelbart at indikere, at
der snarligt er en løsning på konflikten, herunder for de ukrainere, der har
opholdstilladelse efter særloven, og som i øjeblikket opholder sig i Dan-
mark.
Under henvisning til EU’s beslutning om at forlænge beskyttelsen for for-
drevne personer fra Ukraine, er det Udlændinge- og Integrationsministeriet
opfattelse, at Danmark bør forlænge opholdsgrundelaget efter særloven, der
står til at udløbe 17. marts 2025, med ét år til 17. marts 2026. Dette omfatter
dels muligheden for at meddele nye opholdstilladelser frem til 17. marts
8
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
2026 og dels muligheden for at forlænge allerede meddelte opholdstilladelse
til 17. marts 2026.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at forlængelse af
en opholdstilladelse efter særloven bør betinges af, at udlændingen fortsat
opfylder betingelserne for opholdstilladelse. Det er dog samtidig ministeri-
ets opfattelse, at reglerne for forlængelse ikke bør være unødvendigt res-
sourcekrævende for udlændingemyndighederne og bør sikre et tilstrækkelig
grundlag for en effektiv sagsbehandling. Dette skal særligt ses i sammen-
hæng med det betydelige antal sager og hensynet til, at Udlændingestyrelsen
i videst muligt omfang vil kunne blive færdige med behandlingen af det be-
tydelige antal sager om forlængelse, inden opholdstilladelserne udløber. Det
er på denne baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at
Udlændingestyrelsen bør kunne forlænge meddelte opholdstilladelser af
egen drift, uden at der f.eks. stilles krav om indgivelse af ansøgning eller
om optagelse af ny biometri.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at ud-
lændinge- og integrationsministeren bør bemyndiges til på sigt at kunne
fastsætte regler om yderligere forlængelse af opholdsgrundlaget. Dette beror
bl.a. på den omstændighed, at det er forbundet med usikkerhed, hvordan
situationen i Ukraine og EU vil udvikle sig den kommende tid, hvorfor det
er overordentligt vanskeligt at forudse, om der i Danmark og EU kan vise
sig et behov for at forlænge ordningen yderligere. I tillæg hertil er det Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at Danmark bør kunne for-
længe opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine tilsvarende, som det be-
sluttes i EU. Der lægges i den forbindelse vægt på, at forlængelse vil være i
overensstemmelse med linjen om EU-fælles løsninger i forhold til modta-
gelsen af fordrevne fra Ukraine, og at forskellige beslutninger i hhv. Dan-
mark og EU herom vil kunne medføre sekundære bevægelser, hvilket vil
kunne påvirke samarbejdet med EU negativt.
Det er endelig Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det ved
en forlængelse af opholdsgrundlaget efter særloven bør besluttes at bero-
stille asylsagsbehandlingen midlertidigt for udlændinge omfattet af loven.
Ministeriet finder således, at det aktuelle hensyn til, at det danske asyl- og
modtagesystem ikke unødigt overbelastes, taler afgørende for, at ansøgnin-
ger om asyl ikke på nuværende tidspunkt bør færdigbehandles. Dette skal
navnlig ses i lyset af den aktuelle situation i Europa i forhold til modtagelse
af fordrevne personer fra Ukraine og andre landes nuværende berostillelse
af asylsager. Det bemærkes i den forbindelse, at flere EU-lande har valgt at
9
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
berostille deres asylsagsbehandling, så længe de pågældende asylansøgere
har opholdstilladelse efter EU’s direktiv om midlertidig beskyttelse eller til-
svarende ordning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder således, at det vil kunne ud-
gøre en risiko for en uhensigtsmæssig stigning i det i forvejen høje indrej-
setal af fordrevne fra Ukraine, hvis de danske udlændingemyndigheder i
modsætning til mange andre lande begynder at færdigbehandle asylansøg-
ninger for den pågældende gruppe.
Det er væsentligt at understrege, at en berostillelse efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse alene bør omfatte udlændinge, der er be-
rettiget til opholdstilladelse efter særloven, og dermed i forvejen er beretti-
get til at opholde sig i Danmark på vilkår, der i vidt omfang svarer til dem,
der tilbydes udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens reg-
ler om asyl. Ligeledes bør berostillelsen ikke række ud over varigheden på
opholdstilladelserne efter særloven, og der bør sikres mulighed for, at asyl-
sagsbehandlingen kan genoptages, når situationen igen tilsiger det. Der hen-
vises i øvrigt til lovforslagets pkt. 4 om forholdet til Danmarks internatio-
nale forpligtelser.
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at opholdsgrundlaget efter særloven forlænges, således at op-
holdstilladelser meddelt efter særloven, der efter gældende regler udløber
den 17. marts 2025, vil kunne forlænges til 17. marts 2026. Det foreslås
endvidere, at der på baggrund af nye ansøgninger om opholdstilladelse efter
særloven ligeledes vil kunne meddeles opholdstilladelse til 17. marts 2026.
Men henblik på at sikre en effektiv og smidig sagsbehandling vil den fore-
slåede ordning indebære, at Udlændingestyrelsen af egen drift vil skulle
træffe afgørelse om forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter særlo-
ven. Det betyder, at udlændinge med opholdstilladelse efter særloven ikke
vil skulle indgive en ansøgning om forlængelse af deres opholdstilladelse.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med behandlingen af
en forlængelsessag efter den foreslåede ordning genanvender fingeraftryk
og personfotografi, der er optaget i henhold til særlovens § 23, stk. 1, i det
omfang, at omstændighederne ikke vurderes at tale herimod.
Det forudsættes desuden, at udlændingemyndighederne prioriterer sagsbe-
handlingen af sager om forlængelse, således at sagerne i videst muligt om-
10
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
fang vil kunne færdigbehandles inden den 17. marts 2025, hvor opholdstil-
ladelser meddelt efter særloven udløber. Forlængelsessager, som ikke når at
blive færdigbehandlet inden den 17. marts 2025 vil blive tillagt opsættende
virkning, således at udlændingen vil bevare sine rettigheder efter særloven
under behandlingen af forlængelsessagen.
Efter den foreslåede ordning vil det være en betingelse for forlængelse af en
opholdstilladelse, at der ikke er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
Det vil ikke være til hinder for forlængelse, at udlændingen i mellemtiden
har opnået opholdstilladelse efter udlændingelovens regler.
Det foreslås endvidere, at udlændinge- og integrationsministeren vil kunne
fastsætte regler om yderligere forlængelse af opholdsgrundlaget efter sær-
loven. Dette indebærer, at ministeren vil kunne beslutte at forlænge ordnin-
gen, så allerede meddelte opholdstilladelser, der vil udløbe den 17. marts
2026, vil kunne forlænges til et senere tidspunkt, ligesom der vil kunne med-
deles nye opholdstilladelser med tilsvarende tidsbegrænsning. Det forudsæt-
tes i den forbindelse, at forlængelsen som udgangspunkt vil være med ét år
ad gangen, og at den konkrete forlængelse i vidt omfang vil afhænge af,
hvilken beslutning der træffes af EU for opholdsgrundlaget for fordrevne fra
Ukraine. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at efter særloven skal be-
tegnelsen »fordrevet personer fra Ukraine« forstås i overensstemmelse med
EU’s direktiv om midlertidig beskyttelse, hvilket indebærer, at det efter sær-
loven ikke længere vil være muligt at meddele nye opholdstilladelser, så-
fremt opholdsgrundlaget efter direktivet ophører. Der henvises i den forbin-
delse til bemærkningerne til særlovens § 1, jf. Folketingstidende 2021-2022,
tillæg A, L 145, s. 56. Dertil kommer, at det efter de gældende regler i di-
rektivet ikke er muligt at forlænge opholdsgrundlaget med mere end ét år,
hvorfor der som udgangspunkt ikke vil være grundlag for at forlænge ord-
ningen med mere end et år ad gangen.
Det foreslås derudover, at udlændinge- og integrationsministeren vil kunne
fastsætte regler om betingelser for forlængelse af meddelte opholdstilladel-
ser og proceduren for behandlingen af sådanne sager. Forlængelse af en op-
holdstilladelse vil herunder kunne betinges af optagelse af ny biometri eller
af, at grundlaget for opholdstilladelsen fortsat er til stede. Det betyder, at
såfremt der efter den oprindelige meddelelse af opholdstilladelse er indtruf-
fet omstændigheder, der medfører, at ansøgeren ikke længere er berettiget
til opholdstilladelse efter særloven, vil opholdstilladelsen kunne nægtes for-
længet. Dette vil f.eks. kunne være i tilfælde af, at ansøgeren ikke længere
opholder sig i Danmark eller på baggrund af forhold, der vil kunne danne
11
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
grundlag for en inddragelse af opholdstilladelsen. Derudover vil udlæn-
dinge- og integrationsministeren kunne fastsætte regler om, hvorvidt en ud-
lænding vil skulle ansøge om forlængelse af sin opholdstilladelse, eller om
Udlændingestyrelsen af egen drift vil skulle træffe afgørelse om forlængelse
af meddelte opholdstilladelser.
Det foreslås endelig, at udlændinge- og integrationsministeren vil kunne be-
slutte, at udlændinge, der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse efter
særloven, ikke vil kunne få færdigbehandlet en ansøgning om opholdstilla-
delse efter udlændingelovens regler om asyl, så længe de pågældende er be-
rettiget til opholdstilladelse i medfør af særloven.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at udlændinge- og integrations-
ministeren vil kunne beslutte at berostille asylsagsbehandlingen for udlæn-
dinge, der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse efter særloven, og at
berostillelsen efter bestemmelsen vil kunne vare indtil det tidspunkt, hvor
den pågældende ikke længere er berettiget til opholdstilladelse efter særlo-
ven. Bestemmelsen omfatter således muligheden for at berostille asylsags-
behandlingen for udlændinge, der allerede er meddelt opholdstilladelse efter
særloven, såvel som udlændinge, der ikke har en opholdstilladelse efter sær-
loven, men som opfylder betingelserne herfor. Det bemærkes, at det er uden
betydning, hvornår ansøgningen om asyl er indgivet, og at bestemmelsen
både omfatter verserende asylsager og de asylsager, der måtte blive oprettet
på baggrund af nye ansøgninger om asyl.
Det vil tilsvarende være uden betydning, på hvilken baggrund udlændingen
opfylder betingelserne for opholdstilladelse efter særloven. Den foreslåede
bestemmelse vil således f.eks. omfatte asylansøgninger fra udlændinge, der
ikke er ukrainske statsborgere, men som har haft status som flygtning i
Ukraine og opfylder betingelserne i særlovens § 1, nr. 1-3, eller er i familie
med en ukrainsk statsborger og opfylder betingelserne i særlovens § 2.
Det er en forudsætning for berostillelse, at asylansøgeren på det aktuelle
tidspunkt har en gyldig opholdstilladelse efter særloven eller vurderes at op-
fylde betingelserne derfor. Det betyder bl.a., at hvis en udlænding er med-
delt endeligt afslag på opholdstilladelse efter særloven, vil den pågældendes
asylsag ikke kunne berostilles i medfør af den foreslåede bestemmelse, hvil-
ket gælder uanset årsagen til afslaget. Som eksempel vil en asylsag ikke
kunne berostilles, såfremt udlændingen isoleret set opfylder betingelserne,
men er udelukket fra opholdstilladelse som følge af et kriminelt forhold, jf.
særlovens § 6.
12
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Hvis en udlændings opholdstilladelse efter særloven er inddraget eller bort-
faldet, vil det tilsvarende være en betingelse for at berostille behandlingen
af en asylansøgning, at den pågældende på ny opfylder betingelserne for
opholdstilladelse efter særloven.
Forslaget ændrer i øvrigt ikke på de almindelige rettigheder for asylansø-
gere. Det betyder, at en udlænding, der får sin asylsag berostillet i medfør
af lovforslaget, således vil have ret til at opholde sig i Danmark under asyl-
sagsbehandlingen (processuelt ophold), herunder i perioden for berostillel-
sen.
I det tilfælde, hvor en udlænding, der ikke har opholdstilladelse efter særlo-
ven, men som vurderes at kunne opfylde betingelserne herfor, indgiver an-
søgning om asyl, forudsættes det, at Udlændingestyrelsen af egen drift ind-
henter de nødvendige oplysninger for en stillingtagen til, om pågældende
skal meddeles opholdstilladelse efter særloven. Såfremt udlændingen opfyl-
der betingelserne for opholdstilladelse efter særloven, meddeles den pågæl-
dende en sådan opholdstilladelse i umiddelbar tilknytning til, at asylsagen
berostilles, og ansøgeren orienteres herom. En asylansøger vil således under
hele berostillelsen have en gyldig opholdstilladelse i Danmark efter særlo-
ven. Det bemærkes, at en ansøgning om asyl i disse tilfælde samtidig vil
skulle betragtes som en ansøgning om opholdstilladelse efter særloven, og
at en udlænding ikke vil kunne afslå eller på anden måde modvirke at blive
meddelt opholdstilladelse efter særloven med det formål, at få en ansøgning
om asyl behandlet.
En berostillelse vil efter den foreslåede ordning alene indebære en udsky-
delse af afgørelsen på asylsagen, der fortsat vil være verserende hos udlæn-
dingemyndighederne. Sagerne vil således ikke blive afsluttet uden afgø-
relse, medmindre ansøgeren aktivt udtrykker ønske herom. Det forudsættes,
at Udlændingestyrelsen i behørigt omfang, herunder på styrelsens hjemme-
side, orienterer om baggrunden for berostillelsen og om muligheden for at
frafalde en ansøgning om asyl.
Udlændinge- og Integrationsministeren vil til enhver tid kunne ophæve be-
rostillelsen af asylsagsbehandlingen, såfremt der ikke længere vurderes at
være grundlag for at fortsætte berostillelsen. Der vil herved skulle lægges
særlig vægt på situationen i Danmark og resten af Europa for modtagelse af
fordrevne personer fra Ukraine, og om hensynet til at undgå et øget pres på
de danske grænser eller det danske asyl- og modtagesystem fortsat taler for
13
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
en berostillelse af sagerne. Det vil således have særlig betydning, i hvilket
omfang andre lande i Europa er påbegyndt at behandle ansøgninger om asyl
fra personer, der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse på baggrund af
EU’s direktiv om midlertidig beskyttelse. Der henvises endvidere til lov-
forslagets pkt. 4 om forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
Det bemærkes, at henset til formålet med lovforslaget forudsættes det, at
asylsagerne vil berostilles ved lovforslagets ikrafttrædelse, medmindre der
på ikrafttrædelsestidspunktet ikke længere vurderes at være grundlag for be-
rostillelsen. Ligeledes forudsættes det, at en berostillelse alene vil kunne op-
retholdes, så længe forholdene tilsiger det.
Såfremt der måtte blive truffet en beslutning om yderligere forlængelse af
opholdsgrundlaget efter særloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, forudsættes
det, at der samtidig tages stilling til, om grundlaget for berostillelse fortsat
er til stede.
4. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Lovforslaget indebærer bl.a., at Udlændinge- og Integrationsministeren vil
kunne beslutte at berostille asylsagsbehandlingen midlertidigt for personer,
der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse efter særloven.
Efter bl.a. flygtningekonventionen og Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK) er Danmark forpligtet til at sikre, at en udlænding
har adgang til at kunne ansøge om asyl og ikke udsendes til et land, hvor
den pågældende vil risikere at blive udsat for forfølgelse eller overgreb, li-
gesom en udlænding har ret til en individuel asylprocedure. Dette følger af
det såkaldte refoulementsforbud, der bl.a. udtrykkes i flygtningekonventio-
nens artikel 33, stk. 1, og EMRK artikel 3. Herudover følger det af EMRK
artikel 14, at nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigheder og fri-
hedsrettigheder skal sikres uden forskel på grund af bl.a. national oprindelse.
Det vurderes, at den foreslåede ordning vil være forenelig med Danmarks
internationale forpligtelser, herunder flygtningekonventionen og EMRK.
Der er herved lagt vægt på, at opholdsgrundlaget efter særloven bygger på
nogle helt særlige hensyn i forhold til det europæiske samarbejde om mod-
tagelse af fordrevne fra Ukraine og at undgå overbelastning af asylsystemet.
Asylansøgere fra Ukraine vurderes således at befinde sig i en situation, som
adskiller dem fra asylansøgere fra øvrige lande, idet de som følge af den
russiske invasion har mulighed for et helt særligt opholdsgrundlag, der bl.a.
tilsigter at undgå overbelastning af asylsystemet.
14
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Der er i tilknytning hertil lagt vægt på, at personer med opholdstilladelse
efter særloven i vidt omfang er stillet som udlændinge med opholdstilladelse
efter reglerne om asyl, herunder i forhold til adgang til sociale ydelser, ar-
bejde og uddannelse, om end de pågældende ikke i fuldt omfang må anses
for at opnå rettighederne efter flygtningekonventionen.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning alene vil omfatte udlændinge, der
er berettiget til opholdstilladelse efter særloven. En udlænding, der ikke op-
fylder betingelserne efter særloven, vil således have krav på at få en asylsag
behandlet, når grundlaget herfor i øvrigt er til stede.
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede ordning alene vil være midlerti-
dig, og at grundlæggende rettigheder, herunder forbuddet mod refoulement,
overholdes under berostillelsen.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Under udarbejdelse]
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Under udarbejdelse]
7. Administrative konsekvenser for borgerne
[Under udarbejdelse]
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
15
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0016.png
UDKAST
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ingen
Ja
Nej
16
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0017.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
17
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter særlovens § 3, stk. 1, meddeles opholdstilladelse efter særloven med
henblik på midlertidigt ophold og tidsbegrænses til den 17. marts 2024, jf.
dog stk. 2.
Efter særlovens § 3, stk. 2, kan udlændinge- og integrationsministeren fast-
sætte regler om, at opholdstilladelse meddelt efter særloven kan forlænges
til den 17. marts 2025.
Ved bekendtgørelse nr. 1268 af 1. november 2023 blev der i medfør af sær-
lovens § 3, stk. 2, fastsat regler om, at en opholdstilladelse meddelt efter
særloven kan forlænges til 17. marts 2025, medmindre der er grundlag for
at inddrage opholdstilladelsen efter lovens § 10.
Det foreslås i særlovens
§ 3, stk. 1,
at ændre »17. marts 2024« til: »17. marts
2026«.
Bestemmelsen vil indebære, at en førstegangsopholdstilladelse efter særlo-
ven vil blive meddelt med henblik på midlertidigt ophold og vil udløbe ved
udgangen af 17. marts 2026.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med meddelelse af en
forlængelse vejleder udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig
og alene er gyldig frem til og med den 17. marts 2026, samt at den pågæl-
dende herefter vil have pligt til at udrejse, medmindre den pågældende har
opnået opholdstilladelse på et andet grundlag.
Til nr. 2
Efter særlovens § 3, stk. 1, meddeles opholdstilladelse efter særloven med
henblik på midlertidigt ophold og tidsbegrænses til den 17. marts 2024, jf.
dog stk. 2.
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Efter særlovens § 3, stk. 2, kan udlændinge- og integrationsministeren fast-
sætte regler om, at opholdstilladelse meddelt efter særloven kan forlænges
til den 17. marts 2025.
Ved bekendtgørelse nr. 1268 af 1. november 2023 blev der i medfør af sær-
lovens § 3, stk. 2, fastsat regler om, at en opholdstilladelse meddelt efter
særloven kan forlænges til 17. marts 2025, medmindre der er grundlag for
at inddrage opholdstilladelsen efter lovens § 10.
Det foreslås, at der i særlovens
§ 3
efter stk. 1 indsættes et nyt stykke. Efter
det foreslåede nye
stk. 2
forlænges en opholdstilladelse meddelt efter særlo-
ven til 17. marts 2026, medmindre der er grundlag for at inddrage opholds-
tilladelsen efter § 10. Udlændingestyrelsen træffer af egen drift afgørelse
efter 1. pkt. Sager efter 1. pkt. tillægges opsættende virkning under Udlæn-
dingestyrelsens behandling.
Det bemærkes, at det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at udlændinge- og
integrationsministeren vil kunne fastsætte regler om yderligere forlængelse
af opholdsgrundlaget.
Det foreslåede
1. pkt.
vil indebære, at en opholdstilladelse efter særloven vil
blive forlænget frem til og med den 17. marts 2026. Alle opholdstilladelser,
der forlænges efter bestemmelsen, vil således blive meddelt med en gyldig-
hedsperiode frem til og med den 17. marts 2026, hvorefter alle opholdstilla-
delser efter særloven udløber. Efter den foreslåede bestemmelse vil en op-
holdstilladelse efter særloven alene kunne forlænges, såfremt der ikke er
grundlag for at inddrage denne.
Efter det foreslåede
2. pkt.
vil Udlændingestyrelsen af egen drift skulle
træffe afgørelse om forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter særlo-
ven. Ved behandlingen af sager om forlængelse af opholdstilladelser med-
delt efter særloven vil Udlændingestyrelsen således af egen drift skulle op-
rette forlængelsessager på samtlige udlændinge, der er meddelt en opholds-
tilladelse efter særloven. En udlænding med opholdstilladelse efter særloven
vil således ikke skulle indgive en ansøgning om forlængelse af deres op-
holdstilladelse Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med
behandlingen af en forlængelsessag efter den foreslåede ordning genanven-
der fingeraftryk og personfotografi, der er optaget i henhold til særlovens §
23, stk. 1, i det omfang, at omstændighederne ikke vurderes at tale herimod.
19
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Under behandlingen af forlængelsessager vil Udlændingestyrelsen foretage
et SIS-tjek og opslag i CPR-registeret med henblik på at kontrollere, om
udlændingen aktuelt har bopæl i Danmark.
Det forudsættes, at der i forbindelse med vurderingen af, om en opholdstil-
ladelse skal forlænges, tages i betragtning, om udlændingen har en verse-
rende bortfalds-, inddragelses- eller udvisningssag hos Udlændingestyrel-
sen, eller om udlændingen har været registreret som udrejst i CPR-registeret.
Det bemærkes, at der vil være sager, som Udlændingestyrelsen vil skulle
udtage til særskilt behandling med henblik på yderligere sagsoplysning, før-
end der kan træffes afgørelse om forlængelse af en opholdstilladelse med-
delt efter særloven. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor der er usik-
kerhed om en udlændings opholdsgrundlag, eller såfremt der pågår en ver-
serende straffesag mod udlændingen.
Efter det foreslåede
3. pkt.
vil sager om forlængelse tillægges opsættende
virkning under Udlændingestyrelsens behandling. Det betyder, at forlængel-
sessager, som ikke når at blive færdigbehandlet inden den 17. marts 2025
vil blive tillagt opsættende virkning, således at udlændingen vil bevare sine
rettigheder efter særloven under behandlingen af forlængelsessagen.
Det vil ikke være til hinder for forlængelse af en opholdstilladelse efter sær-
loven, at udlændingen i mellemtiden har opnået opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens regler.
Til nr. 3
Efter særlovens § 3, stk. 2, kan udlændinge- og integrationsministeren fast-
sætte regler om, at opholdstilladelse meddelt efter denne lov kan forlænges
til den 17. marts 2025. Udlændinge- og integrationsministeren kan i den for-
bindelse fastsætte regler om betingelser for forlængelse og proceduren for
behandling af sager om forlængelse. Udlændinge- og integrationsministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at opholdstilladelse efter denne lov, der
meddeles den 17. marts 2024 eller senere, kan meddeles tidsbegrænset til
den 17. marts 2025.
Ved bekendtgørelse nr. 1268 af 1. november 2023 blev der fastsat regler om,
at en opholdstilladelse meddelt efter særloven kan forlænges til 17. marts
2025, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter
lovens § 10.
20
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det foreslås, at særlovens
§ 3, stk. 2,
der bliver stk. 3, affattes således: »Ud-
lændinge- og integrationsministeren kan fastsætte regler om at forlænge
tidsbegrænsningen efter stk. 1 og 2. Udlændinge- og integrationsministeren
kan i den forbindelse fastsætte regler om betingelser for forlængelse af med-
delte opholdstilladelser og proceduren for behandling af sager om forlæn-
gelse af meddelte opholdstilladelser efter stk. 2«.
Det foreslåede
1. pkt.
vil indebære, at udlændinge- og integrationsministeren
vil kunne beslutte at forlænge ordningen, så allerede meddelte opholdstilla-
delser, der vil udløbe den 17. marts 2026, vil kunne forlænges til et senere
tidspunkt, ligesom der vil kunne meddeles nye opholdstilladelser med til-
svarende tidsbegrænsning. Det forudsættes i den forbindelse, at forlængel-
sen som udgangspunkt vil være med ét år ad gangen, og at den konkrete
forlængelse i vidt omfang vil afhænge af, hvilken beslutning der træffes af
EU for opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine. Det skal i denne for-
bindelse bemærkes, at efter særloven skal betegnelsen »fordrevet personer
fra Ukraine« forstås i overensstemmelse med EU’s direktiv om midlertidig
beskyttelse, hvilket indebærer, at det efter særloven ikke længere vil være
muligt at meddele nye opholdstilladelser, såfremt opholdsgrundlaget efter
direktivet ophører. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til
særlovens § 1, jf. Folketingstidende 2021-2022, tillæg A, L 145, s. 56. Dertil
kommer, at det efter de gældende regler i direktivet ikke er muligt at for-
længe opholdsgrundlaget med mere end ét år, hvorfor der som udgangs-
punkt ikke vil være grundlag for at forlænge ordningen med mere end et år
ad gangen.
Det foreslåede
2. pkt.
vil indebære, at udlændinge- og integrationsministeren
i forbindelse med fastsættelse af regler om forlængelse efter 1. pkt. vil kunne
fastsætte regler om betingelserne for forlængelse af meddelte opholdstilla-
delser og proceduren for behandling af sager om forlængelse af meddelte
opholdstilladelser efter stk. 2.
Forlængelse af en opholdstilladelse vil herunder kunne betinges af optagelse
af ny biometri eller af, at grundlaget for opholdstilladelsen fortsat er til
stede. Det betyder, at såfremt der efter den oprindelige meddelelse af op-
holdstilladelse er indtruffet omstændigheder, der medfører, at ansøgeren
ikke længere er berettiget til opholdstilladelse efter særloven, vil opholdstil-
ladelsen kunne nægtes forlænget. Dette vil f.eks. kunne være i tilfælde af, at
ansøgeren ikke længere opholder sig i Danmark eller på baggrund af for-
hold, der vil kunne danne grundlag for en inddragelse af opholdstilladelsen.
Derudover vil udlændinge- og integrationsministeren kunne fastsætte regler
21
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
om, hvorvidt en udlænding vil skulle ansøge om forlængelse af sin opholds-
tilladelse, eller om Udlændingestyrelsen af egen drift vil skulle træffe afgø-
relse om forlængelse af meddelte opholdstilladelser.
Til nr. 4
Efter særlovens § 3, stk. 3, forlænges ved fastsættelse af regler efter stk. 2,
1. og 3. pkt., perioderne nævnt i §§ 11 og 12 tilsvarende.
Det foreslås, at i særlovens
§ 3, stk. 3,
der bliver til stk. 4, ændres »stk. 2, 1.
og 3. pkt.« til: »stk. 3, 1. og 2. pkt.«.
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i særlovens§ 3, hvorefter
stk. 2 bliver til stk. 3.
Til nr. 5
Efter særlovens § 11, stk. 1, kan en opholdstilladelse meddelt efter § 2, stk.
1, nr. 1 eller 4, indtil den 17. marts 2025, ikke inddrages efter § 10, stk. 1,
nr. 1, under henvisning til at de pågældende ikke bor sammen, hvis dette
skyldes, at den herboende person, jf. § 1, er udrejst til Ukraine med et aner-
kendelsesværdigt formål og ikke er indrejst i Danmark igen.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan en opholdstilladelse meddelt efter udlændin-
gelovens § 9, § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en
herboende person, § 9 m eller § 9 n indtil den 17. marts 2025, ikke inddrages
efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1 eller 3, under henvisning til at de
pågældende ikke bor sammen, hvis dette skyldes, at den herboende person
er udrejst til Ukraine med et anerkendelsesværdigt formål og ikke er indrejst
i Danmark igen.
Efter bestemmelsens stk. 3 kan en opholdstilladelse meddelt til en ukrainsk
statsborger efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, indtil
den 17. marts 2025, ikke inddrages efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
1, under henvisning til at de pågældende ikke bor sammen, hvis dette skyl-
des, at den pågældende er udrejst til Ukraine med et anerkendelsesværdigt
formål og ikke er indrejst i Danmark igen.
Efter bestemmelsens stk. 4 kan en opholdstilladelse meddelt efter udlændin-
gelovens § 9 m eller § 9 n som følge af familiemæssig tilknytning til en
herboende person med opholdstilladelse efter § 9 a, § 9 i eller § 9 k indtil
den 17. marts 2025, jf. dog § 3, stk. 3, ikke nægtes forlænget eller inddrages
22
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1 eller 3, under henvisning til at den
herboende person får inddraget eller nægtet forlængelse af sin opholdstilla-
delse, eller at den herboende persons opholdstilladelse udløber, hvis dette
skyldes, at den herboende person er udrejst til Ukraine med et anerkendel-
sesværdigt formål og ikke er indrejst i Danmark igen. Er personen med op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, § 9 i eller § 9 k ikke indrejst i
Danmark igen, kan opholdstilladelsen efter § 9 m og § 9 n forlænges indtil
den 17. marts 2024, jf. dog § 3, stk. 3.
Efter særlovens § 12 medregnes de tidsrum, der er nævnt i udlændingelo-
vens § 17, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophold i Ukraine mellem den 24. februar 2022
og den 17. marts 2025 ikke, jf. dog § 3, stk. 3, hvis udlændingen er ukrainsk
statsborger og opholdet har haft et anerkendelsesværdigt formål.
Det foreslås, at i særlovens
§ 11, stk. 1, stk. 2, stk. 3,
to steder i
stk. 4,
og i
§
12,
ændres »17. marts 2024« til: »17. marts 2026«.
De foreslåede ændringer skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr.
1 og 2, hvor det foreslås, at ny opholdstilladelser efter særloven meddeles
til den 17. marts 2026 og at forlænge opholdstilladelser meddelt efter sær-
loven til den 17. marts 2026.
Til nr. 6
Efter særlovens § 29, stk. 1, 1. pkt., kan en udlænding med opholdstilladelse
efter særloven indgive ansøgning her i landet om opholdstilladelse efter ud-
lændingeloven. Dette indebærer bl.a., at en udlænding har mulighed for at
indgive og få færdigbehandlet en ansøgning om asyl efter udlændingelovens
§ 7.
Det foreslås, at der i særlovens
§ 29
indsættes et stk. 3, hvorefter udlæn-
dinge- og integrationsministeren kan beslutte, at udlændinge, der har eller
vil kunne opnå opholdstilladelse efter særloven, ikke vil kunne få færdigbe-
handlet en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, så
længe de pågældende er berettiget til opholdstilladelse efter særloven.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at udlændinge- og integrations-
ministeren vil kunne beslutte at berostille asylsagsbehandlingen for udlæn-
dinge, der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse efter særloven, og at
berostillelsen efter bestemmelsen vil kunne vare indtil det tidspunkt, hvor
den pågældende ikke længere er berettiget til opholdstilladelse efter særlo-
23
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
ven. Bestemmelsen omfatter således muligheden for at berostille asylsags-
behandlingen for udlændinge, der allerede er meddelt opholdstilladelse efter
særloven, såvel som udlændinge, der ikke har en opholdstilladelse efter sær-
loven, men som opfylder betingelserne herfor. Det bemærkes, at det er uden
betydning, hvornår ansøgningen om asyl er indgivet, og at bestemmelsen
både omfatter verserende asylsager og de asylsager, der måtte blive oprettet
på baggrund af nye ansøgninger om asyl.
Det vil tilsvarende være uden betydning, på hvilken baggrund udlændingen
opfylder betingelserne for opholdstilladelse efter særloven. Den foreslåede
bestemmelse vil således f.eks. omfatte asylansøgninger fra udlændinge, der
ikke er ukrainske statsborgere, men som har haft status som flygtning i
Ukraine og opfylder betingelserne i særlovens § 1, nr. 1-3, eller er i familie
med en ukrainsk statsborger og opfylder betingelserne i særlovens § 2.
Det er en forudsætning for berostillelse, at asylansøgeren på det aktuelle
tidspunkt har en gyldig opholdstilladelse efter særloven eller vurderes at op-
fylde betingelserne derfor. Det betyder bl.a., at hvis en udlænding er med-
delt endeligt afslag på opholdstilladelse efter særloven, vil den pågældendes
asylsag ikke kunne berostilles i medfør af den foreslåede bestemmelse, hvil-
ket gælder uanset årsagen til afslaget. Som eksempel vil en asylsag ikke
kunne berostilles, såfremt udlændingen isoleret set opfylder betingelserne,
men er udelukket fra opholdstilladelse som følge af et kriminelt forhold, jf.
særlovens § 6.
Hvis en udlændings opholdstilladelse efter særloven er inddraget eller bort-
faldet, vil det tilsvarende være en betingelse for at berostille behandlingen
af en asylansøgning, at den pågældende på ny opfylder betingelserne for
opholdstilladelse efter særloven.
Forslaget ændrer i øvrigt ikke på de almindelige rettigheder for asylansø-
gere. Det betyder, at en udlænding, der får sin asylsag berostillet i medfør
af lovforslaget, således vil have ret til at opholde sig i Danmark under asyl-
sagsbehandlingen (processuelt ophold), herunder i perioden for berostillel-
sen.
I det tilfælde, hvor en udlænding, der ikke har opholdstilladelse efter særlo-
ven, men som vurderes at kunne opfylde betingelserne herfor, indgiver an-
søgning om asyl, forudsættes det, at Udlændingestyrelsen af egen drift ind-
henter de nødvendige oplysninger for en stillingtagen til, om pågældende
24
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
skal meddeles opholdstilladelse efter særloven. Såfremt udlændingen opfyl-
der betingelserne for opholdstilladelse efter særloven, meddeles den pågæl-
dende en sådan opholdstilladelse i umiddelbar tilknytning til, at asylsagen
berostilles, og ansøgeren orienteres herom. En asylansøger vil således under
hele berostillelsen have en gyldig opholdstilladelse i Danmark efter særlo-
ven. Det bemærkes, at en ansøgning om asyl i disse tilfælde samtidig vil
skulle betragtes som en ansøgning om opholdstilladelse efter særloven, og
at en udlænding ikke vil kunne afslå eller på anden måde modvirke at blive
meddelt opholdstilladelse efter særloven med det formål, at få en ansøgning
om asyl behandlet.
En berostillelse vil efter den foreslåede ordning alene indebære en udsky-
delse af afgørelsen på asylsagen, der fortsat vil være verserende hos udlæn-
dingemyndighederne. Sagerne vil således ikke blive afsluttet uden afgø-
relse, medmindre ansøgeren aktivt udtrykker ønske herom. Det forudsættes,
at Udlændingestyrelsen i behørigt omfang, herunder på styrelsens hjemme-
side, orienterer om baggrunden for berostillelsen og om muligheden for at
frafalde en ansøgning om asyl.
Udlændinge- og Integrationsministeren vil til enhver tid kunne ophæve be-
rostillelsen af asylsagsbehandlingen, såfremt der ikke længere vurderes at
være grundlag for at fortsætte berostillelsen. Der vil herved skulle lægges
særlig vægt på situationen i Danmark og resten af Europa for modtagelse af
fordrevne personer fra Ukraine, og om hensynet til at undgå et øget pres på
de danske grænser eller det danske asyl- og modtagesystem fortsat taler for
en berostillelse af sagerne. Det vil således have særlig betydning, i hvilket
omfang andre lande i Europa er påbegyndt at behandle ansøgninger om asyl
fra personer, der har eller vil kunne opnå opholdstilladelse på baggrund af
EU’s direktiv om midlertidig beskyttelse. Der henvises endvidere til lov-
forslagets pkt. 4 om forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
Det bemærkes, at henset til formålet med lovforslaget forudsættes det, at
asylsagerne vil berostilles ved lovforslagets ikrafttrædelse, medmindre der
på ikrafttrædelsestidspunktet ikke længere vurderes at være grundlag for be-
rostillelsen. Ligeledes forudsættes det, at en berostillelse alene vil kunne op-
retholdes, så længe forholdene tilsiger det.
Såfremt der måtte blive truffet en beslutning om yderligere forlængelse af
opholdsgrundlaget efter særloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, forudsættes
det, at der samtidig tages stilling til, om grundlaget for berostillelse fortsat
er til stede.
25
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 3, stk. 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, at udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte regler om, at opholdstilladelse meddelt efter denne lov kan forlæn-
ges til den 17. marts 2025. Udlændinge- og integrationsministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om betingelser for forlængelse og proceduren
for behandling af sager om forlængelse. Udlændinge- og integrationsmini-
steren kan endvidere fastsætte regler om, at opholdstilladelse efter denne
lov, der meddeles den 17. marts 2024 eller senere, kan meddeles tidsbegræn-
set til den 17. marts 2025.
Det fremgår af § 7, stk. 2, i lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om fol-
keskolen og forskellige andre love, at § 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og
stk. 8, 2. og 3. pkt., overskriften før § 22 b, § 22 b, overskriften før § 22 c,
§ 22 c, § 27 c, stk. 2, 2. pkt., § 44 a, stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk.
4, og § 87, stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1-9, § 5, stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4. pkt.,
og § 22 a i folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddan-
nelse m.v. som affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse som affattet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr.
5, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse som affattet ved
denne lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. som affattet ved denne lovs § 6 ophæves den 17. marts 2024, jf. dog
stk. 3.
Endvidere fremgår det af § 7, stk. 3, at børne- og undervisningsministeren
kan, hvis udlændinge- og integrationsministeren i medfør af § 3, stk. 2, i lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
fastsætter regler om, at opholdstilladelse forlænges til den 17. marts 2025,
fastsætte, at ophævelsen af § 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og
3. pkt., overskriften før § 22 b, § 22 b, overskriften før § 22 c, § 22 c, § 27
c, stk. 2, 2. pkt., § 44 a, stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4, og § 87,
stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-9, §
5, stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4. pkt., og § 22 a
i folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov om insti-
tutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
26
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
som affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse som affattet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5, i
lov om institutioner for forberedende grunduddannelse som affattet ved
denne lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. som affattet ved denne lovs § 6 udskydes til den 17. marts 2025.
Børne- og Undervisningsministeriet har udstedt bekendtgørelse nr. 75 af 22.
januar 2024 om udskydelse af særlige pasnings- og undervisningsmulighe-
der for fordrevne børn og unge fra Ukraine til den 1. august 2024 og be-
kendtgørelse nr. 720 af 10. juni 2024 om udskydelse af ophævelse af særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder til fordrevne børn og unge fra Ukra-
ine til den 17. marts 2025.
Det foreslås, at solnedgangsbestemmelsen i § 7, stk. 2, lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love ændres, såle-
des at bestemmelsen ophæves den 4. marts 2026. Det betyder, at ved en
forlængelse af opholdsgrundlaget efter særloven, vil den gældende ordning
på Børne- Undervisningsministeriets område for personer omfattet af sær-
loven tilsvarende forlænges. Der vil dermed blive sikret parallelitet mellem
Børne- og Undervisningsministeriets regler om særlige pasnings- og under-
visningsmuligheder til fordreven børn og unge fra Ukraine og Udlændinge-
og Integrationsministeriets regler om midlertidig opholdstilladelse til perso-
ner, der er fordrevet fra Ukraine.
Forslaget vedrører følgende bestemmelser i lov nr. 693 af 24. maj 2022: §
11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., overskriften før § 22
c, § 22 c, § 44 a, stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4, og § 87, stk. 2, 2.
pkt., i dagtilbudsloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-4 og 6-9, § 5,
stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4. pkt., og § 22 a i
folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov om insti-
tutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
som affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse som affattet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5, i
lov om institutioner for forberedende grunduddannelse som affattet ved
denne lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler
m.v.
Til nr. 2
27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Endvidere foreslås det, at adgangen i § 7, stk. 3, til at børne- og under-
visningsministeren administrativt kan udskyde ophævelse af de gældende
bestemmelser i lov nr. 693 af 24. maj 2022 ophæves.
I gældende lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine reguleres på Børne- og Undervisningsministeriets område føl-
gende bestemmelser: §§ 38-39 vedrørende lov om institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse og lov om erhvervsrettet uddannelser (beregning af stats-
tilskud m.v.), § 40 vedrørende dagtilbudsloven (særlige muligheder for ud-
skydelse af pasningsgarantien uden sanktion), 31 b vedrørende undervisning
på engelsk og ukrainsk samt tilrettelæggelse af undervisningen som fjern-
undervisning og § 31, stk. 2, vedrørende byggeloven, der ikke finder anven-
delse på eksisterende bygninger og transportable konstruktioner, som tages
midlertidigt i brug til dagtilbud, skoler, institutioner og lign. for fordrevne
fra Ukraine.
Forslaget vil indebære, at ved en forlængelse af opholdsgrundlaget efter
særloven, vil de gældende regler på Børne- Undervisningsministeriets om-
råde for personer omfattet af særloven tilsvarende forlænges. Der vil således
sikres parallelitet mellem reglerne efter særloven og reglerne på Børne- Un-
dervisningsministeriets område.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. december 2024.
Det betyder, at fra denne dato vil nye opholdstilladelser efter særloven
kunne meddeles med en gyldighed til 17. marts 2026, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, ligesom allerede meddelte opholdstilladelser vil kunne forlænges til
17. marts 2026, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Det betyder endvidere, at udlændinge- og integrationsministeren fra denne
dato kan beslutte, at udlændinge, der har eller vil kunne opnå opholdstilla-
delse efter særlov, ikke vil kunne få færdigbehandlet en ansøgning om op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, så længe de pågældende er be-
rettiget til opholdstilladelse efter denne lov, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til § 4
Efter særlovens § 42, stk. 1, gælder loven ikke for Færøerne og Grønland,
jf. dog stk. 2. Særlovens §§ 1-30, 31, 31 c og 32-34 kan ved kongelig anord-
ning sættes i kraft på Færøerne og i Grønland med de ændringer, som hen-
holdsvis de færøske og grønlandske forhold tilsiger, jf. lovens § 42, stk. 2.
28
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Særloven er sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning nr. 433 af 8.
april 2022.
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland,
jf. dog stk. 2.
Det foreslås endvidere i
§ 3, stk. 2,
at loven ved kongelig anordning helt
eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det vil betyde, at de nævnte ændringer af lov om midlertidig opholdstilla-
delse for personer, der er fordrevet fra Ukraine – i overensstemmelse med,
hvad der gælder for hovedloven – ikke gælder for Færøerne og Grønland,
men at disse bestemmelser ved kongelig anordning helt eller delvist vil
kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som hen-
holdsvis de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
29
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om
midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukra-
ine, som ændret bl.a. ved § 4 i lov
nr. 831 af 14. juni 2022, § 4 i lov
nr. 1575 af 12. december 2023 og
senest ved § 1 i lov nr. 266 af 19.
marts 2024, foretages følgende
ændringer:
§ 3.
Opholdstilladelse efter denne
1.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »17. marts
lov meddeles med henblik på mid- 2024« til: »17. marts 2026«.
lertidigt ophold og tidsbegrænses til
den 17. marts 2024, jf. dog stk. 2.
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
Stk. 2. ---
»Stk.
2.
En opholdstilladelse med-
delt efter denne lov kan forlænges
til 17. marts 2026, medmindre der
er grundlag for at inddrage op-
holdstilladelsen efter § 10. Udlæn-
dingestyrelsen træffer af egen drift
afgørelse efter 1. pkt. Sager efter 1.
pkt. tillægges opsættende virkning
under Udlændingestyrelsens be-
handling.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
Stk. 3. Ved fastsættelse af regler ef-
ter stk. 2, 1. og 3. pkt., forlænges
perioderne nævnt i §§ 11 og 12 til-
svarende.
3.
§ 3, stk. 2,
der bliver stk. 3, affat-
tes således: »Udlændinge- og inte-
grationsministeren kan fastsætte
regler om at forlænge tidsbegræns-
30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0031.png
UDKAST
ningen efter stk. 1 og 2. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren
kan i den forbindelse fastsætte reg-
ler om betingelserne for forlæn-
gelse af meddelte opholdstilladel-
ser og proceduren for behandling af
sager om forlængelse af meddelte
opholdstilladelser efter stk. 2.«
4.
I
§ 3, stk. 3,
der bliver til stk. 4,
ændres »stk. 2, 1. og 3. pkt.« til:
»stk. 3, 1. og 2. pkt.«
§ 11.
En opholdstilladelse meddelt
5.
I
§ 11, stk. 1, stk. 2, stk. 3,
to ste-
efter § 2, stk. 1, nr. 1 eller 4, kan der i
stk. 4,
og i
§ 12
ændres »17.
indtil den 17. marts 2024, jf. dog § marts 2024« til: »17. marts 2026«.
3, stk. 3, ikke inddrages efter § 10,
stk. 1, nr. 1, under henvisning til at
de pågældende ikke bor sammen,
hvis dette skyldes, at den herboende
person, jf. § 1, er udrejst til Ukraine
med et anerkendelsesværdigt for-
mål og ikke er indrejst i Danmark
igen.
Stk. 2. En opholdstilladelse med-
delt efter udlændingelovens § 9, § 9
c, stk. 1, som følge af en familie-
mæssig tilknytning til en herboende
person, § 9 m eller § 9 n kan indtil
den 17. marts 2024, jf. dog § 3, stk.
3, ikke inddrages efter udlændinge-
lovens § 19, stk. 1, nr. 1 eller 3, un-
der henvisning til at de pågældende
ikke bor sammen, hvis dette skyl-
des, at den herboende person er ud-
rejst til Ukraine med et anerkendel-
sesværdigt formål og ikke er ind-
rejst i Danmark igen.
Stk. 3. En opholdstilladelse med-
delt til en ukrainsk statsborger efter
31
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0032.png
UDKAST
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,
eller § 9 c, stk. 1, kan indtil den 17.
marts 2024, jf. dog § 3, stk. 3, ikke
inddrages efter udlændingelovens §
19, stk. 1, nr. 1, under henvisning til
at de pågældende ikke bor sammen,
hvis dette skyldes, at den pågæl-
dende er udrejst til Ukraine med et
anerkendelsesværdigt formål og
ikke er indrejst i Danmark igen.
Stk. 4. En opholdstilladelse med-
delt efter udlændingelovens § 9 m
eller § 9 n som følge af familiemæs-
sig tilknytning til en herboende per-
son med opholdstilladelse efter § 9
a, § 9 i eller § 9 k kan indtil den 17.
marts 2024, jf. dog § 3, stk. 3, ikke
nægtes forlænget eller inddrages ef-
ter udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 1 eller 3, under henvisning til at
den herboende person får inddraget
eller nægtet forlængelse af sin op-
holdstilladelse, eller at den herbo-
ende persons opholdstilladelse ud-
løber, hvis dette skyldes, at den her-
boende person er udrejst til Ukraine
med et anerkendelsesværdigt for-
mål og ikke er indrejst i Danmark
igen. Er personen med opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 a,
§ 9 i eller § 9 k ikke indrejst i Dan-
mark igen, kan opholdstilladelsen
efter § 9 m og § 9 n forlænges indtil
den 17. marts 2024, jf. dog § 3, stk.
3.
Stk. 5. ---
§ 12.
I de tidsrum, der er nævnt i
udlændingelovens § 17, stk. 1, 2. og
32
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0033.png
UDKAST
3. pkt., medregnes ikke ophold i
Ukraine mellem den 24. februar
2022 og den 17. marts 2024, jf. dog
§ 3, stk. 3, hvis udlændingen er
ukrainsk statsborger og opholdet
har haft et anerkendelsesværdigt
formål.
6.
I § 29 indsættes efter stk. 2 som
§ 29. ---
Stk. 1-2. ---
nyt stykke:
»Stk.
3.
Udlændinge- og Integrati-
onsministeren kan beslutte, at ud-
lændinge, der har eller vil kunne
opnå opholdstilladelse efter denne
lov, ikke vil kunne få færdigbe-
handlet en ansøgning om opholds-
tilladelse efter udlændingelovens §
7, så længe de pågældende er beret-
tiget til opholdstilladelse efter
denne lov.«
§2
I lov nr. 693 af 24. maj 2022 om
ændring af dagtilbudsloven, lov om
folkeskolen og forskellige andre
love (Særlige pasnings- og under-
visningsmuligheder til fordrevne
børn og unge fra Ukraine) foretages
følgende ændringer:
§ 7. ---
Stk. 2. § 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6, 2.
pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., over-
skriften før § 22 b, § 22 b, over-
skriften før § 22 c, § 22 c, § 27 c,
stk. 2, 2. pkt., § 44 a, stk. 6, § 80,
stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4, og § 87,
stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven
som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1.
§ 7, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 11, stk. 3, 3. pkt., stk. 6,
2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., over-
skriften før § 22 c, § 22 c, § 44 a,
stk. 6, § 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b,
stk. 4, og § 87, stk. 2, 2. pkt., i dag-
tilbudsloven som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1-4 og 6-9, § 5, stk. 6,
6. pkt., og stk. 8, § 11 a, stk. 1, 4.
pkt., og stk. 2, 4. pkt., og § 22 a i
33
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0034.png
UDKAST
1-9, § 5, stk. 6, 6. pkt., og stk. 8, §
11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4. pkt.,
og § 22 a i folkeskoleloven som af-
fattet ved denne lovs § 2, § 1, stk. 8,
i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. som affat-
tet ved denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i
lov om institutioner for erhvervsret-
tet uddannelse som affattet ved
denne lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5, i
lov om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse som affat-
tet ved denne lovs § 5 og § 1, stk. 4,
2. pkt., i lov om friskoler og private
grundskoler m.v. som affattet ved
denne lovs § 6 ophæves den 17.
marts 2024, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Børne- og undervisningsmi-
nisteren kan, hvis udlændinge- og
integrationsministeren i medfør af §
3, stk. 2, i lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, fastsætter
regler om, at opholdstilladelse for-
længes til den 17. marts 2025, fast-
sætte, at ophævelsen af § 11, stk. 3,
3. pkt., stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2.
og 3. pkt., overskriften før § 22 b, §
22 b, overskriften før § 22 c, § 22 c,
§ 27 c, stk. 2, 2. pkt., § 44 a, stk. 6,
§ 80, stk. 2, 2. pkt., § 81 b, stk. 4,
og § 87, stk. 2, 2. pkt., i dagtilbuds-
loven som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1-9, § 5, stk. 6, 6. pkt., og stk.
8, § 11 a, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 4.
pkt., og § 22 a i folkeskoleloven
som affattet ved denne lovs § 2, § 1,
stk. 8, i lov om institutioner for al-
folkeskoleloven som affattet ved
denne lovs § 2, § 1, stk. 8, i lov om
institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v. som affattet ved
denne lovs § 3, § 1, stk. 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet ud-
dannelse som affattet ved denne
lovs § 4, § 1, stk. 2, nr. 5, i lov om
institutioner for forberedende
grunduddannelse som affattet ved
denne lovs § 5 og § 1, stk. 4, 2. pkt.,
i lov om friskoler og private grund-
skoler m.v. som affattet ved denne
lovs § 6 ophæves den 4. marts
2026.«
2.
§ 7, stk. 3,
ophæves.
34
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Lovudkast om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Forlængelse af opholdsgrundlag efter Ukraine-særloven), fra udlændinge- og integrationsministeren
2893287_0035.png
UDKAST
mengymnasiale uddannelser og al-
men voksenuddannelse m.v. som
affattet ved denne lovs § 3, § 1, stk.
6, i lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse som affat-
tet ved denne lovs § 4, § 1, stk. 2,
nr. 5, i lov om institutioner for for-
beredende grunduddannelse som
affattet ved denne lovs § 5 og § 1,
stk. 4, 2. pkt., i lov om friskoler og
private grundskoler m.v. som affat-
tet ved denne lovs § 6 udskydes til
den 17. marts 2025.
35