Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2817055_0001.png
Rapport fra 2. møde mellem deltagerstaterne i Traktat om forbud mod atomvåben
New York, 27. november
1. december 2023
Indledning
Det andet møde (2MSP) mellem deltagerstaterne i Traktat om forbud mod atomvåben –”Treaty on
the Prohibition of Nuclear Weapons” (TPNW) af 7. juli 2017, som trådte i kraft den 22. januar
2021, blev afholdt i New York fra 27. november – 1. december 2023.
Méxicos FN-ambassadør indtil 2023, Juan Ramón de la Fuente, blev valgt som præsident for
mødet.
Baggrund
I artikel 1 i Traktat om forbud mod atomvåben forpligter deltagerstaterne sig bl.a. til aldrig under
nogen omstændigheder
-
-
-
-
at udvikle, afprøve, producere eller på anden måde anskaffe, besidde eller opmagasinere
atomvåben,
overføre eller modtage atomvåben
anvende eller true med at anvende atomvåben
tillade stationering, installation eller deployering af atomvåben på deres territorier
Det første møde mellem deltagerstaterne i Traktaten (i Wien fra 21. – 23. juni 2022) kan betragtes
som kulminationen på den proces, som blev indledt med Wien-konferencen fra 8. – 9. december
2014 om de humanitære konsekvenser af enhver anvendelse af atomvåben, herunder virkningen i
relation til menneskelig sundhed, miljø, landbrug, fødevaresikkerhed, migration og økonomi.
Status for Traktaten
TPNW er underskrevet af 93 lande og ratificeret eller tiltrådt af 69 lande – hovedsagelig
udviklingslande i Latinamerika, Afrika og Asien. Kun fire vestlige lande er deltagerstater: Irland,
Malta, New Zealand og Østrig. Siden det første møde mellem deltagerstaterne er Traktaten blevet
underskrevet, ratificeret og tiltrådt af henholdsvis syv, tre og eet land. Senest har Sri Lanka tiltrådt
Traktaten i september 2023. Under mødet oplyste den indonesiske delegation, at Indonesiens
parlament i nær fremtid forventes at afslutte sin ratifikationsproces. Brasilien annoncerede, at den
brasilianske regering arbejdede på at indhente kongressens godkendelse af Brasiliens ratifikation.
Deltagelse
I det andet TPNW–møde deltog i alt 56 deltagerstater, deriblandt de fire vestlige deltagerstater. 33
lande deltog som observatører, deriblandt Australien, Belgien, Liechtenstein, Norge, Schweiz og
Tyskland. Finland, Nederlandene og Sverige, som deltog i det første møde, var ikke repræsenteret
på 2MSP. Japan deltog heller ikke. Endvidere var en lang række internationale organisationer
repræsenteret, bl.a. IAEA, ICRC og CTBTO. I alt 122 NGO’er var repræsenteret, deriblandt
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Henvendelse af 29. januar 2024 fra FN-forbundet om rapport fra møde mellem deltagerstaterne i FN's traktat om forbud mod atomvåben i New York den 27. november – 1. december 2023
2817055_0002.png
2
International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN – coordinator for NGO’ernes
deltagelse), Arms Control Association, Federation af American Scientists (FAS), DIIS
(seniorforsker Rens van Munster), International Physicians for the Prevention of Nuclear War,
Mayors for Peace, Nei til atomvåben, Norwegian People´s Aid, Nuclear Age Peace Foundation,
Nuclearban US, Parliamentarians for the TPNW, Peace Union of Finland, Princeton University
Program on Science and Global Security, Royal Institute of International Affairs Chatham House,
Swedish Peace and Arbitration Society og SIPRI. Repræsentanter for japanske NGO’er (bl.a.
Hibakusha – organisationer for ofrene for atombombningerne af Hiroshima og Nagasaki) var også
talstærkt repræsenteret.
Ingen danske medier dækkede konferencen.
Debatten
I sit åbningsindlæg fastslog præsidenten for mødet, at de geopolitiske spændinger var stigende i takt
med de forøgede militærudgifter og moderniseringen af atomvåbnene. Som følge heraf var risikoen
for bevidst eller tilfældig anvendelse af atomvåben større end nogensinde tidligere. Risikoen for en
nuklear katastrofe var reel. Masseødelæggelsesvåben var ikke en garanti for den internationale
sikkerhed, men bragte menneskehedens overlevelse i fare.
Debatten blev indledt med et indlæg afgivet på vegne af FN’s generalsekretær af FN’s Høje
Repræsentant for Nedrustning, undergeneralsekretær Izumi Nakamitus. Undergeneralsekretæren
beklagede, at den geopolitiske situation siden det første møde mellem deltagerstaterne kun var
blevet værre. Derfor var Traktatens budskab vigtigere end nogensinde. Truslen eller anvendelsen af
atomvåben var aldrig acceptabel. Den eneste måde, hvorpå man kunne sikre, at atomvåben aldrig
ville blive anvendt, var at sikre deres totale afskaffelse. Voksende geopolitiske spændinger måtte
ikke forhindre fremskridt henimod målet om en atomvåbenfri verden. Det var tværtimod bydende
nødvendigt, at der blev gjort fremskridt med hensyn til nuklear nedrustning. Observatørstaternes
deltagelse i mødet blev hilst velkommen. Etableringen af den videnskabelige rådgivningsgruppe
blev fremhævet som et højdepunkt i gennemførelsen af Traktaten.
ICRC’s repræsentant beskrev atomvåben som én af de største trusler mod menneskeheden. Til trods
for voksende risici, alarmerende retorik og uacceptable trusler vedrørende atomvåben måtte der
gøres fremskridt henimod en verden fri for atomvåben. Humanitære hensyn måtte være vigtigst.
Anvendelsen af atomvåben var underlagt reglerne og principperne i den humanitære folkeret (IHL).
Det var yderst tvivlsomt, om atomvåben nogensinde kunne anvendes i overensstemmelse med IHL.
Nukleare afskrækkelse garanterede ikke fred og sikkerhed, men udsatte menneskeheden for en
uacceptabel risiko.
ICAN’s administrerende direktør fremhævede bl.a., TPNW afviste den farlige opfattelse af nuklear
afskrækkelse, som alene tjente som afskrækkelse for så vidt angik nedrustning. Teorien om
afskrækkelse var kun en teori, som var baseret på formodningen om, at alle aktører ville handle
rationelt og forudsigeligt hele tiden. Teorien kunne ikke afskrække ulykker, fejlkalkulationer,
skruppelløse ledere, terroristgrupper, cyberangreb eller simple fejltagelser. TPNW tillod heller ikke
såkaldte ”nukleare paraplyer”, som kun gav en illusorisk beskyttelse.
Rapporten fra Den Videnskabelige Rådgivningsgruppe, som blev nedsat på 1MSP, om status og
udvikling vedrørende atomvåben, risici ved atomvåben, humanitære konsekvenser af atomvåben og
nedrustning af atomvåben, herunder verifikation af nedrustning, sikkerhedsgarantier og CTBT, var
genstand for en indledende tematisk debat. Medlemmer af Den Videnskabelige Rådgivningsgruppe
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Henvendelse af 29. januar 2024 fra FN-forbundet om rapport fra møde mellem deltagerstaterne i FN's traktat om forbud mod atomvåben i New York den 27. november – 1. december 2023
2817055_0003.png
3
efterlyste udarbejdelse af et nyt FN–studie af de humanitære konsekvenser ved anvendelse af
atomvåben. Det seneste studie herom var fra 1980’erne. I de senere år var risikoen for anvendelse af
atomvåben forøget. Der var derfor behov for nye, videnskabelige oplysninger om de humanitære
konsekvenser ved anvendelsen af atomvåben til brug for regeringerne, de politiske
beslutningstagere og den brede offentlighed.
I den efterfølgende generaldebat blev der afgivet i alt ca. 150 indlæg. Der var mindre omtale af
krigen mellem Rusland og Ukraine end under det første møde mellem deltagerstaterne. Faren ved
den russiske præsidents trusler om anvendelse af atomvåben blev dog fremhævet i flere indlæg som
argument for det akutte behov for afskaffelse af atomvåben. I mange indlæg blev atomvåben
beskrevet som umenneskelige, umoralske og illegale våben, som udgjorde den største trussel mod
menneskeheden.
Cuba og Venezuela nævnte Israels trusler om anvendelse af atomvåben.
Af særlig interesse for Danmarks holdning til TPNW var de tre NATO-landes indlæg, som i vidt
omfang fulgte de tilsvarende indlæg under det første møde.
Tysklands indlæg blev afgivet af vicekommissæren for nedrustning, ikke-spredning og
våbenkontrol. I talen blev det indledningsvist fremhævet, at Tyskland i sin nye nationale
sikkerhedsstrategi har genbekræftet at ville arbejde henimod en sikker verden fri for atomvåben. Fra
tysk side delte man den globale ambition om at nå derhen og om at fordoble bestræbelserne på at
bevare den globale våbenkontrolarkitektur, nuklear nedrustning og ikke-spredning på basis af NPT.
Dette måtte dog ske i lyset af sikkerhedssituationen i Europa og på verdensplan. I den forbindelse
blev Ruslands aggressionskrig mod Ukraine nævnt. Rusland blev kaldt den største forhindring for
nedrustningsbestræbelserne. Som medlem af NATO var Tyskland fuldt ud forpligtet til NATO’s
nukleare afskrækkelse. Så længe atomvåben eksisterede ville NATO forblive en nuklear alliance.
Tyskland ville ikke tiltræde Traktaten, som kolliderede med landets nationale sikkerhedsinteresser
og medlemskab af Alliancen, herunder dens nukleare afskrækkelse. Tyskland var ikke bundet af
Traktatens bestemmelser, og kunne heller ikke acceptere påstanden om, at dens bestemmelser finder
anvendelse i henhold til den folkeretlige sædvaneret – hverken nu eller i fremtiden.
Norge var repræsenteret af medarbejdere fra den norske FN–mission i New York. Det norske
indlæg blev ligeledes indledt med omtale af Ruslands illegale og uprovokerede krig mod Ukraine,
som have gjort nedrustningsbestræbelser endnu mere vanskelige og fundamentalt forandret det
europæiske sikkerhedslandskab. Norge deltog i mødet som observatør. Dette var ikke et skridt
henimod hverken undertegnelse eller ratifikation af TPNW, som ville være uforeneligt med landets
forpligtelser over for NATO. Norge stod fuldt ud bagved NATO’s nukleare afskrækkelse, inklusive
den etablerede nukleare deleordning (”paraply”). Fra norsk side var man parat til at indgå i en
konstruktiv dialog mellem alle lande med henblik på at fremme nuklear nedrustning. NPT var
hjørnestenen for bestræbelserne på at opnå en verden fri for atomvåben gennem fuld gennemførelse
af NPT, inklusive dens artikel 6.
I et efterfølgende indlæg af Costa Rica blev det anført, at visse NATO-medlemslande
argumenterede for, at deres medlemskab af NATO var uforeneligt med TPNW under henvisning til
NATO’s strategiske koncept af 2010, hvori medlemslandene havde proklameret organisationen som
en nuklear alliance. I den forbindelse måtte man have i erindring, at nuklear afskrækkelse og
atomvåben som garanti for sikkerhed ikke var omfattet af Traktaten om Atlantpagten. Et
sikkerhedskoncept på grundlag af atomvåben var ikke en forpligtelse i henhold til Traktaten, men
en politik, som medlemsstaterne kunne ændre uden at bringe Alliancens eksistens i fare.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Henvendelse af 29. januar 2024 fra FN-forbundet om rapport fra møde mellem deltagerstaterne i FN's traktat om forbud mod atomvåben i New York den 27. november – 1. december 2023
2817055_0004.png
4
Belgien var ligeledes repræsenteret af landets FN–mission. Efter belgisk opfattelse havde Ruslands
åbenlyse krænkelse af de internationale regler og aftaler, som landet var deltager i, vist, at der ikke
længere fandtes tillid. Verifikation var blevet en afgørende faktor for våbenkontrol. Belgien havde
valgt ikke at tilslutte sig TPNW. Selvom man fra belgisk side var interesseret i at lytte til andres
synspunkter og var parat til at se på, hvordan gensidige bestræbelser kunne føre til fremskridt
henimod en verden uden atomvåben, måtte Belgiens tilstedeværelse i mødet ikke fortolkes som et
første skridt i retning af Belgiens tilslutning til TPNW. En sådan tilslutning var ikke forenelig med
landets tilgang til nedrustning og var endvidere uforenelig med landets forpligtelser som NATO-
medlem. Belgien støttede NATO’s nukleare afskrækkelsesdoktrin fuldt ud.
Beslutninger
På 2MSP blev det bl.a. besluttet
-
at forlænge den intersessionelle struktur, som blev besluttet på 1MSP, herunder de uformelle
arbejdsgrupper om universalisering, assistance til ofre, genopretning af miljøet,
internationale samarbejde og assistance, samt etablering af en international myndighed, jfr.
artikel 4, stk.1 i TPNW
at genbekræfte beslutningen fra 1MSP om komplementaritet mellem TPNW og de
eksisterende regimer for nuklear nedrustning og ikke-spredning
at drøfte i den uformelle arbejdsgruppe om assistance til ofre m.m. mulighederne og
retningslinjerne for etablering af en international trustfond til støtte for ofre og miljømæssig
genopretning og fremlægge en rapport herom på 3MSP
at etablere en konsultativ proces til drøftelse og udarbejdelse af en rapport til 3MSP med
argumenter og anbefalinger om, hvorledes legitime sikkerhedsinteresser, opfattelser af
trusler og risici som følge af eksistensen af atomvåben og afskrækkelseskonceptet, kan
fremmes og formuleres, samt drøfte sikkerhedsparadigmet baseret på nuklear afskrækkelse.
-
-
-
2MSP vedtog endvidere en fælleserklæring med 35 punkter om medlemslandenes forpligtelse til at
opretholde forbuddet mod atomvåben og til at undgå deres katastrofale konsekvenser. I
fælleserklæringens sidste paragraf erklærer medlemslandene ikke vil stå som tilskuere til forøgelse
af nukleare risici og den farlige forevigelse af nuklear afskrækkelse. Medlemslandene vil arbejde
utrætteligt på at opnå en verden fri for atomvåben og vil sikre, at atomvåben aldrig vil blive anvendt
igen eller testet eller truet med anvendelse, indtil disse våben er blevet totalt afskaffet.
Det blev endelig besluttet, at det tredje møde mellem deltagerstaterne i Traktaten skal afholdes i
FN’s hovedsæde i New York fra den 3. – 7. marts 2025 under kasakhstansk formandskab.
Rapporten og fælleserklæringen, samt teksterne til mange af de afgivne indlæg under mødet kan
findes på: reachingcriticalwill.org
Den 6. december 2023
John Kierulf
FN-forbundet,
[email protected]