Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 111
Offentligt
2868331_0001.png
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration - kontrolresultater for 2022/23
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0002.png
1.0 Sammenfatning
Styrelsen for International Rekruttering og Integration - kontrolresultater for 2022/232
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jacobsens Vej 39
2500 København
Tlf: +45 7214 2000
E-mail: [email protected]
www.siri.dk
Maj 2024
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
4 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0003.png
1.0 Sammenfatning
1.0
2.0
3.0
4.0
5.0
6.0
7.0
8.0
9.0
S
AMMENFATNING
O
M
SIRI
S
KONTROLARBEJDE PÅ UDLÆNDINGEOMRÅDET
K
ONTROL VED BRUG AF REGISTERSAMKØRING I
2022
A
NDEN KONTROL AF OPHOLDS
-
OG ARBEJDSTILLADELSER
SIRI
S
UDGÅENDE KONTROLBESØG
SIRI
S
DELTAGELSE I FÆLLES MYNDIGHEDSAKTIONER
V
ILKÅRSKONTROL AF
EU’
S ARBEJDSTAGERSTATUS
U
DVIKLING AF KONTROLRESULTATER
A
NVENDT DATA OG BEGREBER
6
7
8
18
20
22
24
26
28
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
5 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0004.png
1.0 Sammenfatning
1.0 Sammenfatning
I denne rapport præsenteres resultaterne af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) kontrolarbejde i 2022 samt styrelsens forskellige kontrolmetoder og kontrolindsatser. Register-
samkøringer, kontrolbesøg mv. er foretaget i 2022, mens afgørelse på baggrund af disse er truffet i
enten 2022 eller 2023.
Digital logbog blev sat i kraft 1. januar 2022, men den tekniske løsning blev først idriftsat den 1. juni
2022. SIRI traf i 2022 en afgørelse om pålæg af logbog hos en virksomhed med én ansat med opholds-
og arbejdstilladelse på SIRIs område.
SIRI anvender flere redskaber i kontrollen af overholdelse af de løbende betingelser for opholds- og
arbejdstilladelser, jf. nærmere i afsnit 2.0. I afsnit 3.0 gennemgås resultaterne fra den registerbaserede
kontrol. I samme afsnit behandles SIRIs kontrolindsats på danske skibe, som sejler i international fart
og efterfølgende anløber dansk havn. I afsnit 4.0 vises resultaterne fra stikprøvekontrol, kontrol på
baggrund af konkrete omstændigheder, samt indberetninger. I afsnit 5.0 fremhæves de væsentligste
resultater af SIRIs selvstændige udgående kontrol. I afsnit 6.0 gennemgås resultaterne fra SIRIs delta-
gelse på udgående aktioner i samarbejde med andre myndigheder. Afsnit 7.0 behandler SIRIs kontrol-
indsats af EU-borgeres arbejdstagerstatus. I afsnit 8.0 gennemgås udviklingen i kontrolresultater. Det
sidste afsnit 9.0 giver et overblik over anvendte metoder og begreber i kontrolindsatsen.
Det bemærkes, at afsnittet om SIRIs kontrolindsats af EU-borgeres arbejdstagerstatus er nyt i denne
sammenhæng. Samtidig udgår afsnittet om de særlige tværgående kontrolindsatser i indeværende ud-
gave i forhold til seneste års udgaver af kontrolrapporten. En tværgående indsats omfatter typisk en
gruppe af gyldige tilladelser, der underlægges en særlig kontrolindsats. Der har ikke være nogen ind-
satser af denne type af nævneværdig omfang i 2022.
SIRI fik 1. januar 2021 hjemmel til at føre kontrol med betingelser for opholds-og arbejdstilladelser
udstedt af SIRI via udgående kontrolbesøg. Pr 1. juli 2022 blev denne suppleret med en ny hjemmel,
hvor det er muligt for repræsentanter fra det faglige udvalg for Jordbrugs Uddannelser at deltage på
SIRIs kontrolbesøg rettet mod praktikanter på det grønne område.
Tabel 1.1 indeholder en opsummering af resultaterne af SIRIs samlede kontrolindsats på international
rekrutteringsområdet bortset fra EU-området, fordelt på opholdstyper sammenlignet med antal tilla-
delser i omløb. SIRI gennemgår stort set alle tilladelser i omløb mindst en gang om året via den regi-
sterbaserede kontrol. Ud af de i alt godt 65.000 tilladelser i omløb ved udgangen af 2022 var der om-
kring 500 sager (omkring 0,8 pct.), hvor SIRI vurderede, at betingelserne ikke var overholdt. Heraf var
det imidlertid en mindre andel af disse sager (omkring 70 sager/0,1 pct.), hvor der var tale om en bort-
faldssag. En opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder fx., fordi udlændingen opgiver sin bopæl og
rejser ud af Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at have opnået ophold eller opholder sig
uden for Danmark i mere end 6 måneder.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
6 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0005.png
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
Tabel 1.1: Samlet overblik over SIRIs kontrolresultater på tværs af kontrolindsatser i 2022.
Kontrol af overholdelse af SIRI’s ordninger 2022.
Samlet
antal
sager,
hvor
betin-
gelser
vurde-
res
ikke
over-
holdt
Trin 4
Antal
33
79
4
6
0
286
49
1
40
498
0
48
2
0
0
7
9
0
7
73
2
2
3
2
0
0
1
0
6
16
0,4
0,9
2,3
10,6
0,2
3,1
16,7
0,9
0,9
1,6
Type af tilladelse
Antal til-
ladelser i
omløb*
Antal af
kontrol-
sager
Heraf
bort-
falds-
sager
Andel
sager
Verse-
Heraf
Andel sa- hvor be-
rende sa-
andel
ger kon- tingelse
ger pr.
bortfald
trolleret ikke er
19/11-
sager af
af samlet over-
2023
samlet
holdt af
samlet
Heraf
andel
af an-
dre
betin-
gelser
ikke
op-
fyldt
Andel
verse-
rende
sager af
samlet
Trin 3
Fast-track
Beløbsordningen
Positivlister
Særlige individu-
elle kvalifikatio-
ner
Au pair
Studie
Landbrugsprakti-
kanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
19.342
13.154
1.132
592
1.057
11.678
1.569
231
15.934
64.689
71
113
26
63
2
364
262
2
142
1.045
(a)
0,2
0,6
0,4
1,0
0,0
2,4
3,1
0,4
0,3
0,8
(b)
Procent
0,0
0,4
0,2
0,0
0,0
0,1
0,6
0,0
0,0
0,1
(a)-(b)
0,2
0,2
0,2
1,0
0,0
2,3
2,5
0,4
0,3
0,7
0,0
0,0
0,3
0,3
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
Note: Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er
altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Evt. tilladelser som medfølgende familie er talt med hovedpersonens
tilladelse. Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af følgende sagsudfald: inddragelser, politi-
anmeldelser, bortfaldssager, varsel eller vejledning. Kategorien ”Andet erhverv” indeholder ordningerne: arbejdsmarkedstilknytning, associe-
ringsaftale, bibeskæftigelse, etableringskort, forskere, greencard, jobsøgningsophold, koncernopholdstilladelse, landbrug, lønarbejde, selv-
stændigt erhvervsdrivende, start up, trainee mv.
*) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 9. september 2022, hvor der ikke er korrigeret for evt. ind-
dragelse eller bortfald mv. Tallene er baseret på registersamkøringer gennemført i opgørelsesåret.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Generelt indikerer resultaterne derfor, at der er en høj grad af regelefterlevelse på SIRIs område.
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
SIRI arbejder målrettet med kontrol på udlændingeområdet. Formålet med kontrollen er at forebygge
og bekæmpe brud på reglerne for opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og studie-
området, hvad enten det sker på grund af manglende viden eller som bevidst misbrug. SIRI anvender
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
7 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0006.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
en kombination af præventive og sanktionerende indsatser rettet mod både udlændingen og andre
med tilknytning til pågældendes ophold i Danmark – fx arbejdsgivere og værtsfamilier.
SIRI gennemfører løbende en række forskellige kontrolindsatser:
Risikoopmærksom og
korrekt sagsbehandling
Indsatser i forhold til individuel kontrol af grundlaget for ansøgninger om
opholds- og arbejdstilladelse, fx fastlæggelse af identitet, interviews
med ansøgere og vurdering af dokumentægthed (ex. uddannelsesbevi-
ser, ansættelseskontrakter, pas, optagelsesbeviser, vielsesattester mv.).
Det er bl.a. udsendelse af medarbejdere til Udenrigsministeriets repræ-
sentationer, opfølgning på mistanker om overtrædelser og misbrug i
grupper af sager. Desuden gennemføres indsatser for at sikre høj kvalitet
og korrekt sagsbehandling.
Kontrol af, om de løbende betingelser for tilladelser bliver overholdt af
udlænding og arbejdsgiver mv. Det kan fx være, om en arbejdstager får
løn som angivet i kontrakten, eller om en studerende arbejder flere ti-
mer end tilladt. Kontrol foretages primært ved registersamkøring og sup-
pleres med andre metoder efter behov, bl.a. SIRIs egne kontrolbesøg.
Kontrol på baggrund af registersamkøring, fx ved lønindkomst efter op-
hørt opholdsgrundlag, samt deltagelse i udgående kontrolaktioner i fæl-
les myndighedssamarbejde. Her bistår SIRI politiet med kontrol af ud-
lændinges opholdsgrundlag på virksomhedsbesøg. Kontrol ved opslag i
SafeSeaNet om tredjelandsstatsborgere, der er besætningsmedlemmer
på danske lastskibe i internationalt trafik, arbejder uden fornøden ar-
bejdstilladelse.
Kommunikationsindsatser til vejledning og holdningsbearbejdelse med
henblik på at forebygge brud på reglerne, bl.a. via pjecer, hjemmesider,
webinarer og dialog med organisationer. SIRI deltager i fora, som berø-
rer styrelsens område og samarbejder med relevante myndigheder.
Kontrol af overholdelse
af opholds- og arbejds-
tilladelser
Kontrol med ulovligt op-
hold og arbejde
Tværgående indsatser
Denne rapport omfatter resultater af SIRIs kontrol af opholds- og arbejdstilladelser samt kontrol af
ulovligt ophold og arbejde i 2022.
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Registersamkøringsløsningen blev implementeret i 2015 med etablering af procedurer for samkøringer
og sagsgange for opfølgning i konkrete sager. Implementerings- og udviklingsarbejdet er en løbende
proces, da det er en forudsætning for, at løsningen løbende kan tilpasses de ændringer, der foretages
af SIRIs opholdsordninger.
SIRIs kontrol af opholdstilladelser i 2022 blev primært foretaget ved registersamkøring. Ud over regi-
stersamkøringskontrol af gyldige opholdstilladelser kontrollerer SIRI også ulovligt ophold og/eller ar-
bejde i tilfælde, hvor en udlændings opholdsgrundlag er ophørt (opholdstilladelsen er udløbet, inddra-
get, afvist eller bortfaldet). Resultaterne af SIRIs kontrol af opholdstilladelser i 2022 ses i tabel 3.1 her-
under.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
8 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0007.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Registersamkøring til
kontrol af overholdelse af opholds- og arbejdstilladelser
fører til en vurdering af,
om de løbende betingelser for opholds- og arbejdstilladelsen overholdes ud fra de informationer og
registre, som SIRI har adgang til. Hvis betingelserne vurderes ikke at have været overholdt, kan tilladel-
sen efter omstændighederne blive inddraget, hvis denne fortsat er gyldig. Ligeledes vil politiet i visse
tilfælde blive anmodet om at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for straf-
forfølgning af tredjelandsstatsborgeren og/eller dennes arbejdsgiver.
Figur 3.1 viser principperne for den registerbaserede kontrol af de gyldige opholds- og arbejdstilladel-
ser.
1. Udgangspunktet er samtlige aktive tilladelser fra sagsbehandlingssystemet, hvor de relevante op-
holdstilladelser bliver udvalgt. Herefter gennemføres registersamkøringen ved relevante eksterne
registre, såsom Bygnings- og Boligregistret, Det Centrale Personregister samt Indkomstregistret.
2. Resultatet kommer ud som en liste af sager, der gennemgår en manuel screeningsproces. I den
manuelle screening sker en konkret vurdering af den enkelte sag, hvilket kan føre til oprettelse af
en kontrolsag.
3. Hvis der vælges at oprette en kontrolsag, bliver denne sendt videre til det relevante fagkontor som
færdigbehandler kontrolsagen.
4. Fagkontoret undersøger, hvorvidt betingelserne er overholdt og fastslår, hvad det endelige sagsud-
fald skal være.
For hvert trin bliver der færre og færre antal sager, så man i sidste trin kun har de sager, hvor betin-
gelserne ikke er overholdt.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
9 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0008.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Figur 3.1 Overblik over sagsgang for kontrolsag udfundet ved registersamkøring.
Trin 1: Aktive tilladelser fra
public360
Trin 2: Liste af sager efter
registersamkøring
Trin: 3
Kontrolsager i
public360
Trin 4:
Kontrolsag
afgøres med
sagsudfald
Registersamkøring
Manuel screening af de fundne sa-
ger
Oprettelse af kontrolsager som be-
handles i relevant fagkontor
Kontrolsagen afsluttes med en afgø-
relse om betingelserne er overholdt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Note: Sager udfundet ved stikprøvekontrol er på en række områder anderledes end ved den registerbaserede kontrol. Stikprøven
foretages på en total population, som er baseret enten på særtræk eller registerdataudtræk.
Tabel 3.1 viser resultaterne af registersamkøringskontrol i 2022 vedrørende opholds- og arbejdstilla-
delser. Det fremgår fx heraf, at i forhold til kontrol af de studerendes arbejde, er der i registersamkø-
ringstrin 1 foretaget 4 registersamkøringer, hvor der i gennemsnit maskinelt er gennemgået omkring
4.200 sager pr. kørsel. Det har affødt i trin 2 tilsammen omkring 1.324 sager til videre kontrol. Den
videre kontrol i trin 3 medfører herefter, at der er grundlag for at oprette omkring 323 kontrolsager. I
trin 4 er det vurderet, at i omkring 107 af kontrolsagerne er udfaldet ”betingelser ikke overholdt”.
Det samlede resultat viser, at betingelserne for en opholds- og arbejdstilladelse på erhvervs- og studie-
området er overtrådt i 381 sager. Hertil kommer 242 sager, hvor opholdstilladelsen er bortfaldet. Det
antal kan sammenholdes med, at der på erhvervs- og studieområdet i perioden fra 2018-2022 har væ-
ret stor variation i antal tilladelser, hvor der blev givet omkring 30.000 tilladelser i 2018 og 40.000 i
2022. Der er omkring 12 kontrolsager fra 2022, som fortsat er verserende i november 2023, jf. tabel
3.1.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
10 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0009.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Tabel 3.1: Registersamkøringskontrol af opholds- og arbejdstilladelser i 2022.
2022
Kørselstyper*
Antal
kørsler
Gns. antal sager kon-
trolleret pr. register-
samkøring
Antal sa-
ger kon-
trolleret
ved scree-
ning
Trin 2
1.324
1.390
2.150
254
18
0
101
504
1
Antal
kontrolsa-
ger ud-
fundet fra
screening
Trin 3
323
76
358
108
13
0
10
36
1
Betingel-
ser vurde-
res ikke
overholdt
Trin 4
107
58
34
37
13
0
3
5
0
7
42
15
9
0
0
0
0
0
0
1
6
2
0
0
0
3
0
Heraf
bort-
fald
Verserende
sager pr.
19/11-2023
Trin 1
Studerendes arbejde
Lønkrav og timer på beløbsordningen
Lønkrav og timer på øvrige erhvervsordninger**)
Samlivskrav for hhv. au pairs og medfølgende familie-
medlemmer til personer på SIRIs ordninger
Studerende og au pairs uden arbejdstilladelse med løn-
indkomst
Boligkrav i fm. au pair-tilladelse
Selvforsørgelseskrav på henholdsvis erhvervs- og studie-
ordningerne og for medfølgende familiemedlemmer
Lønindkomst fra andre end stedfæstet arbejdsgiver
Uberettiget modtagelse af dagpenge på dimittendvilkår
(greencard- og etableringskortordningen)
4
3
13
4
2
0
3
4
1
16.587
11.631
5.886
19.576
4.198
0
32.435
11.100
1.218
I alt
34
5.742
925
257
73
12
Bemærkninger: Tallene i tabellen er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag.
Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning
i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. En opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder fx, hvis udlændingen opgiver sin bopæl og rejser ud af
Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at have opnået ophold eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder. Registersamkøringen tager udgangspunkt i en bestand af sager, som
afgrænses ved en række krav, der karakteriserer kontrollen på sagsområdet (kørselstyper). SIRI kontrollerer forskellige kriterier alt efter opholdstype. En sag kan gå igen i flere samkøringer inden for samme
kørselstype, men overtrædelsen vil dog kun tælle én gang. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid
behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Ifm. kørselstyperne vil der typisk være tale om flere kørsler, som er grupperet, da de vedrører samme type kontrol. Oftest er der tale
om nøjagtig samme kørsel, som er kørt flere gange i løbet af året. **)”Øvrige erhvervsordninger” her omfatter ikke fast-track-sporene. Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
11 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0010.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Tabellerne 3.2.a-c viser antal af tilladelser i omløb for perioden fordelt på opholdstyperne sammenlig-
net med antal oprettede kontrolsager.
Tabel 3.2.a viser resultaterne af registerkontrollen om betingelserne lønkrav er overholdt. I forbindelse
med kontrol af lønkrav blev der oprettet 360 kontrolsager, heraf vurderes det i omkring 106 af sagerne,
at betingelserne ikke er overholdt. Af disse sager er ca. halvdelen bortfaldssager, hvor der derfor ikke
er tale om ulovligt ophold.
Af tabellen ses ligeledes, at der er omkring 6.700 beløbsordningstilladelser i omløb i 2022. Fra register-
samkøring på kontrol af lønkravet fandt man grundlag for at oprette omkring 74 kontrolsager (svarende
til 1,1 pct. af sager i omløb). Blandt disse sager fandt man, at omkring 58 kontrolsager (svarende til 0,9
pct.) ikke overholdte betingelserne, heraf er der ved størstedelen (42 sager) tale om bortfaldssager
(svarende til 0,6 pct.).
Tabel 3.2.a: Antal og andel af tilladelser i omløb, oprettede kontrolsager, udfald af kontrolsager
og verserende kontrolsager fordelt på opholdstyper og betingelser.
Kontrol af overholdelse af lønkrav
Samlet
antal sa-
ger, hvor
Antal
betingel-
af kon-
ser vur-
trolsa-
deres
ger
ikke
over-
holdt
Andel
Andel
sager An-
af
hvor
del
ulov-
betin-
af ligt op-
Andel
gelse bort- hold
verse-
ikke falds og ar-
rende
er
sa-
bejde
sager af
over- ger
sager
samlet
holdt
af
af
sam-
sam-
let
let
(a)
(b)
(a)-(b)
Procent
42
2
0
1
7
0
4
56
1
1
2
0
1
0
0
5
1,1
2,2
13,2
0,8
5,2
0,9
0,7
0,9
0,3
1,2
0,2
0,8
0,4
0,1
0,6
0,3
0,0
0,0
0,4
0,0
0,1
0,3
0,0
1,2
0,2
0,4
0,4
0,0
0,0
0,1
0,5
0,0
0,1
0,0
0,0
Type af op-
holdstilladelse
Antal til-
ladelser i
omløb*
Ver-
se-
Heraf rende
bort-
sager
faldssa-
pr.
ger
19-
11-
2023
Andel
sager
kon-
trolle-
ret af
samlet
Trin 1
Beløbsordnin-
gen
Positivlister
Særlige indivi-
duelle kvalifika-
tioner
Studie
Landbrugsprak-
tikanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
Trin 3
Trin 4
Antal
6.696
677
433
10.000
1.569
231
6.511
74
15
57
83
81
2
48
360
58
2
5
23
12
1
5
106
Note: Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af følgende sagsudfald: inddragelse,
politianmeldelse, bortfaldssag, varsel eller vejledning. Gyldige tilladelser dækker over de tilladelser, hvor gyldighedsstart- og gyldig-
hedsslutdato ligger inden for den periode, som registerkontrollen er gennemført i. Derudover må tilladelsen ikke være gjort ugyldig
blandt andet ved, at der er truffet afgørelse om inddragelse, bortfald mv. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlings-
system, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved
senere opgørelser. *) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 15. januar 2023, hvor der
ikke er korrigeret for evt. inddragelse eller bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
12 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0011.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Tabel 3.2.b viser resultaterne af registerkontrol for timekrav. I forbindelse med kontrol af timekrav
blev der oprettet 397 kontrolsager, heraf vurderes det i omkring 93 af sagerne, at betingelserne
ikke er overholdt. Af disse sager er 8 bortfaldssager, hvor der derfor ikke er tale om ulovligt ophold.
Tabel 3.2.b: Antal og andel af tilladelser i omløb, oprettede kontrolsager, udfald af kontrolsa-
ger og verserende kontrolsager fordelt på opholdstyper og betingelser.
Kontrol af overholdelse af timer
Samlet
antal sa-
ger,
Antal
hvor be-
af kon-
tingelser
trolsa-
vurderes
ger
ikke
over-
holdt
Andel
Andel
sager An-
af
hvor
del
ulov-
betin-
af
ligt
Andel
gelse bort- ophold verse-
ikke falds og ar- rende
er
sa-
bejde sager
over- ger sager
af
holdt
af
samlet
af
sam-
sam-
let
let
(a)
Antal
Beløbsordnin-
gen
Positivlister
Særlige indivi-
duelle kvalifika-
tioner
Studie
Landbrugsprak-
tikanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
6.696
677
433
10.000
1.569
231
6.511
2
5
3
240
146
0
1
397
0
0
0
45
9
0
39
93
0
0
0
0
2
0
6
8
0
0
0
0
0
0
2
2
0,0
0,7
0,7
2,4
9,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
0,6
0,0
0,6
Type af op-
holdstilladelse
Antal til-
ladelser i
omløb*
Heraf
bort-
faldssa-
ger
Ver-
se-
Andel
rende sager
sager kon-
pr.
trolle-
19-
ret af
11- samlet
2023
(b)
Procent
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,1
(a)-(b)
0,0
0,0
0,0
0,5
0,5
0,0
0,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Note: Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af følgende sagsudfald: inddra-
gelse, politianmeldelse, bortfaldssag, varsel eller vejledning. Gyldige tilladelser dækker over de tilladelser, hvor gyldighedsstart-
og gyldighedsslutdato ligger inden for den periode, som registerkontrollen er gennemført i. Derudover må tilladelsen ikke være
gjort ugyldig blandt andet ved, at der er truffet afgørelse om inddragelse, bortfald mv. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs
sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed
og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 15.
januar 2023, hvor der ikke er korrigeret for evt. inddragelse eller bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 3.2.c viser resultaterne af forskellige registerkontroller (boligkrav, samlivskrav, stedfæstelse,
arbejde uden tilladelse, dimittenddagpenge og kontrol for offentlig forsørgelse) ud over løn- og
timekrav. I forbindelse med disse kontroller blev der oprettet 168 kontrolsager, heraf vurderes det
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
13 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0012.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
i omkring 58 af sagerne, at betingelserne ikke er overholdt. Af disse sager er 9 bortfaldssager, hvor
der derfor ikke er tale om ulovligt ophold.
Tabel 3.2.c: Antal og andel af tilladelser i omløb, oprettede kontrolsager, udfald af kontrolsa-
ger og verserende kontrolsager fordelt på opholdstyper og betingelser.
Kontrol af stedfæstelse, boligkrav mv. fordelt på opholdsgrundlag
Samlet
Ver-
antal sa-
se-
Andel
ger,
Antal
Heraf rende sager
hvor be-
af kon-
bort-
sager kon-
tingelser
trolsa-
faldssa-
pr.
trolle-
vurderes
ger
ger
19-
ret af
ikke
11- samlet
over-
2023
holdt
Andel
Andel
sager An-
af
hvor
del
ulov-
betin-
af
ligt
Andel
gelse bort- ophold verse-
ikke falds og ar- rende
er
sa-
bejde sager
over- ger sager af sam-
holdt
af
let
af
sam-
sam-
let
let
(a)
Antal
Boligkrav
Samlivskrav au
pair, mflg. fa-
milie,
Stedfæstelse
Arbejde uden
tilladelse
Dimittenddag-
penge
Kontrol for off.
forsørgelse
I alt
1.057
26.499
27.498
10.154
1.323
11.748
0
108
36
13
1
10
168
0
37
5
13
0
3
58
0
9
0
0
0
0
9
0
2
3
0
0
0
5
0,0
0,4
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
Type af krav til
opholdstilla-
delse
Antal til-
ladelser i
omløb*
(b)
Procent
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
(a)-(b)
0,0
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Note: Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af følgende sagsudfald: inddra-
gelse, politianmeldelse, bortfaldssag, varsel eller vejledning. Gyldige tilladelser dækker over de tilladelser, hvor gyldighedsstart-
og gyldighedsslutdato ligger inden for den periode, som registerkontrollen er gennemført i. Derudover må tilladelsen ikke være
gjort ugyldig blandt andet ved, at der er truffet afgørelse om inddragelse, bortfald mv. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs
sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed
og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 15.
januar 2023, hvor der ikke er korrigeret for evt. inddragelse eller bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
For så vidt angår de tilfælde, hvor registersamkøring har ført til en vurdering af, at betingelserne ikke
har været overholdt, kan der – i det omfang kontrollen har vedrørt beskæftigelse – tillige opgøres en
branchefordeling af de pågældende arbejdsgivere. Af disse sager befinder 31 pct. sig i overnatningsfa-
ciliteter og restaurantvirksomhed, som udgør den største andel, jf. figur 3.2.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
14 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0013.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Figur 3.2: Branchefordeling på virksomheder med sager, hvor betingelserne vurderes ikke overholdt
ved registersamkøringer i 2022
5%
4%
5%
6%
4%
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
Liberale, videnskabelige og tekniske
tjenesteydelser
Engroshandel og detailhandel; reparation af
motorkøretøjer og motorcykler
Fremstillingsvirksomhed
31%
7%
Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring
Undervisning
7%
16%
15%
Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger
Transport og godshåndtering
Andet
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter antal arbejdsgivere. Antallet af sager i tabel 3.1 er derfor ikke direkte sammenligneligt med
figur 3.2. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger Danmarks
Statistiks DB07 standard. Brancher med en andel under 4 pct. samles i kategorien
Andet.,
som omfatter brancherne ”Fast ejendom”,
”Information og kommunikation” og ”Pengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikring”. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbe-
handlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre
sig ved senere opgørelser.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Registersamkøring af ulovligt ophold og arbejde
Registersamkøring af
kontrol af ulovligt ophold og arbejde
fører til en vurdering af, om der skal sendes
en anmodning til politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for straf-
forfølgning af en tredjelandsstatsborger og/eller arbejdsgiveren.
Der blev manuelt screenet 1.810 sager. Ud af dem var der mistanke om ulovligt ophold/arbejde i 68
sager. I størstedelen af registersamkøringssagerne, hvor SIRI har haft mistanke om ulovligt ophold
og/eller arbejde, er der tale om fortsat ophold og/eller arbejde efter udløb af tilladelsen, jf. tabel 3.3.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
15 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0014.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Tabel 3.3: Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse fordelt på kørsels-
typer, gns. antal sager og mistanke om ulovligt ophold, 2021-2022.
2021
2022
Kørselstyper
Gns. antal
sager kon-
trolleret pr.
registersam-
køring
6.661
0
128.831
1.056
11.515
Mistanke om
ulovligt
ophold/ar-
bejde
13
0
99
9
4
Antal
kørsler
Gns. antal
sager kon-
trolleret pr.
registersam-
køring
4.899
709
171.326
3.945
4.035
Antal sager
til screening
Mistanke
om ulovligt
ophold/ar-
bejde
2
3
52
11
0
Efter inddragelse af
tilladelse
Efter afslag
Efter tilladelsens
udløb
Efter afvisning
Efter bortfald af til-
ladelse
1
1
3
2
1
120
27
1.432
199
32
I alt
125
8
1.810
68
Bemærkninger: registersamkøringerne af ulovligt ophold og arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af for-
skellige typer af forudgående afgørelser. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Oplys-
ninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid
behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Set i forhold til opholdstype er der flest overtrædelser, hvor opholdsgrundlaget tidligere var Beløbs-
ordningen, studerende samt Working Holiday i 2022, jf. tabel 3.4.
Tabel 3.4: Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse fordelt på op-
holdsordning og mistanke om ulovligt ophold, 2021-2022.
2021
2022
Type af opholdstilladelse
Studerende
Working Holiday
Beløbsordningen, fast-track og positivlister
Greencard
Øvrigt lønarbejde, trainees og forskere
Praktikanter
Medfølgende familiemedlemmer
Au pair
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
19
31
46
3
12
9
1
4
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
11
15
25
0
8
5
5
0
Verserende sager
pr. 19/11-2023
0
1
1
0
1
1
0
0
I alt
125
69
4
Bemærkninger:
Opgørelsen er fordelt på opholdsgrundlag for den forudgående tilladelse. Registersamkøringerne af ulovligt ophold og
arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af forskellige typer af forudgående afgørelser, jf. tabel 3.2. Se i noten
til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Se note tabel 3.1 om statistisk usikkerhed.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 3.3 viser virksomheder, hvor der er mistanke om ansatte, som ikke opfylder betingelserne og
dermed opholder sig/arbejder ulovligt, fordelt på branche. Lidt over knap 50 pct. af kontrolsagerne,
hvor der er mistanke om ulovligt ophold/arbejde, findes i de to største grupper nemlig brancherne
transport og godshåndtering og administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
16 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0015.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2022
Figur 3.3: Branchefordeling på virksomheder med ansatte, hvor der er mistanke om ulovligt op-
hold/arbejde ved registersamkøringer i 2022
9%
3%
3%
3%
3%
3%
29%
Transport og godshåndtering
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Fast ejendom
Pengeinstitut- og finansvirksomhed,
forsikring
Andre serviceydelser
Undervisning
Liberale, videnskabelige og tekniske
tjenesteydelser
Andet
12%
15%
20%
Bemærkninger: Figuren er opgjort efter antal arbejdsgivere. Antallet af sager i tabel 3.3 er derfor ikke direkte sammenligneligt med
figur 3.3. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger Danmarks
Statistiks DB07 standard.
Andet
kategorien indeholder ”Undervisning”, ”Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester”, ”Eksterri-
toriale organisationer og organer”, ”Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser” samt ”Pengeinstitut- og finansvirksomhed,
forsikring”. Se note tabel 3.1 om statistisk usikkerhed.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kontrol af ulovligt arbejde på danske lastskibe i international trafik
Med lov 2195 af den 29. december 2020 fik SIRI hjemmel efter § 44 a, stk. 18 til i kontroløjemed at
indhente oplysninger fra SafeSeaNet(SSN) om danske lastskibe og deres besætningsmedlemmer, hvis
oplysningerne skønnes nødvendige for at kontrollere, at en udlænding ikke arbejder i Danmark uden
fornøden tilladelse eller arbejder i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser. Hjemlen
trådte i kraft pr. 1. januar 2021.
Udlændinge skal som udgangspunkt have arbejdstilladelse for at tage lønnet eller ulønnet arbejde,
for at udøve selvstændig virksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser i
Danmark, jf. udlændingelovens § 13, stk. 1. Dette gælder også for arbejde på danske lastskibe, der
som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk havn eller værft.
Der er dog fritagelsesregler for tredjelandsborgere, som er personale på danske lastskibe i internatio-
nal trafik.
Med udgangspunkt i fritagelsesreglerne i udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4, udfinder
SIRI, ved opslag i SSN, tredjelandsborgere, som er personale på danske lastskibe, der inden for de for-
udgående 12 måneder har anløbet international havn, og som inden for de forudgående 12 måneder
også har anløbet dansk havn eller værft mere end 25 gange.
Hvis det ud fra SIRIs undersøgelse, baseret på SSN data, vurderes, at udlændinge er beskæftiget uden
fornøden arbejdstilladelse, anmeldes både udlændinge og arbejdsgiver til politiet.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
17 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0016.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
Tabel 3.5 viser antallet af anmeldelser til politiet af henholdsvis udlændinge og rederier i 2022.
2021 har været et opstartsår, så overtrædelser i 2021 er først anmeldt i 2022. Det forventes dog, at
dette kun er gældende for overtrædelser i opstartsåret. Fremadrettet vil overtrædelser konstateret i
datatrækket som udgangspunkt blive anmeldt i kvartalet efter.
Tabel 3.5: Antal sager vedr. kontrol af ulovligt arbejde på baggrund af opslag i SafeSeaNet af ud-
lændinge og arbejdsgivere fordelt på sagsudfald, 2022
Sagsudfald
Antal
kontrolsager
2022
Udlændingesager
Politianmeldelse af udlændinge
Ej grundlag for politianmeldelse af udlændinge
Afsluttet uden afgørelse
Samlet antal sager oprettet
Arbejdsgiversager
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Samlet antal sager oprettet
55
55
55
16
2*
73
Anm.: Fritagelsesreglen: Besætningsmedlem med tredjelandsstatsborgskab på danske lastskibe i international trafik er fritaget for
krav om arbejdstilladelse, hvis lastskibet de forudgående 12 måneder har anløbet danske havne eller værft op til 25 gange og op til
3 værftsophold. Der er tale om oprettede sager på baggrund af dataudtræk for 1. kvartal 2021 til og med 4. kvartal af 2022. 2021 har
været et opstartsår, så overtrædelser udfundet i data i opstartsperioden 2021 er først anmeldt i 2022. Det forventes dog, at dette
kun er gældende for overtrædelser i 2021. Fremadrettet vil overtrædelser konstateret i et datatræk som udgangspunkt blive anmeldt
i kvartalet efter. *) De 2 sager er afsluttet uden afgørelse, da forholdet er vurderet på anden sag ifm. efterfølgende
kvartalstræk
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget
som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der er tale om antal
sager og ikke udlændinge eller arbejdsgivere. Det betyder, at den samme udlænding og arbejdsgiver kan indgå flere gange over tid i
forbindelse med ny overtrædelse.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
SIRI har i 2022 gennemført stikprøvekontrol og kontrol på baggrund af konkrete omstændigheder.
Det skyldes bl.a., at ikke alt kan kontrolleres ved hjælp af registersamkøring.
Der er samlet set gennemført 278 kontroller; både stikprøvekontrol og kontrol på baggrund af konkrete
omstændigheder. Heraf er 248 kontroller gennemført for opholdstilladelser samt stikprøvekontrol.
Derudover er der foretaget kontrol af de løbende betingelser for certificeringen af 30 virksomheder,
hvor der i alle tilfældene blev fundet, at betingelserne har været overholdt, jf. tabel 4.1.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
18 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0017.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
Tabel 4.1: Resultater af kontrol af opholds- og arbejdstilladelser 2022 ved andre metoder end registersamkøring
Kontroltype
Sagsområde
Betingelser kontrolleret
Verserende sager
Antal sager
kontrolleret*
29
Resultat af kontrolsag
Betingelser vurderes over-
holdt**
21
(72 pct.)
Betingelser vurderes ikke
overholdt***
8 (28 pct.)
Stikprøvekontrol
Au pair
Arbejdsmarkedstilknytning,
Fast-track, landbrug, beløbsord-
ningen, positivlisterne, forskere
og særlige individuelle kvalifika-
tioner
Fast-track
Fast-track
Grønland og Færøerne
Medfølgende families beskæfti-
gelse
Øvrige stikprøver
Au pair
Greencard
Forsikring og lommepenge
0
Krav om dansk bankkonto
1
90
84 (93 pct.)
5 (7
pct.)
Certificeringskrav
Lønkrav
Arbejde i Grønland og Færø-
erne
Medfølgende families arbejde
for samme virksomhed som
hovedpersonen
Pendler
Løbende betingelser
Løbende betingelser
Studieaktivitet, arbejdstimer
og ydelser
Ydelser og samlivskrav
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
0
0
3
2
0
-
-
-
-
-
-
-
6
30
28
30
40
7
16
1
3
-
2
1
1
278
206
3
30
(100 pct.)
27
(96 pct.)
27
(100 pct.)
23
(60 pct.)
6
(90 pct.)
14
(88 pct.)
1
(100 pct.)
3
(100 pct.)
-
0
(0 pct)
1
(100 pct.)
1
(100 pct.)
238
(86 pct.)
104
3
0
1
(4 pct.)
0
(100 pct.)
16
(40 pct.)
1
(10 pct.)
2
(12 pct.)
0
0
-
2
(100 pct.)
0
0
35
(13 pct.)
102
0
Kontrol pba. konkrete omstændig-
heder - dvs. kontrol i sager, hvori
der ifm. sagsbehandlingen eller ef-
terfølgende er vurderet behov for
kontrol
Uddannelse
Medfølgende familie
Beløbsordningen og fast-track –
beløbsgrænse
Praktikant
Positivlister, landbrug, lønar-
bejde og start-up
I alt
Indberetninger fra uddannelses-
institutioner om manglende stu-
dieaktivitet
Indberetning fra kommuner (Ud-
betaling af sociale ydelser)
Kontrol pba. indberetninger
Bemærkninger:
Opholdstilladelser, der er blevet kontrolleret i 2022, kan være meddelt i årene forinden. Endvidere er der tale om både førstegangstilladelser og forlængelser.
Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
*) Antal sager kontrolleret ved SIRIs
stikprøvekontrol
udgør det totale antal sager afgjort pr. 11. november 2023 for stikprøver igangsat i 2022, mens antal sager kontrolleret
på baggrund af konkrete omstændigheder
udgør det totale antal sager af denne type afgjort det pågældende år.
**) I de kontrollerede sager vurderes betingelserne for opholdstilladelsen at være overholdt. Der foretages ikke yderligere.
***) I disse tilfælde har der efter en konkret vurdering været grundlag for at inddrage opholdstilladelsen og/eller bede politiet om en nærmere undersøgelse med henblik på vurdering af strafferetlig overtrædelse.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
19 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0018.png
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
SIRI har siden den 1. januar 2021 haft hjemmel til at foretage kontrol af tredjelandsstatsborgeres op-
holds- og arbejdstilladelser på deres arbejdspladser. Formålet med kontrollen er at foretage en vurde-
ring af, om de antrufne udlændinge overholder betingelserne, som ligger til grund for udstedelsen af
deres opholds- og arbejdstilladelse på SIRIs område. Pr 1. juli 2022 blev denne suppleret med en ny
hjemmel, hvor det er muligt for repræsentanter fra det faglige udvalg for Jordbrugs Uddannelser at
deltage på SIRIs kontrolbesøg rettet mod praktikanter på det grønne område.
SIRI foretager kontrol bredt fordelt på de opholdsordninger, hvor tredjelandsstatsborgere bliver med-
delt en stedfæstet opholds- og arbejdstilladelse, dvs. erhvervsordningerne og praktikantordningen. På
SIRIs kontrolbesøg på erhvervsområdet samt praktikanter på andre områder end det grønne udvælges
besøgsemnerne bl.a. på baggrund af brancher, men ligeledes stillingsbetegnelser, geografisk placering
af virksomheder mm. Her udgør restaurationsvirksomheder 62% af kontrolbesøgene.
Tabel 5.1 dækker over antal virksomheder, som er besøgt i 2022 på SIRIs udgående kontrolbesøg på
erhvervsområdet. I 2022 har SIRI gennemført 101 virksomhedsbesøg. Virksomhederne med flere adres-
ser kan være besøgt på forskellige lokaliteter. Derudover kan virksomhederne også være blevet genbe-
søgt, hvis udlændingen ikke antræffes ved første besøg eller det vurderes, at der er behov for genbe-
søg.
Tabel 5.1: Virksomhedsbesøg på SIRIs udgående kontroller.
År
Virksomhedsbesøg
2022
101
Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de stati-
stiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Ved hver udlænding, som bliver antruffet oprettes en kontrolsag, og hvis betingelserne for tilladelsen
vurderes overholdt foretages der ikke yderligere. Såfremt betingelserne ikke vurderes overholdt opret-
tes derimod en inddragelsessag, hvor det vurderes om udlændingens tilladelse skal inddrages.
Tabel 5.2: Udfald af kontrolsager på SIRIs udgående kontrol på erhvervsområdet, 2022.
Kontrolsager
I alt: 80
Betingelser vurderes overholdt
67
Inddragelse
4
Undladelse af inddragelse*
5
Betingelser vurderes ikke overholdt
13
Afsluttet uden afgørelse**
1
Inddragelsessager
I alt: 10
Bemærkninger:
antallet af kontrolsager, hvor betingelserne for tilladelserne ikke vurderes overholdt (på 13 kontrolsager i 2022),
stemmer ikke overens med antallet af inddragelsessager (udgør 10 inddragelsessager i 2022). Dette skyldes, at hvis udlændingen i
forvejen har enten en verserende inddragelses- eller forlængelsessag, vil der ikke blive oprettet endnu en inddragelsessag på bag-
grund af udgående kontrol. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksy-
stem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Undladelse af
inddragelse kan skyldes, at betingelserne vurderes overholdt.**) Afsluttet uden afgørelse indebærer inddragelsessager, hvor op-
holdstilladelsen er udløbet.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
20 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0019.png
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
Figur 5.1 viser branchefordelingen for de 101 virksomheder fra tabel 5.2, som SIRI har besøgt på egne
udgående kontrolbesøg i 2022.
Figur 5.1: Oversigt over brancher, som SIRI har besøgt på egne aktioner i 2022.
2%
6%
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Engroshandel og detailhandel;
reparation af motorkøretøjer og
motorcykler
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
Andre serviceydelser
12%
Fremstillingsvirksomhed
Transport og godshåndtering
Øvrige
3%
3%
4%
7%
63%
Bemærkninger:
Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard. Andet kategorien indeholder "Liberale, videnskabelige
og tekniske tjenesteydelser", "Information og kommunikation" og "Bygge- og anlægsvirksomhed".
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
I medio 2022 blev det med en ny hjemmel muligt for repræsentanter fra det faglige udvalg for Jordbru-
gets Uddannelser at deltage på SIRIs kontrolbesøg rettet mod praktikanter på det grønne område. An-
tallet af kontrolbesøg på det grønne område er fastsat som minimum 5 pct. af samtlige meddelte tilla-
delser til landbrugspraktikanter.
Tabel 5.3 viser udfaldet af kontrolsager oprettet i forbindelse med SIRIs udgående kontrol af landbrugs-
praktikaner på det grønne område.
Tabel 5.3: Udfald af kontrolsager på SIRIs udgående kontrol af det grønne område, 2022.
Kontrolsager
I alt: 48
Betingelser vurderes overholdt
39
Inddragelse
0
Undladelse af inddragelse*
0
Betingelser vurderes ikke overholdt
9
Afsluttet uden afgørelse**
1
Inddragelsessager
I alt: 1
Bemærkninger:
antallet af kontrolsager, hvor betingelserne for tilladelserne ikke vurderes overholdt (på 9 kontrolsager i 2022),
stemmer ikke overens med antallet af inddragelsessager (udgør 1 inddragelsessag i 2022). Dette skyldes, at hvis udlændingen i
forvejen har enten en verserende inddragelses- eller forlængelsessag, vil der ikke blive oprettet endnu en inddragelsessag på bag-
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
21 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0020.png
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
grund af udgående kontrol. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksy-
stem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Undladelse af
inddragelse kan skyldes, at betingelserne vurderes overholdt.
**) Afsluttet uden afgørelse indebærer inddragelsessager, hvor begrundelsen er betingelser opfyldt.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
Følgende afsnit omhandler SIRIs deltagelse i aktioner i samarbejde med andre myndigheder i 2022.
SIRI har i en årrække deltaget i fælles myndighedsaktioner ved virksomhedsbesøg, primært i regi af
myndighedssamarbejdet
Social Dumping.
I forbindelse med de tværgående kontrolaktioner bistår SIRI
politiet ved kontrol af antrufne tredjelandsstatsborgeres grundlag for ophold og arbejde samt vejle-
der politi og arbejdsgivere om reglerne herom. SIRI deltager i aktioner rettet mod brancher, der erfa-
ringsmæssigt beskæftiger tredjelandsstatsborgere og i aktioner på baggrund af konkrete anmeldelser.
SIRI har i 2022 deltaget i 35 kontrolaktionsdage i samarbejde med andre myndigheder, primært i regi
af
Social Dumping,
jf. tabel 6.1.
Tabel 6.1: Antal kontrolaktionsdage med SIRIs deltagelse, 2018-2022
Årstal
Antal aktioner
2018
32
2019
34
2020
28
2021*
19
2022
35
Anm.: Oplysningerne er baseret på manuel optælling, så opgørelsen er behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgø-
relser. * SIRIs deltagelse i udgående kontrol i regi af
Social Dumping
har i 1. halvdel af 2021 været begrænset grundet COVID-19.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
SIRI har alene opgørelser for antallet af aktioner, som styrelsen har deltaget i. Det er politiet, der føl-
ger op på sager, hvor det viser sig, at antrufne tredjelandsstatsborgere opholder sig og arbejder ulov-
ligt.
Figur 6.1: Oversigt over brancher, som SIRI har besøgt på tværgående myndighedsaktioner i 2022
6%
7%
2% 2% 2%
Bygge- og anlægsvirksomheder
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Rejsebureauer, rengøring og
anden operationel service
50%
Handel (engros og detail mv)
Fremstillingsvirksomhed
31%
Landbrug, jagt, skovbrug og
fiskeri
Øvrige
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
22 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0021.png
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
Bemærkninger:
Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 6.1 viser branchefordelingen for de virksomheder, hvor SIRI har deltaget i fælles myndighedsak-
tioner Her udgør bygge- og anlægsvirksomheder og restaurationsvirksomheder langt de fleste af kon-
trolbesøgene i 2022.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
23 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0022.png
7.0 Vilkårskontrol af EU’s arbejdstagerstatus
7.0 Vilkårskontrol af EU’s arbejdstagerstatus
SIRI foretager forskellige former for ikke-systematisk kontrol på EU-området. Det drejer sig bl.a. om EU-
vilkårskontrol. Her vurderes det indledningsvist, om EU-borgeren opfylder det EU-retlige arbejdstager-
begreb, og hvis dette ikke er tilfældet, oprettes en ophørssag, som sagsbehandles i fagkontoret.
Beskrivelse af regelgrundlag
EU-borgere kan få udstedt et registreringsbevis af SIRI som arbejdstager efter EU-opholdsbekendtgø-
relsen § 5, hvis EU-borgeren opfylder det EU-retlige arbejdstagerbegreb.
SIRI udsteder registreringsbevis ud fra blandt andet EU-borgerens arbejdsgivererklæring og/eller an-
sættelseskontrakt. I den sammenhæng udtager SIRI en række sager til vilkårskontrol på baggrund af en
konkret og individuel vurdering med henblik på at undersøge, om arbejdstagerbegrebet reelt er op-
fyldt. EU-arbejdstagere har fx en bedre ret til at modtage sociale ydelser end andre EU borgere.
Tabel 7.1 viser antal af udstedte registreringsbeviser til arbejdstagere for perioden 2020 til 2022 og
antallet af sager udtaget til vilkårskontrol, som led i den ikke-systematiske kontrol. Antallet af registre-
ringsbeviser er steget markant i den betragtede periode samtidig med, at SIRI har haft et skærpet kon-
trolfokus på området. Stigningen i udstedte registreringsbeviser og det øgede fokus har medført et
øget antal oprettede ophørssager på området.
Antallet af EU-registreringsbeviser til arbejdstagere har været stigende fra omkring 15.700 i 2020 til
omkring 25.700 i 2022. Antallet af registreringsbeviser udtaget til vilkårskontrol er steget fra omkring
700 i 2020 til omkring 1.800 i 2022. Af de sager udtaget til vilkårskontrol har der efterfølgende været
vurderet tilstrækkelig grundlag for at oprette en ophørssag på omkring en tredjedel af sagerne. Ande-
len af ophørsager har været nogenlunde stabil til trods for et øget antal sager udtrukket til vilkårskon-
trol. Antallet af sager, som er vurderet til betingelser ikke overholdt, har til gengæld været markant
stigende fra omkring 75 i 2020 til omkring 360 i 2022. Denne stigning holder ved selv, hvis der tages
højde for effekten af at udtage flere sager til vilkårskontrol. Dette vises ved en stigende andel af sager,
hvor betingelserne ikke er overholdt sammenholdt med antal af ophørssager.
Det skal i den sammenhæng nævnes, at det forhold, at en EU-borgers arbejdstagerstatus bringes til
ophør ikke nødvendigvis medfører, at borgeren ikke længere har opholdsret i Danmark. Det skyldes, at
EU-borgere fx kan bibeholde retten til ophold, hvis de kan godtgøre, at de kan forsørge sig selv.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
24 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0023.png
7.0 Vilkårskontrol af EU’s arbejdstagerstatus
Tabel 7.1 Antal og andel af EU-arbejdstagere udtaget til vilkårskontrol og resultat
2020
Antal registreringsbeviser (a)
Heraf udtaget til vilkårskontrol (b)
Andel af sager udtaget til vilkårskontrol
(b)/(a)
Antal oprettet ophørssager på baggrund af vil-
kårskontrol (c)
Verserende/uafsluttet (pr. 17.12.2023) (d)
Andel
sager udtaget til vilkårskontrol,
som har
fået oprettet en efterfølgende ophørssag ((c)-
(d))/(b)
Heraf betingelse ikke overholdt (e)
Andel af sager hvor betingelse ikke er over-
holdt i forhold oprettet og afsluttet ophørssa-
ger (e)/(c-d)
15.676
724
4,6%
256
0
35,4%
75
29,3%
2021
22.071
744
3,4%
195
7
25,3%
93
49,5%
2022
25.661
1.765
6,9%
567
27
30,6%
358
66,3%
Note: Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske
oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
25 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0024.png
8.0 Udvikling af kontrolresultater
8.0 Udvikling af kontrolresultater
I dette afsnit illustreres og beskrives nogle hovedtal for udviklingen i SIRIs kontrolindsats i perioden
2019-2022. Overordnet set har der været et fald i antal oprettede kontrolsager i 2022, hvilket blandt
andet skyldes at enkelte kørsler er blevet udskudt til senere afvikling i 2023.
Figur 8.1 viser antal af afsluttede kontrolsager, hvor betingelserne ikke er overholdt fordelt på udfald.
Det fremgår af figuren, at antallet har oplevet en stigning fra omkring 600 sager i 2019 til omkring de
700 i 2020. Mest markante fald er sket fra omkring 600 kontrolsager i 2021 til omkring 400 kontrolsa-
ger i 2022.
Figur 8.1: Antal registerkontrolsager hvor betingelserne vurderes ikke overholdt fordelt på bort-
fald og ikke bortfald, 2019-2022
800
700
1
10
13
6
56
6
7
16
14
73
101
89
2
1
33
19
5
83
600
500
400
37
53
5
300
529
200
459
370
74
75
0
2019
Bortfald
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Varsel
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, udlænding
161
100
2020
2021
Inddragelse
Politianmeldelse af udlændinge
2022
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, andre end udlænding
Kilde: SIRI.
Note: Tallene i figuren er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres
selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én
selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. Tallene for det enkelte
år er opgjort efter startår, så der kan forekomme forskydninger i forhold til registersamkøringsår og startår for kontrolsager. Derfor vil der forekomme forskelle på opgørel-
ser, som dækker over flere år i forhold til opgørelser, der dækker enkelt år. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistik-
system, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
26 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0025.png
8.0 Udvikling af kontrolresultater
Figur 8.2 viser antal registerbaserede kontrolsager af ulovligt ophold og arbejde oprettet i perioden 2019-
2022 og hvor betingelserne ikke har været overholdt. Antallet af kontrolsager, hvor betingelserne ikke har
været overholdt er faldet fra omkring 140 i 2021 til omkring 70 i 2022. Niveauet er dog fortsat under det
høje antal fra 2019.
Antallet af politianmeldelser af andre end udlændinge (virksomhederne) er steget
og udgør den største gruppe i 2022 med 34 anmeldelser.
Figur 8.2: Resultater af registersamkøringskontrol af ulovligt ophold og arbejde, 2019-2022
7
12
80
6
9
52
1
4
31
86
42
1
2019
2020
Bortfald
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, andre end udlænding
3
4
27
69
34
1
2021
2022
Inddragelse
Politianmeldelse af udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, udlænding
Kilde: SIRI
Note: Tallene i figuren er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres
selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én
selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. Tallene for det enkelte
år er opgjort efter startår, så der kan forekomme forskydninger i forhold til registersamkøringsår og startår for kontrolsager. Derfor vil der forekomme forskelle på opgørel-
ser, som dækker over flere år i forhold til opgørelser, der dækker enkelt år. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistik-
system, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
27 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0026.png
9.0 Anvendt data og begreber
9.0 Anvendt data og begreber
Anvendt data
Generelt er kontrollen baseret på oplysninger, som SIRI har adgang til ved opslag i registre, høring af
andre myndigheder samt indhentelse af oplysninger fra udlændingen og fx den arbejdsgiver, uddan-
nelsesinstitution eller værtsfamilie, som tilladelsen er tilknyttet.
SIRIs kontrolsager udarbejdes fra og med 2020 i
Public360,
som er udlændingemyndighedernes elek-
troniske sagsbehandlingssystem.
Public360
er ikke designet som et egentligt statistiksystem, og de sta-
tistiske oplysninger er derfor behæftet med usikkerhed.
SIRIs registersamkøringsløsning trækker først og fremmest på afgørelser registreret i
Public360.
Deref-
ter trækkes på oplysninger fra henholdsvis Bygnings- og Boligregisteret, Det Centrale Personregister og
Indkomstregisteret. Eventuelle fejlregistreringer i disse systemer vil ligeledes påvirke udtrækkene.
Det skal bemærkes, at man fra og med maj 2019 har ændret registreringspraksis, som betyder, at ud-
lændingen og dennes arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev udlændin-
gen og arbejdsgiveren behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem. De fremstod så-
ledes som én selvstændig sag.
Antallet af sager, der kontrolleres i hver af SIRIs registersamkøringer (RSK), er et ”øjebliksbillede” af
sager i udlændingesagsbehandlingssystemet, som kan kontrolleres lige nøjagtig på kørselstidspunktet.
Det bemærkes, at tallet består af sager og ikke personer eller virksomheder.
Antallet afhænger derfor i høj grad af kørselstidspunktet, da kørselsbestemte kriterier og filtre udvæl-
ger sager, som er relevante for den enkelte registersamkøring.
Derudover sorteres sager også fra, hvis personen for eksempel er blevet meddelt opholdstilladelse af
Udlændingestyrelsen eller har opnået ret til registrerings-/opholdsbevis efter EU-opholdsbekendtgø-
relsen.
I registersamkøringskontrol af opholdstilladelser kontrolleres sager, hvor opholdstilladelsen i samkø-
ringsøjeblikket er gyldig, mens registersamkøringskontroller af ulovligt ophold og/eller arbejde kontrol-
lerer sager, hvor opholdstilladelsen ikke længere er gyldig i samkøringsøjeblikket.
Det bemærkes, at de samme sager kan gå igen i flere forskellige registersamkøringer. Det kan bl.a.
skyldes, at personen ikke overholder forskellige betingelser for tilladelsen.
I forhold til nogle erhvervsordninger er der tilfælde, hvor hele eller dele af lønnen aftalt i kontrakten
modtages fra en virksomhed i udlandet. SIRI kan ikke kontrollere løn fra udlandet via registersamkøring,
så disse sager udtages i stedet til stikprøvekontrol.
I tabellerne ses, at nogle sager verserer og dermed ikke er afgjort endnu. I nogle tilfælde kan det skyl-
des, at der afventes svar fra politiet for at kunne træffe en afgørelse.
.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
28 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0027.png
9.0 Anvendt data og begreber
Anvendte begreber
Registersamkøring (RSK)
Elektronisk samkøring af oplysninger fra SIRIs sagsbehandlingsregister med oplysninger fra Det Cen-
trale Personregister, Bygnings- og Boligregistret samt Indkomstregistret. Se også udlændingelovens §
44 a, stk. 10.
Lønkrav
Krav om, at arbejdstager mindst modtager den kontraktmæssige løn, der er lagt til grund for en sted-
fæstet opholds- og arbejdstilladelse.
Kontrol af timer
På alle ordninger stilles krav om, at udlændinge arbejder efter sædvanlige vilkår for det danske arbejds-
marked. SIRI kontrollerer derfor bl.a., hvorvidt udlændingens arbejdsomfang er sædvanligt for den på-
gældende branche/stillingsbetegnelse – herunder om lønkrav opnås via vanlige vilkår.
Boligkrav
Krav om, at au pairen skal have eget værelse (beboelsesrum) i værtsfamiliens bolig under hele au pair-
opholdet. Udover beboelsesrummet til au pairen skal værtsfamiliens bolig som minimum indeholde et
opholdsrum samt et beboelsesrum pr. to personer registreret på bopælen. Beboelsesrum samt op-
holdsrum skal være godkendt til beboelse og fremgå af Bygnings- og Boligregistret, jf. § 6, stk. 2 i Be-
kendtgørelse om meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold (BEK nr. 1408 af
13/12/2019).
Samlivskrav
Krav om, at medfølgende familie til arbejdstagere og studerende bor på samme adresse i Danmark som
arbejdstageren hhv. den studerende. Tilsvarende skal en au pair være bopælsregistreret i CPR-registret
på samme adresse som værtsfamilien i Danmark.
Verserende sager
Sager, som endnu ikke er afgjort/lukket og stadig er under behandling.
Betingelser vurderes ikke overholdt
Udtryk for, at de krav og betingelser, der gælder for de kontrollerede opholds- og arbejdstilladelser,
vurderes overtrådt. Som konsekvens heraf vil SIRI inddrage opholdstilladelsen eller konstatere den
bortfaldet (hvis tilladelsen fortsat var gyldig) og/eller anmode politiet om at foretage en nærmere un-
dersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning af udlændingen og/eller arbejdsgiveren.
Bortfald eller inddragelse
Afgørelser, der afhænger af de konkrete omstændigheder vedr. udlændingens overtrædelse af betin-
gelserne for vedkommendes opholdstilladelse. Efter udlændingelovens § 17, stk. 1, bortfalder en op-
holdstilladelse, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. Opholdstilladelsen kan inddrages, hvis
det konstateres, at en eller flere af betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen ikke længere er til
stede, fx fordi udlændingen ikke får den løn, som kontrakten, der ligger til grund for opholds- og ar-
bejdstilladelsen, specifikt angiver.
Mistanke om ulovligt ophold/arbejde
Udtryk for, at SIRI har anmodet politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grund-
lag for strafforfølgning af en udlænding og/eller arbejdsgiveren.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
29 af 30
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: SIRI Kontrolrapport 2022-23, fra udlændinge- og integrationsministeriet
2868331_0028.png
9.0 Anvendt data og begreber
Vilkårskontrol af EU-arbejdstagerstatus
EU-borgere kan få udstedt et registreringsbevis af SIRI som arbejdstager efter EU-opholdsbekendtgø-
relsen § 5, hvis EU-borgeren opfylder det EU-retlige arbejdstagerbegreb. SIRI har mulighed for at ud-
trække enkelte EU-borgere til kontrol om pågældende overholder vilkårene for EU-borgers ophold og
arbejde i landet efter konkret vurdering om potentielt manglende regelefterlevelse efter udstedelse af
registreringsbevis.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side
30 af 30